Jump to content

Wat vind je van jou ...........set ?

Haudio
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik houd helemaal niet van dit soort discussies. Zoek het maar uit. Ik stop ermee. mad.gifmad.gifmad.gif

Hans, je kunt je natuurlijk wel druk/kwaad maken maar eerder zei je dit,

Geplaatst door Hans van Liempd:

Na veel sleutelen heb ik ze toch eindelijk goed aan de praat.

blijkt dat jij toch ook niet tevreden was.

En denk je nu heus dat

Toch nog drie dingen:

1. Lees het boekje van de piedpiper geschiedenis eens. Ik heb daar veel uit geleerd.

2. Er luidsprekers zijn, die voor veel meer geld worden verkocht en veel slechter klinken.

3. Ik die luidsprekers nooit gekocht had als ze al niet heel behoorlijk klonken.

En nu zand erover. :)

Ik merk wel dat ik naar de set welke in m'n luisterkamertje staat (nu LP12-Array-Piedpiper), heel anders luister dan de set die in de woonkamer staat (Sony-Array-Kappa9).

In die kleine luisterkamer is het geluidsniveau al gauw veel hoger. Bovendien is de acoustiek enigsins aangepast. Je beleeft de muziek hier veel intenser.

Bovendien wordt je niet telkens gestoord, wat de kwaliteit van de beleving verhoogt. :)

Geplaatst door Sodejuu:

Ja Jitze, die van jouw is ook mooi, hoewel ik niet weet hoe die nu met de Zyx is. ;)

Hallo Roger,

de ZYX en de Benz L 0.4 hebben beiden het vermogen om heel veel detail uit vinyl te peuteren, dit vertaalt zich in een meer gelaagd geluid, meer nuancering.

Het voordeel van de ZYX is - door de waanzinnig geslepen naald ? - dat er veel minder plaatruis wordt opgepikt, onder de microscoop is het verschil zeer duidelijk zichtbaar.

Het gevolg is meer rust, een diepere achtergrond, te vergelijken met het verschil tussen een "normaal " CD loopwerk en een TEAC VRDS..............

Groet Jitze :rolleyes:

Ik ben in principe zeer tevereden over mijn huidige set, alleen zijn die grote Kappa's erg moeilijk te plaatsen in een relatief kleine kamer (4 x 6 m). Ik krijg de bas niet goed. Ik hoor veel wollig diep laag en weinig punch bij bijv. bass-drums.

Hans,

Wat zijn jouw ervaringen hiermee ?

Ik heb overigens mijn Kappa's bij iemand in Best gekocht die zelf sterke banden had met Array versterkers. Enige connectie ?

Groeten, Henk

stereotoren
Eeek, ik haat 't woord 'stereotoren'...

Daarbij denk ik dan aan zo'n op elkaar gestapeld zootje Japans spul, met minimaal een dubbel cassettedeck,equalizer,tuner,versterker en CD-speler, met een spaghetti van Hema snoertjes er achter bungelend :D:P:D;)

Geplaatst door Alco:

Eeek, ik haat 't woord 'stereotoren'...

Daarbij denk ik dan aan zo'n op elkaar gestapeld zootje Japans spul, met minimaal een dubbel cassettedeck,equalizer,tuner,versterker en CD-speler, met een spaghetti van Hema snoertjes er achter bungelend :D:P:D;)

Stel je niet zo aan zeg. Als er een revolutionair is, dan zijn het de Japanners wel. Die muffe britten lopen 10 jaar achter op de technologie :D

En ik heb de volgende set:

Woonkamer

Luidsprekers: Quad ESL63's voorzien van 988/989 modules

Einversterker: Quad 606-1

Voorversterker: Quad 99

CD-speler: Quad 99 CD-P

Tuner: Sony SA5ES (nu nog, wordt... raadt eens)

Platenspeler: Thorens TD2001 met Ortofon MC20S

Bekabeling: Quadlink (gebalanceerd), dropveter en gewoon koperkabel.

Over deze set ben ik uitermate tevreden. Het voldoet in hoge mate aan mijn ideaalbeeld van muziekweergave thuis. Wat ik tot nu toe bij anderen gehoord heb brengt mij niet aan het twijfelen

Dolby Digital

Centre: Kef model 100

Voor/achter: 4 Kef-eitjes

Sub: REL Q50

Versterker: Yamaha DSPA1

DVD-speler: Pioneer DV717

Gewoon een goede set, waarbij ik de Centre echt heel goed vind. De versterker is ook uitstekend, maar erg groot en zwaar. Ik heb dat vermogen niet nodig, dus die zal er wel een keertje uit gaan. Maar films kijken is met deze set een belevenis.

Werkkamer

Luidsprekers: Kef RR102/2

Voorversterer: Quad 34

Eindversterker: Quad 306

Tuner: Quad FM4

Platenspeler: Dual 701 (element volgt nog)

Cassettedeck: Nakamichi 582

Tsja, wat moet ik hier nog over zeggen? Wie heeft zoiets op zijn werkkamer...? Zeer tevreden dus.

Geplaatst door zoveelste Henk:

Ik ben in principe zeer tevereden over mijn huidige set, alleen zijn die grote Kappa's erg moeilijk te plaatsen in een relatief kleine kamer (4 x 6 m). Ik krijg de bas niet goed. Ik hoor veel wollig diep laag en weinig punch bij bijv. bass-drums.

Hans,

Wat zijn jouw ervaringen hiermee ?

Ik heb overigens mijn Kappa's bij iemand in Best gekocht die zelf sterke banden had met Array versterkers. Enige connectie ?

Groeten, Henk

Ik heet geen Hans, maar heb wel jarenlang met de Kappa 9 gespeeld ;)

Het laag was bij mij onder controle, dus geen geboom ofzo en lekker voelbaar diep.

Mijn kamer meet 4,5x6m met een hoekje erin.

De speakers stonden langs de 4,5m wand en hadden veel profijt van de 6m lengte (plus de 3m diepe kamer daar achter).

Ik moet wel zeggen dat je een krachtpatser nodig hebt voor de controle in het laag, je belandt al snel bij een Krell ksa300S, daarvoor speelde ik met een ksa100S, die nogal tam was, maar wel heel strak.

Een (oude) fpb600 is ook een goede keus, of de fpb250M monoblocks.

Eventueel zou een Rotel RB1090 (wel bi-ampen) het ook wel aan kunnen, maar die is in veel opzichten gortdroog en dus wat minder muzikaal.

Greetinx

Andr

Zoveelste Henk,

ik heet wel Hans, en ken die luidsprekers uit Best heel goed.

Wij hebben altijd gedacht dat 't aan de vloer van de luisterkamer lag waarom deze luidsprekers zoveel laag prduceerden.

Mijn Kappa 9'ns hebben n.l. helemaal geen overdreven laag.

Toch was het laag in Best op het laatst toch erg goed.

Hier werd inderdaad ook met Array en Array kabels gedraaid.

Sterker nog de Array versterkers zijn mede ontworpen om deze luidsprekers voor een redelijke prijs aan te kunnen sturen.

Achterop de luidsprekers zit een dop, hieronder zit een schakelaar. Als deze omhoog staat krijg je extra laag. Je moet hem bij teveel laag in elk geval naar beneden zetten.

Een ander verschil tussen die luidsprekers en de mijne is dat deze op de orginele houten plank staan. Onder mijn speakers zit een stevige aluminium plaat met spikes.

Die plaat is bovendien afgeschoord zodat de luidsprekers rotsvast staan.

Ik heb ook de kast aan de binnenzijde beplakt met dik loodbitumen. Ook de unit zijn hiermee beplakt. Dit zorgt allemaal dat de luidsprekers neutraler worden.

Toch blijft inderdaad de versterker voor 'n Kappa 9 de belangrijkste factor. deze moet een zeer grote stroom kunnen leveren omdat de luidsprekers op sommige plaatsen in de frequentiekarakteristiek onder de 1 Ohm gaan. Er zijn weinig versterkers die hier mee goed om kunnen gaan.

De gevlochten bekabeling gaf ook een enorme verbetering.

Jouw luidsprekers zijn in de VS gekocht. Ik heb wel eens gehoord dat hier een ander scheidingfilter in zit, dan in de aan Europa geleverde modellen. Er schijnen filters van A t/m D te zijn. Bij mij zit er een D filter in (staat op de scheidingfilterprint)

Het schema van een scheidingsfilter staat op http://oellerer.net/infinity_classics/

Al met al het kan goed gaan met Kappa 9'ns maar je moet er wel wat voor doen. :)

Wat misschien nog een mogelijkheid is voor Infinity Kappa eigenaren om te proberen:

Totem tress luidspreker-kabel.

Deze schijnt een extreem lage weerstand te hebben, waardoor de versterker 't gemakkelijker krijgt.

Ik heb 't zelf nog niet uitgeprobeerd, maar heb deze info uit een Totem brochure en 't werd me verteld door de importeur.

Kortom, misschien scheelt 't nix, maar 't is te proberen.

Mvg,

Alco

Geplaatst door Alco:

Wat misschien nog een mogelijkheid is voor Infinity Kappa eigenaren om te proberen:

Totem tress luidspreker-kabel.

Deze schijnt een extreem lage weerstand te hebben, waardoor de versterker 't gemakkelijker krijgt.

Ik heb 't zelf nog niet uitgeprobeerd, maar heb deze info uit een Totem brochure en 't werd me verteld door de importeur.

Kortom, misschien scheelt 't nix, maar 't is te proberen.

Mvg,

Alco

Als ik ff aan het logisch redeneren sla, dan zou ik zeggen dat bij een extreem lage weerstand van de luidsprekerkabel, de totale weerstand alleen maar kleiner wordt en dus de belasting hoger. Of ben ik nou zo dom?

Andre, Hans,

Bedankt voor jullie reakties.

Volgens jullie is de meest waarschijnlijke oorzaak de versterking. Nu draai ik met 300 Watt aan 4 Ohm, 400 Watt aan 2 Ohm. Dat moet mijns inziens toch voldoende zijn. Wat levert die Array eigenlijk ?

Ik denk zelf dat het grootste probleem bij de plaatsing van de speakers ligt. Ik heb ze zo veel mogelijk volgens de handleiding geplaatst.

Kan ik met een andere plaatsing nog winst behalen ?

De knop staat op low. Het probleem is overigens niet de hoeveelheid laag, maar de kracht / snelheid.

Ik heb onder de houten plaat ook spikes zitten. Vloerbedekking midpolig tapijt.

Ik zal later eens kijken wat voor een scheidingsfilter het is. Het is overigens wel een onhandige constructie, zo'n sandwich-filter.

Groeten, Henk

Zoveelste henk,

het gaat niet over het vermogen, maar over de stroom die de versterker kan leveren en de dempingsfactor.

Een Array (mono of stereo) levert maar 100 W aan 8 Ohm en 140 W aan 4 Ohm. Toch heb ik hiermee wel een strak laag. Overigens zijn de Arrays na de laatse wijzigingen nog 'n stuk strakker geworden. Deze wijzigingen zijn bij mijn Kappa-Array doorgevoerd. Ik heb de Array Quartz-S. In Best speelden deze met Quartz-M deze is nog iets strakker in het laag.

Een versterker moet de luidspreker eigenlijk per 1/100 mm gecontroleerd bewegen. Zogauw de resonaties niet door de versterker gedempt worden heb je dus een probleem.

In een Kappa-9 zit in serie met de woofers een enorme elco (2000 microfarad). Dit is een van de oorzaken van alle ellende. Deze kun je echter niet verwijderen, want dan heb je helemaal geen laag meer.

Zoals ik al schreef, je kunt het laag strak krijgen, maar er is wel wat voor nodig.

Ik ben het wel met Henrie eens dat kabels met een nog lagere weerstand geen oplossing zijn. De kabel moet wel geschikt zijn om de demping van de versterker in tact te houden. Vandaar de gevlochten constructie.

Met die twee dertig cm woofers per kant heeft Infinity het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. En zeker niet in zo'n kleine kast. Ik heb al eens gedacht om een woofer te vervangen door een plank, en de elco te verwijderen. Op dit moment weet ik dat het met versterking en kabels op te lossen is.

Een probleem wat ook vaak onderschat wordt is het laag van een CD-speler. Dit is over het algemeen erg slap. Als ik analoog draai is m'n laag ook veel strakker (Linn-LP12 met Micro Benz MC Gold).

Ik heb ook verschillende malen getwijfeld of ik ze niet te koop zou zetten. Nu denk ik daar echter heel anders over. Er zijn weinig luidspreker waar je mee kunt wat een Kappa kan. Klassiek, Pop, Jazz en Orgel, alles komt er op een hoog niveau uit. Andere luidsprekers vallen vaak op een aantal fronten af. Het blijft dan behelpen zeg maar.

Met die Kappa's heb ik dat gevoel nooit (meer). :)