SpeedyAndr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Over de traagheid van het laag, dat kun je met geen versterker goed corrigeren, omdat de 2e woofer op de spoel van de 1e meelift. Overigens komt de 2e niet zo snel in beweging, alleen bij een hoog genoeg signaal. De cdspeler is inderdaad ook belangrijk, daarom speelde ik al snel met een Wadia, omdat deze zo'n mooie outputstage heeft en er rustig 5V uit knalt Het vermogen is naast het stroom kunnen leveren aan bijzonder lage impedanties erg belangrijk, minder dan 1 ohm is geen uitzondering bij de Kappa 9 Om een idee te geven, mijn Krell ksa300S kan doorgaan tot 2400W aan 1 ohm per kanaal, dit staat gewoon in de specs De plaatsing heeft wel enige invloed, ook ik heb vloerbedekking en ik werkte met granieten platen, waar ze met spikes op stonden. Direct met spikes op de betonnen vloer zorgde dat mijn hele flat in beweging kwam, dus dat heb ik maar niet gedaan. Een overstaande (slappe) muur is ook niet bevorderlijk voor het laag btw. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Ehhmmm... ik lees hier dat 'vermogen minder belangrijk is dan de hoeveelheid stroom die een versterker kan leveren' en dat 'vermogen naast stroom leveren erg belangrijk is'. Maar eehh... Waarom zien jullie vermogen en stroom los van elkaar?? Immers, vermogen = spanning * stroom (P=V*I). En omdat de V hier constant is (tenminste, als het goed is), is het vermogen gewoon evenredig aan de stroom. Het probleem komt pas als je speakers meer vermogen (en dus stroom) 'vragen' dan je versterker kan leveren. Dan zakt je spanning in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Ik heb nog even de specs opgezocht : Uitgangsspanning : 36 V max Uitgangsstroom : 43 A max Dempingsfaktor : 2000 Is dit toereikend ? Samenvattend zijn er dus nog 2 opties, een andere ls-kabel of een andere CD-speler. Dit zal waarschijnlijk met trial and error uitgeprobeerd moeten worden, of boek ik met bijv. Array-kabels (of gevlochten) al sowieso winst ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Geplaatst door Henrie:Ehhmmm... ik lees hier dat 'vermogen minder belangrijk is dan de hoeveelheid stroom die een versterker kan leveren' en dat 'vermogen naast stroom leveren erg belangrijk is'. Maar eehh... Waarom zien jullie vermogen en stroom los van elkaar?? Immers, vermogen = spanning * stroom (P=V*I). En omdat de V hier constant is (tenminste, als het goed is), is het vermogen gewoon evenredig aan de stroom. Het probleem komt pas als je speakers meer vermogen (en dus stroom) 'vragen' dan je versterker kan leveren. Dan zakt je spanning in... Ik heb ze beide even belangrijk genoemd, dit gaat over 2 personen Wat de stroom betreft gaat het meer over piekstromen die een versterker in eerste instantie uit de voedingselco's haalt, waarna de trafo de elco's weer vol pompt. Er zijn versterkers die een gemiddeld lagere spanning leveren en kortstondig een grotere stroom, deze hebben minder vermogen in huis. Een Krell heeft een hoge uitgangsspanning (135V!) en levert daarbij ook nog enorme piekstromen, de ksa300S komt aan ruim 150A en heeft daarvoor speciale dikke geleiders. De speakerklemmen zitten met dikke staven verbonden aan de print, waarop ze over een grote lengte zijn gesoldeerd en vastgeschroefd. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als de uitgang wordt kortgesloten..... Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 januari 2003 Report Share Posted 26 januari 2003 Geplaatst door zoveelste Henk:Ik heb nog even de specs opgezocht : Uitgangsspanning : 36 V max Uitgangsstroom : 43 A max Dempingsfaktor : 2000 Is dit toereikend ? Samenvattend zijn er dus nog 2 opties, een andere ls-kabel of een andere CD-speler. Dit zal waarschijnlijk met trial and error uitgeprobeerd moeten worden, of boek ik met bijv. Array-kabels (of gevlochten) al sowieso winst ? De LS-kabel doet best veel met de Kappa 9. Ik speel het liefst met de bi-wired Straightwire Crescendo, een enorm dikke slang (door de opbouw) en 6mm2 per ader. Gevlochten kabels kunnen best in de buurt komen van de Crescendo mits ze zo dik zijn. Een Marantz cd94 ken ik niet, mogelijk kun je hem nog tweaken met een betere clock en een speciale analoge uitgangstrap. Ik had met de Krell ksa100S een niet zo levendig geluid, deze levert 54A bij 85V, maar hij bleef wel stabiel. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Geplaatst door Kermit:En ik heb de volgende set: Woonkamer Luidsprekers: Quad ESL63's voorzien van 988/989 modules Einversterker: Quad 606-1 Voorversterker: Quad 99 CD-speler: Quad 99 CD-P Tuner: Sony SA5ES (nu nog, wordt... raadt eens) Platenspeler: Thorens TD2001 met Ortofon MC20S Bekabeling: Quadlink (gebalanceerd), dropveter en gewoon koperkabel. Over deze set ben ik uitermate tevreden. Het voldoet in hoge mate aan mijn ideaalbeeld van muziekweergave thuis. Wat ik tot nu toe bij anderen gehoord heb brengt mij niet aan het twijfelen Dolby Digital Centre: Kef model 100 Voor/achter: 4 Kef-eitjes Sub: REL Q50 Versterker: Yamaha DSPA1 DVD-speler: Pioneer DV717 Gewoon een goede set, waarbij ik de Centre echt heel goed vind. De versterker is ook uitstekend, maar erg groot en zwaar. Ik heb dat vermogen niet nodig, dus die zal er wel een keertje uit gaan. Maar films kijken is met deze set een belevenis. Werkkamer Luidsprekers: Kef RR102/2 Voorversterer: Quad 34 Eindversterker: Quad 306 Tuner: Quad FM4 Platenspeler: Dual 701 (element volgt nog) Cassettedeck: Nakamichi 582 Tsja, wat moet ik hier nog over zeggen? Wie heeft zoiets op zijn werkkamer...? Zeer tevreden dus. hou die twijfel maar in de wacht, je bent nog niet bij mij geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 kermit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 en als ik zo brutaal mag zijn ,dacht ik dat ik ook meeging met kermit naar jopie. zalle wij dat buizensetje van jopie met zijn konussen es effe afkraken hier op dit forum ,kermit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 o, dan nu toch maar even mijn setje cd speler :harman kardon hd 760 voorversterker:avm evolution v1 eindversterker:quad 606 :koda kd269(voor de lol,klinkt bijna net zo goed als de quad) seakers :acoustat spectra 11(zwaar gemod) :acoustat spectra 2200(origineel) ik geloof niet in verschillen in cd spelers ,interlinks en luidsprekerkabels ,dit heb ik nl proefondervindelijk vastgesteld met mijn gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:o, dan nu toch maar even mijn setje cd speler :harman kardon hd 760 voorversterker:avm evolution v1 eindversterker:quad 606 :koda kd269(voor de lol,klinkt bijna net zo goed als de quad) seakers :acoustat spectra 11(zwaar gemod) :acoustat spectra 2200(origineel) ik geloof niet in verschillen in cd spelers ,interlinks en luidsprekerkabels ,dit heb ik nl proefondervindelijk vastgesteld met mijn gehoor. Toch met een betere dac hoor je wel het verschil,en dat is mijn ervaring,weer een maar,ik heb zoals je weet 3verschillende cdspelers op dezelfde dubbeldac7 aangesloten en er is geen enkel hoorbaar verschil greetz Marco Ps mijn set {nu nog wel ,volgende week komt er een 2e pm95}Marantz pm95,cd67ose,cd75,dd82,dd92,st50l,PM251,eq340,Nad cd5000 monitor series,Teac v680,Cyrus one,Speakerland vector0 en vector2{deze gaan dus eruit volgende week}komen Mission spiekers voor in de plaats,zelfbouwmonitoren Seas en Vifa componenten,en een hoop draadjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Geplaatst door Turbomarco:Toch met een betere dac hoor je wel het verschil,en dat is mijn ervaring,weer een maar,ik heb zoals je weet 3verschillende cdspelers op dezelfde dubbeldac7 aangesloten en er is geen enkel hoorbaar verschil greetz Marco Ps mijn set {nu nog wel ,volgende week komt er een 2e pm95}Marantz pm95,cd67ose,cd75,dd82,dd92,st50l,PM251,eq340,Nad cd5000 monitor series,Teac v680,Cyrus one,Speakerland vector0 en vector2{deze gaan dus eruit volgende week}komen Mission spiekers voor in de plaats,zelfbouwmonitoren Seas en Vifa componenten,en een hoop draadjes En wat ik van mijn set vind.......BAGGER lol nee ik ben wel tevreden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Dan moet ik ook nog maar ff op de vraag waarmee dit topic is begonnen, reageren: Met mijn versterker ben ik voorlopig wel tevreden. Geeft m.i. een mooi, ietwat warm geluid en is behoorlijk krachtig (ik heb 'm nog nooit verder dan 'half open' gedraaid en dan klinkt het (in mijn relatief kleine kamer; 2,90x4,65m) al loeihard). Hij heeft weinig moeite met mijn JBL's TLX-10. Over die JBL's kan ik zeggen dat ik er wel blij mee ben, maar dat het wel beter kan. Maar of dat ook binnen mijn budget had gekund, betwijfel ik. Feit is wel dat ze wat schel beginnen te klinken als je het volume (te) hard zet. Al ligt dat ook aan de vrij harde akoestiek denk ik. Het laag is ok. Wel vrij aanwezig (en afhankelijk van de muziek ook behoorlijk diep), maar dat mag ik wel. Het midden zou iets sprankelender mogen, maar voorlopig ben ik met deze speakers wel tevreden. Ik ben nog elke keer als ik na een weekend bij mijn ouders te zijn geweest, weer blij muziek op mijn eigen set te horen. Maar tevreden ben ik zeker nog niet. Voor niet omdat ik (nog) geen cd-speler heb. D.w.z. nog geen fatsoenlijke cd-speler, want ik gebruik meestal mijn oude midiset als cd-speler of ander de cd-rom-speler. Ook een losse tuner heb ik nog niet, maar dat vind ik minder belangrijk. Al moet ik wel zeggen dat ik meer radio ben gaan luisteren sinds ik mijn midiset heb aangesloten op mijn versterker. Dat klinkt al een heel stuk beter dan de bijbehorende 2-wegspeakertjes. Ook mijn TV kan nog wel wat beter. Op zich doet ie het prima, maar het is nogal een klein beeldscherm (37cm) en er valt een randje weg. Dat is meestal niet zo'n probleem, maar de tussenstand bij bijv. voetbal is hierdoor niet goed te lezen. Ook valt er af en toe een stukje ondertiteling weg. Meestal is dit minder erg aangezien het meestal Engels is, dat wordt ondertiteld en dat versta ik toch wel. Grootste probleem is de a.b. Die werkt namelijk nauwelijks. Op een goeie dag (wat heet...) hield ie er ineens mee op. Geen idee wat nou precies het probleem is eigenlijk want ik had de a.b. op dat moment in mijn hand en hij was dus niet gevallen. Even daarvoor deed ie het nog... Ik weet dus niet of het aan de a.b. ligt of aan de ontvanger (of de verwerker) van het signaal in de TV. Overigens doet de a.b. het nog wel, maar alleen van heel dichtbij (tot ongeveer 1m) en alleen recht van voren. Kortom, er valt nog wel wat te veranderen in mijn set, en als ik eenmaal alles heb wat ik wil hebben, wil ik waarschijnlijk weer wat beters, dus ik blijf nog wel ff bezig denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Aan nieuwe batterijen toe Verder kan ik je aanraden om eens te zien naar een tweedehands Cambridge CD3 ceedee-speler. Het liefst een door JK gemodificeerde, maar van zichzelf is ie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ik zag er net een op marktplaats.nl staan. Deze bedoel je neem ik aan? Kost nog €150 en hij heeft nog eens gebreken ook: je moet hem af en toe resetten en de uitgangsspanning is te laag (uitgangstrap stuk?)... Maar ik zal deze speler ook in m'n achterhoofd houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ja dat zal ik ook echt wel doen als het ff kan... €150 voor een kapotte cd-speler vind ik iets te gek... Maar eh... wat heeft zoiets nieuw gekost eigenlijk? En hoe oud is ie... (kortom: wat meer info, a.u.b. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ik ben behoorlijk tevreden met mijn set. Toch zijn er nog wel dingen die ik wil verbeteren. Zolang als ik echter al mijn geld aan vinyl uitgeef zal dat er nog wel niet van komen. Op zich maakt het me ook weinig uit. Eerder lag de verhouding anders, toen was mijn setje minder en moest ik dus sparen voor beter, nu is mijn set op een niveau dat ik geld uitgeven voor iets nieuws eigenlijk zonde vind. Ter verbetering zou ik wel een betere CD speler willen zoals bv. van 47. labs of de Northstar combi van Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Stuur ff een mailtje naar demon... Ok bedankt... Demon, als je dit leest: graag ff een meeltje naar het adres dat bij mijn naam staat (onder 'mail'). BvD Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ik ben erg tevreden met mijn set. Maar het kan altijd beter zo is maar weer gebleken. Heb afgelopen weekend mn speakerkabels ge-upgrade. Van de Transparent The wave 100 naar de Transparent Musicwave Plus. WOW echt te gek. Dr staat ook nog een topic open over te harde stemmen. Daar had ik ook wat last van, de nieuwe kabels drukken dat effect helemaal de kop in. Mijn set is weer een stuk meer uitgebalanceerd. Wat is het toch een leuke hobby! Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 28 januari 2003 Report Share Posted 28 januari 2003 Ik ben zeer tevreden met de T+A / Audiostatic combinatie. Nu ik ook de kabels en andere bijkomstigheden voor elkaar heb ben ik ook van plan de komende 5 jaar????? van muziek te genieten en ook andere dingen met het geld te gaan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 hallo, over mijn set wil ik het volgende kwijt: voorversterker, fijn apparaat met veel ingangen natuurlijk ook voor mc/mm draaitafels Eindversterker, heerlijk vol maar gedetailleerd geluid, krachtig genoeg voor mijn jbl luidsprekers cd speler 1, schitterend geluid met de dac die er in zit. een andere dac zal geen toegevoegde waarde geven cd speler 2, haast geen verschil te horen met mijn pd-75, maar niet zo degelijk gebouwd. zeer handig voor 300 cd's met cd text of zelf invoeren. voor de rest, tuner, cassettedeck en draaitafel, ik vind ze allemaal goed klinken. ok tuner zal nooit zo mooi klinken als cd, maar toch goed genoeg. Ik hoef geen andere spulletjes, hooguit moet de luisterruimte een keer af. Greetz, Keessie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 ok, mocht iemand zich afvragen waarom ik pioneer heb, en ik akai goed vind, hier mijn akaiset: het best klinkende wat akai gemaakt heeft. ok is al uit 87 en de cd kan nu wel een nieuw dacje gebruiken, maar verders helemaal toppie voor mij......... welterusten, Keessie Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Geplaatst door Ome Henk: Da's 'm, maar koop 'm dan zonder mankementen... Bestaan die dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 29 januari 2003 Report Share Posted 29 januari 2003 Kijk! Keessie heeft het ECHT voor elkaar... laat die anderen maar lullen, wij weten je set wel op de juiste waarde te schatten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans R. Posted 30 januari 2003 Report Share Posted 30 januari 2003 Hallo mensen, Om ook maar weer eens een steentje aan het forum bij te dragen zal ik ook weer eens wat meer posten. Over mijn set: NVA AP 30 Teac cd p 1820 gemod B&W dm 302 ben ik redelijk tevreden, het enige wat er op dit moment nog te verbeteren valt zijn de B&W's. zie ook mijn andere topic in audio. Opzich klinkt het nu ook allemaal zeer lekker! jammer dat de beurs van deze 17 jarige helaas niet zo groot is maar zoals ze meestal zeggen (jaja wijs praat) al het goede komt langzaam Op de planning staan monitor audio of mordount short of... iets anders wat lekker klinkt. ik hou jullie op de hoogte groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts