Jump to content

Impact......

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Game,

Ik zei ook al dat deze allen op deelaspecten goed zijn. Ik ga uit van het uiterste.

Een echt goede set, heeft impact, maar je wordt er nooit luistermoe van.

Impact en drive wordt altijd in verband gebracht met een druk beeld, en felheid. Dat is zeker niet wat ik bedoel.

Groeten,

Bas

Geplaatst door dirtyherrie:

Het livegeluid is wel benaderbaar,(al is het nooit te evenaren) door een ruimte te kiezen die reflectie arm is , zodat je op het zelfde volume kunt draaien als een live instrument .

Het directe geluid,daar draait het om. :)

Marc

Hmmm, zeker nog nooit in een acoustisch dode ruimte geweest? Kan je verzekeren dat dat beslist geen pretje is en dat de weergave daar alles behalve "live" is. Reflecties heb je nodig om je te kunnen orienteren. Je kunt dus niet zonder om je op je gemak te voelen tenzij je echt doof bent maar dan heb je waarschijnlijk audio niet als hobby. Teveel reflecties zijn ook niet goed (al denkt Bose daar anders over ;) ). Het blijft dus een compromis.

Buizen en ESL's zijn gewoon niet bij machte de enorme dynamiek weer te geven.

Als een ESL pieken moet weergeven lijkt het wel of deze automatisch afgetopt worden. Dit is niet bij alle ESL's zo, maar toch bij verschillende die ik gehoord heb. Het heeft natuurlijk ook met luistervolume te maken. Ik luister n.l graag tussen de 80 en 85 dB.

Bij dit gemiddelde niveau gaan de piekjes al gauw over de 100 dB.

:):)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Hans,

Was het deze tafel: Yamaha o3D

03d.jpg

of deze: Yamaha o2R

mixer1.jpg

Of deze: Yamaha o1V

o1v_a.jpg

Groeten,

Bas

Sorry, deze had ik gemisct.

Ik denk dat het de bovenste (in elk geval zwarte) tafel was. Zeker weet ik het niet, ik was tenslotte op vakantie en zat van de muziek te genieten.

:)

Even terug naar de Impact....

Op een Camping waar ik was zat een club Nederlandse Jongeren. Deze hadden een trom meegenomen (zo'n Afrikaans ding). Ik werd natuurlijk stapelgek van dat ding omdat de hele club wel eens wou trommelen.

Maar waar het om gaat, is dat deze trom ondanks ook een impact en klankkleur had die ik nog nooit uit een set heb gehoord.

Ik denk ook dat de rust en het gewend zijn aan weinig refecties (hele dag buiten) je bewustzijn verhoogt. Het is natuurlijk niet het eerste instrument wat ik live hoor.

spygologisch zou Erik zeggen.....

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Hans heeft het licht gezien :) en begrijpt het gewoon!

Maar dat er geen set's bestaan die dit ook kunnen is onzin. Degene die dat zeggen hebben zo'n set nog nooit gehoord! Logisch want ze zijn heel zeldzaam.

Groeten,

Bas

Idd die sets bestaan Bas. Maar hoe perfect die sets ook zijn het blijft niet te vergelijken met een live concert. Bij een goed live concert is er ook zoiets als interactie tussen muziekanten en publiek. En ook de atmosfeer in een zaal als je erbij bent is onderdeel van de impact. Zo lang je dat niet kan inblikken blijft het toch een "foto". Al kan dat best een mooie foto zijn.

Live gebeurt er van alles, gaat er wat fout, gebeuren er onverwachte dingen en is dus een unieke gebeurtenis die je je later alleeen nog kan herinneren (en romantiseren). Een CD kun je net zo vaak opzetten als je wilt.

De set die het dichts in de buurt kwam was een Burmester set, met de grote B97's.

Hieraan kon een Wilson Grand Slamm niet tippen. Ook de demo die ik hoorde met de grote Genesis sets kon dit niveau halen.

BTW ik draai nu een plaat van de aloude Creedence ("Creedence Clearwater Revival" op Liberty).

Ik moet zeggen.... deze heeft een wel erg hoog live gehalte.

Beste,

In dat opzicht krijg je live nooit thuis. De interactie tussen de muzikanten. De sfeer van het publiek. en de enorme kick als je jou idolen bezig ziet.

Ik heb het puur over de klankmatig reproductie.

Ik heb de grootste burmester set nooit gehoord Hans, maar kan me voorstellen dat dat heel indrukwekkend is. Die duitsers weten wel hoe ze moeten slammen :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

live gebeuren er gewoon dingen die je thuis niet mee kunt maken :)

Iemand zeikt tegen je broekspijp, gooit bier in je kraag, of boert in je oor, nee dat lukt niet thuis met een cd of elpee :) :)

Andr

Toch blijft de IMPACT van het geluid voor mij het grootse verschil, ik ben n.l. niet zo visueel ingesteld.

Ik blijf bij m'n mening dat de geluidskwaliteit op het gebied van vervorming veel slechter is dan thuis, maar op het gebied van dynamiek en impact veeeeeeeeeeeeeel beter.

Dit geldt ook voor klassieke en b.v. Folkconcerten.

Geplaatst door JSA:

Vraag me af of dat impact alleen maar in het geluid zit, onbewust spelen er veel meer dingen een rol.

Op een Camping waar je je zit te ergeren aan dat trommeltje denk ik dat het niet zo is.

Ook het inregelen en inspelen van een band heeft weinig sfeer, het gaat in mijn geval alleen over de geluidskwaliteit.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ook het inregelen en inspelen van een band heeft weinig sfeer, het gaat in mijn geval alleen over de geluidskwaliteit.

Ja prachtig is dat. Een voor een spelen ze even om in te regelen. Dan trapt de drummer even op zijn kick....dan komt de bassist duimpje even paar keer op de E.......geweldig!!!

Maar ik moet je zeggen dat ik al kippevel live als ik die racken met versterkers zie staan. De draaiende fans's het gevoel van power drive en ziekte......

Groeten,

Bas

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...