Jump to content

Impact......

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het mogelijk is dat verschillende (so called High End) speakermerken met verschillende klanken op de proppen komen om eenzelfde instrument te definieeren?.

Dat hoort toch niet als je dr vanuit gaat dat bv. een clarinet als een clarinet moet klinken en niet als wat fabrikant x speakermerk vindt hoe het moet klinken.

Groeten

JazzLuva

Geplaatst door Hans van Liempd:

Het klinkt "neutraal" ....... dat moet helemaal niet. Er moet muziek uit komen, en muziek is helemaal niet "neutraal".

Of een set neutraal IS of KLINKT zijn twee verschillende dingen :)

Geplaatst door Ruud:

Ingetogen :rolleyes: knalt niet :rolleyes: spettert niet :rolleyes: en toch emotie

Precies :) zo is het maar net.

Geplaatst door JazzLuva:

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe het mogelijk is dat verschillende (so called High End) speakermerken met verschillende klanken op de proppen komen om eenzelfde instrument te definieeren?.

Dat hoort toch niet als je dr vanuit gaat dat bv. een clarinet als een clarinet moet klinken en niet als wat fabrikant x speakermerk vindt hoe het moet klinken.

Groeten

JazzLuva

Ik heb al vaak geschreven...

"Alle High End sets klinken anders..."

Dit kan toch nooit natuurgetrouw zijn????

:)

Geplaatst door JSA:

Ik snap je verhaal maar ik ben het niet met je eens. Er zijn geen 'eisen' aan muziek verbonden, iedereen mag muziek maken zoals hij/zij dat wil. Ik heb zat muziek wat zo passief klinkt als de nete en wat totaal niet spettert, maar het blijft muziek. Of -niet knallende muziek iets met je doet is een tweede...

Nee je snapt mijn verhaal niet!

Zal eht betr proberen uit te leggen. Spetteren bedoel ik niet letterlijk. Al heb je een steeel-gitaar en een gast op een mondharmonica. Het spetterd als deze twee mensen een product neerzetten. Dus naar elkaar luisteren en op elkaar inspelen. Het spetterd als de steel gitarist akoorden in die liggingen weet te pakken dat het je raakt, en dat het harmonisc klopt. Een C maj7 kan je op 3 verschillende manieren pakken. Maar het ligt aan eht voorgaande akkoord welke ligging het meest muzikaal is. Dan heb je de timing. Dat is een kunst. De meeste mensen spelen altijd gehaast, en kunnen niet timen.

Dus spetteren heeft niets te maken met hard, of groots. Maar met muzikaliteit.

Iets heeft kloten, waneer een melodie of groove rotsvast staat. En dat is alleen mogelijk wanneer muzikanten naar elkaar luisteren.

Egotrippers die alleen zichzelf horen, niet luisteren naar de andere muzikanten en ieder op een eigen eilandje spelen zullen niet spetteren. Hoe virtuoos ze individu ook zijn, als het geen totaal performance is, en ze dat niet kunnen zijn het kut muzikanten en zal het nooit spetteren.

Mijn ervaring met live spelen is dat voornamlijk gitaristen daar last van hebben :D

Groeten,

Bas

Bas, je hebt het nu over kwaliteitseisen waar muziek voor jou aan moet voldoen. Muziek hoeft niet te spetteren om het muziek te laten zijn, daar zijn namelijk geen eisen voor. Bovendien heb je het nu over alleen maar over interactie tussen verschillende muzikanten, maar een acappela zangeres kan net zo goed kloten hebben :o

Amici,

Hoe oud is deze discussie inmiddels? Ben ik de enige die de leeftijd heeft bereikt dat hij zich ermee heeft verzoend dat gereproduceerd geluid de werkelijkheid kan benaderen, niet evenaren en al helemaal niet overtreffen? Het is en blijft een compromis.

Bij mijn beste weten is men al een halve eeuw op zoek naar methoden om geluid natuurgetrouw te reproduceren en dit is nog steeds niet gelukt. Nee, dank je de koekoek, een reproductie van een Rembrandt, hoe knap ook geschilderd zal het altijd afleggen tegen het origineel.

Iedere reproductie geeft een andere beleving dan het origineel. Een natuurfilm op televisie kan mooi en boeiend zijn, maar loop zelf eens in een dennenbos, snuif de geuren op en zie alles driedimensionaal. Over beleving gesproken. Dit krijg je nooit uit een kastje in je woonkamer. Dito voor een concert.

En iedere keer doen de fabrikanten ons geloven dat ze nu het ei van Columbus hebben gevonden en dat het nu echt natuurgetrouw klinkt, zelfs in je woonkamer. Maar dit is met alle respect ook hun raison d'

Geplaatst door JSA:

Bas, je hebt het nu over kwaliteitseisen waar muziek voor jou aan moet voldoen. Muziek hoeft niet te spetteren om het muziek te laten zijn, daar zijn namelijk geen eisen voor.

Niet mee eens. Muziek is pas muziek als het met gevoel gespeeld wordt. Muzak b.v. is in mijn oren geen muziek maar vulling.

Ook al lijkt het muziek

Geplaatst door JSA:

Bas, je hebt het nu over kwaliteitseisen waar muziek voor jou aan moet voldoen. Muziek hoeft niet te spetteren om het muziek te laten zijn, daar zijn namelijk geen eisen voor.

Ik heb het niet over "eisen" ik verklaar eerder waneer iets spetterd, en wanneer niet.

In zekere zin zijn er wel eissen. Een eis voor jezelf wanneer je iets te gek vind, en wanneer niet.

En bij nader inzien kunnen we wel spreken over eissen. Mensen die namelijk niet naar elkaar luisteren zullen niet ver komen. Ze zullen niet op een conservatorium komen. volle zalen zullen ze ook niet trekken. En wel muzikale muzikanten zullen niet met ze willen spelen.

Onbewust kunnen we dus toch spreken over eisen.

Groeten,

Bas

Niet mee eens. Muziek is pas muziek als het met gevoel gespeeld wordt. Muzak b.v. is in mijn oren geen muziek maar vulling.

Ook al lijkt het muziek

Ow, nu moet er opeens met gevoel gespeeld worden. Daarnet moest het nog knallen en spetteren. ;)

twee dingen lopen door elkaar:

wat is muziek

wanneer doet muziek emotioneel wat bij jou.

Ook al lijkt het muziek

Precies! Al zijn het maar 3 tonen in een melodie, het gaat erom hoe de melodie gespeeld wordt.

Klinkt het als planken hout, dan is het geen muziek.

Dat voorbeeldje van mijn leraar op het conservatorium van "muziek is geen muziek als het geen klote heeft" is dan ook geweldig.

Met klote bedoeld hij dus emotie.

Zal nooit vergeten dat we harmonieleer hadden bij die man, en de klassieke afdeling er ook zat, en dat ie dat riep. :D :D

Groeten,

Bas

Geplaatst door dick jansen:

Amici,

Hoe oud is deze discussie inmiddels? Ben ik de enige die de leeftijd heeft bereikt dat hij zich ermee heeft verzoend dat gereproduceerd geluid de werkelijkheid kan benaderen, niet evenaren en al helemaal niet overtreffen? Het is en blijft een compromis.

Bij mijn beste weten is men al een halve eeuw op zoek naar methoden om geluid natuurgetrouw te reproduceren en dit is nog steeds niet gelukt. Nee, dank je de koekoek, een reproductie van een Rembrandt, hoe knap ook geschilderd zal het altijd afleggen tegen het origineel.

Iedere reproductie geeft een andere beleving dan het origineel. Een natuurfilm op televisie kan mooi en boeiend zijn, maar loop zelf eens in een dennenbos, snuif de geuren op en zie alles driedimensionaal. Over beleving gesproken. Dit krijg je nooit uit een kastje in je woonkamer. Dito voor een concert.

En iedere keer doen de fabrikanten ons geloven dat ze nu het ei van Columbus hebben gevonden en dat het nu echt natuurgetrouw klinkt, zelfs in je woonkamer. Maar dit is met alle respect ook hun raison d'

Geplaatst door JSA:

Ow, nu moet er opeens met gevoel gespeeld worden. Daarnet moest het nog knallen en spetteren. ;)

twee dingen lopen door elkaar:

wat is muziek

wanneer doet muziek emotioneel wat bij jou.

Ik vraag me af of je het ooit nog gaat begrijpen :D

Wanneer iets met gevoel gespeeld wordt, dan spetterd het! Omdat iemand die emt gevoel kan spelen praat via zijn instrument. Wat je dan krijgt is een synergie. Een melodie lijn die voor eht gevoel oneindig doorgaat.

Iemand die dat niet kan klinkt net als een quartz gestuurde klok. Je hoor de melodie letterlijk per maat. elke toon klinkt hetzlfde. en eht is statisch. Dan spetterd het niet!

Groeten,

Bas

muziek is eindeloos, het is namelijk voor iedereen anders en het dus heeft geen eisen.

je eigen muziek waarvan jij vindt dat het jouw muziek is en waar je van houdt heeft wel eisen. Dat muziek moet spetteren is een eis waardoor je die muziek tot jouw keus mag bestempelen.

ik vindt niet dat een set perse neutraal moet klinken.

Neutraal is zonder vervorming. Zonder toegevoegde klankkleur. Bij de bespreking van mijn set kwam dat mog aan de orde.

Mijn set kleurde, maar ik luister er met veel plezier naar. Ik had ook een paar b&w's. De dm7's. (oudjes ik weet het). Die hadden een strakkere bas dan mn huidige speakers en waren neutraler. Maar ze vermoeiden. Daarom zijn ze eruitgevlogen.

Voor mij geldt dus neutraal is het belangrkijkt nooit een keer.

Nee, ik zal dat nooit begrijpen of dat is eigelijk heel arrogant om te zeggen dat ik het nooit zal begrijpen omdat muziek voor ieder is.

Ik ga dan even arrogant zeggen dat ik je wel begrijp.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Iemand die dat niet kan klinkt net als een quartz gestuurde klok. Je hoor de melodie letterlijk per maat. elke toon klinkt hetzlfde. en eht is statisch. Dan spetterd het niet!

Groeten,

Bas

je hoort een melodie zeg je, dan is er toch muziek? Jij vindt het alleen futloos, statisch en je vindt het niet spetteren, maar het IS wel degelijk muziek :)

Geplaatst door JSA:

muziek is eindeloos, het is namelijk voor iedereen anders en het dus heeft geen eisen.

je eigen muziek waarvan jij vindt dat het jouw muziek is en waar je van houdt heeft wel eisen. Dat muziek moet spetteren is een eis waardoor je die muziek tot jouw keus mag bestempelen.

Al is iets niet jou muzieksmaak. Er moet gewoon gevoel achter zitten.

Ik heb een hekel aan hardrock. Maar goede hardrock bands hebben goede muzikanten, die naar elkaar luisteren. Dus is het muziek.

ALs je zelf muzikant bent (zoals ik) zul je ook vaak muziek moeten spelen die niet jou keus is.

Maar dan kun je er nog steeds een goed produkt van maken. Als muzikant zijnde wil je niet met mensen spelen die er geen gevoel in leggen, en niet naar andere muzikanten luisteren.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

Laten we spetteren vervangen door gevoel, en het wordt al een stuk duidelijker.

Muziek zoals b.v Vangelis die maakt, kun je muziek noemen. Ik vind het dichter bij de muzak zitten. Ook al draai ik Vangelis regelmatig.

Mark Knopfler daarintegen speelt op die gitaar of hij er mee geboren is, elke noot op de juiste tijd en met de juiste kracht. dat vindt ik muziek. ook al speelt hij maar twee aanslagen per minuut. hetzelfde geld voor b.v. Andrea Botticelli, al houd ik hier helemaal niet van.

Erik Clapton b.v. is hier ook een meester in.

En al die plukken, gevoel en emotie, dienen m.i. uit een geluidsinstallatie te komen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...