Jump to content

Impact......

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door JSA:

Nee, ik zal dat nooit begrijpen of dat is eigelijk heel arrogant om te zeggen dat ik het nooit zal begrijpen omdat muziek voor ieder is.

Ik ga dan even arrogant zeggen dat ik je wel begrijp.

je hoort een melodie zeg je, dan is er toch muziek? Jij vindt het alleen futloos, statisch en je vindt het niet spetteren, maar het IS wel degelijk muziek :)

Ik zeg dat, omdat je heel anders naar muziek gaat luisteren, en er anders over gaat denken, als je zelf speelt, en vooral met verschillende mensen hebt gespeelt. Dan ineens ga je je verdiepen in elke partij in een song. Je luisterd naar de harmonieen, de manier hoe het gecomponeerd is.

Officieel is alles muziek.

Maar dat telt voor mij niet.

Neem kunst als voorbeeld. Al vind ik een kunstwerk nog zo lelijk. Als de kunstenaar zijn hart en ziel erin gestoken heeft is het kunst!

Wanneer een of andere flapdrol een klodder verf op een doek gooid. Er niets bij voelt en er ook neits inlegd. Dan is dat voor mij geen kunst.

Met muziek niet anders.

Nogmaals het gaat niet om het genre muziek.

Het gaat om de uitvoerende, van mij betreft mag dat zelfs housse zijn.

Groeten,

Bas

don't fully agree ;)

Ik vindt de meeste muziek wel aardig. Maar echt iets doet het niet met me. Ook al is het met gevoel gedaan.

Sommige muziek is wat ik mooi vindt, dat doet me wel wat. Of het nou met gevoel gespeelt is...(?) Het komt in elk geval overeen met mijn gevoel...

game

wat speel je trouwens sebastiaan? wat heb je gestudeert op het conservatorium?(heb ik al eerder gevraagd geloof ik...) :o

Geplaatst door JSA:

en waarom zou er dan geen gevoel in statische muziek kunnen zitten?

Ik weet niet hoe ik het dan moet uitleggen maar je begrijpt het niet.

Tuurlijk kan statische muziek muziek zijn, maar daar gaat het niet over. Het gaat om iemands touche, timing zijn soul.

Er zijn mensen die kunnen hun gevoel niet in hun muziek zetten. Die spelen als een robot wat er op papier staat, en dat is het. Die mensen hebben dat gevoel ook niet want ze zijn a-muzikaal.

Ze hebben zelf ook nooit een melodie in hun hoofd. als je ze eens vraagt wat te spelen kan dat niet, want ze hebben geen ideeen, ze zijn leeg.

Daarom zijn er ook zo weinig goede muzikanten in Nederland omdat er maar weinig kaas van hebben gegeten.

Groeten,

Bas

Game

Daar wilde ik een beetje naar toe. Mijn vorige speakers (B&W 801) slamden (raar woord zo) wellicht een fractie beter dan mijn huidige ESL 989 maar ja die konden weer niet zo mooi de houten en koper (ook rare woorden zo) weergeven. Wel eens live strijkers, klarinetten, fagotten, trombones gehoord? Moeilijk voor iedere speaker! Die B&W

Je begrijpt me al steeds meer :) En zeg niet dat ik het niet begrijp want ik beoefen verschillende instrumenten en ik heb een hele tijd in een band gespeeld :)

Ik vind de benaming voor spetteren en knallen een beetje verkeerd gekozen, kloten kan ik me iets bij voorstellen. Een trap in je noten voel je wel degelijk (gevoel).

Iemand zei, weet al niet eens meer wie, muziek moet spetteren en knallen. Ik ben het hier dus niet mee eens want ik heb heel veel muziek wat totaal niet knalt (veel mineur) maar wat wel degelijk iets met mij doet (gevoel,emotie)

Andersom: Pat metheny group knalt en spettert, maar het doet mij niet zoveel. Toch is het muziek.

Geplaatst door smijnster:

Game

Daar wilde ik een beetje naar toe. Mijn vorige speakers (B&W 801) slamden (raar woord zo) wellicht een fractie beter dan mijn huidige ESL 989 maar ja die konden weer niet zo mooi de houten en koper (ook rare woorden zo) weergeven. Wel eens live strijkers, klarinetten, fagotten, trombones gehoord? Moeilijk voor iedere speaker! Die B&W

Een heel goede kennis speelt regelmatig in een studio. Bekende muzikanten hebben soms ook een saxofinist nodig om hun "gezang" op te waarderen tenslotte.

Waar hij zich enorm aan ergert is de arrogantie van zijn collega's om een stuk vanaf het blad te spelen zonder daarvoor te oefenen. Hij vind n.l. dat je een stuk muziek pas kunt spelen wanneer je begrijpt wat de componist bedoelt. Hier hoort een stuk persoonlijke ervaring en gevoel bij.

Anders is het volgens hem onmogelijk de muziek te vertolken.

Dit verschil, is het verschil tussen Muzak en Muziek.

En dat is wat je wilt ervaren wanneer je thuis muziek draait. De klank van de instrumenten en het gevoel waarmee die bespeeld worden, is volgens mij essentieel voor een juiste ervaring.

Ik zie het als een boek, je kunt de letters lezen, maar de tekst niet begrijpen. Je weet wat er staat maar je weet niet wat er wordt bedoeld.

Dat is nou het verschil tussen horen en impact.

:)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik zie het als een boek, je kunt de letters lezen, maar de tekst niet begrijpen. Je weet wat er staat maar je weet niet wat er wordt bedoeld.

Als boekenman zeg ik: driewerf hoera!!! Deze jubel geldt tevens voor het betoog van de heer smijnster.

Met immer opgewekte groet,

tja, kan je 2 kanten op interpreteren. Je kan het zien zoals jij het doet.

maar je kan ook denken. De spontaniteit is wat ze zoeken.

Vergelijk het met karate. Je kan iemand uitleggen: "als hij met de stok zwaait, stap je naar rechts en doe je dit en dat..."

Vaak word je in het dipe gegooid, omdat je daar veel meer van leert...

Maar als je al vaak in het diepe bent gegooid, en ervaren bent, dan kun je zonder instructie en zonder van te vorden over de aanval na te denken een aanval afslaan.

game

Als ik het even theoretisch ga opschrijven wat ik bedoel:

boodschap ----> middel ----> ontvanger

(muzikant) (muziek) (luisteraar)

emotie ---> emotie in muziek gestopt ---> luisteraar begrijpt de muzikant

maar dit kan zich ook voordoen, waar ik dus op doel:

geen gevoel ---> gevoeloze muziek ---> luisteraar wekt allerlei emoties op door interactie tussen melodie en hersenactiviteit (ik noem het maar even hersenactiviteit, ik bedoel dus b.v. bepaalde gebeurtenissen wat iemand heeft meegemaakt)

Geplaatst door JSA:

Als ik het even theoretisch ga opschrijven wat ik bedoel:

boodschap ----> middel ----> ontvanger

(muzikant) (muziek) (luisteraar)

emotie ---> emotie in muziek gestopt ---> luisteraar begrijpt de muzikant

maar dit kan zich ook voordoen, waar ik dus op doel:

geen gevoel ---> gevoeloze muziek ---> luisteraar wekt allerlei emoties op door interactie tussen melodie en hersenactiviteit (ik noem het maar even hersenactiviteit, ik bedoel dus b.v. bepaalde gebeurtenissen wat iemand heeft meegemaakt)

Leuk voorbeeld, maar emotieloos gespeeld zal het niet snel iemand raken.

Jou voorbeeld (en daarom vond ik hem zo goed) gaat wel op, als het een bekende melodie is waar de luisteraar bepaalde herinneringen bij heeft. Zodra hij die melodie dan weer hoord, (hoe amuzikaal dan ook gespeelt) zal het iets in hem oproepen.

In die zin geef ik je gelijk Jasper.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Leuk voorbeeld, maar emotieloos gespeeld zal het niet snel iemand raken.

Jou voorbeeld (en daarom vond ik hem zo goed) gaat wel op, als het een bekende melodie is waar de luisteraar bepaalde herinneringen bij heeft. Zodra hij die melodie dan weer hoord, (hoe amuzikaal dan ook gespeelt) zal het iets in hem oproepen.

In die zin geef ik je gelijk Jasper.

Groeten,

Bas

En dit alles wilde ik alleen maar zeggen (kon het niet eenvoudiger?? mad.gif:o:))

nee.

Naast allerlei theoretische benaderingen in de muziek, wat je dus vooral leert op het conservatorium, speelt de psychologie ook een hele grote rol in de beleving van muziek.

En misschien heb ik daarom ook wel heel veel electronische muziek.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Al is iets niet jou muzieksmaak. Er moet gewoon gevoel achter zitten.

Groeten,

Bas

Dat is ook maar een mening. Er zijn componisten die daar anders over denken. Tja voor de een is dat geen muziek, voor de ander weer wel.

Zo blijven we aan de gang.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Hier zit veel in, als ik bij m'n broer in z'n heel erg gedempte luisterkamertje luister, zit het al veel dichter bij het orgineel.

Nou is mijn woonkamer ook behoorlijk gedempt, en behoorlijk groot. Maar ik kan bijna niet wachten tot ik ook een echte luisterkamer heb.

Deze wordt ca 6x4 m, en kan ik aanpassen zoveel ik wil. Ik ben benieuwd hoever ik dan kan komen.

Met reflectie arm bedoel ik niet alleen gedempt.Een gedempte kamer klinkt meestal juist minder live.

Ik bedoel meer een ruimte zonder gerichte reflecties,waarbij de muren zover weg liggen dat ze minder invloed hebben op het directe geluid.

Als je zelf een luisterruimte hebt kun je natuurlijk het een en ander aanpakken met diffusors.

Marc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...