Jump to content

Impact......

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hai

Het enigste wat ge als echt neutraal kunt beschouwen is een ESL. De complexe crossovers van konus systemen maken het onmogelijk een instrument neutraal te laten.

Helaas ontkomt ge niet aan een woofer voor de bas. ESL's hebben geen bas!

Maar wat weten gij nou van neutraal? ge weten niets! Ge is alleen maar bezig met elkaar imponeren en elkaars reet achterna te lopen. Helaas maar waar.

Stefan

de ene esl is de andere niet... ja toch!?

je zegt toch ook niet dat konussen neutraal zijn. Je refereert aan 1 bepaalde luidspreker en niet naar het gehele genre.

Hoeveel mensen hier hebben de quad 989 gehoord?? Als je hem kent, en je vindt dat er geen bas uitkomt, ala - maar anders moet je die uitspraken niet doen.

:D:rolleyes:

ESL's hebben geen bas!

Da's wel weer heel erg generaliseren Stefan!

Voor JOU bieden ESL's dus geen genoeg bas, maar dat hoeft voor een ander niet te gelden.

Ik heb ooit AudioStatic ES200r's gehad.

Audiostatic

Een prachtig midden/hoog, maar ik heb ze uiteindelijk weer weggedaan omdat er TEVEEL bas uitkwam, naar mijn mening/smaak.

Het laag van een ESL is vaak minder diep/voelbaar, maar kan op zich voldoende aanwezig zijn. Ligt denk ik meer aan de ruimte en smaak van de eigenaar.

Groeten,

Alco

En zo drijft een topic weer langzaam maar zeker een onduidelijke kant uit.....[?]

Niet dat het mij stoort,in tegendeel,want ik geniet toch wel van al die verhalen die we zo'n ----tig keer besproken hebben,en nooit uit blijken te kunnen komen :)

De een komt met een prachtig techneuten verklaring,en de volgende weer met een prachtige belevings ervaring...

Hou 't vol zo boy's,prachtig lees-voer,en een prachtige hobby.

--Hans

omdat ik heel goed weet hoe het live klinkt.

Het woordje "het" is hier vast en zeker een synoniem voor orgel ?! :D;)

Ik ga ook regelmatig naar live-concerten, maar 't staat bij mij los van m'n HiFi-hobby!

En mijn doel is ook niet om m'n set zo te laten klinken als bij een live-concert.

Ik ga pas de laatste 6 a 7 jaar naar live-concerten. Mijn HiFi-virus heb ik al 'opgelopen' als tiener :)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Er zijn mensen die kunnen hun gevoel niet in hun muziek zetten. Die spelen als een robot wat er op papier staat, en dat is het. Die mensen hebben dat gevoel ook niet want ze zijn a-muzikaal.

Groeten,

Bas

Luister eens naar een tweetal uitvoeringen van hetzelfde stuk muziek, denk hierbij aan de Vier Jaargetijden van Vivaldi, uitgevoerd door Jaap van Zweden en Nigel Kennedy.

Bij de eerste val ik in slaap of verleg m'n aandacht gewoon - muzak - Nigel houdt de luisteraar aan de muziek gekluisterd.

Groet Jitze

Komt misschien als mosterd na de maaltijd, maar ... muziek is alleen muziek als het een positieve emotie opwekt. Doet het dat niet, worden er alleen maar tonen geproduceerd.

Ik vergelijk het altijd met een stel fanfares. Ze spelen allemaal wat er op papier staat. De ene letterlijk en de andere gooit er ziel en zaligheid in. De eerste fanfare produceert tonen, de 2e muziek ;)

Hoe je dat omschrijft is niet wetenschappelijk of taalkundig vastgelegd. De ene noemt het "spetteren en knallen", de ander "met gevoel". In de beschrijving van een set kom je dezelfde wazige termologie tegen. Donker, zwart, fris, muzikaal, open, rommelig e.d. zijn allemaal onbepaalde termen. Toch weten de meesten wat je bedoelt met dergelijke termen. Waarom geldt dat niet voor de omschrijving van het essenti

Geplaatst door Sherwin:

Niet zeiken, maar SLAMMEN! :D

Ik ben haast klaar met mijn project, dan zal ik eens het goede voorbeeld geven ;).

Oja, Sodejuu, jij woont hier toch behoorlijk dicht bij in de buurt (45min rijden).. kan ik eindelijk waar maken waar ik vorig jaar op de kabelluisterdag mee liep op te scheppen :D

Mvgr, Sherwin

Helmondistan ligt idd maar op 3 kwartier rijden. Dat kan zonder vliegtuig :P Ik kom wel eens luisteren als je dat op prijs stelt. Ik heb binnenkort vakantie (wel zo prettig), dan heb ik tijd genoeg :D;)

Geplaatst door Sodejuu:

Komt misschien als mosterd na de maaltijd, maar ... muziek is alleen muziek als het een positieve emotie opwekt. Doet het dat niet, worden er alleen maar tonen geproduceerd.

Ik vergelijk het altijd met een stel fanfares. Ze spelen allemaal wat er op papier staat. De ene letterlijk en de andere gooit er ziel en zaligheid in. De eerste fanfare produceert tonen, de 2e muziek ;)

Hoe je dat omschrijft is niet wetenschappelijk of taalkundig vastgelegd. De ene noemt het "spetteren en knallen", de ander "met gevoel". In de beschrijving van een set kom je dezelfde wazige termologie tegen. Donker, zwart, fris, muzikaal, open, rommelig e.d. zijn allemaal onbepaalde termen. Toch weten de meesten wat je bedoelt met dergelijke termen. Waarom geldt dat niet voor de omschrijving van het essenti

Allemaal waar.....

Maar waarom krijgen wij het niet voor elkaar om die impact uit onze set te krijgen....

We weten blijkbaar allemaal wat we willen, maar er is niemand die aangeeft:

"mijn set doet wat ik wil".

Het is blijkbaar altijd een slap aftreksel.

:)

P.s. Ik werk bijna in Helmond (Mierlo). Hier zit iemand die denkt dat hij het goed voor elkaar heeft (Sherwin?). Ik zou het graag eens willen horen.

Hans,

volgens mij is de belangrijkste reden dat muziek thuis niet zo'n impact heeft als live de volgende:

Om "live" muziek thuis te reproduceren dient het eerst opgenomen, gemixed, gemasterd en gedupliceerd te worden. Daarbij gaat veel kwaliteit en "directheid" verloren. Vervolgens is het zo dat de techneuten(noodgedwongen) een flinke partij dynamiekcompressie toepassen. De eis van de platenbaas is namelijk dat die opnames afspeelbaar moeten zijn op ALLE muziekinstallaties, dus duidelijk NIET alleen op droomsets van meer dan een ton. Het is een keuze die gemaakt moet worden.

Paul.

Vastleggen van muziek, is waarschijnlijjk net zoiets als het conserveren van voedsel, ham in Italie smaakt heel anders - beter - dan hetgeen hier in NL verkocht wordt.

Ook een heeft een ingeblikte tuinboon weinig meer met een verse boon te maken.

Op zich hoeft dit niet echt bezwaarlijk te zijn, ook van ingeblikte muziek is zeker te genieten,wel heel erg vreemd is mi het gegeven dat er zo weinig apparatuur in staat is redelijk te reproduceren wat er op een schijfje staat.

Ook vreemd is dat heel erg veel "audiofielen" het zo vaak over werkelijkheids weergave hebben , zonder de werkelijkheid te kennen.

In een zaal met zo'n 35 exemplaren van deze soort werd eens de vraag gesteld - naar aanleiding van een uit de hand lopende discussie over de klank van een piano - wie bekend was met de klank van een piano in het wild - bleek niemand te zijn, een ieder nam z'n eigen installatie als referentie.........

Overigens is het vastleggen van referenties niet echt heel erg gemakkelijk, welk instrument kies je, in welke ruimte, met welke speler en welk repertoire.

En dan het probleem de reproductie in jouw woon of luisterhok levensecht te laten klinken.

Ook al zijn er mensen die vinden dat ik een grote woonkamer heb, ik moet er niet aan denken een bigband op volle oorlogssterkte binnen te hebben, zelfs een enkele sopraansax laat horen dat het een heel erg klein hokje is.

Groet Jitze

confused.gif

Toch Jitze, kun je op jouw set horen dat jij er alles aan gedaan hebt om juist die impact uit je set te krijgen.

Vaak hoor ik een topset "beter" klinken, maar heeft deze duidelijk een mindere impact.

Ik ben zo bang dan door een aantal deelaspecten in de muziek te bevoordelen (b.v. laag) er zoveel impact verloren gaat.

Laag is b.v. op te peppen door gebruikt te maken van resonanties. Als er iets is wat niks met reproductie te maken heeft zijn het wel toegevoegde resonanties.

En toch vinden mensen dat het dan "beter" klinkt.

M.b.t. het verhaal van Paul:

Ik vnd het enorm jammer dat wij met onze set aan het proberen zijn datgene terug te halen, wat de platenproducent heeft weggefilterd.

Maar ook z.g. high end labels produceren naar een "beter" (zie hierboven) geluid. Het is echt niet zo moeilijk om het signaal wat live op het mengpaneel komt op een CD of plaat te krijgen. Maar toch moet er weer van alles aan gefrommeld worden om het voor de gemiddelde luisteraar "genietbaar" te krijgen.

Ik begrijp hier niks van.

:)

Natuurlijk, zijn mijn inspanningen gericht op een weergave die aanspreekt en je zonder moeite meevoert in de muziek.

echter de illusie de werkelijkheid in m'n kamertje te plaatsen heb ik niet.

aandachtspunten zijn oa de tonale kwaliteit, het vermogen om detaillering en nuance's in de muziek weer te geven en ook de dynamische mogelijkheden van de diverse apparatuur.

Binnen alle beperkingen, streef ik naar een weergave, die je in elk geval het idee geeft in verhouding te staan met de werkelijkheid, zie mijn avontuur met een cd speler nav een concert............

Echter een kerkorgel past zeker niet in m'n kamer, en ook allerlei drums en andere laagproducerende instrumenten zijn een maatje te groot.

Houd je ze binnen de proporties van de ruimte, drukken ze ook de muziek niet weg.

De kunst van het weglaten - van het laag - lijkt mij een eerste vereiste om tot een prettig klinkend geheel te komen.

Impact heeft mi meer met definitie te maken dan met kwantiteit.

Groet Jitze

Beste Hans,

Wat Paul zegt is maar al te waar. Daarbij komt dat een opname vaker afgeluisterd moet kunnen worden. Fouten gaan bij herhaling storen. Wist je dat van klassieke acoustische muziek vaak meerdere opnamen gemaakt worden en dat die opnamen vakkundig in elkaar geplakt worden zodat alle (speel)fouten er uit zijn? Weinigen realiseren zich dat ze soms naar 3 opnamen door elkaar zitten te luisteren. Dat zo een deel van de "magie" van het samenspel van muzikanten live verloren gaat moge duidelijk zijn.

Zelf heb ik een aantal opnamen van live concerten die opgenomen zijn met 2 microfoontjes in een basebalpetje en een (goede) cassetterecorder. Die opnamen hebben een behoorlijke "impact" maar commercieel zijn ze waardeloos, behalve dan misschien voor die anderhalve verzamelaar.

Ook dat is zeker juist. Bij een live uitvoering is het helemaal niet erg als een muzikant hoorbaar een foutje maakt. Voor het publiek zich realiseert "hee .., hoorde ik daar niet een foutje ?" is het foutje alweer voorbij en wordt de aandacht weer getrokken naar het inmiddels voortschrijdende muziekstuk.

Wanneer zo'n foutje op cd zou verschijnen, wordt hij keer op keer opgemerkt, bij iedere hernieuwde beluistering. Dan wordt het meestal wel als storend ervaren.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Ook dat is zeker juist. Bij een live uitvoering is het helemaal niet erg als een muzikant hoorbaar een foutje maakt. Voor het publiek zich realiseert "hee .., hoorde ik daar niet een foutje ?" is het foutje alweer voorbij en wordt de aandacht weer getrokken naar het inmiddels voortschrijdende muziekstuk.

Wanneer zo'n foutje op cd zou verschijnen, wordt hij keer op keer opgemerkt, bij iedere hernieuwde beluistering. Dan wordt het meestal wel als storend ervaren.

Paul.

Beste Paul,

Fouten vind ik nooit een probleem. Bijv. Dave Weckl. Bij hun studio cd's staan ook fouten. Zowel fouten in het spel, als fouten in de opname. Ik heb er groot respect voor, want dan weet ik tenminste dat ze niet hebben zitten knippen en plakken in Pro-tools. Geen gezeik. In een keer inspelen en klaar.

Zoals Joe Zawinul zei. Elke fout wordt ruimschoots goed gemaakt door de noten die volgend.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Paul,

Fouten vind ik nooit een probleem. Bijv. Dave Weckl. Bij hun studio cd's staan ook fouten. Zowel fouten in het spel, als fouten in de opname. Ik heb er groot respect voor, want dan weet ik tenminste dat ze niet hebben zitten knippen en plakken in Pro-tools. Geen gezeik. In een keer inspelen en klaar.

Zoals Joe Zawinul zei. Elke fout wordt ruimschoots goed gemaakt door de noten die volgend.

Groeten,

Bas

ik was bij northsea dit jaar oa met een drummer. Hij stond te kwijlen bij weckl.

! van de beste studio drummers. Volgens hem waren al zijn slagen raak. Geen fouten..

Klopt het trouwens dat simon plhillips een ziek goede drummer is, ik heb hem nog nooit gehoord.

Helemaal mee eens Bas, dat heb ik ook veel liever. Maar helaas denkt de commercie en het overgrote deel van het koperspubliek er anders over. Muziek is voor een groot gedeelte gewoon handel en geld verdienen. Jammer maar het is nou eenmaal zo.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...