Jump to content

Impact......


WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Game,

 

Dave Weckl is eigenlijk een verhaal apart. Technische ongetwijfeld de beste drummer. En elke cd wordt steeds zieker en zieker. De meest ingewikkelde maatsoorten (bijv. 12/18 tegen 6/8ste).

Zeker live is de man een grote kick. Maar toch is niet iedereen er helemaal kapot van, en daar valt wat voor te zeggen.

 

De man is net een drumcomputer.

Qua ehte Groove hoor ik toch veel liever drummers als Steve Gadd, Billy Cobham, Dennis Chambers etc. Maar toch elke cd van Dave Weckl wil ik altijd hebben.

 

Dave Weckl is ontdenkt door Chick Corea. Eind jaren 70 begonnen Chich corea en John Patituchi "the Electric band". Die cd's uit de jaren 80 moet je zeker eens horen. Daarna ging Dave Weckl (ook) solo met de Dave Weckl band. Was hele lange tijd te gek, maar de drijvende kracht was ook toetsenist Jay Oliver. Die gast kan zo swingen en Grooven. Helaas is deze nu weg, en de huidige toetsenist vind ik helemaal niets, en daarmee is de muziek ook minder geworden vind ik.

 

Simon Philips is een beetje Dave Weckl, maar vind zijn muziek geen ruk aan, al is ie technische heel erg goed.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Maar begrijpt die muziekindustrie dan niet dat Jamai en consorte, slechts korte termijn politiek is.

 

Om mensen van muziek te laten GENIETEN (en dus weer platen te laten kopen) moet je toch wat anders aanbieden.

 

Als de oplagen dan kleiner zijn zal het kopieren ook minder zijn.

 

Meer kwaliteitsmuziek in kleinere oplagen is m.i. een oplossing voor een hoop ellende. En met kwaliteit bedoel ik ook de opnamekwaliteit.

 

Omdat ik toch voor een deel de schuld van het impactgebrek aan de installatie wens toe te schrijven zou ik wel eens willen weten hoe je het maximum uit een set kunt persen.

 

Zo weet ik dat hoogrendementluidsprekers vaak een veel hogere realiteitswaarde hebben. Zou dit komen dat dit meestal hoorns zijn die een gericht geuid afgeven, en daardoor minder reflectisch veroorzaken.

 

Ribbons hebben ook het effect van een enorme bundeling, hier hoor je ook een aanmerkelijk betere impact.

 

Ik zou graag eens een set willen horen waarvan men zegt... kijk dit is nou wat JIJ bedoeld.

 

Jammer genoeg klinkt het allemaal te tam en met te weinig impact.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Hans van Liempd:

Als de oplagen dan kleiner zijn zal het kopieren ook minder zijn.

 

Meer kwaliteitsmuziek in kleinere oplagen is m.i. een oplossing voor een hoop ellende. En met kwaliteit bedoel ik ook de opnamekwaliteit.

 

 

Jammer genoeg klinkt het allemaal te tam en met te weinig impact.

 

:(

 

 

Zullen we eens een Klipsch hoorn aanjagen ?

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Zo'n set met impact die jij misschien bedoeld heb ik lang geleden eens bij een docent thuis gehoord. Het waren (toen al) oude Klipsh hoekhoorns met daarop een stel hoorns voor midden en hoog (1 grote platte hoorn met een compressie driver). Dat geheel werd aangestuurd door een McIntosh buizenversterker. Het klonk zeker behoorlijk gekleurd maar allemachtig wat een indruk (impact zo je wilt) maakte dat toen. Het is 1 van die sets die ik niet meer zal vergeten.

 

Het geluid daarvan was zeker niet gericht, in tegendeel zelfs. Dus in die hoek hoef je het niet te zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Precies wat mijn ervaringen ook zijn. De grote Klipsch-horn laat een drive en impact horen, die ook ik nooit meer zal vergeten.

 

De grootste Tannoy Kingdom is hetzelfde verhaal.

 

De IRS Beta's ook.

 

Hans zodra de Crowns hier permanent staan, ben je van harte welkom. Ik durf te wedden dat je de impact van je leven krijgt :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Bekabeling iig niet. Bron ook niet zozeer denk ik. De opnames zijn wel belangrijk natuurlijk. Maar ik denk zelf vooral de versterkers en luidsprekers en de ruimte.

 

Zo heb ik wel eens een peperdure set gehoord in een hifi-winkel. Er werd een stukje klassieke symfonische muziek opgezet. En wat er toen gebeurde was gewoon lachwekkend. Een hele hoop middentonen, bijna geen laag en totaal geen dynamiek. Zo'n heel klinisch "hifi-achtig" geluid. Zo klinkt het in de concertzaal niet.

 

Verder heb je sets die vrij goedkoop zijn en wel lekker dynamisch en overtuigend klinken, althans naar mijn smaak. Waarbij pauken ook als pauken klinken en de contrabassen lekker vol, zoals in het echt.

 

Wat ik mooi vind is een geluid dat niet te upfront klinkt (misschien klein beetje "laidback"), maar tegelijkertijd erg dynamisch en "met kloten". Dus geen felheid in de zin van geknepenheid of stress, maar alleen als het ook echt in de muziek zit (harde bekkenslag of zoiets). En als de muziek heftig is moet het er in volle glorie uit komen. En dat is nogal niet makkelijk.

 

En dan hebben we natuurlijk nog de ruimte. Die zorgt ervoor dat we (ook puur geluidstechnisch gezien) nooit het geluid van een live-concert (of het nou acoustisch of versterkt is) kunnen krijgen thuis. Maar ik denk dat je er wel redelijk in de buurt kan komen. Op zijn minst een goede illusie. "Perfect illusion" is wat een speakerfabrikant zegt. Dat is inderdaad ongeveer het hoogst haalbare :).

 

Ik denk dat de CD-speler relatief weinig invloed heeft op het totaalresultaat, omdat ik domweg veel grotere verschillen hoor tussen verschillende luidsprekers dan tussen verschillende CD-spelers. Maar om een echt goed geluid te hebben moet je wel een goede CD-speler hebben. Maar ik zou mijn CD-speler (Harman/Kardon HD 750) rustig durven in te zetten in een set met heel machtige versterkers en speakers. Liever dan andersom.

 

Bekabeling maakt soms redelijk wat verschil, maar heel vaak zijn de verschillen maar moeilijk hoorbaar. Met een andere kabel maak je van een tamme set niet ineens een superdynamische krachtig klinkende set.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Frank,

 

ik denk dat iedere weergave een samenspel is van heel veel factoren.

 

Om dan zo maar te stellen dat een bron en bekabeling weinig bijdragen aan impact gaat mij iets te snel.

 

Het blijft in elk geval zo dat alles wat je kwijt raakt door wel onderdeel van de keten nooit meer terug is te halen.

 

Ook hoor ik bij live muziek een enorm "front up" geluid zoals velen dat noemen. Laid back hoor je alleen achterin, als je tegen de muur van de ruimte zit.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Nou, dat "upfront" vind ik live wel meevallen hoor. Als ik bij een klassiek concert bijvoorbeeld 15 meter van het orkest af zit, dan klinkt het ook als 15 meter afstand. Dat natuurlijk in verhouding tot het formaat van het orkest en de ruimte, maar toch, upfront is het niet te noemen. Het is noch laidback noch upfront, maar gewoon zoals het is :). De mate van laidback of upfront in een hifi-set zal ook sterk afhangen van hoe de zaak is opgenomen. Maar er zijn ook installaties waarbij bijvoorbeeld het hele hogetonengebied ongeveer een halve meter v

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Hans van Liempd:

Waar en hoe...?

 

wat als bron en bekabeling..??

 

:)

 

Bel me ff , mailen is ook goed.............

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jitze:

 

Bel me ff , mailen is ook goed.............

 

Groet Jitze

 

DOEN Hans!! :) :) :)

Met een NS dac (en nu ook de Jadis) kun je beter je gordels om doen ;)

De aanwezige (lichte) kleuring vergeet je vanzelf wanneer je aandacht naar het spektakel gaat :D

Lees de recensie nog maar eens die ik over mijn bezoekje schreef en vooral ook wat Jitze verderop hierover vertelde.

Eigenlijk wil ik de Jadis ook wel eens horen nu hij gemodificeerd is, vanaf dit weekend heb ik vakantie ;)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Het verschil tussen "life" en de thuissituatie zit minder in de aparatuur dan in de opnamen en de ruimten. Je huiskamer is niet vlug (nooit) even groot als de ruimte waar "life" gespeeld wordt. Die demonstraties heel vroeger waar een orkest speelde en af en toe overgenomen werden door een instaalatie en niemand het verschil hoorde geloof ik wel in.

Die grote Klipsch en Tannoys hoor je overigens ook alleen maar in grote ruimten. Mede daarom klinken ze zo goed.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door carl:

Het verschil tussen "life" en de thuissituatie zit minder in de aparatuur dan in de opnamen en de ruimten. Je huiskamer is niet vlug (nooit) even groot als de ruimte waar "life" gespeeld wordt. Die demonstraties heel vroeger waar een orkest speelde en af en toe overgenomen werden door een instaalatie en niemand het verschil hoorde geloof ik wel in.

Die grote Klipsch en Tannoys hoor je overigens ook alleen maar in grote ruimten. Mede daarom klinken ze zo goed.

 

en daarom moet je niet alleen met ruimteverhoudingen rekening houden ,maar ook met klankverhoudingen .

de klap van een grote trom wil NIEMAND

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door carl:

Die grote Klipsch hoor je overigens ook alleen maar in grote ruimten. Mede daarom klinken ze zo goed.

 

Gezien zelfs een Klisch hoorn ook kan fluisteren, zonder z'n impact te verliezen, kunnen ze in een kleinere ruimte echt wel tot hun recht komen.

Ken een set in een kamertje van geen 4 meter breed en zo'n meter of 11 - 12 diep, waar ze in de lengte staan, het enige probleem is dat op - zeer - hoog niveau spelen het hele huis doet rammelen, echter er is verschrikkelijk fijn muziek te draaien.

Als ik hoeken zou hebben.............

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

 

Dat valt allemaal wel mee hoor Eric.

Op het cosnervatorium hadden we een hele etage met oefen cabine's. En ja ook cabines met de grote trom. Pauken, Steynway's etc.

 

Het echte sublaag van de grote trom verdwijnt in zo'n ruimte, verder was het goed te doen. Sterker nog dat was beter te verdragen dan in zo'n ruimte met een saxofonist spelen. Dat was toch wel zo snerppend hard.

 

Het gaat veelal om de verhoudingen van de kamer. Je hebt goede kleine ruimtes, en goede grote ruimtes. Een grote ruimte is niet automatisch een verzekering van goede (betere) akoestiek. S'ommige echt goede highend car instalaties klinken subliem in een auto.

 

Groeten,

Bas

 

bas ,

ik bedoel te zeggen dat de klap in de concertzaal veel harder is dan thuis.

dit komt volgens mij omdat je met ruimteverhoudingen werkt.

in een concertzaal heeft alles veel meer impact .

je hebt meer ruimte ,

meer atmosfeer ,

het brongeluid (van de instrumenten zelf ) is ook veel harder dan het geluid wat thuis uit de speakers komt .

 

dus al met al ,krijg je thuis niet die impact en dat laag , wat je in de concertzaal hebt .

 

denk ik ,

 

:rolleyes:

 

btw : als ik tijdens een orgelconcert bijv. zit te ,luisteren als het orgel niet speeld ,dan hoor je toch een bepaalde atmosfeer.

een geruis met sublage tonen die door de kerk heen dwalen .

 

en ook dat moet je thuis missen . :(

Link to comment
Share on other sites

Beste Eric,

 

Daar heb je zeker gelijk in.

In het amsterdams concertgebouw gaan mijn opa en ik express rechts (van achteren gezien) achter de strijkers zitten. En als je daar hoort hoe magisch de klank van de strijkers zich met de lucht vermengd, dat is niet in woorden uit te leggen... Het heeft iets glinsterigs, en is zo zacht en fluweel. Dat zul je altijd missen thuis. Zoals jij zo mooi noemt de Atmosfheer

 

Echter het lage subsonische geruis van het grote orgel, is wel te simuleren in de huiskamer. Ik denk gewoon nog steeds dat jij nooit een echt goed highend fullrange systeem hebt gehoord.

Daarom als de Crown's erzijn moet je snel langskomen. Dan kan ik laten horen wat ik bedoel.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Tussen het rijtje weergevers met Impact ben ik tot mijn spijt steeds een hele belangrijke vergeten. En dat is de PMC IB2S.

 

Een (studio) klant van mij heeft deze als afluistermonitor. En wat deze weergevers neer weten te zetten is Absurd! De kasten zijn relatief klein, maar een druk en drive die ze neerzetten, ronduit gestoord. En ongekend strak. Het klankbeeld is eerlijk maar toch nooit agressief.

 

Ik ben bang dat deze kasten met hun kleine afmetingen net zo ver komen qua impact als de Grote Matrix 800.

 

De Voorganger IB1S heeft zich al bewezen een jaar terug op de VAD. In een relatief grote zaal wisten ze een performance neer te zetten die absurd was. Helaas haalde veel audiofielen hun neus op voor dit systeem. Het laag werd niet gewaardeerd, en men vond het een bonkend PA geluid. Niets van dit is waar, zei het dat audiofielen het echte laag niet gewend zijn. Het laag was namelijk snoeistrak. En die demo.....die was gewoon muziek!.

Ik had voor de vorm de rest van de beurs in een uurtja afgelopen, de rest van de dag kon je mij vinden in de PMC ruimte :D

 

ib2s_pair.jpg

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...