Sebastiaan de vries Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: klopt . alleen zo,n echt high-end fullrange systeem ,staat altijd in een veel te kleine ruimte bas . en dan gaat het laag weer zo raar van doen Dat klopt. Omdat er A heel weinig fulrange systemen bestaan. B Van diegene die er bestaan is er nog maar een heel beperkt aantal heel erg goed. Maar als je de zaken met gezond verstand aanpakt, qua akoestiek en versterking (in dit geval is Crown gezond verstnad ) dan zul je zien dat er snoeistrak laag mogelijk is tot 20 Hz. Geen geflubber en gebulder hier! Strak kort, en impact! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:btw waarom kom jij zaterdag niet ?? echt wat voor jou ,zo,n orgel . lekker slammen ,met die 32 voeters . of ben je bang dat je daarna al het overige niet meer boeiend vind Beste Eric, Ik ben vroeger met grote regelmaat naar orgel concerten geweest. De oom van een maat van mij (Eeuwe zijlstra) is organist, en we gingen zeker 2 jaar lang om de zoveel maanden met hem mee. De reden dat ik zaterdag niet kom is, dat ik het ontzettend druk heb op het werk, en zaterdag moet werken. Ik heb geen keus wil ik mijn hoofd boven water houden. Sorry! Anders was ik er graag bijgeweest. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Dat klopt. Omdat er A heel weinig fulrange systemen bestaan. B Van diegene die er bestaan is er nog maar een heel beperkt aantal heel erg goed. Maar als je de zaken met gezond verstand aanpakt, qua akoestiek en versterking (in dit geval is Crown gezond verstnad ) dan zul je zien dat er snoeistrak laag mogelijk is tot 20 Hz. Geen geflubber en gebulder hier! Strak kort, en impact! Groeten, Bas als je je set in orde hebt (met de crowns ) race ik gelijk naar je toe ,met een bundeltje cd,s . allereerst om eens lekker verder te kunnen discusseren ,en als tweede om eens te luisteren (ik geloof je namelijk niet ) en ten derde , om eens met jou muziek kennis te maken (dit is altijd het leukste van luistervisites .) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 26 augustus 2003 Report Share Posted 26 augustus 2003 Beste Eric, Afgesproken! Lijkt me erg leuk je eens te ontmoeten. kennis maken met mijn muziek, graag zelfs maar je moet je er wel voor open stellen. Ik zal zelfs live voor je spelen! . Ik verheug me daarintegen erg op jou muziek. Als je mooie stukken van Mahler, Bruckner en Bach weet zal ik helemaal in mijn nopjes zijn. Heb je trouwens ook orgel uitvoeringen met kooren? Dat vond ik altijd het mooiste wat er was. Op een kerkmis in de filpijnen (met een gigantisch Orgel) en een groot koor brak me echt het zweet uit, zo mooi was dat! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Ik snap Bas best wel: een stuk of twintig exotische sopraantjes en evenzoveel even exotische alten.... Stel je voor dat je daar een keus uit zou moeten maken, dan breekt mij ook het zweet uit... Ik wil ze allemaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 hihihihi. Jongens wat kennen jullie mij toch goed . Maar qua vrouwelijk schoon viel het wel mee hoor tijdens die mis. Was grotendeels 35+ . Prachtige leeftijd opzich, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 18+ Voor de exotische dames moet je daar toch in het centrum van Manila zijn . Waar ik dus ook vaak was. Eng was wel dat twee dagen in diezelfde mall een gijzelling was, zoals jullie toen op tv hadden kunnen zien. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Ik snap Bas best wel: een stuk of twintig exotische sopraantjes en evenzoveel even exotische alten.... Stel je voor dat je daar een keus uit zou moeten maken, dan breekt mij ook het zweet uit... Ik wil ze allemaal! Tegelijkertijd? Volgens mij ligt er dan morgen een versleten kikker bij het grof vuil langs de straat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Heren, heren nu toch ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus 2003 Report Share Posted 27 augustus 2003 Hai, Op zich een goede discussie tussen life effect in de huiskamer. Jitze praat dan over een kamer van 11 bij 4 voor Klipsch luidsprekers. Nu is mijn kamer en suite ook 44 meter. Maar die kamer bestaat uit een verbonden voorkamer en achterkamer. Ik denk dat weinig mensen een luisterkamer van meer dan 40 meter oppervlakte hebben. Als je een echt grote kamer hebt is een life effect beter te bereiken. Ik zit duidelijk op de lijn van Eric. Groet, Charles Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 augustus 2003 Author Report Share Posted 27 augustus 2003 Een grote kamer is geen garantie voor veel impact. Ik heb juist nog even bij m'n broer in z'n kamertje van 3x6 m geluisterd, hier was dus duidelijk meer impact te horen dan in mijn woonkamer van ca. 65m2. Ik hoop straks op zolder een luisterkamer van 4x 6 m te kunnen inrichten. Ik ben nu al erg benieuwd hoe dat klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dan heb je gewoon te kleine speakers Hans Kun je niet ruilen met Bas Haha nee bedankt de Infintiy tijd heb ik nu wel gehad. Maar hoe mensen er toch altijd weer bij komen dat mijn ruimte te klein is, snap ik niet helemaal. En zoals ik al zei, is de verhouding vaak belangrijker dan de afmetingen. Mijn huidige ruimte is een symetrische kamer van 3,9 bij 8,60 meter. Ideaal qua akoestiek. Vooral achter me heb ik veel demping. Daar staat het studio gedeelte. Grote mengtafel, en wand met synth's. Dat dempt dus goed. Heel veel weergevers klinek bij mij thuis beter dan in andere ruimtes. Vooral omdat hij redelijk recht is qua frequentie curve. Een klant van mij van een Masteringstudio had hetzelfde. Met de grootste dunlavy's (nog groter dan het Matrix-800 ssyteem) aangstuurd door een Krell FPB-600 had hij een waanzinnige sound. In een ruimte (wel zwaar gedempd) van slechts 3 bij 4,5 meter. Ik was altijd zwaar onder de indruk van zijn geluid. En dat was dus echt recht tot 20 Hz. Nu komt het. Hij kreeg een nieuwe (hele mooie) ruimte van wel 5 bij 10 meter. Zelfs aangepast door een akoesticus. Het ziet er uit als Disneyland zo mooi. Het midden-hoog is erg fraai, maar wat denk je? Het laag is al zijn drive en impact verloren. Maar erger nog, onder de 40 Hz. is er geen laag meer hoorbaar, in de hele ruimte is het sublaag spoorloos. De woofers trillen op de lage frequentie's maar je hoort ze niet meer. Op de een of andere manier wordt dit opgeheven door eens taande golf. Ik prefereer veel liever zijn oude ruimte, want daar klonk het echt goed. Akoestiek is zo iets raar's het is nooit van te voren te voorspellen..Zeker niet zonder kennis van zaken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2003 Author Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Ome Henk: Dan heb je gewoon te kleine speakers Hans Kun je niet ruilen met Bas Twee kappa 9-ns met ieder twee 30cm woofers lijkt me voor het laag voldoende. Ik twijfel wel eens aan de 15 cm dome voor het lage midden, die zou wel eens aan de kleine kant kunnen zijn. Ik denk dat een 17 cm luidspeker dit beter zou doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Haha nee bedankt de Infintiy tijd heb ik nu wel gehad. Maar hoe mensen er toch altijd weer bij komen dat mijn ruimte te klein is, snap ik niet helemaal. En zoals ik al zei, is de verhouding vaak belangrijker dan de afmetingen. Mijn huidige ruimte is een symetrische kamer van 3,9 bij 8,60 meter. Ideaal qua akoestiek. Vooral achter me heb ik veel demping. Daar staat het studio gedeelte. Grote mengtafel, en wand met synth's. Dat dempt dus goed. Heel veel weergevers klinek bij mij thuis beter dan in andere ruimtes. Vooral omdat hij redelijk recht is qua frequentie curve. Een klant van mij van een Masteringstudio had hetzelfde. Met de grootste dunlavy's (nog groter dan het Matrix-800 ssyteem) aangstuurd door een Krell FPB-600 had hij een waanzinnige sound. In een ruimte (wel zwaar gedempd) van slechts 3 bij 4,5 meter. Ik was altijd zwaar onder de indruk van zijn geluid. En dat was dus echt recht tot 20 Hz. Nu komt het. Hij kreeg een nieuwe (hele mooie) ruimte van wel 5 bij 10 meter. Zelfs aangepast door een akoesticus. Het ziet er uit als Disneyland zo mooi. Het midden-hoog is erg fraai, maar wat denk je? Het laag is al zijn drive en impact verloren. Maar erger nog, onder de 40 Hz. is er geen laag meer hoorbaar, in de hele ruimte is het sublaag spoorloos. De woofers trillen op de lage frequentie's maar je hoort ze niet meer. Op de een of andere manier wordt dit opgeheven door eens taande golf. Ik prefereer veel liever zijn oude ruimte, want daar klonk het echt goed. Akoestiek is zo iets raar's het is nooit van te voren te voorspellen..Zeker niet zonder kennis van zaken. Groeten, Bas de beste man had eerst een te kleine ruimte ,waardoor hij drukopbouw in het laag kreeg . nu is de ruimte groter en is de drukopbouw weg ,en wat er over blijft is een schone laagweergave . als je onder de 40 hz niks meer hoort ,dan ligt dat aan de speakers . op een bepaalde plek in de ruimte kan ik me voorstellen dat je een dip kunt krijgen bij 40 hz , maar alsje in de hele ruimte geen laag hoort , dan is er wat mis lijkt mij . bas ,geloof me , laag heeft ruimte nodig . anders krijg je op bepaalde plekken drukopbouw doordat de golven niet meerin de kamer passen . en drukopbouw hoort alleen achter de konus plaats te vinden ,en niet ervoor . anders zit je in een klankkast ,en dat klinkt verschrikkelijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 btw: er zijn altijd mensen die druk in het laag mooi vinden natuurlijk . die moeten dan ook lekker blijven spelen met hele grote speakers in een te kleine kamer . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 augustus 2003 Author Report Share Posted 28 augustus 2003 Druk in het laag is heeeeeeeeeeeeel wat anders dan impact. Druk in het laag voel je in je maag, impact tussen je oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: de beste man had eerst een te kleine ruimte ,waardoor hij drukopbouw in het laag kreeg . nu is de ruimte groter en is de drukopbouw weg ,en wat er over blijft is een schone laagweergave . als je onder de 40 hz niks meer hoort ,dan ligt dat aan de speakers . op een bepaalde plek in de ruimte kan ik me voorstellen dat je een dip kunt krijgen bij 40 hz , maar alsje in de hele ruimte geen laag hoort , dan is er wat mis lijkt mij . bas ,geloof me , laag heeft ruimte nodig . anders krijg je op bepaalde plekken drukopbouw doordat de golven niet meerin de kamer passen . en drukopbouw hoort alleen achter de konus plaats te vinden ,en niet ervoor . anders zit je in een klankkast ,en dat klinkt verschrikkelijk . Beste Eric, Nu sla je deels echt de plank mis. Ten eerste de weergevers in kwestie zijn echte fullrange systemen. recht tot 20 Hz. binnen 1 dB. Ten tweede weet ik hoe goed laag moet klinken, en zeker hoe een contrabas moet klinken. Van schoon laag in de nieuwe ruimte was zeker geen sprake. Een zeer ellendige staande golf van 60 Hz. En dat verklaard ook waarom het sub weg was. Want deze dominerende 60 Hz heft de 30 Hz. op, Door de goede demping van de kleine ruimte hadden we in dat gebied bijna geen staande golfen, waardoor het sublaag er wel was. en voor de goede orde. In de kleine ruimte was het laag bijna recht. Ens tond een contrabas los in de ruimte. In de grote ruimte slaat alles vanaf de 2e harmonisce van een contrabas je om je oren. Dit klinkt vies en bederft het hele geluid. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Je gaat een beetje als Kermit klinken Bas, van dik hout ...... Erik neigt mij iets teveel naar de akoestiek als er iets met het laag niet lukt. Er zijn meer dingen van invloed op het laag, zoals wel of geen spikes, tegels, (luister)afstanden, een passende versterker en noem maar op. De akoestiek speelt een grote rol, maar dit is echt niet het enige dat telt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Klopt Andre, Het is niet het enige dat telt. Maar heb je de verkeerde speakers in de verkeerde ruimte dan kun je klooien wat je wilt met apparatuur maar je krijgt het niet goed. Hooguit dat een Ulracurve soelaas biedt of flink wat balen hooi maar dan houdt het wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Huh? Bas die op mij begint te lijken? Waar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Huh? Bas die op mij begint te lijken? Waar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Nou maak je me nog nieuwsgieriger. Waar heb ik het er dan over dat iemand de plank volledig misslaat? Ik zie het niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Nou maak je me nog nieuwsgieriger. Waar heb ik het er dan over dat iemand de plank volledig misslaat? Ik zie het niet... Zo dringend is het nu ook weer niet, er zijn de laatste tijd meer mensen die roepen dat iemand "de plank volledig mis slaat" Maar hier volgt toch een quote: Beste Rob Hier sla je de plank volledig mis. Ik heb nooit beweerd dat ik geen verschillen hoorde, slechts dat ik het nooit een verbetering vond. En dat heb ik al honderd keer gezegd. Verder heb ik mijzelf als procesbegeleider opgeworpen en laat ik het luister en oordeel werk aan anderen over... -------------------- Met vriendelijke groet Kermie Le Frogue :) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Beste, Stel een toon van 60 Hz. is 6 dB. versterkt (door een staande golf). en de grondtoon van 30 Hz. is gewoon recht op de 0 dB. referentielijn. Dan zul je die toon van 30 Hz. niet meer horen. Dus van een lage B van 31 Hz. Zul je alleen maar de 2e harmonsiche horen van 62 Hz. En Je kunt niet van een afstand roepen van......"Het is de akoestiek" als de beide ruimtes totaal niet kent en gehoord hebt. Ik krijg van jou Eric, ook de indruk dat jij dus daadwerkelijk denkt dat ik gebulder en gebonk aanzie als goed laag. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Geplaatst door Pjotr:Klopt Andre, Het is niet het enige dat telt. Maar heb je de verkeerde speakers in de verkeerde ruimte dan kun je klooien wat je wilt met apparatuur maar je krijgt het niet goed. Hooguit dat een Ulracurve soelaas biedt of flink wat balen hooi maar dan houdt het wel op. Beste Peter, Dat ben ik emt je eens. Wil je laag problemen onder de 100 Hz. akoestisch gaan oplossen ben je nog niet jarig. Dingen als gordijnen en plaatjes schuimwol zullen niet helpen. Als je daadwerkelijk een staande golf van 60 Hz. hebt zul je met enorme basstraps of andere (zeer grote) absorbtie midelen moeten werken. Een ultracurve trekt de boel electronisch recht, en al is het geen wondermiddel, het werkt wel! In de meeste gevallen krijg je op de hotspot eenr echt bereik binnen 1 dB. is mijn ervaring. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 augustus 2003 Report Share Posted 28 augustus 2003 Hallo Bas, Wat ik het grote nadeel van een Ultracurve vind is dat je het wel redelijk kunt krijgen op de hotspot maar mooi is anders met een niet kloppende speaker/kamer combinatie. Als ik door de kamer loop wil ik dat het geluidsbeeld stabiel blijft en dat kun je dan ook met een Ultracurve wel vergeten. Met het overgrote deel van de andere opstellingen ook trouwens. Een breed stabiel geluidsbeeld is een typische eigenschap van het afstraalgedrag van de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts