Jump to content

Impact......

WanFie
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Stel een toon van 60 Hz. is 6 dB. versterkt (door een staande golf). en de grondtoon van 30 Hz. is gewoon recht op de 0 dB. referentielijn. Dan zul je die toon van 30 Hz. niet meer horen. Dus van een lage B van 31 Hz. Zul je alleen maar de 2e harmonsiche horen van 62 Hz.

En Je kunt niet van een afstand roepen van......"Het is de akoestiek" als de beide ruimtes totaal niet kent en gehoord hebt.

Ik krijg van jou Eric, ook de indruk dat jij dus daadwerkelijk denkt dat ik gebulder en gebonk aanzie als goed laag.

Groeten,

Bas

bas :)

ik denk helemaal niks van jou .

maar soms hou ik van een beetje jennen .

btw : als je bij 60 hz een staande golf hebt hoor je die hoogst waarschijnlijk ook weer terug bij 30hz .

en bij 120 hz .

net als bij een orgelpijp ;)

ook daar heb je naast de prime ,ook de oktaaf ,de oktaaf plus reine quint, dubbeloktaaf enz ,.

dat heb je volgens mij in een luisterruimte met zijn beperkte afmetingen ook .

ik kan het mis hebben hoor ,maar je mag me bestrijden .

ps : denk niet dat ik jou een slamnverslaafde vind ,want zoalsje al zei ,: ik weet hoe het live hoort te klinken (en dat is erg belangrijk vind ik )

:)

Beste Peter,

Dat ben ik emt je eens. Wil je laag problemen onder de 100 Hz. akoestisch gaan oplossen ben je nog niet jarig. Dingen als gordijnen en plaatjes schuimwol zullen niet helpen. Als je daadwerkelijk een staande golf van 60 Hz. hebt zul je met enorme basstraps of andere (zeer grote) absorbtie midelen moeten werken.

Een ultracurve trekt de boel electronisch recht, en al is het geen wondermiddel, het werkt wel!

In de meeste gevallen krijg je op de hotspot eenr echt bereik binnen 1 dB. is mijn ervaring.

Groeten,

Bas

Mijn broer had precies hetzelfde probleem, heel veel 60 Hz, en daaronder.... niets.

Nu heeft hij m.b.v. een actieve versterking en filtering de boel recht getrokken, en is op de (twee) luisterplaatsen het laag veel beter.

Zijn ruimte is rondom voorzien van gordijnen, met daarachter een stevige muur uit betonstenen. Het laag was op geen manier goed te krijgen. Vandaar deze electronische oplossing.

Doordat alle passieve filters nu weg zijn klinken die ribbons (Apogee Centaur Hybrid) als nooit te voren.

De live impact is dichterbij gekomen, maar wordt toch nog steeds niet gehaald.

Wel is het zo dat met de platendraaier (Kuzma met v.d. Hul element (ik dacht Frogg)) en Array phonopre een veel betere impact bereikt dan met de CD-speler (6000 OSE met Guido Clock).

Ook andere CD en SACD spelers halen bij lange niet de impact van die platenspeler.

Ik denk dat we nog best ver van het (in de toekomst) technisch haalbare verwijderd zijn.

Om dan de schuld te geven aan de acoustiek is een erg eenvoudige dooddoener.

Mijn broer had trouwens bij een bezoek aan B&O de nieuwe "robotjes" gehoord. Deze dingen meten dus de acoustiek (microfoontjes worden met een motortje in positie gebracht).

Hij vond het allemaal heel behoorlijk klinken. Het vervormde allemaal wel omdat er geschakelde versterkers (digitale) werden gebruikt.

In het totaal zit er in

Geplaatst door Pjotr:

Hallo Bas,

Wat ik het grote nadeel van een Ultracurve vind is dat je het wel redelijk kunt krijgen op de hotspot maar mooi is anders met een niet kloppende speaker/kamer combinatie. Als ik door de kamer loop wil ik dat het geluidsbeeld stabiel blijft en dat kun je dan ook met een Ultracurve wel vergeten. Met het overgrote deel van de andere opstellingen ook trouwens. Een breed stabiel geluidsbeeld is een typische eigenschap van het afstraalgedrag van de speakers.

je moet niet door de kamer lopen pjotr . :)

lekker blijven zitten .

overal in de kamer heb je knopen en buiken .

wil je dat niet ?, dan moet je net als in de krottenwijken ,gordijnen als wanden nemen .

btw : zelfs in een kerk heb amplitude verschillen in het laag .

ik liep eens door de kerk tijdens een concert ,en hoorde toen heel goed de golflengte verschillen van bepaalde lage tonen .

dus ook in een mega grote ruimte klinkt het laag niet overal eender .

dus hoe zouden wij het in onze kamer wel goed kunnen krijgen ??

tis een gebed zonder end ,deze hobby .

:(

Ja dat weet ik Erik maar dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoel is dat als je beweegt dat het stereobeeld in takt blijft en het geluid niet aan de speakers gaat kleven. Daarbij mag het klankkarakter best wat veranderen. Veel sets die ik gehoord heb klinken erg mooi precies op de hotspot maar ga je een halve meter verzitten dan klopt er geen barst meer van en/of hoor je hoofdzakelijk nog maar 1 speaker, ook in een wat grotere ruimte. Zo'n set hoef ik gewoon niet, beetje neurotisch vastgeprikt moeten zitten/liggen/hangen om van muziek te kunnen genieten? Kom nou.

Geplaatst door Pjotr:

Ja dat weet ik Erik maar dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoel is dat als je beweegt dat het stereobeeld in takt blijft en het geluid niet aan de speakers gaat kleven. Daarbij mag het klankkarakter best wat veranderen. Veel sets die ik gehoord heb klinken erg mooi precies op de hotspot maar ga je een halve meter verzitten dan klopt er geen barst meer van en/of hoor je hoofdzakelijk nog maar 1 speaker, ook in een wat grotere ruimte. Zo'n set hoef ik gewoon niet, beetje neurotisch vastgeprikt moeten zitten/liggen/hangen om van muziek te kunnen genieten? Kom nou.

aha ,

ik snap hem .

nou ,als je overal een beetje goedesound wil ,moet je geen esl,s nemen .

als ik met mijn hoofd 10cm naar links of rechts ga dan luister ik mono .

als ik ga staan dan stralen ze onder mij door en hoor ik alleen nog een beetje mid en laag .

als ik ga leggen stralen ze were over me heen ,

Geplaatst door erik klijnsmit:

(...) als je bij 60 hz een staande golf hebt hoor je die hoogst waarschijnlijk ook weer terug bij 30hz .

en bij 120 hz .

ook daar heb je naast de prime ,ook de oktaaf ,de oktaaf plus reine quint, dubbeloktaaf enz ,.

dat heb je volgens mij in een luisterruimte met zijn beperkte afmetingen ook . (...) :)

Erik, je droomt er waarschijnlijk van dat je in een orgelpijp woont... en wellicht, wanneer je braaf blijft, zul je eens de hemelpoort zien in de gedaante van de stemspleet van een Oneindige Pijp... maar je draait de zaken enigszins om.

Als je kamer een staande golf produceert bij 60 Hz, dan doet-ie dat bij 60 Hz.

En dus niet bij 30 Hz.

En dus ook niet bij 120 Hz.

Of wat je nog maar verder wilt bedenken.

De staande golf hoor je overigens alleen maar precies in 't midden tussen twee tegenoverstaande muren.

Maar je hebt er wel een toongenerator voor nodig om die zuivere 60 Hz te krijgen, want alle tonen die jij van die over-ge

aha ,

ik snap hem .

nou ,als je overal een beetje goedesound wil ,moet je geen esl,s nemen .

als ik met mijn hoofd 10cm naar links of rechts ga dan luister ik mono .

als ik ga staan dan stralen ze onder mij door en hoor ik alleen nog een beetje mid en laag .

als ik ga leggen stralen ze were over me heen ,

Geplaatst door Bob James:

Erik, je droomt er waarschijnlijk van dat je in een orgelpijp woont... en wellicht, wanneer je braaf blijft, zul je eens de hemelpoort zien in de gedaante van de stemspleet van een Oneindige Pijp... maar je draait de zaken enigszins om.

Als je kamer een staande golf produceert bij 60 Hz, dan doet-ie dat bij 60 Hz.

En dus niet bij 30 Hz.

En dus ook niet bij 120 Hz.

Of wat je nog maar verder wilt bedenken.

De staande golf hoor je overigens alleen maar precies in 't midden tussen twee tegenoverstaande muren.

Maar je hebt er wel een toongenerator voor nodig om die zuivere 60 Hz te krijgen, want alle tonen die jij van die over-ge

Die @#$%^&* vliesridders weten 't ook altijd voor elkaar te krijgen!

Dit moet gaan over impact.

Dynamiek.

Heeft dus helemaal niets, maar dan ook ab-so-luut niets met electrostaten te maken!

Met orgels trouwens ook niet.

Saaie, flauwe, weke instrumenten.

Geen impact.

Hoewel, ik heb ooit gehoord hoe op de Egelantiersgracht een pierement in mekaar werd gerejen...

Ja, dat was wel effe dynamiek!

Niet mee eens spido.

Dynamiek is heel wat anders dan impact....

Impact is de ervaring dat de muziek levend voor je staat, en zodanig dat je geboeid, zelfs vastgenageld bent door de klank die daar bij vrij komt.

En ook een orgel weet dit te bereiken.

Een orgel op een set klinkt toch anders....

bas :)

ik denk helemaal niks van jou .

maar soms hou ik van een beetje jennen .

btw : als je bij 60 hz een staande golf hebt hoor je die hoogst waarschijnlijk ook weer terug bij 30hz .

en bij 120 hz .

dat heb je volgens mij in een luisterruimte met zijn beperkte afmetingen ook .

ik kan het mis hebben hoor ,maar je mag me bestrijden .

ps : denk niet dat ik jou een slamnverslaafde vind ,want zoalsje al zei ,: ik weet hoe het live hoort te klinken (en dat is erg belangrijk vind ik )

Beste Eric,

Jij benoemd hier toonsafstanden. En elke toon heeft verschilende harmonische.

Zo zit er er in een C op een vleugel een reine kwint (F) en daarboven weer een reine kwart (Bes). Maar die hoor je pas als je de toon heel zacht laat uitsterven.

Maar ik zal je alle toonsafstanden geven.

Voor het gemak gaan we uit van de (majeur)toonladder van c.

Kleine secunde: C-Cis

(grote) SEcunde: C-D

Kleine terts: C-Dis

Grote Terts: C-E

Reine kwart: C-F

Overmatigekwart/verminderde Kwint: C-Fis

Reine kwint: C-G

Kleine sekst: C-Gis

Grote Sekst: C-A

Kleine septiem: C-Bes

groot Septiem: C-B

Octaaf. C-C

De Behringer uc corigeerd per terts afstand.

Groeten,

Bas

Geplaatst door spido:

Die @#$%^&* vliesridders weten 't ook altijd voor elkaar te krijgen!

Dit moet gaan over impact.

Dynamiek.

Heeft dus helemaal niets, maar dan ook ab-so-luut niets met electrostaten te maken!

!

de pp had zo veel dynamiek en impact dat ik hoofdpijn kreeg .

en zodoende zijn ze nu weer driftig aan het sleutelen aan die kast .

Beste Eric,

Jij benoemd hier toonsafstanden. En elke toon heeft verschilende harmonische.

Zo zit er er in een C op een vleugel een reine kwint (F) en daarboven weer een reine kwart (Bes). Maar die hoor je pas als je de toon heel zacht laat uitsterven.

Maar ik zal je alle toonsafstanden geven.

Voor het gemak gaan we uit van de (majeur)toonladder van c.

Kleine secunde: C-Cis

(grote) SEcunde: C-D

Kleine terts: C-Dis

Grote Terts: C-E

Reine kwart: C-F

Overmatigekwart/verminderde Kwint: C-Fis

Reine kwint: C-G

Kleine sekst: C-Gis

Grote Sekst: C-A

Kleine septiem: C-Bes

groot Septiem: C-B

Octaaf. C-C

De Behringer uc corigeerd per terts afstand.

Groeten,

Bas

bas ,

ik noemde de toonafstanden tot de grondtoon .

dus elke keer een oktaaf hoger .

ps : dit las ik van de week ergens .

hoe denk jij hier over ??

Volledigheidshalve moet nog vermeld worden dat er ook zogenaamde

de pp had zo veel dynamiek en impact dat ik hoofdpijn kreeg .

en zodoende zijn ze nu weer driftig aan het sleutelen aan die kast .

Ik denk niet dat het oordeel van iemand die electrostaten heeft verkozen erg veel gewicht in de schaal legt bij de evaluatie van de PP.

Want wat jij mooi vindt... dat is dus hoe de PP ni

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...