Jump to content

Nieuwe speakers blijken niet te bevallen, wat zijn mijn rechten?

Jahe
 Share

Recommended Posts

Zoals je misschien in een ander bericht gelezen hebt, heb ik onlangs de chario 200 T aangeschaft.

Ze klinken prachtig maar,... produceren amper laag. in de papieren heb ik gevonden dat ze tot 55 herz gaan. Dit is niet erg laag voor speakers van ruim 20 kilo. Ik had een subwoofer die ik verkocht heb om een stel "full range" speakers te kopen.

Ik dacht dat deze chario's full range waren maar zijn ze dus niet.

Het komt erop neer dat ik ze morgen terug breng netjes en onbeschadigd in de doos.

Dit is binnen een week.

Wat zijn mijn rechten?

Heb ik recht op geld terug?

Geplaatst door Jahe:

Zoals je misschien in een ander bericht gelezen hebt, heb ik onlangs de chario 200 T aangeschaft.

Ze klinken prachtig maar,... produceren amper laag. in de papieren heb ik gevonden dat ze tot 55 herz gaan. Dit is niet erg laag voor speakers van ruim 20 kilo. Ik had een subwoofer die ik verkocht heb om een stel "full range" speakers te kopen.

Ik dacht dat deze chario's full range waren maar zijn ze dus niet.

Het komt erop neer dat ik ze morgen terug breng netjes en onbeschadigd in de doos.

Dit is binnen een week.

Wat zijn mijn rechten?

Heb ik recht op geld terug?

Wat heb je afgesproken met die meneer dan?

55hz is wel netjes als dat het -3dB punt ongeveer is. Een full range speaker koop je niet van dat geld helaas :(

Misschien is het laag juist wel zo strak zodat het niet opvalt? ;)

Geplaatst door JSA:

Wat heb je afgesproken met die meneer dan?

55hz is wel netjes als dat het -3dB punt ongeveer is. Een full range speaker koop je niet van dat geld helaas :(

Misschien is het laag juist wel zo strak zodat het niet opvalt? ;)

Hoe duur zijn die dingen dan?

Die van mij waren beslist niet duur, maar zijn toch behoorlijk fullrange. Gaan tot 30Hz (-3dB). Das in mijn kleine kamertje meer dan laag genoeg. Zit niet om een subwoofer verlegen of zo...

Hallo Jahe,

Het klinkt 'n beetje als 'n cliche, maar juist luidsprekers moet je eigenlijk wel eerst thuis beluisteren, voordat je ze koopt.

Ik heb zelf vorig jaar nog dezelfde fout gemaakt. Ik kocht een paar luidsprekers (Sonus Faber) ze klonken fantastisch in de winkel (op m'n eigen versterker), maar bij mij thuis produceerden ze echter teveel laag.

Ik kon/mocht ze helaas niet weer terug doen :( (na 'n week of 2/3)

(op zich wil ik hiermee niet die winkel zwart maken hoor, ik had ook niet aangegeven dat ik ze perse eerst thuis wou proberen.

maar goed, ik heb ze uiteindelijk binnen 2 maanden met aanzienlijk verlies weer verkocht. Doodzonde,maarja...

Ik hoop voor je dat je ze nog weer terug kunt doen, en je geld terug kunt krijgen of desnoods andere speakers daar uit kunt zoeken, voor 't zelfde bedrag.

Ik heb 'n keer gehoord dat zelfs een zaak als Expert die service biedt.

(binnen bepaalde tijd omruil garantie)

Eigenlijk best wel beetje vreemd... een gerenommeerde zaak die Krell, e.d. verkoopt geeft na 'n week of 2 min of meer aan: "verkocht is verkocht", terwijl ik ook een keer bij Dixons een goedkope, portable MD-recorder kocht.

Daarmee wilde ik proberen om MD-opnamen te maken tijdens concerten.

Na een dag of 3 kwam ik weer bij Dixons en zei tegen de verkoper dat 't resultaat, na een concert in een Cafe, nogal tegenviel.

Dat was voor hen geen punt. Ik kreeg gewoon m'n geld weer terug. Zo kan 't ook :)

Succes!

Groeten,

Alco

Ze komen van expert.

Ik heb er 700 euro voor betaald. (samen)

Met de verkoper had ik niks afgesproken, zelfs heb ik ze niet beluisterd omdat ik ze elders al eens gehoord had (zie draadje speaker upgrade).

Ik denk niet dat ik ze voor anderen kan ruilen want dit was wel de top wat ze verkopen.

Het probleem is bij deze speakers dat ik basmelodieen niet volledig kan volgen doordat bepaalde lagere basnoten wegvallen die zelfs bij de dynaudio audience wat flauwtjes weergegeven worden.

Bedankt voor de reacties overigens.

Natuurlijk ga ik laten weten hoe dit verhaal afloopt.

Geplaatst door Henrie:

Hoe duur zijn die dingen dan?

Die van mij waren beslist niet duur, maar zijn toch behoorlijk fullrange. Gaan tot 30Hz (-3dB). Das in mijn kleine kamertje meer dan laag genoeg. Zit niet om een subwoofer verlegen of zo...

Wat heb jij voor speakers dan Henrie?

Hai Jitze,

Ik vraag me toch af of dat verhaaltje van jou voor dit soort problemen een (juridische)oplossing biedt. Het maakt nogal wat uit of een produkt aan de eisen voldoet die er aan gesteld kunnen worden of dat het gewoonweg achteraf niet bevalt.

Zelf vind ik overigens dat een zaak altijd moet aanbieden om luidsprekers thuis te beluisteren. Bij een zaak die die service niet biedt moet je (als audioliefhebber)niet kopen is mijn mening.

Bij een goed audiozaak begrijpen ze over het algemeen heel goed dat een product thuis erg tegen kan vallen. Ze calculeren dit als het ware al in, zodat je binnen een week je luidsprekers weer terug kunt brengen en in kunt ruilen op andere luidsprekers. En lukt dit niet, dan kun je in de meeste gevallen je geld terug vragen. Ook al zijn ze daar natuurlijk minder blij mee. Maar inruilen op andere speakers is meestal geen probleem. Ze verliezen er immers niks op.

Maar of dit bij "Expert" ook zo is, dat weet ik niet.

Edwin

Geplaatst door Jahe:

Wat heb jij voor speakers dan Henrie?

JBL TLX-10 (zie profiel). Ik heb ze bijna een jaar nu. Ze waren toen al overjarig dus ik denk niet dat je ze nog nieuw ergens vind. Ze waren ooit (richtprijs) ruim

Ik vrees dat je juridisch niet zo sterk staat. In principe heb je een volgens de specificaties werkend product gekocht. Dat je er achteraf minder tevreden over bent is natuurlijk wel jammer. Als je een overeenkomst wilt ontbinden kun je je als consument beroepen op een aantal zaken. Een verkoper die zijn verplichtingen niet nakomt geeft recht op ontbinding van de overeenkomst. Ook kun je een beroep doen op een aantal bij wet genoemde zaken zoals dwaling, bedrog, etc. Ik zie zo snel niet dat je op deze zaken een beroep kunt doen, juist omdat het op zich een functionerend product is.

Het verhaal komt anders te liggen als de verkoper een terugbreng garantie heeft. Vraag even bij de verkoper de algemene verkoopvoorwaarden op. Als daar niets in staat over het retourneren van het product dan had je bij je aankoop iets met de verkoper overeen moeten komen. In het andere geval hangt het van de goedheid van de verkoper af of hij de speakers nog wil terug nemen.

Geen paniek! Van de Expert homepage:

Gratis Geluidsgarantie

Elke huiskamer heeft z'n eigen akoestiek. Als u bij ons een geluidsinstallatie koopt en het geluid blijkt bij u thuis tegen te vallen, komt u gewoon bij ons terug. Dan vinden we samen de beste oplossing voor u.

Terugbrengen en ruilen

Bevalt een aankoop u niet? Geen enkel punt. Binnen 14 dagen kunt u alle aankopen ongebruikt, in de originele verpakking en met kassabon ruilen bij Expert (dat ongebruikt is nu niet meer van toepassing, maar wie weet)

Geplaatst door richard 1:

Gratis Geluidsgarantie

Elke huiskamer heeft z'n eigen akoestiek. Als u bij ons een geluidsinstallatie koopt en het geluid blijkt bij u thuis tegen te vallen, komt u gewoon bij ons terug. Dan vinden we samen de beste oplossing voor u.

Best netjes! Verwacht je niet zo snel van de witgoedboeren...

Geplaatst door Sodejuu:

... stofzuigers ... :D

BTW Jahe, het zal wel los lopen ;)

Je moet ze de kost geven.......

Wel eens meegemaakt dat een klant toen terug kwam..... Ze had hem al, dus ik wil hem terugbrengen. Controle leverde op dat er wel mee gezogen was en overal zat kattenharen...... eek.gif

Geplaatst door Ome Henk:

En als je ze nu ff elk in een hoek zet confused.gif Gaat de bas kwantitatief in ieder geval op vooruit.

Nee Ome Henk

Vanwaar trouwens de neehe?

cool.gifcool.gif

De lage tonen klinken harder als ik ze in een hoek zet maar ze gaan hierdoor beslist niet lager. Ik ben beslist niet iemand die kickt op harde bassen.

Wel wil ik graag elke melodie kunnen horen.

Dus ook die van de contrabas, basgitaar, piano, kickbase enneh... dat ik de laagste regionen van een kerkorgel niet zou kunnen horen geeft niet

;) Daar luister ik niet zo vaak naar :D

Geplaatst door richard 1:

Gratis Geluidsgarantie

Terugbrengen en ruilen

Bevalt een aankoop u niet? Geen enkel punt. Binnen 14 dagen kunt u alle aankopen ongebruikt, in de originele verpakking en met kassabon ruilen bij Expert (dat ongebruikt is nu niet meer van toepassing, maar wie weet)

He bedankt Richard,

Hier heb ik echt wat aan.

Vooral ook omdat ze bij Stassen voor 315 te koop zijn en ik er 350 voor betaald heb.

Dit lijstje neem ik morgen mee en ik schat mijn kansen nu goed in :)

Laagste Prijs* - Gegarandeerd

Bij Expert betaalt u nooit meer dan de laagste prijs. Want waarom zouden we duur doen als u een veel betere prijs kunt krijgen. Daarom heeft Expert de Laagste-Prijs-Garantie. Omdat we wereldwijd altijd erg scherp inkopen, kunnen we u op onze beurt altijd de laagste prijs bieden. Dat betekent dat, als u na uw aankoop bij een andere winkel in de buurt hetzelfde artikel ziet voor een lagere prijs, wij u het prijsverschil gewoon terugbetalen. En het leuke is ook nog, dat het voor ons hele assortiment geldt.

Vraag naar de voorwaarden in de winkel

Laagste Prijs Garantie

Bij ons betaalt u nooit meer dan de laagste prijs. Vindt u ergens anders hetzelfde artikel, onder dezelfde voorwaarden, toch goedkoper? Wij betalen u het prijsverschil gewoon terug.*

Gratis Geluidsgarantie

Klachten lossen we altijd op

Het gaat ons erom dat u tevreden bent. Dat is ons veel waard! Opmerkingen of klachten willen we daarom graag van u horen. Zodat we daar samen een oplossing voor kunnen vinden.

Terugbrengen en ruilen

Bevalt een aankoop u niet? Geen enkel punt. Binnen 14 dagen kunt u alle aankopen ongebruikt, in de originele verpakking en met kassabon ruilen bij Expert.

Beste Carl,

"Zelf vind ik overigens dat een zaak altijd moet aanbieden om luidsprekers thuis te beluisteren. Bij een zaak die die service niet biedt moet je (als audioliefhebber)niet kopen is mijn mening."

Heel juist Carl service avant tout.

groeten