Jump to content

volume en vermogen

Guest alwin
 Share

Recommended Posts

Guest alwin

ik ben starten 'audiofiel'

nu lees ik vaak bericten over 'druk', power bij kleine geluidsvolumes, het stroomleveren etc.

Ik heb 2 vragen:

1. Op wat voor geluidsvolumes 'draaien' de meeste audiofielen als ze eens flink uit hun dak willen gaan (in dB of 1..10).

2. Wat voor zin heeft het om een zeer krachtige versterker te kopen als je doorgaans piekniveau's in vermogen haalt van 1 tot 10 Watt????

Hallo Alwin,

Antwoord op vraag 1:

In db geen idee,maar op 'n schaal van 1 op 10,draai ik zo'n beetje op 5 denk ik.

Mijn volumeknop komt zelden boven de 8 a 9 uur. (maar goed,da's per versterker verschillend)

Antwoord op vraag 2:

Het heeft inderdaad niet altijd zin om 'n zeer krachtige versterker in huis te halen.

Dit heeft pas zin bij een grote luisterruimte en/of moeilijk aanstuurbare speakers met een vrij laag rendement.

Ik draai zelf met een kleine 15(!)watt Naim versterker op luidsprekers met een rendement van 85 db (Linn Kan). Theoretisch zou dit een slechte combinatie zijn,en zou een zeer krachtige versterker hier een must is, maar het klinkt wat mij betreft prima,en ik kan er de buren mee wakkerschudden als ik zou willen.

Kortom,'t hangt helemaal af van je wensen en je luisterruimte. Wil je echt kunnen 'blazen' en je hebt een flinke luisterruimte dan zou 'n wat zwaardere versterker wel op

z'n plaats zijn.

Groeten,

Alco.

Mijn ervaring is dat het niet te zeggen is op wat voor een stand je de volumeknop moet zetten. De reden is dat alle CD's op verschillende niveaus zijn opgenomen. Bij klassieke CD's moet je de knop vaak meer open zetten dan bij pop. Ik (mijn kinderen) hebben een CD van Hakim (Sesamstraat faam)die volgens mij helemaal geen versterker nodig heeft. Bij LP's heb je dat allemaal een stuk minder. Overigens Linn CD's zijn altijd op pleizierige niveaus opgenomen dus niet te hard (ze hebben leuke verzamel CD-tjes).

Het lastige van deze luid opgenomen CD's is, dat je de volumeknop bij veel versterkers niet lekker kan gebruiken (te kleine slag),zeker bij een te gevoelige CD ingang. Mijn voorversterker kent stapjes van 0,7 Db -ideaal voor een goede afregeling.

Ik probeer mijn muziek altijd op realistische niveaus af te draaien. Ik "draai" de knop op "live" en zet hem dan een kleine "draai" terug. Zeker als je akoustische muziek draait zit je dan meestal goed. Het beeld/stemmen worden dan niet te groot en de muziek klinkt realistisch zonder luistermoeheid. Veel kennissen van mij draaien/demonstreren te hard. Als ik in de schouwburg onversterkte muziek hoor valt me altijd op dat het live niet zo hard is. Bij versterkte muziek ligt dat natuurlijk anders.

Bij house zullen veel mensen de pijngrens aanhouden.

Veel luisterpleizier,

Carl

Guest Ook geen kenner

Wat ik hier nog even toe wil voegen is het volgende:

Een goed gedimensioneerde (wat een woord) versterker kun je geheel open zetten, zonder vervorming. De meeste versterkers (zeker in de wat lagere prijsklassen, uitzonderingen daargelaten) gaan op de helft al vervormen.

De hoeveelheid watten zeggen mij eigenlijk heel weinig. Zelf heb ik mijn versterker van 2*85 watt aan 8 ohm ingeruild voor

Hallo Alwin,

Hoeveel geluidsdruk het lekkerst klinkt hangt van veel factoren af. Het lekkerst is vaak een geluidsdruk die overeenkomt met de geluidssterkte die de gebruikte instrumenten in werkelijkheid produceren. En dan zit je zo tussen de 80 en 100 dB, met pieken erbovenuit.

Alleen kun je/wil je lang niet altijd zo hard draaien. Mijn ervaring leert mij dat zodra een set zuiverder klinkt en een goede laagextensie heeft je al vanaf een laag volume fijn geluid hebt. Alleen verleidt een zuiver klinkende set ook weer tot harder draaien, omdat dat gewoon lekker klinkt. Waar die luidheid ophoudt wordt bepaald door de combinatie van speaker en versterker (voor fikse volumes heb je in de praktijk fors vermogen nodig, maar het belangrijkst is toch dat de versterker ten allen tijde zijn controle over de luidspreker behoudt, liever een goede 50 watt versterker als een matige 200 watt versterker), en de inhoud en gedemptheid van de ruimte (een grotere / gedemptere ruimte verdraagt vaak een hogere geluidsdruk voordat het klankmatig "dichtloopt").

Groet,

Marcel