Jump to content

CARA een aanrader

heefiguur
 Share

Recommended Posts

Dankzij Kermits luistersessie ben ik echt overtuigd dat een luisterruimte aangepakt moet worden. Zelfs voordat er met allerlij kabels en anderzins aan materiaal wordt gesleept.

Maanden terug had ik het programma CARA gekocht met de test cd. Veel verder dan wat aanklooien kwam ik niet. Op de luistersessie heb ik nog iemand aangesproken die er ook ermee werkte, ook daarmee kwam ik niet verder mee. Zodoende heb ik afgelopen week ook de training CD aangeschaft. Met deze cd ben ik er wel achter gekomen dat ik nog veel leren moest en bij een van de laatste sessie (in het Engels) liet men het verschil horen tussen een in eerste instantie opgestelde weergevers en een uitgebanlanceerde opstelling. Ik kon zelfs een verschil horen op de speakertjes in m'n iijama lcd schermpie! De training cd is voor mijn een eye opener, echt. De sessies zijn er in het Duits en Engels. De laatste heb ik helemaal beluisterd, echter de Duitse sessies gaan veel meer op de details in (gezien de plaatjes).

Het modelleren van de ruimte is me nu wel goed gelukt. Ook blijkt dat de meubels aangepast kunnen worden. En als vliesridder is het een prettig idee dat er ook diverse esl's in verwerkt zijn.

Voor de echte geluidstechnici die hier rondhuppelen zal het een onvoldoende krachtig programma zijn. Voor mij als hobbi'st ga ik ervoor.

Arie

Ik heb Cara een keer via HVT gekocht. Ik heb net de test CD of Training CD. Ik neem dat je ze los kunt kopen. Wat kost de training cd rom?

(ik zie de test CD wel op de elac.nl site voor 16 euro)

Edit. Okay ik zie op de Cara site iets van 19 euro. Zal in Nl wel weer iets duurder zijn.

Heb je al een backup van de CD rom gemaakt?? :)

Hee daaro!

Ik heb hem besteld bij:

Niederlande:

John + Partner NL

John Hofboer

Boschstraat 11

NL-6921 MB Duiven

Niederlande

Tel. : +31(316) 265 202

Fax : +31(316) 266 446

E-Mail: info@elac.nl

WWW : www.elac.nl

Hun rekening nummer is: 406366888

Zo dat is dat...

It is i "le Arie van Krimpen" in discuise als heefiguur. :-) En ik ben alleenstaand. Dat verklaart ook dat ik geen rekening hoef te houden met WAF.

Groeten, Arie

Sorry dat als ik antwoord geef, gelijk alle vragen/opmerkingen behandel.

Wat die cd precies inhoudt? Ik ga ervan uit dat je de training cd bedoelt; het is een multi-media cd welke d.m.v. diverse avi's het programma uitlegt. Je ziet het programma op het scherm waarbij het programma stuk voor stuk wordt uitgelegd aan de hand van een Engels/Duits sprekende man. Dus er een Engelse en een Duitse uitleg hetgeen gekozen kan worden. Ik ben nu bezig met de Duitse versie en ik kan nu wel zeggen dat sommige zaken over m'n pet gaan. Dus nogmaals luisteren/kijken. De Engelse versie is een aanfluiting.

Of ik die akoestische engineer langs laat komen. Hmmm... interessante vraag. (voor de meelezer; maanden geleden had ik een vraag op hifi.nl over het akoestisch goed krijgen van een ruimte MET het isoleren naar de buren toe). Daar weet ik nog geen antwoord op, maar laat de vraag voorlopig open. Zoals ik toen al opperde is het isoleren niet echt een probleem (www.akoestikon.nl) geeft hiervoor prima voorbeelden. Over dat isoleren, ik heb ook een pdf'je gevonden over de 'dempende' waarden van allerlij materialen. Ook beton. Zoals dat bij in het appartement wordt (25 cm beton) geeft dat een waarde van 57 dB. Dus daar moet tenminste nog een 30 dB bij. Dat kan met zo'n speciale voorzetwand van 6cm. Als ik de twee frequentie krommen optel krijg ik een goed beeld wat de demping naar de buren doet. Ik heb de getallen in een spreadsheet geklopt. Hier zijn de getallen:

freq. prefab 60 beton totaal

63 12.3 37 49.3

125 17.2 39 56.2

250 18.7 45 63.7

500 26.5 55 81.5

1000 25.4 59 84.4

2000 29.1 60 89.1

4000 34.6 60 94.6

Het beton heb ik wat opgeschaald, want ik had wel de kromme van 18 cm maar niet van 25 cm beton.

Het afspreken van de Cara users heeft wel wat, echter kan m.i. dit merendeel dit ook hier op het forum. Er zou een draadje geopend kunnen worden. Of hier door gaan...?

Die pdf'jes kan ik wel toesturen. Het is nogal veel (enige megabytes). Stuur ff en e-mail.

Nee, ik ga niet m'n huidige opstelling veranderen. Ik zit nu op een zolder. En wat blijkt: het is audiotechnisch niet zo bijzonder. Wat is nieuw. Heb wel m'n mening moeten veranderen nu ik gezien en gehoord heb, via een simulatie dat wel, wat voor verschillen gehaald kunnen worden.

Arie

Nee, het is een trainingscd die je helpt stapsgewijs met CARA om te gaan.

19 Euro is nog belachelijk veel voor een instructie cdrommetje vind ik. Viel me wel mee dat ik gratis kon updaten.

Overigens werkt mij auralization niet, ik hoor geen geluid, enkel als ik die mediaplayer afsluit hoor ik wat muziek voor een halve seconde. :(