SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Dit onderwerp kan nog net denk ik, want het gaat om o.a. audio/video/media Ik ga een grote website bouwen. Nu komen hier inkomsten uit en ik heb uiteraard onkosten. Zijn er ondernemers onder de forummers die weten wat hier allemaal bij komt kijken? Ik wil het legaal doen, dus ik richt een eenmansbedrijf op, zodat ik braaf belasting kan betalen enz. De website building tools, techniek, promotie, merchant account en gelieerde zaken zijn reeds geregeld. Wat moet ik nog doen om volgens de NL wetgeving een bedrijf op te richten dat aan alle eisen voldoet? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Kamer van Koophandel. Kunnen ze je alles vertellen. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Neem eens kontakt op met een deskundige van de Kamer van Koophandel die kunnen je langs al de "valkuilen" loodsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Jep, kvk in R'dam was ik al van plan De website van de kvk geeft ook aardig wat info, maar die is wel vrij kort van stof Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Kamer van Koophandel. Kunnen ze je alles vertellen. Succes Inderdaad is dat wel de eerste stap in de juiste richting, Al zie ik weinig problemen omdat je geen detailhandel gaat opzetten... Verder is een goede accountent een must!,het gaat je geld kosten ieder kwartaal,maar geen verdere kopzorgen meer. En niet vergeten een zakenrekening te openen bij je bank,ook dat moet! Ook ik heb een eenmans onderneming gehad in de 6 jaar vooraf gaande aan de emigratie,en heb eigenlijk een gladde start gehad, En denk maar vast aan de ondernemers-pas van de Makro met alle mooie aanbiedingen.. Suc6-- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Ik zou ook zeker informatie vragen bij de belastingdienst. Het is toch wel aardig om te weten wanneer je als ondernemer wordt behandeld en welke kosten je kunt aftrekken. Je zult ook met de Omzetbelasting te maken krijgen en hiervoor een nummer moeten aanvragen zodat je (elk kwartaal?) netjes de BTW kunt afdragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door TannoJ:Ik zou ook zeker informatie vragen bij de belastingdienst. Het is toch wel aardig om te weten wanneer je als ondernemer wordt behandeld en welke kosten je kunt aftrekken. Je zult ook met de Omzetbelasting te maken krijgen en hiervoor een nummer moeten aanvragen zodat je (elk kwartaal?) netjes de BTW kunt afdragen. Als je ingeschreven staat bij de KvK hoef je niet meer naar de belasting toe,die komen dan vanzelf naar jou toe... Btw hoef je dan pas af te dragen als je btw in rekening gaat brengen,dat ben je niet verplicht als je de btw gaat " verleggen ", dan zijn enkel de bedragen aan btw die JIJ betaald als post AF-trekbaar. Zoniet,dan wordt het een tegen het ander weggestreept.....Ingekomen tegen reeds betaald op alle goederen die je aankoopt op de bedrijfs-naam,zo simpel is dat... Omzet belasting is een onderwerp voor de boekhouder waar ik al melding van maakte,en je krijgt gewoon een voorheffing ieder kwartaal en wordt berekend naar je globale omzet, En als de boekhouder kan aantonen dat de voorheffing te hoog is,naar aanleiding van je onkosten,wordt dat vanzelf bijgesteld,daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat je wel en niet kunt aftrekken weet je boekhouder precies,en daar zal de belasting je niet mee helpen En goede boekhouder is in deze echt zijn/haar geld meer dan waard, Want mijn boekhouder heeft een erg hoog aanzien bij de dienst inkomstenbelasting,en beiden willen zo'n soepele werkverhouding graag op peil houden. En oja,een nummer gaat alleen op de briefwisseling tussen je boekhouder en de belasting,jou nummer is en blijft je fiscaal-nummer en daar komt geen aanpassing cq verandering aan,en met dit nummer krijg je ook je voorheffingen binnen die je betalen moet,dus blijf je altijd persoonlijk aansprakelijk voor je verhouding met de belasting. -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Belasting en btw wordt een verhaal apart, want mijn klanten zijn vooralsnog geen Nederlanders.... Die zakenrekening is dus een 'merchant account' en die heb ik hard nodig om credit/debitcards te kunnen accepteren Daarbij is het wel praktisch als ik dit bij/via een Nederlandse bank doe Ik denk bijv. aan Worldpay en Verisign, beide goed bekend met internet-transakties. Ik heb ook al een ander bedrijf, waarvoor ik een btw vrijstelling heb vanwege de vrij lage omzet. Ik koop danook in met betaling van btw..... Het nieuwe bedrijf wordt heel andere koek, daarbij komt mijn huidige salaris heel snel in de schaduw te staan..... En dan wordt het leuk met de belastingdienst Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk:Hou vooral de scheiding priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Ik ga de kosten pas later aftrekken, nl. wanneer er winst is, dat mag zelfs nog na 5 jaar (als je bedrijf nog bestaat). Overigens blijven de kosten beperkt tot een aantal softwarepakketten, m'n pc, de werkkamer en wat operationele kosten. De btw is wel belangrijk, een prognose van de omzet is op dit moment heel moeilijk te maken...... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Hai Speedy, Je kan een afgescheiden rechtspersoon oprichten en op die manier prive en zakelijk goed scheiden. Gaat je bedrijf failliet dan gaat bijvoorbeeld je huis niet mee. Iedere adviseur zal je dat aanraden. Toch heeft het ook zijn nadelen. Je betaalt namelijk twee keer belasting : vennootschap- belasting en als je geld uit de rechtspersoon trekt ook inkomstenbelasting. Als je met je bedrijf geen financiele risico's loopt kan je er voor kiezen om niet voor een afgescheiden vermogen te kiezen. Maar bezint altijd eer ge begint. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 PS Volgens mij mag je je kosten ook afschrijven van je normale/huidige inkomen. Je moet dan wel aantonen dat het geen hobby is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door carl:Hai Speedy, Je kan een afgescheiden rechtspersoon oprichten en op die manier prive en zakelijk goed scheiden. Gaat je bedrijf failliet dan gaat bijvoorbeeld je huis niet mee. Iedere adviseur zal je dat aanraden. Toch heeft het ook zijn nadelen. Je betaalt namelijk twee keer belasting : vennootschap- belasting en als je geld uit de rechtspersoon trekt ook inkomstenbelasting. Dat ik inkomsten belasting moet betalen is niet meer dan logisch. Hoe zit het met de vennootschapsbelasting, hoe wordt dat getoetst? Als je met je bedrijf geen financiele risico's loopt kan je er voor kiezen om niet voor een afgescheiden vermogen te kiezen. Maar bezint altijd eer ge begint. Groet, Het startkapitaal en de kosten zijn op zich te overzien, ik heb geen schulden en verwacht ze ook niet aan te gaan. Ik vraag me af hoe de belasting in het begin tegen mij aan kijkt, omdat ik ook nog fulltime werknemer ben. Word ik dubbel belast, of is mijn inkomen maatgevend hiervoor? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk:Hou vooral de scheiding priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 14 juni 2003 Author Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Wat denk je van een jaarlijks ingeleverde sluitende boekhouding en aangifte. Ja, da's vanzelfsprekend, ik bedoel eigenlijk, is die belasting ook afhankelijk van je winst minus de kosten? Zal haast wel maar ..... ik weet het nog niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 juni 2003 Report Share Posted 14 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Reeds 7 jaartjes bezig voor mijzelf ... machine onderhoud voor industrie en de bouw, tevens verkoop, verhuur en inspectie van .. even de hoofdzaken op een rijtje : Laat je goed voorlichten (k.v.k.) b.v. en stap inderdaad ook naar een accountant die je een heel aantal tips kan geven (waarschijnlijk niet gratis). eenmanszaak is mogelijk op verschillende manieren echter er hangen aan alle vormen voor en nadelen ..... je hebt nog een baan lees ik ... de belasting dienst zal je waarschijnlijk niet als ondernemer zien zolang je niet voldoet aan de zogenaamde urencriterium, dit wil zeggen wil je alle voordelen genieten als ondernemer dan zul je b.v. 1250 uren per jaar in je onderneming echt werken moeten zijn en dit ook kunnen aantonen. Dit valt in de praktijk zwaar tegen aangezien de ficus de regels zo op stelt dat JIJ moet kunnen aantonen dat je hieraan voldoet. Werk je naast je eigen bedrijf elders nog fulltime dan ... kun je dit bijna niet hard maken. voldoe je hier niet aan dan vervallen een x-aantal posten die je normaal wel zou hebben als eigen ondernemer (zelfstandige aftrek ect... ) Vergeet niet dat een eigen onderneming hard kan gaan ook met de centjes ... mijn startkapitaal destijds was iets van fl. 5000,- ......... 7 jaartjes verder zit er meer dan fl.350.000 erin (incl. voorraden, debiteuren ect ... ). Heb je weinig of geen eigen geld en geen goed onderpand ect. dan is het zeer moeilijk om een gek te vinden die je deze wel even in de handtjes geeft. Een grote fout wat veel startende ondernemers maken is ....... stel het gaat prima .... gaan ruimer leven, rijden direct een mooie BMW of weet ik veel, kopen een hifi-set die niet betaalbaar is , vakantie's veel te lang en veel te ver van huis, de vrouw tot over de oren verwennen, en dus leven in een grote luxe. Na drie jaar zijn de meeste leuke aftrekposten verdwenen en komt de ficus eens afrekenen. En je wilt echt niet weten als een stapel blauwe enveloppen op de deurmat liggen wat daar soms inzit voor over te maken dus LET OP !!!!!! je centjes ... Verder kan ik als ondernemer zeggen dat ik maar EEN voordeel heb t.o.v. iemand in loondienst . Ik ben gewoon vrij in veel dingen en kan mijn eigen regels zelf bepalen veel maar ........ let op !! weer , het heeft ook heeel veel negatieve kanten. Werken per week 60 - 80 uurtjes is niet meer dan normaal om maar eens een voorbeeld te noemen, en in slechtere tijden zoals deze moet je maar eens proberen om de maand om te krijgen ..... en dan praten wij nog niet eens over de klanten die niet willen of kunnen betalen Maar oke good luck en vergeet EEN ding niet ... je boekhouding die moet je echt bijhouden want ..... dit is je positie bepalen t.a.v. de fiscus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Hallo Speedy, Ik heb wel alvast een naam gedeponeerd bij de KvK en een belastingnummer is er okk reeds. Ben alleen nog niet aktief wegens bepaalde redenen. Maar heb dus ook informatie gehad van de bel.dienst. Het komt erop neer dat een eenmanszaak ten alle tijden (bij financiele problemen) aangesproken kan worden op prive vermogens. Of dit zou inmiddels veranderd moeten zijn! Dus een strikte scheiding is sowieso wel nuttig,maar heeft geen uitwerkingen bij een eventuele strop. IKKE Gekke vraag misschien,is het plan uit hobby geboren? Waar ik op doel Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Hai Speedy, Een collega van mij is een paar jaar geleden een bedrijf gestart (CD's producen).Hij ging 4 dagen per week werken en heeft het gedaan gekregen bij zijn baas dat hij feitelijk 3 dagen hoefde te werken voor een periode van twee jaar. Een aardige vent en een echte ambtenaar dus hij had alles perfect op orde behalve de commerciele formule. Ik kom zelf uit een succesvol middenstandsmilieu dus ik weet dat dat het belangrijkste is. Je kan alles zo goed op orde hebben, uiteindelijk gaat het om de resultaten (poen) in tegenstelling tot werken bij de overheid waar het primair gaat om het "beeld". Een bestuurder kan het nog zo goed doen ze worden afgerekend op het "beeld" wat men van ze heeft en dat werkt in de hele ambtelijke organisatie door. Uiteindelijk werd het bedrijf geen succes en is hij de "overwaarde" op zijn huis kwijt.Op zich was de constructie die hij had wel aardig want hij kon terugvallen op zijn baan. In deze tijd is dat wel makkelijk want 10 000 werklozen per maand erbij is niet niks. Het is de vraag maar of je over een paar jaar ergens anders weer voor hetzelfde geld werk kan krijgen. Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedrijf precies gaat inhouden. Is het full time werk of iets wat je erbij kan doen. Is het mogelijk om in jouw professie in deeltijd te werken dan ben je bijvoorbeeld verzekerd en heb je inkomsten als het fout gaat.Wat doet je vrouw (als je die hebt) als die voldoende inbrengt kun je je het veroorloven om een paar jaar je verdiende geld volledig te investeren in je bedrijf). Wat behelst je commerciele formule. Is het een origineel produkt of dertien in een dozijn. Wat gebeurt er als je klanten niet betalen, heb je dan al zoveel kosten gemaakt dat je meegezogen wordt (een veel voorkomende oorzaak bij faillissementen). Je kan (en moet) natuurlijk met de KvK gaan praten toch hebben die mensen zelf geen bedrijf. Ik zou zeker met een succesvolle starter gaan praten en daarnaast ook met iemand die goed de boot in is gegaan. Nergens leer je zoveel van als van iemand die zelf fouten heeft gemaakt. Tot slot zoek een onafhankelijke coach, iemand die je volledig onbevoordeeld zijn mening geeft. Tot slot: als je echt geld wil verdienen moet je de handel ingaan. Feit is dat er ook veel mensen niet slagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Geplaatst door carl: Ik kom zelf uit een succesvol middenstandsmilieu dus ik weet dat dat het belangrijkste is. Nou, als Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Hai Audiopaul, Nee nooit in de advocatuur gezeten. Toen ik afstudeerde moest je geld meenemen om de drie jaar noodzakelijke stage te mogen lopen. Van thuis uit had ik ook geen contacten. Ben bij de overheid gaan werken (werk deeltijd) en zit daarnaast nog in "zaken" vandaar dat ik over allebei een mening heb. Hoewel ik een hele leuke baan heb met veel contacten, achteraf toch een beetje spijt van het gaan werken bij de overheid. Als je bij de overheid een goed idee hebt is het eerste wat je baas zegt "schrijf maar een notitie". Voor je het weet ben je met alles bezig behalve met dat leuke idee. Als je als ondernemer een leuk idee hebt verdien je geld of ga je op je gezicht. Het is allemaal wat direkter wat het spannender maakt. Aan de andere als ik zo om me heen kijk zie ik mensen die buitengewoon succesvol zijn en ook mensen die er niets van gemaakt hebben.Het is maar hoe het valt. PS ik liep gisteren nog bij Hobo in Arnhem binnen, heel duur spul ook maar geen goede demo ruimte. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 juni 2003 Report Share Posted 15 juni 2003 Dan verwar ik je kennelijk met iemand anders die heel lang geleden, nog op de Van Muijlwijckstraat, bij Hobo werkte en vanwege een rechtenstudie met dat werk stopte. Ik was destijds "kind aan huis" en heb heel wat weggesleept daar! In de nieuwste vestiging in het centrum ben ik pas een enkele keer geweest en dan alleen om even met Harrie een praatje te maken. Toevallig kwam ik op een tijdje terug die jurist (waarvan ik dacht dat jij het was) in de winkel tegen. Hij wist gelijk weer wie ik was en wist ook nog dat ik destijds, ca. 25 jaar geleden, een Harman/Kardon versterker had. Over geheugen gesproken.... ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 juni 2003 Author Report Share Posted 15 juni 2003 Ok, bedankt voor de nuttige info allemaal Ik ga speciaal zo te werk dat ik geen last heb van niet betalende klanten Het risico ligt nl. bij de creditcard bedrijven, cash en cheques accepteren is er niet bij (dat scheelt me een hoop werk). Hoewel het heel verleidelijk is, ga ik mijn levensstijl niet op korte termijn aanpassen. Ik wil nl. gedurende een lange periode weten wat de inkomsten zijn, zodat ik tzt mijn job op kan zeggen, waarna de belastingdienst geen andere keus heeft dan mij als ondernemer te zien. Bovendien kan ik dan meer tijd in de zaak stoppen, al verwacht ik door de automatische processen niet meer dan 20u per week nodig te hebben Uiteindelijk hou ik vooral de markt bij, introduceer ik nieuwe producten en ik promoot mijn website natuurlijk aanhoudend, hiervoor heb ik diverse webtools ter beschikking. Al woon ik in NL, mijn belangrijkste markt is elders, pas nadat alles 'stabiel' is ga ik ook de NL markt op, want internetverkoop staat hier nog in de kinderschoenen en de markt is gewoon te klein op dit moment. Het lijkt me wel leuk om web-pionier te worden in Nederland, want veel websites zijn nog gelieerd aan klassieke bedrijven met winkelpanden e.d. En tja, uit hobby geboren, ik kies de producten waarvan ik een bepaalde basiskennis heb, zonder die kennis kan ik geen meerwaarde bieden aan de klanten Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts