Jump to content

Eenmansbedrijf opstarten

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door A90:

Daar kan ik erg goed inkomen echter, ik ben bang dat je toch nog wel even door zal moeten.

Ik heb ook een eigen bedrijf met een aantal mensen werkzaan voor me. Als er in sommige gevallen een extra order wordt afgesloten dan beschouw ik dat altijd ook als extra inkomen, zeg maar de slagroom op de taart en niet in plaats van. Potten, potten, potten is het devies (en soms welbewust investeren)

Alle beetjes helpen zo en het is juist de kunst om telkens meer over te houden. Je zal het nog nodig krijgen voor je inkopen, belastingen ed. (overigens al eens geinformeerd wat een WAO verzekering kost voor zelfstandigen ? kun je lachen, vergeet ook de WAZ regeling niet als die op je van toepassing is).

Geld verdienen is niet zo heel moeilijk maar het verdiende geld vasthouden en vermeerderen is de uitdaging.

Als ik jou was zou ik zo lang mogelijk doorgaan met deze 'dubbele' baan. Dit geeft je volgens mij een prima start en al die tijd dat je dubbel inkomen kunt verdienen is mooi meegenomen. Je zou dan (mits het goed gaat) geleidelijk kunnen toewerken naar volledige zelfstandigheid en daarbij nog kunnen putten op je reserves die je dan hebt opgebouwd

In ieder geval wederom succes en wijsheid toegewenst. (ps. probeer goede vrienden te worden met banken, kan nooit kwaad)

Michael (4 jaar ondernemer)

Beste Michael,

Wat jij zegt kan ik allemaal beamen.

Zoals de meeste wel weten ben ik ook jonge zelfstandig ondernemer. Ben echter wel begonnen zonder enige lening, onder het motto van geld maakt geld!. En dat bleek zo te zijn. Met mijn eerste 500 eur eigen iznet ben ik gaan groeien. Had ik wel het geluk dat ik meteen kon beginnen met een grote klus. Maargoed alles omzet steeds weer geinversteerd, en zo doorgeroeid. In nog geen half jaar was ik zover dat ik groter werd. Dus eigen bedrijfspand, en goede loyale klantenkring met bijhorende service contracten.

Maar makkelijk is het zeker niet!. Als je weet wat er per maand aan vaste lasten weggaan, krijg je daar slapeloze nachten van.

-huur pand (en dat is echt heel duur in hilversum)

-brand-inbraakverzekering

-WAO verzekering

-rechtsbijstand verzekering

-BTW

-telefoon

-inversteringen

Dan moet er nog een salaris voor mij over blijven, en moet er nog winst gemaakt worden.

mensen denken altijd zo makkelijk van o. Bas vraagt 47 Eur excl. btw per uur, dan zal hij wel erg rijk zijn. Maar ze zien totaal niet wat er allemaal van die 47 eur. per uur moet gebeuren.

Een bedrijf starten kan iedereen.

Klanten binnenhalen ook.

De kunst is het bedrijf draaiende te houden, en klanten tevreden te houden.

Dat is dus qua tijd en geld in de toekomst inversteren.

Heel veel mensen zien dat dus niet, en gaan daar de fout in.

Een goed bedrijf runnen, en het bedrijf gezond houden is niet zo makkelijk als het wel lijkt, maar geloof me Andre daar kom je wel achter.

Je zult heel veel tijd moeten inversteren in zaken (vooral sociale contacten) waar je in eht beging een ruk aan verdiend. Dat gaat zich pas in de verre toekmomst terug verdienen.

Overigens klaag ik niet. Ik kick op de uidaging van een eigen toko runnen. Maar vergeet een ding niet. Je draagt het 24 uur per dag bij je.

Het kan slopend zijn, en er zullen momenten komen dat je geestelijk en lichamelijk even kapot bent.

Als je voor een baas werkt, ben je om 6 uur thuis, en kun je alles van je af zetten.

Met een eigen bedrijf is dit over!. Altijd is het bij! En in dat opzicht verlang ik soms stiekem wel eens een beetje naar het werken voor een baas.

Groeten,

Bas

• 1 month later...

Even een update :)

Mijn webtoko draait nu zo'n 6 weken (voornamelijk via Ebay).

De winst (voor belastingen en afgezien van de investering) bedraagt nu > $veel :)

Dit saldo staat op een USA account, waar ik voorlopig af blijf, omdat ik alles belasting-technisch nog niet heb uitgepield.

Zeker is, dat het "vruchtgebruik" in NL is en dat de omzet belast gaat worden.

Er is echter een regeling die bepaalt dat wanneer het bedrijf elders al belast wordt (in Nevada dus), Nederland niet het gebruikelijke tarief mag hanteren, maar slechts een percentage.

De reden van mijn vestiging in Nevada zal wel duidelijk zijn denk ik :)

Binnenkort kan de grote website voor pc onderdelen de lucht in en een website voor games (Xbox, PS 1+2, enz.) is in aantocht :)

Omdat de games heel talrijk zijn en de orders vrij klein, wil ik dit uitbesteden aan een collega, zodat ik er niet teveel tijd aan kwijt ben.

Dit is lastig, omdat de zaak in de USA (Nevada) is gevestigd.

Waar ik nog over moet denken is hoe die collega in het bedrijf wordt ingepast.

Als hij een partner wordt, dan kan dit geregeld worden in mijn bedrijfsprofiel, want momenteel bezet ik zelf 4 posities in de Ami Sales Corporation.

De beloning is het voornaamste aandachtspunt.

Als hij partner wordt, dan kan ik afspraken maken en is hij zelf verantwoordelijk voor het resultaat, dit lijkt mij een gezonde insteek ;)

Het game onderdeel wordt dan een divisie van het moederbedrijf, net als de pc onderdelen website.

Een werknemer in dienst wil ik absoluut niet, want dan krijg ik met de Nederlandse wet (en kosten) te maken en hij is zelf overdag ook nog in loondienst.

Het zou leuk zijn om eens wat ide

Geplaatst door The Koosjer connection:

Way to go Dre!

Verder kan ik je niet helpen,maar succes wensen kan ik je natuurlijk altijd..  ;)

--Hans.

Bedankt, ik heb geluk gehad met een paar onderdelen, die ik kennelijk als een van de weinigen direct kon leveren :)

Dit is wel iets om in de gaten te houden, je hoeft dan niet eens op prijs te concurreren, simpelweg omdat de conculega het niet heeft liggen cool.gif

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

Als ie maar niet de mogelijkheid heeft om de boel te belazeren    :rolleyes:     :(

Ik ben aan het kijken of ik met de administratieve software een "beperkte" user kan maken, waar ik zelf alle toegang toe heb.

Het is de bedoeling dat ik een verdeelseutel maak, zodat alle inkomsten op de juiste manier verdeeld worden.

Aan de zakelijke rekening kan hij zowiezo niet komen.

De rest zal ik met een schriftelijk contract moeten vastleggen, zodat ik hem kan aanspreken op onrechtmatigheden.

En misschien valt het werk toch wel mee, dan stop ik er zelf eenmalig wat meer tijd in om de website op te bouwen ;)

Andr

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst door gamutter:

Ik dacht dat SpeedyAndree vertegenwoordiger was voor Henno. Nu werkt hij blijkbaar zelfstandig.

Ik promoot de xtc kabels omdat ik zelf aan de wieg heb gestaan :)

Zelfstandig werken deed ik al, dit is mijn 2e bedrijf en overdag is er (nog) de job :rolleyes:

Andr

Geplaatst door Geerdie:

Opschepper.  :rolleyes:

Wat een flauwekul.

Oninteressant topic.

Ach ja, in den beginne ging het over wat ik allemaal kon verwachten en dat was voor mij heel nuttige informatie ;)

Nu gaat het nog over de voortgang, leuk voor wie het w

Hai Speedy,

Een leuk topic over een wereld die ik niet ken. Wat is je business web site, misschien dat ik dan een beter beeld krijg.

PS heb je al gekeken of je je hifi aankopen in het vervolg van de belastingen kan atrekken?

Groet,

Ik laat de bedragen voortaan wel weg, maar ik was er zo trots op, dat ik het even wilde vermelden cool.gif

De website draait al een tijd, maar hij is nog niet operationeel voor de verkoop.

Daarom valt er niet veel meer te zien dan een pagina waarop je niet verder kunt clicken, want de producten zijn nog niet "geactiveerd".

De technische info ben ik nog aan het invullen (tips en tricks voor pc onderdelen).

Ik laat het wel weten wanneer hij echt 'live' gaat, dit gebeurt samen met een stevige internet-promotieronde, die ook nog in de steigers staat.

Andr

• 3 months later...

Zo, weer ff dit topic omhoog schoppen :rolleyes:

Ik blijf nog met een vraag zitten, die bij de belastingdienst en de ministeries niet goed beantwoord kon worden:

Ik heb een job, waar ik momenteel nog steeds van leef.

Mijn bedrijf in de US blijft goed draaien, maar wat gebeurt er nu wanneer ik geld naar NL ga overboeken :unsure:

In de boeken beloon ik de directeur, alle betrokkenen van het bedrijf zijn het hier mee eens, geen wonder want ik bekleed alle posities zelf :D

Volgens de US wetgeving voldoe ik dus aan de eisen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie, ik heb geen bedrijf in NL en geen registratie bij de KvK.

Er komt dus feitelijk alleen geld uit de US mijn kant op en het zijn relatief kleine bedragen per maand.

Over het hier opgebouwde vermogen betaal ik netjes 1,2% netto belasting.

Volgens mij doe ik dan niets verkeerd, toch? :unsure:

Weet Dick toevallig of dit inderdaad zo werkt?

Andr

Je bedrijf betaald salaris aan de directeur en die moet het als inkomsten in box 1 aangeven.

Aangezien je bedrijf ook een zekere waarde vertegenwoordigd zit je als eigenaar ook aan Box 2 vast omdat je de ruime meerderheid in het bedrijf vertegenwoordigd.

Het word ingewikkeld als je ook al inkomsten belasting in de vs betaalt want die mogen verrekend worden.

Laat de directeur in een lease-auto rondrijden en betaal niet te veel salaris aan hem uit.

Regelmatig overleg in Nevada is ook aan te bevelen aangezien vliegticket kosten aftrekbaar zijn. (Waar werd ook al weer die CES beurs gehouden? :rolleyes: )

Tja Frank, nu noem je nog een wazig iets.

Een leasebak en reisjes kun je in NL aftrekken wanneer het bedrijf hier is gevestigd, althans dat begrijp ik uit de NL wetgeving.

In Nevada betaal ik 'helaas' geen inkomsten belasting of omzetbelasting, dus verrekenen hoeft niet.

De aandelen hebben momenteel een fictieve waarde, omdat ik ze nog niet 'geprijsd' heb.

Het bedrijf heeft een waarde die een relatie heeft met de nog steeds groeiende omzet.

De leasebak in de US aftrekken is geen probleem, maar dan moet ik er wel daar mee rijden ....

Een zakelijk bezoek aan de CES is geen gek idee trouwens :D

Andr

Hai Speedy,

Je kan belasting ontduiken of ontgaan. Het eerste is illegaal en het tweede wordt door Femke als verwerpelijk gezien.

De truc is je Limited in de US vol te laten lopen. Je kan je vervolgens zelf bijvoorbeeld een renteloze lezing geven of wat onkosten maken (een reisje US) dan houdt je het uit Box 1.

Groet,

carl