Kermit Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Gisteren ben ik bij het Trompfestival in Ter heyden geweest. Groot podium, paar videeoschermen er bij, een hoop audioartillerie en veel publiek. Optredende artiesten: Een vier mans band, Direct geheten, Birgit Schuurman, een zanger die ik niet ken, Twarres, Sander (ex volumia) en, jawel: Jamai. een en ander werd een beetje aan elkaar gekletst door een of ander babe die tussendoor 'diepte-interviews' hield met sommige artiesten en dat kwam eigenlijk niet nooit verder dan obligate lulverhaaltjes over nieu uit te brengen singles. Ze was weliswaar blond, maar ik vind dat geen excuus! Het geluid was echt vreselijk. Alleen laag en hoog. Van de viermansband was alleen de drum en de bas te horen, voor de rest was het een amorfe klankbrei, waarin tekst nog melodie te onderscheiden waren. In het laatste nummer kwam Birgit. Wat mij betreft het dieptepunt van de avond. Typisch weer zo'n voorbeeld van een omhoog gevallen figuur. Wat een gegil en gekrijs. Ook zij werd natuurlijk bepaald niet geholpen door de techniek, maar ik betwijfel of dat in dit geval een nadeel was. Het meest positieve was dat je via de videoschermen soms kon zien dat de dame in kwestie tepels heeft... Maar dat is echt te weinig basis om 5 of 6 nummers te blijven boeien. Daarna kwam Twarres. Toen kwam er ook voor het eerst een beetje sfeer. De slechte techniek had ook beduidend minder invloed op hun muziek. Blijkbaar had die zoveel kwaliteit.. Overigens lijkt Twarres mij beter tot hun recht komen in een iets intiemere omgeving. Sander was gewoon heel goed. Alleen die techniek... Zijn piano klonk als een versterkt clavecimbel. Maar sfeer was er en muzikaal was er veel te genieten van die man. En toen kwam Jamai. Nooit geweten dat dat zo'n proppie was. Hij zong alleen zijn ene hit en toen was het op. Het was wel komisch dat de camera in het publiek een knulletje ontdekte dat helemaal als Jamai uitgedost was, inclusief pruik en bril: dat werd tijdens het optreden van Jamai een tijdje op de videoschermen weergegeven. Hilariteit alom. Dat Trompfestival is me bepaald niet meegevallen. Ik vraag mij oprecht af wie er verantwoordelijk is geweest voor dat pleuris geluid. Is er nu echt niemand van de technici die eens op het veld gaat staan om te luisteren hoe het daar klinkt? Dit was echt een aanfluiting. En het kan veel beter: een collega was woensdagavond op dat zelfde terrein geweest bij een rock-opera van Kayak. En toen schijnt het geluid prachtig te zijn geweest. Kortom: dit was voor mij geen indruk die met nadruk om een herdruk vraagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Ik denk dat dit zo'n typisch geval is van 'het boeit toch niemand hoe het klinkt'. Is veel vaker zo bij grote(re) optredens/festivals. Gelukkig valt het op Pinkpop wel mee. Lowlands is wel weer vrij bagger. Het mooiste versterkte live-geluid heb ik afgelopen donderdagavond gehoord. Zullen jullie wel weer zeggen, 'komt ie weer, met z'n The Gathering' maar het klonk echt heel goed. Klein zaaltje (dus dat kan al snel veel te hard gaan), maar perfect geluid. Volume was ook precies goed, niet te zacht en ook zeker niet te hard. Meestal heb je oordopjes nodig bij popconcerten, maar deze keer gelukkig niet. Op wat subtiliteiten van de drummer (op bekkens) na, was alles goed te horen. En dat met een PA-installatie. Denk dat ik ook zoiets ga aanschaffen Wat nou high-end? En alles klonk ook zoals het zou moeten. Drums als drums en gitaar als gitaar. En piano klonk ook echt als piano, niet een clavecimbel. Het was dan ook een echte piano (nou ja, vleugel dan), maar Sander zal toch ook een echte gebruikt hebben neem ik aan? En Anneke klonk ook als Anneke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Wat betreft PA versterking geldt zeer vaak: "In het land der blinden is eenoog koning" En eenoog is dan meestal ook nog slechthorend. Niet alleen het publiek heeft daar onder te lijden. Wat dacht je van de muzikanten die het met een erbarmelijke monitoring moeten stellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Ben van het jaar twee keer naar een concert van Solomon Burke geweest, op beide(Paradiso en Tivoli)bedroefend slecht geluid, gelukkig maakte de sfeer veel(alles)goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 beste kermit , jij bent te verwend . je moet niet zo veel naar de doelen gaan . vergeleken daarbij ,klinkt alles als bagger Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 gaan we weer..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 het is gewoon zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Kermit, jouw smaak een beetje kennende verbaast het me zowiezo dat je je op dat festival vertoonde. En ja, als je het over "artiesten" als Neemai hebt, het gemiddelde tienerpubliek wil hem gewoon zien, geluid is minder belangrijk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 23 augustus 2003 Author Report Share Posted 23 augustus 2003 Ach, ik wilde het wel eens meemaken. Ik ga ook naar Ahoy (Heineken Proms of zoiets...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 ik ga vanavond naar raadhuis klassiek een heel leuk openlucht symphonieorkest met alleen russische stukken . sheherazade , spartacus bumble bee rusland and ludmilla vocalise romance uit de horzel zwanenmeer en als toetje de schilderijententoonstelling van mussorgsky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Ach, ik wilde het wel eens meemaken. Ik ga ook naar Ahoy (Heineken Proms of zoiets...) schaf dan maar oordoppen aan als je langer als die avond van je ELS wilt blijven genieten!!!!! Anders word het twee versterkers (zeer dicht bij je oren)extra aanschaffen! Ben er vorig jaar geweest, veel te luid !!!! Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Ja de Ahoy is ook niet alles; ik ben er ooit naar een oorverdovend concert van Alan Parsons geweest, pas nadat ik wat propjes van een papieren zakdoekje in mijn oren had gepropt was het wat te pruimen. Bovendien is Alan Parsons naar mijn idee typisch zo'n artiest die op de albums beter klinkt dan live. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 augustus 2003 Report Share Posted 23 augustus 2003 Ik heb Dream Theater een keer gezien in Ahoy. Het was zeker wel hard, maar niet echt te hard vond ik. Wel ff een beetje last van een piep in m'n oren gehad, maar dat was de volgende dag weer over (en dat is wel eens anders geweest)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Henrie:Wel ff een beetje last van een piep in m'n oren gehad, maar dat was de volgende dag weer over (en dat is wel eens anders geweest)... Wel een teken van beginnende gehoorbeschadiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:En het kan veel beter: een collega was woensdagavond op dat zelfde terrein geweest bij een rock-opera van Kayak. En toen schijnt het geluid prachtig te zijn geweest. Kayak was goed - maar ze hadden echter het lumineuze idee een van de nummers (Friendship and Love) te laten vertolken door Bobby Kimball en Petra Berger. Voor de goede orde: BK heeft een luide, irritante en bijzonder valse stem. Het "voorprogramma" bestond uit een Alan Parsons cover band - terwijl de band prima speelde bakten de zangers er niets van - vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Gisteravond weer bij het Trompfestival geweest, nu voor een taptoe. En dat was weer heel anders. Geen versterking, gewoon instrumenten met hun natuurlijke klank. Het was binnen de mogelijkheden die een taptoe biedt een heel gevarieerd programma. Een paar hoogtepunten: Juliana uit Amersfoort is een op engelse leest geschoeid orkest van zeer goed amateurniveau. Met een mannetje of 60 en een bezetting van koper, saxofooons fluiten en slagwerk gaven die een zeer volle, ronde klank. Meestal hoor je er bij zo'n groot orkest wel iemand naastzitten, maar dat was hier niet het geval. Gewoon uitstekend. Er was ook een doedelzak-orkest, bestaand uit heel licht en snel slagwerk (het lage slagwerk werd heel zacht met grote pluche ballen aangeslagen, wat een heel mooi dof geluid geeft) en een stuk of 20 doedelzakken. Je weet werkelijk niet wat je hoort. Ik ken doedelzakken eigenlijk alleen als een snerpend instrument met intonatieproblemen naarmate de gespeelde noten hoger worden. Daar was hier beslist geen sprake van. Er waren ook een vier kleine meisjes bij die een soort schotse zwaardans uitvoerden en wat later nog een ander soort dansje. Toen deed er een mannetje van een jaar 60 mee en geloof het of niet, die man deed dat zo merkwaardig dat de tribune waar ik opzat collectief spontaan in lachen uitbarstten. De tranen liepen werkelijk over mijn wangen en niet alleen bij mij. Toen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Even ter zijde Kermit, wanneer iets je niet zo bevalt schrijf je het in 5 minuten van je af en staat het vol tikfouten (ontbrekende letters e.d., die je later weer hebt gecorrigeerd) en dit laatste stuk is gewoon in een keer goed en ook prettiger leesbaar Bij jou kun je goed zien uit je teksten opmaken hoe je in je vel zit, bij mij lukt dat ook aardig (zie review van Henk's set) Dat laatste avondje had ik graag willen meemaken, het bijzondere geluid van doedelzakken en veelzijdig slagwerk interesseren me van jongs af aan al mateloos Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 maar je vond het kaartje vast te duur Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door JSA:maar je vond het kaartje vast te duur Ik weet niet eens wat het kost, met die koppijn van gisteren had het niets geworden iig dus dan is het altijd te duur Jij had ook niet naar je favoriet gegaan als je ruim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Maak je geen zorgen: het prijsniveau was niet meer van deze tijd 3 (zegge drie) Euro. Voor de liefhebbers van HaFaBra is er 5/6 september een taptoe in Delft met een aantal goede burgerkorpsen en op zaterdagmiddag een streetparade met meer 30 orkesten... De taptoe kost wel iets meer dan bij het trompfestival: 14 - 16 Euro... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Leuk man, die taptoe's en streetparade's. Mijn beide broertjes zitten in een showband en gaan daarmee de hele wereld over. Erg leuk en ook van een zeer behoorlijk niveau! Volgens mij waren ze ook op het Tromp Festival. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 In welke showband zitten ze dan? In die uit Marum? Ik heb vroeger zelf in de euroband gezeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Ze zitten in de Showband Marum. Marum is een klein plaatsje op de grens van Groningen en Friesland maar toch komt daar een behoorlijk goede showband vandaan. Zo hebben ze diverse malen meer als 90 punten, eerste prijzen en dagprijzen op het WMC Kerkrade gehaald. Net heb ik even met ze gebeld en ze hebben als eerste gespeeld. Het eerste wat ze zeiden was dat het geluid bagger was, het sloeg compleet dood. Ook waren de jongens van het marinierskapel enorm arrogant en wilden ze het Wilhemus niet met amateurs spelen. Verder was het er gezellig en druk volgens hun! Weet je wat trouwens ook leuk is. Die Amerikkaanse korpsen als bijvoorbeeld The Blue Devils. Wat een fantastische ritme en blazerssecties! Daar zijn ook erg leuke cd's van te koop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Klopt, met 5 duizend man was het zeker druk. Ik heb de band uit Marum uiteraard ook gezien. Het is een behoorlijk goede showband die de pech had dat Beatrix uit Hilversum er ook was. En dat is echt een topper bij de op amerikaanse leest geschoeide korpsen. Het geluid was op de tribune zeker niet bagger, maar er was geen akoestiek. Het was een open grasveld met daaromheen tribunes. Er kon helemaal niet teruggekaatst worden. Ik weet uit mijn eigen tijd hoe lekker het speelt als die terugkaatsing wel komt... Er was trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Kermit:Er was trouwens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts