Audiopaul Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door cgm: Ja, bv. latex pakjes met split die steeds opent.. ...en dan het liefst topless! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 Geplaatst door Audiopaul: ...en dan het liefst topless! Ik ben even weg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 augustus 2003 Report Share Posted 24 augustus 2003 beste kermit . terwijl jij elders aan het genieten was ,stond ik weer in oud-beyerland ,voor de 13e uitvoering van raadhuis klassiek h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 augustus 2003 Author Report Share Posted 24 augustus 2003 Ik vraag me toch af wat voor figuren het zijn die met hun technisch geneuzel alles naar de kloten helpen. Zouden die lui wel enig idee hebben hoe iets onversterkt klinkt? Of streven zij andere doelen na dan natuurgetrouwe weergave? Of schuiven ze collectief opium, zodat ze een verwrongen kijk hebben op de werkelijkheid? Ik dacht dat de techniek eebn hulpmiddel moest zijn. Het lijkt nu veel meer op terreur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Zie het antwoord van Pjotr in een andere thread: PA mensen zijn zo'n beetje het schuim onder de geluidstecneuten. Als je echt nergens voor deugt in de studio, als je als muzikant volledig ongeschikt bent, dan kun je altijd nog PA-manager worden ... Ha, hoe vind je mijn woordspeling ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 augustus 2003 Report Share Posted 25 augustus 2003 Ben het grotendeels wel eens met de voorgaande spekers betreffende de kwaliteit van PA installaties. Er zijn echter ook goede. En wel het soort zonder toeters en bellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reinder Posted 30 augustus 2003 Report Share Posted 30 augustus 2003 Ben net terug van de zomerjazzfietstour. Die is gehouden in de provincie Groningen. De muziek kun je beluisteren in eeuwen oude kerkjes en boerenschuren. Was er nog nooit geweest. Ik kan het aanraden, geweldig mooi. Het geluid in de kerkjes is indrukwekkend,dit zonder versterking. In Aduard speelde,in de kerk aldaar,de pianist Nabatov het dak van de kerk. Nooit gedacht dat een vleugel zo hard kon. Na zo'n concert kijk je toch anders tegen een geluidsinstallatie aan, die komt misschien in de buurt maar kan het nooit evenaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 augustus 2003 Report Share Posted 30 augustus 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Ben het grotendeels wel eens met de voorgaande spekers betreffende de kwaliteit van PA installaties. Er zijn echter ook goede. Die zijn er zeker, maar wat het merendeel van de mensen horen zijn de matige (budget) PA set's bij het buurtfeest om de hoek. De podiumwagen in de stad en noem maar op. De echte evenenementen draaien met highend PA's die ook qua aanschafprijs in de honderduizende guldens kosten. Ik noem het Nexo systeem, RenkenzHeinz, en het oneveaarbare Meijer systeem. ( van de 10 keer aangestuurd met racken Crown Macrotech's is dit zwaar topklasse! En wel het soort zonder toeters en bellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Gisteravond ben ik naar Sexteto Canyengue geweest. Voor de niet-kenners, Carel Kraaijenhof (de bandoneonist van het huwelijk van WA en M) met zijn band. Het vond plaats in het Isala Theater te Capelle a/d Ijssel. Hier was ik voor het eerst. Al jaren ben ik een liefhebber van de tango muziek zoals het o.a. door hem vertolkt wordt. Kraaijenhof speelt veel van Piazzola, maar ook wel traditioneler werk zoals bv. Pugliese. Het sextet bestond uit bandoneon, piano, contrabas, elektrische gitaar, viool en altviool cq. 2e viool. Er was ook nog een aanvulling met een percussioniste. Deze bezetting is volwaardig genoeg om een mooi stukje muziek neer te zetten. In het begin speelde Kraaijenhof in een kwartet, maar dat is net iets te mager voor het goeie. Het enige wat ik zou kunnen missen is een zanger. Bij grotere bezettingen zie je meestal meer van hetzelfde, bv. meerdere bandoneons, meer strijkers. Het programma heette "Street-Tango" en bestond uit het werk van Piazzola en Bernstein. Piazzola bleek een groot bewonderaar van laatste, en "West Side Story" had een grote indruk op hem gemaakt toen hij in NY woonde. Zijn droom was om een tango-versie uit te voeren. Giseravond kregen we stukken uit die West Side Story, afgewisseld met werk van Piazzola. Ik moet zeggen dat het mooie arrangementen waren, technisch en met gevoel gespeeld. De stukken van Bernstein waren natuurlijk heel anders dan je gewend bent, maar die stonden mooi. Het stuk "Maria" blijkt nu een soort hit te zijn. Jammer dat het als toegift een tweede keer gespeeld werd, terwijl Kraaijenhof zo'n groot repertoire heeft. Op cd's hoorde ik wat geluiden die ik niet thuis kon brengen, zoals een soort krekel. Vooral de violisten blijken hier verantwoordelijk voor te zijn. Qua spel sprongen Kraaijenhof (ondanks dat hij flink verkouden leek) en de "eerste" violist eruit, mede omdat zij de meeste inbreng hadden. De rest begeleidde wat meer. De gitarist was waarschijnlijk een invaller, want die speelde van muziek. De violist speelde ook nog een solo stuk na de pauze. Hij deed me aan een zigeuner violist denken qua spel en zwierigheid, maar dan technisch wat strakker, erg goed. Het Isala is een echt theater. De zaal ging vrij steil omhoog, met een balkon, en liep rond. Je had goed zicht, maar de beenruimte was ouderwets klein helaas, terwijl het theater pas een paar jaar oud is. Prettig was dat de garderobe en pauzedrankje inclusief zijn, wel zo makkelijk. Het theater is makkelijk bereikbaar per metro en je kunt gratis parkeren bij het gemeentehuis vlakbij, ook wel prettig. De akoustiek vond ik wat minder. De ruimte was zeg maar gortdroog. Dit was vooral goed te horen bij het solostuk van de violist, die spelend over het podium wandelde. Enige galm is voor mij net iets prettiger. Er vond ook versterking plaats, wat daar wel nodig was vanwege het droge, maar ook erg jammer. Zo is het voor mij lastig om dit te zien als referentie omdat ik toch weer naar speakers zit te luisteren, niet nar het pure geluid van de instrumenten. Al met al was het een leuke avond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Galm wordt ook altijd gebruikt. Een droge kick, en een droge stem klinkt voor geen meter over een PA. Ha Sebastiaan, Natuurlijk heb je vaak ook te maken met een zaal galm. Laatst had ik nog Master in een loods staan. De soundcheck klonk verschrikkelijk! Pas toen de zaal vol liep, dempte het geluid meer en klonk het al een stuk beter. Ik gebruik het liefst een reverb'je bij de vocal's. Maar door een reverb toe te passen in een galmbak van een zaal, valt de spraak verstaanbaarheid in het niet.. Verder vind ik het leuk je verhalen te lezen, Sebastiaan! Onze bevindingen komen erg veel overeen.. Helaas ben ik met PA de laatste tijd niet zoveel meer mee bezig. Deze zaterdag moet ik wel weer.. QSC op Zelfbouwproject (celestion, atc en beijma). groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts