Jump to content

Stelling:

PD
 Share

Recommended Posts

Even een stelling om het forum weer wat in leven te brengen!

Ongeveer 80% van de weergave van een goede hifi speaker wordt bepaald door de combinatie met de aansturing..

Natuurlijk zijn er variaties doormiddel van verschillende speakers (extreem neutrale en meer gekleurde) en tellen meer dingen mee zoals de bron, kabelkeuze enz. Maar kun je hier je mening in vinden, dat de combinatie tussen de speakers en de aansturing toch

Geplaatst door PD:

Even een stelling om het forum weer wat in leven te brengen!

Ongeveer 80% van de weergave van een goede hifi speaker wordt bepaald door de combinatie met de aansturing..

Natuurlijk zijn er variaties doormiddel van verschillende speakers (extreem neutrale en meer gekleurde) en tellen meer dingen mee zoals de bron, kabelkeuze enz. Maar kun je hier je mening in vinden, dat de combinatie tussen de speakers en de aansturing toch

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens, ik ga er vanuit dat 80% van de kwaliteit bepaald wordt door ALLES wat er voor de luidspreker staat. Incl. bekabeling, software e.d.

:)

Hoe bedoel je dat dan Hans? Hoe meet je kwaliteit? Je moet toch ergens een getal vandaan halen om er 80% van te kunnen nemen.

Voor 4000EU koop je al een aardige set. Zijn speakers van meer dan 1000 EU/stel dan geldverspilling? Of heb ik bij speakers van 25 kg/stuk een set van 2 x 25 x 4 = 200 kg nodig?

En wat is ALLES? Zitten daar b.v. de studiokosten, honorarium van muzikanten en verdere productiekosten enz. in?

Er geldt hier gewoon het spreekwoordelijke

"Een keten is zo sterk als de zwakste schakel"

Beetje onzin stelling dus ;)

Als je speakers nou geluid maken (dat doen de meeste gelukkig, en dan is de sound van het geheel 100%) dan zeg ik dat 80% van de sound die je hoort bepaald wordt door wat je er op aan hebt gesloten.. en dus 20% het karakter is van je speakers ;)

Een nagenoeg correcte stelling.

Je staat er niet dagelijks bij stil, maar nu ben ik er eens goed voor gaan zitten, heb diep nagedacht en toen geconstateerd dat bij mij 79,368% van de weergave wordt bepaald door de combinate met de aansturing.

Frappant......

Met vriendelijke groet,

Geplaatst door dick jansen:

Een nagenoeg correcte stelling.

Je staat er niet dagelijks bij stil, maar nu ben ik er eens goed voor gaan zitten, heb diep nagedacht en toen geconstateerd dat   bij mij 79,368% van de weergave wordt bepaald door de combinate met de aansturing.

Frappant......

Met vriendelijke groet,

Vooral die 8 honderdste achter de komma intrigeert me mateloos! :) Kun je dat nog even nader toelichten, Dick? :rolleyes::D

Geplaatst door Audiopaul:

Vooral die 8 honderdste achter de komma intrigeert me mateloos!    :) Kun je dat nog even nader toelichten, Dick?    :rolleyes:     :D

Dag Paul,

Volgens mij is dat 8-duizendste, maar alla

:):)

Deze minimieme toevoeging in het percentage heb ik gereserveerd voor eventuele vervuiling in het stroomnet. Ik woon per slot van rekening in een appartement. Meestal zijn mijn buren afwezig en staat dus alles uit, maar voor de enkele keer dat ze gelijktijdig met mij aanwezig zijn en ergens een lichtknopje omdraaien of een wasmachine aanzetten is die laatste 8-duizendste gereserveerd. Ik sta niet in voor de juistheid van dit cijfer, nader onderzoek moet duidelijkheid verschaffen, maar ver bezijden de werkelijkheid kan het niet zijn.

Tevreden?

Met opgeweke groet,

Dag Paul,

Volgens mij is dat 8-duizendste, maar alla

:)     :)

Inderdaad, een kleine vergissing mijnerzijds Dick, maar je forumt op dit moment dan ook met een zwaar overwerkte systeembeheerder, die over anderhalf uur eindelijk van een welverdiende vakantie van 4 weken gaat genieten! ;):D

Deze minimieme toevoeging in het percentage heb ik gereserveerd voor eventuele vervuiling in het stroomnet. Ik woon per slot van rekening in een appartement. Meestal zijn mijn buren afwezig en staat dus alles uit, maar voor de enkele keer dat ze gelijktijdig met mij aanwezig zijn en ergens een lichtknopje omdraaien of een wasmachine aanzetten is die laatste 8-duizendste gereserveerd. Ik sta niet in voor de juistheid van dit cijfer, nader onderzoek moet duidelijkheid verschaffen, maar ver bezijden de werkelijkheid kan het niet zijn.

Tevreden?

Met opgeweke groet,

Volkomen duidelijk, bedankt! :D

p.s. wat is een "opgeweke groet" ? :rolleyes::P:D

Tevreden?

Met opgeweke groet,

Beste Dick,

Die 8 duizendste kan m.i. wel aardig in de buurt zitten voor een lichtknopje. Maar voor een wasmachine denk dat er ergens een rekenfout in zit. Dat moet toch wel rond een volle procent uitkomen. Maar dan kom je in totaal boven de 80% uit en dat kan dan ook weer niet. Hmmm lastige zaak.

confused.gif

Inderdaad, een kleine vergissing mijnerzijds Dick, maar je forumt op dit moment dan ook met een zwaar overwerkte systeembeheerder, die over anderhalf uur eindelijk van een welverdiende vakantie van 4 weken gaat genieten!  

Hallo collega,

Ik ben nu ook tijdelijk systeembeheerder (half jaar stage) op een klein bedrijfje. Ik weet waar je soms doorheen gaat.. Geniet van je vakantie! :D

p.s. wat is een "opgeweke groet" ?   :rolleyes:   :P   :D

Zoiets als een groet van een overwerkte systeembeheerder vanachter een pot bier op zijn vakantieadres.

:D Groet Jitze :)

Geplaatst door PD:

Hallo collega,

Ik ben nu ook tijdelijk systeembeheerder (half jaar stage) op een klein bedrijfje. Ik weet waar je soms doorheen gaat.. Geniet van je vakantie!     :D

Dank je voor je begrip en mentale steun, PD! ;) Zo heb ik de afgelopen week werkdagen van 17 uur achter de rug, oftewel bijna het klokje rond met slechts 3 uurtjes slaap per nacht! eek.gif Tja, dan ga je het soms wat "waziger" zien, h

Zo heb ik de afgelopen week werkdagen van 17 uur achter de rug, oftewel bijna het klokje rond met slechts 3 uurtjes slaap per nacht!    eek.gif Tja, dan ga je het soms wat "waziger" zien, h

voor het overige lijkt dit soort gegoochel met cijfertjes mij weinig relevant, om tot een goede weergave te komen dienen alle componenten van enige kwaliteit blijk te geven.

Denkelijk kiest een ieder een combinatie die klinkt zo als hij of zij, op dat moment, dat wenst.

Spelen met en vergelijken van de eigen spullen met die van anderen kunnen, evenals ervaringen met live muziek, tot gevolg hebben dat er wordt veranderd.

Overigens schijnt het lezen van audio tijdschriften ook tot neurotische toestanden kunnen leiden, dit laatste lijkt mij zeer ongezond.

Bedenk dat de mogelijkheid dat je bij veranderen - upgraden ? - het ene probleem wel eens zou kunnen vervangen door een ander..........

Hetwelk dan weer leidt tot een nieuwe aanschaf, etc. etc. etc.....

Hoe dan ook vergeet niet af en toe ook eens naar een stukje muziek te luisteren, zonder storingen vanuit het brein.

Groet Jitze

Het is inderdaad moeilijk om met cijfers te gaan klooien. Voor mijn gevoel denk ik dat High-end speakers gewoon ernstig laten horen wat je er op aansluit. Vaak moet je High-end speakers gaan verwennen met High-end snoepjes wil je ze echt goed aan het klinken krijgen.. Vandaar zo geschat die 80% Want zet er een standaard Zony op, en het klinkt totaal niet.. Doe je het op niveau (ML, Accuphase en weet ik niet wat) dan klinkt het pas... :)

Volkomen duidelijk, bedankt!    :D

p.s. wat is een "opgeweke groet" ?   :rolleyes:   :P   :D

Dag Paul,

Da is een foutief geschreven opgewekte groet

:D:D:D

Prettige vakantie!

Met opgewekttttte groet,

Geplaatst door PD:

Het is inderdaad moeilijk om met cijfers te gaan klooien. Voor mijn gevoel denk ik dat High-end speakers gewoon ernstig laten horen wat je er op aansluit. Vaak moet je High-end speakers gaan verwennen met High-end snoepjes wil je ze echt goed aan het klinken krijgen.. Vandaar zo geschat die 80% Want zet er een standaard Zony op, en het klinkt totaal niet.. Doe je het op niveau (ML, Accuphase en weet ik niet wat) dan klinkt het pas...    :)

High-end is met een low budget beslist te bereiken, ondanks alle marketing verhalen en recensies die anders willen laten geloven.

Relatief veel apparatuur als van ML etc. komt zeer jong weer in het 2ehands circuit, waarschijnlijk niet omdat het zo vreselijk veel presteert.

High-end is ook niet in cijfers - achter een valuta symbool - uit te drukken.

Staar je niet blind - of doof - op Logo's en opgeklopte status.

Groet Jitze.