Jump to content

Wat vinden we van....

PD
 Share

Recommended Posts

Wat vinden we van lijnbron systemen?? Denk aan Genesis, Cello, het oude Infinity, Martin Logan Statement, Van Medevoort RD8.5 en vele andere full range Electrostaten en Magnetostatische luidsprekers?? :D

201.jpgIRS_4.jpg

Hier even een paar kleine voorbeeldjes.. ;)

Beste PD,

Je bent bij mij aan het juiste adres zie ik :D

Ik heb zelf gehad de Infinity IRS 1B en IRS Beta. Tevens ben ik denk ik een van de weinige die de RD 8.5 heb gehoord.

Line sourcen hebben vele voordelen. Zo krijg je bundelingen tussen de units, waardoor de koppeling met de lucht veel gelijkmatiger wordt. (groter aanstootpunt). Hierdoor heb je veel minder last van ja akoestiek.

De Infinity IRS systemen klinken fantastisch en zijn op s'ommige aspecten niet te evenaren met welk systeem dan ook. De nadelen zijn voor de technische. Ik heb altijd veel problemen met de IRS systemen gehad. Vooral met de Servo laag controller, maar ook met de EMIT magnetostaat units. De service is ver te zoeken voor deze systemen, en nieuwe units zijn er nauwelijks meer. Daarbij is het een hel om aan te sturen, en heb je zoiezo al twee eindtrappen nodig.

Het van Medevoort systeem is een verhaal apart. Niet indrukwekkend qua slam, maar zo ontzettend rustig en natuurgetrouw!. Ik durf met recht te zeggen het mooiste midden hoog wat ik ooit heb gehoord!. Veel audiofielen zullen dat niet met me eens zijn, maar bekkens, houtblazers etc. zijn zo echt en vrij van kleuring, dat heb ik enrgens terug gehoord!. Het laag is heel erg goed. wederom ontzettend los en strakker dan dat kan haast niet. Ik miste wel een stukje drive en diepgang, maar als je dat niet het belangrijkste vind, dit was kwaliteits laag van de bovenste plank!

Groeten,

Bas

Beste PD,

Ik heb deze gehad. IRS Beta:

IRS_Beta.jpg

Daarvoor deze. IRS iB:

RS_I_3.jpg

En nu heb ik dit staan. B&W Matrix 800

usr1_01.jpg

De grote kasten met de driehoeken. maar dan heb ik ze in het zwart.

Dit systeem kun je ook zien als een line source. Daar er onder en boven een subwoofer zit. Hierdoor krijg je ook een groot aanstootpunt. Last met de akoestiek heb ik ook amper met dit systeem.

Overigens is dit systeem naar mijn mening het mooiste wat ik ooit heb gehad. Veel coherenter dan de IRS systemen. Laag is strakker en antuurgetrouwer. Droger en meer fysieke druk. Het midden-hoog is (zeker met strijekrs en houtblazers) beter dan van de IRS systemen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door PD:

Leuke spulletjes! Die B&W is eigenlijk een uit de klote gewassen D'Appolito (niet dan) Waarmee je dus een puntbron wil bereiken.. Net even anders maar wel met eigenlijk de zelfde bedoeling.. :D

Inderdaad. Maar de B&W's zijn alleen d'Appolito qua woofer opstelling. Het midden hoog niet. Dit is puur gedaan om een groot aanstootpunt met de lucht te maken.

Als je er eens op let zul je zien dat heel veel topsystemen zo zijn opgebouwd. Of line Source, of de opstelling als de B&W's.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Als je er eens op let zul je zien dat heel veel topsystemen zo zijn opgebouwd. Of line Source, of de opstelling als de B&W's.

Groeten,

Bas

Oke, dus je bent het met me eens als ik zeg dat line-sources tot de top behoren? Fijn... Nog meer mensen? ;)

Beste,

Even een greep van top systemen met Line source of d'Appolito (laag) systemen die ik heb gehoord.

Kharma exquisite: (hier heb ik alleen de voorganger van gehoord)

grand.jpg

Rockport tenor:

rockport136.jpg

Dynaudio Evidence:

dynevi2.jpg

Burmester:

reference-line-anlage.jpg

Nearfield Pipe dreams:

burlhemi.jpg

Red Rose:

reference.jpg

Groeten Bas,

Wie volgt :D

Geplaatst door PD:

Schitterend (zeer mooi om te zien). Veel bekenden maar ook veel nieuwe! Waar tover je ze weg :D ... Bedankt! eek.gif

Beste PD,

Die grote kasten zijn even schrikken, maar verbazend genoeg presteren deze opstellingen ook goed in wat kleinere ruimtes. Dit door de opstelling van de units.

Groeten,

Bas

Geplaatst door PD:

Oja Sebastiaan,

Ik mag binnenkort trouwens de vM RE8.5 ook beluisteren, ben zeer nieuwsgierig hoe dit klinkt! En trouwens passen de B&W's wel in je kelder? :D

Ik qoute mezelf nog maar even want volgens mij ben je er over heen gescrolt! Zodra ik de vM RE8.5 heb gehoord laat ik nog wel even weten wat ik er van denk! :)

Ok, het is geen verrassing maar wel een heel mooi linesource systeem :

rushbig.jpg

En wanneer je toch de ruimte hebt, moet je deze eens proberen :

WisdomFront.jpg:Dcustomamp.jpg (echt waar, dit is een eindbak!)

En een pre met HT bypass en een blauwe LED :D is er ook :

preamp.jpg

En om het nog interessanter te maken kun je de M-50 en de M-75 nu ook als in-wall model krijgen!

Andr

Beste PD,

De B&W's passen qua hoogte precies (2 meter).

En ze klinken in mijn ruimte fantastisch!

Zal nog even wat meer pics posten van line source en d'appolito (laag) systemen.

De Dali grand megaline:

52_5.jpg

Newtronics, met de prachtige Manger unit:

480mega.jpg

Helaas nooit erkend, en herkend, maar een ware highend weergever van Jamo, die echt tot de top behoorde. De Oriel met bandpass laag boven en onder.

orielpic.jpg

De Alon grand reference. Natuurlijk zwaar gejat van Infinity en Genesis maar toch...:

exoticagr-heshow.jpg

En tot slot, het grote Dynaudio M4 studio monitor systeem, wat in een studio hangt, waar ik het onderhoud voor doe. Dit klinkt echt ZIEK!

M4plus2.jpg

groeten,

Bas

Hallo Sebastiaan,

Ik ken Dali erg goed, de MS-4/5 en de Grand van hun zijn echt schitterende speakers.. De Dali Grand Megaline moet wel reusachtig en gigantisch veel belevenis weergeven wil het nog beter klinken dan de eerder genoemde, iets waar ik dus heel nieuwsgierig naar ben.. :D Heb jij ze gehoord?

Geplaatst door PD:

Hallo Sebastiaan,

Ik ken Dali erg goed, de MS-4/5 en de Grand van hun zijn echt schitterende speakers.. De Dali Grand Megaline moet wel reusachtig en gigantisch veel belevenis weergeven wil het nog beter klinken dan de eerder genoemde, iets waar ik dus heel nieuwsgierig naar ben.. :D Heb jij ze gehoord?

Beste PD,

Ik heb de megaline gehoord (op 4 NAD S200's in brug :() en vond het het eigenlijk beroerd klinken. Het hoog was erg agressief en scherp, maar ook niet zuiver. Een nare matlige bijklank.

De slamm in het midlaag was weer voortreffelijk, en echt kicken! (dat had kloten!) maar sublaag zit er niet in. Ik schat dat het onder de 40 Hz wel afgelopen was. Laat ik het zo zeggen dat ik Ad's systeem veel beter vond, en zeker heel veel neutraler.

Groeten,

Bas

Misschien hadden ze een paar andere aansturings kandidaten kunnen nemen.. Want het Dali hoog herkent zich zeker niet door agressief te klinken! Toch wil ik dit graag nog beluisteren.. En dan het liefst met een paar andere versterkers! :)

Ik moet zeggen dat ik altijd heel nerveus word als ik die kasten zie waar hele ritsen units in zitten.

Zelf vind ik het al heel wat dat mijn 2-weg systeem een beetje klinkt, dan moet zo'n batterij toch een nachtmerrie zijn voor een bouwer?

Geplaatst door cgm:

Ik moet zeggen dat ik altijd heel nerveus word als ik die kasten zie waar hele ritsen units in zitten.

Zelf vind ik het al heel wat dat mijn 2-weg systeem een beetje klinkt, dan moet zo'n batterij toch een nachtmerrie zijn voor een bouwer?

Inderdaad.. Dali en de meeste fabrikanten maken zulke speakers met al hun jaren ervaring. De tijd, materiaal en de research kosten uitten zich dan ook in de aanschafprijs van de consument. Vaak worden deze speakers (gebouwen) gemaakt om de klant te laten zien waar tot de fabrikant in staat is (of om de "Audio" nr.1 positie van de concurent er af te tikken). De speakers worden later in studio's bij het masteren gebruikt of komen bij de High-End-Audiofiel-Freak die het geld ervoor over heeft thuis te staan. Vervolgens worden de andere modellen van de fabrikant uit de research en ontwerp van hun top speakersysteem gebouwt... ;)

Beste,

PD heeft gelijk met bovenstaande, maar graag wil ik eraan toevoegen, dat een line Source met heel veel (identieke units) parrallel niet complexer hoeft te zijn dan een normaal twee weg systeem. De Dali Megaline bijv. is ook een 2 weg systeem. Maar door steeds dezelfde units parrallel boven elkaar te zetten, verhoog je het rendement. De koppeling met de akoestiek etc. Daar zitten hem de voordelen.

De ingewikkelde systemen alla Matrix-800 is andere koek. Daar zitten hele complexe (hardwired) filters in.

Wil je fullrange recht tot 20 Hz. gaat dat helaas niet lukken met een simpel 2 weg systeem.

Makkelijk om zoiest te bouwen is het zeker niet, en vandaar ook dat al deze systemen gemiddeld een halve ton kosten (in guldens).

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

PD heeft gelijk met bovenstaande, maar graag wil ik eraan toevoegen, dat een line Source met heel veel (identieke units) parrallel niet complexer hoeft te zijn dan een normaal twee weg systeem.

KNIP

Groeten,

Bas

Dat is duidelijk Bas, maar in hoeverre zijn al die units identiek? Er zullen toch minieme verschillen optreden, of is dat niet hoorbaar?