PD Posted 1 september 2003 Author Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door cgm:Een logische uitbreiding van een lijnbron lijkt me een "kruis"-bron, een rij horizontaal en een rij vertikaal.. Dat lijkt me wel heel dicht bij een puntbron komen.. Maar wie weet, vraag patent aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door PD: Dat lijkt me wel heel dicht bij een puntbron komen.. Maar wie weet, vraag patent aan! Ja, maar ik zie me al met zo'n kast over m'n schouder naar een sessie slepen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, PD heeft gelijk met bovenstaande, maar graag wil ik eraan toevoegen, dat een line Source met heel veel (identieke units) parrallel niet complexer hoeft te zijn dan een normaal twee weg systeem. De Dali Megaline bijv. is ook een 2 weg systeem. Maar door steeds dezelfde units parrallel boven elkaar te zetten, verhoog je het rendement. De koppeling met de akoestiek etc. Daar zitten hem de voordelen. De ingewikkelde systemen alla Matrix-800 is andere koek. Daar zitten hele complexe (hardwired) filters in. Wil je fullrange recht tot 20 Hz. gaat dat helaas niet lukken met een simpel 2 weg systeem. Makkelijk om zoiest te bouwen is het zeker niet, en vandaar ook dat al deze systemen gemiddeld een halve ton kosten (in guldens). Groeten, Bas En toch zijn er enthousiaste DHZ'vers die zoiets rustig zelf in elkaar flansen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 1 september 2003 Author Report Share Posted 1 september 2003 Zijn dat jouw speakers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Pjotr: En toch zijn er enthousiaste DHZ'vers die zoiets rustig zelf in elkaar flansen: Damm! wat stoer! Ik wist wel dat ze er moesten zijn, de DIY-ers die dit soort systemen maken! Volgens mij (als je de centen en de kennis hebt) kan je met de Manger ook een waanzinnige line source maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door PD:Zijn dat jouw speakers? Nee, helaas heb ik er op het moment niet de ruimte voor. Maar wie weet in de toekomst. Zoals Bas al aangeeft het is eigenlijk een gewoon tweeweg systeem (maar wel met erg goede isoplanar drivers) En stuur je de woofers actief gecorrigeerd aan dan heb je genoeg speakeroppervlak om bij 20 Hz een gemiddelde kamer uit geblazen te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Pjotr: Nee, helaas heb ik er op het moment niet de ruimte voor. Maar wie weet in de toekomst. Zoals Bas al aangeeft het is eigenlijk een gewoon tweeweg systeem (maar wel met erg goede isoplanar drivers) En stuur je de woofers actief gecorrigeerd aan dan heb je genoeg speakeroppervlak om bij 20 Hz een gemiddelde kamer uit geblazen te worden. Ja dat geloof ik zeker. De 6x20 cm. woofertjes in het IRS 1B systeem gingen ook recht tot 16 Hz. en zonder enige moeite. En drukken.....dat deed het zeker . Ideaal voor zo'n DIY 2 weg line source systeem zou een BSS actief digitaal x-over zijn. Hiermee trek je het laag zo recht tot 20 Hz. en je kan het laag en laag midden fase linear maken. Geen spoelen en elco's meer als passief filter. Ik kwijl al bij de gedachte :D. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door Pjotr: En toch zijn er enthousiaste DHZ'vers die zoiets rustig zelf in elkaar flansen: Wow, mooi, Is hier ergens een beschrijving (technisch dan) van te vinden? Ikzelf ben al een paar jaartjes liefhebber van ESL lijnbronnen. Ik heb een 1,84m hoge smalle ESL lijnbron gebouwd en ga in de toekomst, (voor de nieuwe woning) twee panelen bouwen die vloer en plafond ongeveer met elkaar verbinden, dus 2m50 het mooie is dat er hier geen enkele vloer of plafondreflectie meer meespeelt.(alleen de wanden kunnen nog tegenwerken) En vermits een elektrostaat ook nog vrij gericht straalt is dit ook vrij beperkt, wat een veel betere verhouding rechtstreeks ontvangen/ gereflecteerd geluid geeft en dus een mooiere stage vanop de sweet spot. Bovendien hebben lijnbronnen ook het voordeel dat als men zich ervan verwijderd, bij een verdubbeling van de afstand, men slechts een halvering van de geluidsdruk krijgt, tegenover een kwadratische vermindering bij puntbronnen. Dit geeft een homogenere geluidsverdeling in de ruimte. Als de lijnbronelektrostaten echt luid staan te spelen vanop de luisterplaats, dan kan je er nog probleemloos van dichtbij naar luisteren. Heel vreemde ervaring. Met andere woorden. Als je identieke SPL op 1m gemeten krijgt van een puntbron en een lijnbron. Dan zal de SPL gemeten op de luisterplaats (vb 3,5m) van de lijnbron nauwelijks lager zijn terwijl die bij de puntbron reeds merkelijk lager is. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Om te kwijlen, deze thread Deze blijft ook erg stoer: Misschien toch maar even doorsparen :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door JSA:Om te kwijlen, deze thread Deze blijft ook erg stoer: Misschien toch maar even doorsparen Ach, zo'n hond is toch niet zo duur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Henrie, kruip even snel onder de steen waar je vandaan kwam Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Geplaatst door JSA:Henrie, kruip even snel onder de steen waar je vandaan kwam Lekker warm daar hoor, onder die steen. Wel een beetje vochtig, maar daardoor wel gezellig met de pissebedden... Hmmm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Hallo Geert, Die speaker wordt in kitvorm gekeverd door: http://www.gr-research.com/AlphaLS/Alpha.htm in Californie. De woofers zijn 6"ers uit de CSX serie van Peerless. Dat zijn zeer betaalbare woofers en leveren een zeer goed geluid voor hun geld. Zelf zou ik voor de nieuwere Peerless HDS164 gaan, die zijn zeker tot het middengebied inzetbaar. Maar zelf zoiets ontwerp[en is niet zo heel moeilijk. Die speakers zijn ook gewoon in Nederland en Belgie te koop. De Bohlender NEO8 is bij Audax in Duitsland te koop. Als je zoiets gaat bouwen ontkom je niet aan een stevige versterker voor het laag (maar die heeft Bas plenty ) en actief equalisen van de laagspeakers om het ook echt laag te laten gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Zijn de dynaudio Finale ook lijnbron speakers. Vr GR DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2003 Report Share Posted 1 september 2003 Schat dat je voor een paar van die zelfbouwdingen tussen de 2000EU en 3000EU kwijt bent. Maar dan heb je ook wat voor relatief niet zo veel geld denk ik. Die NEO8 units hoef je niet in een kast te zetten. Schroef je ze in een alu frame boven elkaar en zet je het vrijstaand neer dan heb je een dipool lijnbron. Overigens levert Bohlender ook kant en klare lange lijnbronnen: http://www.bgcorp.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door depeter:Zijn de dynaudio Finale ook lijnbron speakers. Vr GR DEPETER Uhm, nee Peter.. ps: Ik dacht dat je er verstand van had, maar dat blijkt wel weer van niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door PD: Uhm, nee Peter.. ps: Ik dacht dat je er verstand van had, maar dat blijkt wel weer van niet LEUK, maak je vrienden mee. PS had ik ook al aangegeven in deze topic PIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Staan we weer gelijk Peter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Hallo Sebastiaan, Hier nog even een omgekeerde d'appolito (omgekeerde punt bron) subwoofer van het merk Arvus.. (2 meter hoog) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Weer een paar exotische puntbron systemen van Acapella en Zingali.. En dat per kanaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door PD:Hallo Sebastiaan, Hier nog even een omgekeerde d'appolito (omgekeerde punt bron) subwoofer van het merk Arvus.. (2 meter hoog) Een puntbron van 2 meter hoog? Grote punten dan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Een sub van 2 meter hoog... En down 2 earth met zijn 12Hz.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts