Jump to content

Wat vinden we van transmissielijn speakers

depeter
 Share

Recommended Posts

Ik speel met het kleinere broertje van jouw 94's: de 34. Hele fijne kastjes. Fijn midden en hoog, lekkere rustige klank en mooi strak laag. Helaas valt dit bij +/- 35Hz al sterk af. Voor het sublaag ben ik aan het experimenteren met een Rel sub.

Die sub zul jij denk ik niet nodig hebben :D .

TL's zijn the way to go !!

Je hebt in de kerk kunnen horen hoe goed dat orgel z'n best deed om een TL te immiteren. Dat lukte die ouwe stoombak nog best aardig hoor :):)

Het laag van een goede TL is meestal niet te vergelijken met het laag van andere grote boxen. Bij de meeste andere systemen wordt het laag naar buiten geperst, wat een artificieel effect heeft.

Een goede TL kan zeer diep, waarbij het laag er met een gemak en een vanzelfsprekendheid uit komt rollen dat het verslavend werkt. Je ervaart niet alleen de impact en drukopbouw, maar je hoort bijv. de snaren van een basgitaar daadwerkelijk trillen. Je kunt het spel als het ware visualiseren. Met veel definitie en vanzelfsprekendheid dus. Is moeilijk uit te leggen.

Er zijn niet veel goede TL's. Diverse ontwerpen maken gebruik van een tweeweg systeem. Dat vind ik een domme keuze. TL's moet je alleen inzetten in het uiterste laag, laten we zeggen in ieder geval onder de 150 Hz.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

TL's zijn the way to go !!

Je hebt in de kerk kunnen horen hoe goed dat orgel z'n best deed om een TL te immiteren. Dat lukte die ouwe stoombak nog best aardig hoor :):)

Paul.

Dat orgel is geen ouwe stoombak !!!!!! Het is een nieuwe ;)

Heb het nog zien bouwen ;):D

Geplaatst door depeter:

Het zijn met name de zelfbouw die slechter zijn, je de vindt de betere dan ook niet in de goedkopere prijsklasses.

Vr GR DEPETER :P;)

Heb toch ook wel een dure commerciele gehoord die nou bepaald geen strakke bassen produceerde.

Ik heb jou Impulse's nog nooit beluisterd.. De fase-reinheid van het laag is vaak een probleem. Te vaak hoor je hier een lichte vertraging of iets wolligs (mijn ervaring).. Net als met vele andere principe's zijn er goede en slechte. Naast dat is en blijft het moeilijk aan te sturen. :)

Het is een misvatting dat een TL lastig aan te sturen is. Nog afgezien van het feit dat een TL de natura makkelijker aan te sturen is dan een basreflex, is het "gemak" het meest afhankelijk van de gebruikte units. Niet zozeer van het systeem waar deze units in geplaatst zijn.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Het is een misvatting dat een TL lastig aan te sturen is. Nog afgezien van het feit dat een TL de natura makkelijker aan te sturen is dan een basreflex, is het "gemak" het meest afhankelijk van de gebruikte units. Niet zozeer van het systeem waar deze units in geplaatst zijn.

Paul.

Ben ik het helemaal mee eens Paul.

Ik denk dat het laag uit een TL juist bovenmodaal snel kan zijn, als je tenminste een versterker hebt die weet wat een houdgreep is ...

Niet dat ik een dergelijke versterker nu thuis heb staan, maar ik kan me er een aardige voorstelling van maken ...

Paul.

Geplaatst door JSA:

Tja, en ook BR speakers en geloten syst.. en ja de aarde is ook nog rond :D

Maar is aarde nou snel rond of is ie nou sloom rond.

Wat is nou een snelle bas? Bas op een racefiets ofzo? En een langzame bas is dan een bas uit dat slakkenhuis van B&W soms ...

Er zijn gewoon veel mooi klinkende TML's en nog veel meer niet mooi klinkende TML's. Het is een ingewikkeld te bouwen speaker en is eigenlijk nooit commercieel erg interessant geweest. Vandaar dat het lang het exclusive domein van de DHZ is geweest, op IMF na dan.