spido Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 Een veelgehoord bezwaar tegen de TL is het kamfilter-effect: afhankelijk van de frequentie is de poortoutput in fase of uit fase met de output van de woofer zelf. Ook is er nauwelijks demping onder de resonantiefrequentie van het systeem. Maar de muzikaliteit kan groot zijn: vermoedelijk dank zij de geleidelijk aangrijpende demping in het labyrinth en de afwezigheid van "back-lash" (d.i. het terugstuiteren van energie vanaf de wanden van de kast na een grote impuls). Daardoor krijgt de bas een moeiteloos, vanzelfsprekend karakter. Het is van belang dat de afsnijfrequentie van de woofer laag wordt gekozen en dat een hogere orde filtering wordt toegepast. We willen immers niet dat er middenfrequenties uit de poort komen. Helaas staat dat lage filteren met hogere orde filters haaks op het streven om grondfrequenties en harmonischen in gelijke fase weer te geven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus77 Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 hoi don. Ik had in mijn luister kamer ook een probleem gehad en dat hield in dat het aller laagste pufje soms niet tehoren was of nauwlijks.Mijn kamer is goed gestoffeerd maar a symetrisch van vorm. Ik kreeg het alleen als ik van 1 box de +en de - verwisselde.Maar ja de rest klonk dan niet.Terijl een B&W cdm 9 dit wel kan geven. Waarschijnlijk een interactie met de ruimte.Met de cls ook geen probleem. Bij mijn familie hebben ze ook geen probleem daar mee .Eentje had wat zwak midlaag wat bij sommige muziek aanwezig is.Maar ja elke ruimte heeft zo'n zijn eigen problemen.Gewoon lekker luisteren en andere positieve dingen bewonderen.Mijn ervaring is wat je ook heb alles heeft wel een voordeel maar ook wel een nadeel.Mij bv de cls wel erg goed.Maar wil ik knallen dan even over op de B&W voordeel van 2 systemen.Kan je gebruik maken van een ieder zijn sterke kant.B&w gewoon in de woonkamer goed opgesteld.Reden van B&W was omdat mijn vrouw geen synthese 1 in de woonkamer wilde hebben. En ik voor de synthese de B&W 802 had en goed bevielen.Maar de synthese 1 was voor mij beter mooier beeld en live gevoel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 Een veelgehoord bezwaar tegen de TL is het kamfilter-effect: afhankelijk van de frequentie is de poortoutput in fase of uit fase met de output van de woofer zelf. Bij een goed getunede en zorgvuldig ontworpen TL is er nauwelijks een "kamfilter effect". Daar is de laatste jaren heel wat ontwikkeling in geweest. Het is idd zo dat een speaker in een TL beneden zijn resonantiefrequentie niet meer belast wordt en grote uitslagen gaat maken. Je zit vast aan speaker units met een lage resonantie frequentie en relatief hoge Qt en dientengevolge met een relatief laag rendement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 Geplaatst door leonardus77:hoi don. Ik had in mijn luister kamer ook een probleem gehad en dat hield in dat het aller laagste pufje soms niet tehoren was of nauwlijks.Mijn kamer is goed gestoffeerd maar a symetrisch van vorm. Ik kreeg het alleen als ik van 1 box de +en de - verwisselde.Maar ja de rest klonk dan niet.Terijl een B&W cdm 9 dit wel kan geven. Waarschijnlijk een interactie met de ruimte.Met de cls ook geen probleem. Bij mijn familie hebben ze ook geen probleem daar mee .Eentje had wat zwak midlaag wat bij sommige muziek aanwezig is.Maar ja elke ruimte heeft zo'n zijn eigen problemen.Gewoon lekker luisteren en andere positieve dingen bewonderen.Mijn ervaring is wat je ook heb alles heeft wel een voordeel maar ook wel een nadeel.Mij bv de cls wel erg goed.Maar wil ik knallen dan even over op de B&W voordeel van 2 systemen.Kan je gebruik maken van een ieder zijn sterke kant.B&w gewoon in de woonkamer goed opgesteld.Reden van B&W was omdat mijn vrouw geen synthese 1 in de woonkamer wilde hebben. En ik voor de synthese de B&W 802 had en goed bevielen.Maar de synthese 1 was voor mij beter mooier beeld en live gevoel . Net beste er maar van maken dus Gelijk heb je nog ook het is nu niet echt iets waar je je zo druk om dient te maken. Maar leuk is het niet bij luid spelen begint het geluid me zelfs te iriteren(buren blij en vrouw ook) Het lijkt net alsof de kamer bij de eerste heftige bas gevuld is en gevuld blijft en dit geluid lijkt dus echt op het geluid bij een live optreden in ahoy . Op laag volume gaat het natuurlijk wel maar dan heb ik dus helemaal geen bassen meer. Mijn kamer is een beetje L vormig wie heeft daar ervaring mee? Wie kan mij vertellen welke equaliser (klote woord) het beste dienst kan doen zodat ik bepaalde frequenties wat kan onderdrukken. De passieve toonregeling op de TAE 80 van SONY is niet geschikt voor dit doeleinde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 Woon je in een tunnelbouw woning ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 11 september 2003 Report Share Posted 11 september 2003 Don Wellicht zou je eens een Quad 44 voorversterker moeten proberen. Die hebben een laagfiltering die werkt in het gebied van de bovenharmonischen van de bassen. Het zijn juist die frequenties die bepalen hoe luid wij bas ervaren. De lagere frequenties blijven onveranderd. Ik heb er nog een weekje eentje in huis, dus als je het een keer wil proberen, dan kan dat volgende week... Laat het me maar even weten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 12 september 2003 Report Share Posted 12 september 2003 Geplaatst door Kermit:Don Wellicht zou je eens een Quad 44 voorversterker moeten proberen. Die hebben een laagfiltering die werkt in het gebied van de bovenharmonischen van de bassen. Het zijn juist die frequenties die bepalen hoe luid wij bas ervaren. De lagere frequenties blijven onveranderd. Ik heb er nog een weekje eentje in huis, dus als je het een keer wil proberen, dan kan dat volgende week... Laat het me maar even weten... Uiteraard wil ik dat graag proberen. Ik denk ook dat daar juist het probleem schuilt . Je bent van harte welkom middels IM zal ik je mijn adres doen toekomen. In ieder geval al bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Kermit:Don Wellicht zou je eens een Quad 44 voorversterker moeten proberen. Die hebben een laagfiltering die werkt in het gebied van de bovenharmonischen van de bassen. Het zijn juist die frequenties die bepalen hoe luid wij bas ervaren. De lagere frequenties blijven onveranderd. Ik heb er nog een weekje eentje in huis, dus als je het een keer wil proberen, dan kan dat volgende week... Laat het me maar even weten... Een luidspreker herkent geen "bovenharmonischen van bassen"... hij geeft gewoon frequenties weer, met een zekere amplitude. Het wegfilteren van het frequentiegebied waarin de "bovenharmonischen van bastonen" voorkomen, impliceert dan ook het wegfilteren van de grondtonen van vocalen. (Ik neem overigens aan dat Kermit weet dat de frequentiespectra van natuurlijke bastonen - contrabas bijvoorbeeld - vrijwel het hele audiospectrum omvatten? Welke van de boventonen wil hij eigenlijk voor liquidatie in aanmerking brengen?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Pjotr: Bij een goed getunede en zorgvuldig ontworpen TL is er nauwelijks een "kamfilter effect". Daar is de laatste jaren heel wat ontwikkeling in geweest. Afgezien van het K&T ontwerp voor zelfbouwers, met ingebouwde resonantieslurpers, is er geen enkele ontwikkeling van belang geweest. Het kamfilter-effect is (net als de akoestische kortsluiting bij electrostaten, bijvoorbeeld) eenvoudig het gevolg van onveranderbare natuurwetten: in dit geval interferentie tussen bronnen met - afhankelijk van de frequentie - gelijke en ongelijke fase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Hier zocht ik al een tijdje een pic van (gooi het hier maar achter): http://digilander.libero.it/piani/tdl_electronics.htm Van beide heb ik nog wel de tekeningen uit K+T Die rechter heb ik ooit overwogen te gaan bouwen (werd Focal BR, stom achteraf) Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 28 december 2003 Author Report Share Posted 28 december 2003 Hier zocht ik al een tijdje een pic van (gooi het hier maar achter): http://digilander.libero.it/piani/tdl_electronics.htm Van beide heb ik nog wel de tekeningen uit K+T Die rechter heb ik ooit overwogen te gaan bouwen (werd Focal BR, stom achteraf) Wat is die tweede (rechtse) dan GAAF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Hier zocht ik al een tijdje een pic van (gooi het hier maar achter): http://digilander.libero.it/piani/tdl_electronics.htm Van beide heb ik nog wel de tekeningen uit K+T Die rechter heb ik ooit overwogen te gaan bouwen (werd Focal BR, stom achteraf) Wat is die tweede (rechtse) dan Bel Ruud maar eens.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Wat is die tweede (rechtse) dan Beide TDL (opvolger van IMF, weet niet precies de historie), circa uit 1988. De grote is de TDL R.S.T.L. De slanke is de TDL Monitor Compact (en dat terwijl hij 120 cm hoog is ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 28 december 2003 Author Report Share Posted 28 december 2003 Nu jullie zoveel informatie over deze speakers kunnen vinden, is er vast ook wel iets over de 4 serie van impulse te vinden(ben al heel lang op zoek). DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 december 2003 Report Share Posted 28 december 2003 Impulse heeft in de loop der jaren meer dan 25 modellen op de Nederlandse markt gebracht en werd befaamd in de begin periode door een serie transmissielijn modellen - de zogenaamde "4-serie" Goed speurwerk! Gewoon ff naar hihat (of Impulse) mailen voor meer info, zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 28 december 2003 Author Report Share Posted 28 december 2003 Heb ik ook al contact mee gehad maar heeft verder weinig opgeleverd. DEPETER. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Dan neem je toch contact op met die Keith Marshall (de oprichter/ontwerper). Hier was ie er nog bij http://acn.hifi.nl/2003.htm (april 2003) Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 29 december 2003 Author Report Share Posted 29 december 2003 Dan neem je toch contact op met die Keith Marshall (de oprichter/ontwerper). Hier was ie er nog bij http://acn.hifi.nl/2003.htm (april 2003) Ook al gedaan, maar ik bedoel eigenlijk meer testverslagen en dergelijke. DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Wat bedoel je met de 4 serie? modellen die een typenummer hebben die eidigen op een 4? zoals de 34, 44 en 54? Daar heeft in het verleden wel het een en ander van in Luister gerecenseerd gestaan. Ik denk dat ik die nog wel heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Nu jullie zoveel informatie over deze speakers kunnen vinden, is er vast ook wel iets over de 4 serie van impulse te vinden(ben al heel lang op zoek). DEPETER Beste Depeter Ik heb een 1/2 jaartje geleden een stel 34's gekocht van een man die ging emigreren. Hij deed er een envelop met wat papieren bij. Hierin zat ook een folder van de toenmalige "4" lijn met specificaties, etc. Als je hierin echt geinteresseerd bent kan ik 'm wel missen.(de folder) mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 29 december 2003 Author Report Share Posted 29 december 2003 Wat bedoel je met de 4 serie? modellen die een typenummer hebben die eidigen op een 4? zoals de 34, 44 en 54? Daar heeft in het verleden wel het een en ander van in Luister gerecenseerd gestaan. Ik denk dat ik die nog wel heb. Zou het erg leuk vinden. DEPETER. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 29 december 2003 Author Report Share Posted 29 december 2003 Nu jullie zoveel informatie over deze speakers kunnen vinden, is er vast ook wel iets over de 4 serie van impulse te vinden(ben al heel lang op zoek). DEPETER Beste Depeter Ik heb een 1/2 jaartje geleden een stel 34's gekocht van een man die ging emigreren. Hij deed er een envelop met wat papieren bij. Hierin zat ook een folder van de toenmalige "4" lijn met specificaties, etc. Als je hierin echt geinteresseerd bent kan ik 'm wel missen.(de folder) mvg Die folder heb ik al, ooit eens van haudio gekregen. DEPETER. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 29 december 2003 Report Share Posted 29 december 2003 Nu jullie zoveel informatie over deze speakers kunnen vinden, is er vast ook wel iets over de 4 serie van impulse te vinden(ben al heel lang op zoek). DEPETER Beste Depeter Ik heb een 1/2 jaartje geleden een stel 34's gekocht van een man die ging emigreren. Hij deed er een envelop met wat papieren bij. Hierin zat ook een folder van de toenmalige "4" lijn met specificaties, etc. Als je hierin echt geinteresseerd bent kan ik 'm wel missen.(de folder) mvg Die folder heb ik al, ooit eens van haudio gekregen. DEPETER. Ok. Better next time... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phelsuma Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1593 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 januari 2004 Report Share Posted 8 januari 2004 Leuk hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts