Jump to content

Wat vinden we van transmissielijn speakers

depeter
 Share

Recommended Posts

Ik zelf ben al weer een hele tijd in het bezit van de synthese 1 luidsprekers de telefoonhoorn zeg maar niet moeders mooiste maar het geluid vind ik nog steeds ongeevenaard .

Het laag is verbluffend en strak totaal niet vergelijkbaar met basreflex systemen .

Een luidspreker in een TL ziet de kast als zijnde een gesloten kast en dat is de beste plaatsing voor een laagunit in hifi.

In mijn vorige woning was het gewoon onvoorstelbaar hoeveel laag er uit die kleine wooofertje,s kwam in dit systeem.

Helaas laat de akoustiek in mijn huidge woning de synthese totaal niet uit de verf komen een aanfluiting zelfs waarmee ik wil zeggen dat dit fenomeen zeker zo belangerijk is.

Een ander type luidspreker zie ik me niet snel kopen of deze moet in een direct vergelijk veel beter presteren.

De kantelfrequenties van het fiter weet ik niet maar ik schat dat de woofer heel laag wordt afgefilterd want in de midden console zelf zit ook een woofer hetzij in een gesloten kleine kast.

Geen mooi ontwerp (vind ik) maar dat doet er niet toe wanneer de klank goed is.

Een behoorlijk vermogen heb je naar mij idee toch echt wel nodig in ieder geval bij de S1 en ook een versterker die een goede demping heeft dus geen buizenversterker dat vond ik een heel slecht huwelijk

Don,

ik vind de Synthese juist beauties om te zien. MIsschien wel het mooiste design-statement ooit in de hifi business.

Ik ben er een jaar geleden eens naar wezen luisteren. Dat viel tegen. De schreeuwerige vervorming van die dome middentoner, aaargghh, wat een afbreuk aan die verder mooie speaker. Ook kreeg ik het idee dat ik het laagste laag uit de poort later hoorde dan uit de woofer. Misschien heeft dat te maken met de grote afstand tussen de woofer en de poort. Maar ook de acoustiek was bij die persoon thuis niet geweldig. Ik weet het niet. Maar de dome middentoner is wat mij deed beslissen om ze niet te nemen.

Paul.

Ik kan me vergissen Paul, maar komt er bij bepaalde TLs niet geen geluid uit de "poort" (klopt deze zin?). Maw, de pijp is er alleen maar om het geluid van de speaker achterkant te dempen, niet om zelf geluid te produceren. Ik meen dat er verschillende soorten TLs bestaan (maar heb nu ff geen zin om dat na te pluizen, wellicht iemand anders wel http://www.t-linespeakers.org/ )

Iig, in dat geval zou de afstand geen rol spelen.. ??

Ik weet niet zeker of de afstand ueberhaupt een rol speelt, maar mijn gevoel zegt van wel.

Bij TL's komt er altijd geluid uit de pijp. Wel heb je gelijk dat je TL's kunt "overdempen", waardoor er nog maar weinig sound uit komt. Bij TL's wordt niet zomaar het geluid van de achterzijde van de speaker gedempt hoor. Het is de bedoeling om de resonantiefrequentie van de woofer in tegenfase naar buiten te laten komen, zodat die betreffende bult in de karakteristiek wordt opgeheven.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

ik vind de Synthese juist beauties om te zien. MIsschien wel het mooiste design-statement ooit in de hifi business.

Helemaal mee eens Paul, ik heb Don ook al eens proberen te verleiden zijn Syntheses aan mij over te doen, maar ondanks dat ze in zijn huidige woning slecht klinken kan hij er ook geen afscheid van nemen. Ik denk dat hij ze stiekem toch wel mooi vindt... :D

Jelte

Geplaatst door Paul Jenner:

Don,

Ik ben er een jaar geleden eens naar wezen luisteren. Dat viel tegen. De schreeuwerige vervorming van die dome middentoner, aaargghh, wat een afbreuk aan die verder mooie speaker. Ook kreeg ik het idee dat ik het laagste laag uit de poort later hoorde dan uit de woofer. Misschien heeft dat te maken met de grote afstand tussen de woofer en de poort. Maar ook de acoustiek was bij die persoon thuis niet geweldig. Ik weet het niet. Maar de dome middentoner is wat mij deed beslissen om ze niet te nemen.

Paul.

Paul ik weet niet welke synthese 1 jij hebt beluisterd maar in ieder geval niet die ik heb.

Ik heb alleen een dome in het hoog orgineel een metal fluid welke ik heb vervangen door een non metal fluid welke ik beter vind klinken.

Het midden en zeg maar midlaag zijn gewone conus luidsprekers van het merk seas.(helaas heeft de midden unit een foam rand en dus zijn deze al eens vervangen)

Misschien dat de 2 de versie een dome had daar was het rendement ook hoger van.

Achter de mid en hoog unit is de console gevuld met zand vermengt met lijm waar je dus echt niet door heen komt dat lijkt wel beton.

Het laag zit wel snor geloof mij maar alleen is de plaatsing van deze speaker heel erg belangerijk dat ondervind ik nu weer aan den lijve.

Ze klonken zo mooi in het laag en nu heb ik het geluid van een ahoy VRESELIJK.

Met 1 speaker aan klinkt het geluid beter hoe vind je dat?

Ook met de schuifpui open ontwaar ik weer iets van de klank die ik had in mijn vorige woning.

Zodra de kat dood is en de kinderen wat groter zorg ik er wel voor dat er weer hooppolige voerbedekking komt.

MARMER gaat niet in ieder geval niet bij mij.

Ik ken de nieuwere synthese 1 luidsprekers niet van klank die van mij zijn van ik meen 1990

Heb hem gehoord Paul,

De bas daarvan vond ik knap "vet" en de sweetspot behoorlijk klein. Jouw Rogers klinken velen malen strakker. JMR maakt heel eigenzinnige speakers, dat moet je smaak zijn. De tekening van midden en hoog was wel erg mooi.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ze met een niet al te grote versterker gehoord heb en met LS kabel van het type "Apenhaar" (heel dun dus). Met dikkere kabels zou die bas misschien strakker zijn.

Ik heb zelf de synthese 1 gehad de zelfde denk ik als don zonder dome midden toner en andere familie leden ook.Maar de speaker klingt in elk ander huis verschillend zeker het laag is per huis anders.Is afhankelijk van de in richting natuurlijk en de vorm van de kamer enz. Toch hoor je dat het een synthese box is. Mijn ervaring is dat met vloerbedekking en een dikke rubber onder grond de bas het mooist is en erg diep gaat.

Speaker wel ruim 1 meter vrijplaatsen voor een mooi podium effect.Maar de transmissie lijn gaat erg diep dieper dan mijn ml cls en B&W cdm9 NT.vereist wel goede aansturing maarja welke speaker niet.

Hoi Paul Jenner,

Zoals je kunt lezen heb de JMR Offrande op Sphinx Project 18 en fatsoenlijke kabels ertussen.

Bas klinkt uitermate strak zonder een spoor van boemerigheid.

Ze zijn niet al te kritisch qua plaatsing omdat de poort aan de voorkant zit. Bij mij staan ze zo'n 1,20 meter vanaf de achterwand.

Ik heb vroeger ook JMR gehad maar dit was een basreflex en klonk toen die tijd heel goed.Ik vond ze toen beter klinken dan bv de cabasse van die tijd ongeveer in 1987.

Ik heeb er een paar jaar mee gedraaid en ben toen over gestapt op B&W 802 matrix 2.

Dit was toen grote stap voor uit.Prijs ook.

Deze klonken ook super strak.Ben toen JMR uit het oog verloren.Klinken de nieuwe type's veel anders dan de oude? Is dit iemand bekend? Vind de lijn er wel mooi uitzien zeker de nog grotere modellen.

Geplaatst door leonardus77:

Ik heb zelf de synthese 1 gehad de zelfde denk ik als don zonder dome midden toner en andere familie leden ook.Maar de speaker klingt in elk ander huis verschillend zeker het laag is per huis anders.Is afhankelijk van de in richting natuurlijk en de vorm van de kamer enz. Toch hoor je dat het een synthese box is. Mijn ervaring is dat met vloerbedekking en een dikke rubber onder grond de bas het mooist is en erg diep gaat.

Speaker wel ruim 1 meter vrijplaatsen voor een mooi podium effect.Maar de transmissie lijn gaat erg diep dieper dan mijn ml cls en B&W cdm9 NT.vereist wel goede aansturing maarja welke speaker niet.

Vertel mij wat zo goed als ze klonken in mijn vorige huis dat was echt bizar maar nu ohohohoh.

Een kleed op de grond hielp niet een rubber mat onder de speaker hielp niet div verplaatsingen hielpen ook niet om moe van te worden.

Ik weet wel zeker dat het met mijn harde marmeren vloer te maken heeft maar die lag er al dus ...

Daar de kinderen nog klein zijn en de kat nog incontinent wacht ik nog even met hoogpolig tapijt helaas het is niet anders.

Een paar flinke eindversterkers heb je er wel voor nodig dat is inderdaad een feit

Hoi Don ja dat is vervelend als je ze eerst perfect had en nu niet goed te krijgen zijn. Ja verhuizen heeft ook zijn nadelen.Hopelijk heeft het meer voordelen en zul je gewoon even moeten wachten op dat moment dat je wat veranderen kan. Want ik weet mij te herrineren dat in een Bas beluisterd bas ook de speaker goed vond klinken met een scherp randje bij 4000 hz dacht ik. Hij vond toen het laag ook goed en had het toch over een full range speaker terwijl hij als vergelijk zijn infinity systeem nam. Heb je trouwens al met je kaarten geexpirimenteerd?Of staan je speakers dicht op de achterwand?

Superboer,

ik kende die site geeneens, laat staan dat ik ervaring heb met de bouw van die dingen. Ik had me gisterenavond al voorgenomen om die site eens door te lezen, maaar er kwam wat tussen.

Ben jij van plan om zo'n ontwerp te gaan realiseren ?

Paul.

Ik had de DM2a van B&W, mischien wel de meest verkochte transmissionline. Mijn zoon heeft ze nu in afwachting van een eigen huis.

Ik vond het hoog en midden van deze luidsprekers wat vervormd, dus dat heeb ik vervangen door Vifa zijdedomes.

Het laag ging wel diep, maar was voor mijn gevoel wat traag. De Piedpipers staan nu op de plaats van de DM2a's en klinken toch wel krachtiger in het laag.

Voor orgel en ander langgerekt laag kun je eigenlijk geen betere speakers hebben.

Voor bassdrums e.d. is een gesloten kast vaak beter.

Een goede kennis van mij heeft ook de Rogers monitor. Hier klinkt het laag echter wel strak en snel, het kan dus wel met een TL. (he dat rijmt.....).

:)

Geplaatst door leonardus77:

Hoi Don ja dat is vervelend als je ze eerst perfect had en nu niet goed te krijgen zijn. Ja verhuizen heeft ook zijn nadelen.Hopelijk heeft het meer voordelen en zul je gewoon even moeten wachten op dat moment dat je wat veranderen kan. Want ik weet mij te herrineren dat in een Bas beluisterd bas ook de speaker goed vond klinken met een scherp randje bij 4000 hz dacht ik. Hij vond toen het laag ook goed en had het toch over een full range speaker terwijl hij als vergelijk zijn infinity systeem nam. Heb je trouwens al met je kaarten geexpirimenteerd?Of staan je speakers dicht op de achterwand?

Met die kaarten heb ik zeker gespeeld maar het helpt niets want het enige dat ze doen is het hoog en midden wat minder door laten komen waardoor je in een gunstig geval de bassen wat beter zou kunnen waarnemen maar helaas het bracht geen soelaas.

Alle plekken heb ik geprobeerd ik maak me geen ilusies meer die speakers klinken niet in mijn huidige woonkamer en deze zal dan ook met ter tijd moeten veranderen.

Het scherpe randje destijds waar Bas het over had klopt dat is nu wel weg maar waar het nu exact aan lag dat wete ik niet meer.

Ik heb daarna de volgende veranderingen doorgevoerd .

1 andere CD speler

2 Gevlochten luidspreker kabel.

3 Beter Interlinks.

4 netsnoeren bescheiden aangepakt

5 nieuwere (betere units) in het hoog.

en nog wat kleine zaken