Jump to content

De eerste indrukken VAD...

Recommended Posts

Ik heb net ook al zo'n topic als dit op het forum van HiFi.nl gezet. :)

Maar ik zal een kopie hier neerzetten. ;)

Ik vond het best wel goed dit jaar.

Andere merken en de volume knop ging niet altijd flink open.

Als enige merk is Wilson Audio wat ik helaas niet heb gezien of gehoord, terwijl ik dat wel graag wou.

Heb ik als enige overslagen of zo.

Die grote PMC was weer erg aangenaam, alleen werden we bijna weg geblazen met Kodo. De andere modellen ook wel.

De Reference 3a was ook goed bezig met zijn eigen speakers en de Bryston versterkers.

Geinig was de muzikale schilderijen en die bullet ripoff van WBT.

Leuk was dat Speakerland aanwezig was.

Die Quads klonken ook erg goed.

Alleen jammer dat die Kefs schijnbaar niet goed aangesloten waren. Maar ja, dan konden weer vrolijk weer naar de Quads luisteren.

De ruimte waar hardrock gedraaid werd was niks aan, heb niks tegen rock, maar het was niet uitnodigend.

Oh ja, Hans, ik heb ook best veel folders. Een rugzak(je) vol. :D;)

Wel geweest, en ga morgen weer.

B&W demo met meerkanaals klassiek was erg goed.

Jadis met Martin Logan klonk erg mooi in het hoog en midden, Maar in het laag klopte het niet helemaal.

De PMC's knallen er geduchtig op los.

Eurogram en Dynamic Solutions vielen voor het eerste wat tegen.

Kef was inderdaad niet helemaal (helemaal niet) OK.

En waarom klinken al die DVD video's toch zo verschrikkelijk slecht. Dit zou veel beter kunnen klinken als CD, maar het klinkt allemaal tien keer slechter.

Morgen nog eens goed luisteren.

B.t.w. de luisteravond is wel doorgegaan, alleen jammer dat doordat ik m'n telefoon vergeet mee te nemen Erik_audio er niet bij was.

:)

Terug van de VAD.

Absoluut top was dat er zeer veel analoog aanwezig was.

Zeer goed Dynamic Solutions met Master Three, Hovland voor en eind combinatie Basis 2500 en Graham VDH Grasshopper.

Het systeem speelt op zeer hoog nivo

Alles was ruim aanwezig. Ik ben zelf een

analoog liefhebber smullen.

Ook goed was Eurogram, ik heb echter alleen kunnen staan dus biet op de juiste plekken kunnen ervaren.

Ook bij More was het aangenaam vertoeven

Spectral, Avalon speelde zeer overtuigend

De rest was matig..

Tot volgend jaar.

Music Man

Geplaatst door JSA:

en ik was nog wel zo verheugd om jou weer een keer te zien en te horen :o:(:D

Ja ben der gek, ga een beetje dat eind reizen om wat van die mainstream jazz aan te horen. Dacht het niet.

Ben benieuwd of jij nog wat opzienbarends hoort. Je hebt toch wel wat echte muziek meegenomen?

Geplaatst door Hans van Liempd:

Eurogram en Dynamic Solutions vielen voor het eerste wat tegen.

Geplaatst door music man:

Terug van de VAD.

Zeer goed Dynamic Solutions met Master Three, Hovland voor en eind combinatie Basis 2500 en Graham VDH Grasshopper.

Het systeem speelt op zeer hoog nivo

Ook goed was Eurogram, ik heb echter alleen kunnen staan dus biet op de juiste plekken kunnen ervaren.

:rolleyes:confused.gif

Ik ben gisteren met de "bende van REO" geweest.

De ellende was dat ik bij binnenkomst al een hoofdpijn voelde opkomen, en dit bij een aantal demo's snel erger werd. Gelukkig was er nog een aardige dame die pijnstillers in haar tasje had.

Wat mij betreft was het nog het meest aangenaam luisteren naar wat kleinere systemen, zoals 2-weg vloerstaanders. Dit heeft te maken met de bescheiden ruimtes denk ik. Grotere systemen komen toch meestal niet uit de verf daar. Die Magnat Vintage kon je door de hele beurs horen boomen.

Ik heb daar naar mijn eigen speakers geluisterd (ScanSpeak Ultimo) op een Marantz set. Het rare was dat ik ze niet herkende, zo slecht klonk dat daar. Nu heb ik ze wel wat gemodificeerd, maar het werd voor mij erg duidelijk dat de versterker ook een hoop doet. Mijn keuze van de NAD C370 is voor mij een gelukkige.

Een hele interessante speaker voor mij was de Excalibur van Terrazzo Art Fidelity (www.taf-oss.nl), die helaas niet te horen was. Deze was gemaakt van beton en mooie componenten.

Bij Transtec heb ik nog genoten van de Quad 989's. Ook de Kef Reference klonk niet verkeerd, maar ik vroeg me af in hoeverre de MacIntosh monoblokken daar aan meewerkten.

Later heb ik lekker kunnen genieten van muziek bij Hans van Liempd met zijn Arrays en Infinity Kappa's,maar dat is weer een ander verhaal.

Het was ondanks de drukte leuk om daar eens rond te lopen, was voor mij de eerste keer daar.

Geplaatst door Pjotr:

".....Ben benieuwd of jij nog wat opzienbarends hoort. Je hebt toch wel wat echte muziek meegenomen?....."

Is de mogelijkheid van je eigen muziek [laten] draaien aanwezig?

Dat zou wel de beste referentie zijn voor je oren,alleen zal de vracht mensen in zo'n zaal niet echt lekker luisteren denk ik :(

--Hans.

Bij uitzondering nog een posting van mij...

Ik vond het allemaal maar heel matig. Bij de meeste demonstraties was het geluidsniveau veel te hoog om er langer dan een paar minuten te blijven. Dat was ook meestal ruim voldoende om vast te stellen dat het niet interessant was. Heel veel audiofiel pingel, tingel, pluk en trek-werk muziek met vooral veel spectacilaire impulsjes, huigschrapende opnames (toch niet het meest aantrekkelijk deel van met name het vrouwelijk fysiek om te benadrukken) en een soms schrijnend gebrek aan akoestische informatie.

De demo van Transtec was voor mij de uitschieter. Niet alleen omdat ik die spullen heel mooi vind klinken (ik speel zelf met Quad, dus dat is niet vreemd), maar de demo's werden door oude rot Goossens gewoon uitstekend verzorgd. Ook heel leuk was een gesprek met de Terrazzo-man, die helaas niets kon laten horen. In ieder geval wel opvallende luidsprekers, gemaakt van goede componenten, zowel units als electronica. En dat iemand zich er mee begon te bemoeien die beweerde dat een set van PMC? verreweg het mooiste was wat er op de hele vad te horen was ach... dat is toch juist de aardigheid van zo'n beurs? De man was er in ieder geval ongenuanceerd ethousiast over. Heerlijk toch?

Joenit was een tegenvaller: veel te kleine luidsprekers waar veel te veel geluid uit moest komen. Ik was binnen een paar minuten weg. Ik heb de blonde vertegenwoordiger van Joenit node gemist. In voorgaande jaren zorgde hij er kennelijk voor dat een en ander in goede banen geleid werd. Ook een enorme tegenvaller was een Magnat systeem met gigantische woofers. Als ik zo naar muziek zou moeten luisteren, dan zou ik er snel mee stoppen.

Geniaal was de opstelling van een of ander speciaal apparaat op het podium in de grote catering ruimte. Daar kwam een dermate irritant geluid uit dat we er maar weer gauw vertrokken zijn, zodat de stoelen weer vrijkwamen voor weer nieuwe cateringslachtoffers. Een prachtige variant op de zeer ongemakkelijk zittende stoeltjes in Mc Donalds-restaurants

Ondanks dat is het toch wel een leuke dag geweest, maar dat had alles te maken met het gezelschap waarmee ik de beurs heb bezocht. En het vervolg wat er op gekomen is met een gezamelijke maaltijd en luistersessie bij een van de groepsleden thuis: Array versterkers, grote infinity luidsprekers, veel muziek, een vergelijking tussen twee, van oorsprong identieke HK CD-spelers, een Linn platenspeler, een speciaal netsnoer en heel veel muziek.

Die CD-speler vergelijking was heel aardig, omdat er een HK 860 in oorspronkelijke vorm, aangesloten met dropveter (van het merk Timrek Verde) werd vergeleken met een stevig getweakte versie, aangesloten met een speciale interlink. De beide eigenaren hadden een weddenschap lopen, omdat de ene (die zullen we voor het gemak maar Erik noemen) beweerde dat de gemodificeerde versie-met-speciale-interlink niet beter zou klinken dan de standaard-speler-met-dropveter.

De ander (die we maar Hans zullen noemen) was er van overtuigd dat de getweakte speler beter zou klinken. Ze hadden er een kratje bier op gezet, diezelfde avond nog te nuttigen. Het maakte dus voor de anderen niet uit wie er zou winnen, gedronken werd er toch. Echt de ideale weddenschap!

De Array versterkers in combinatie met de Infinity's vormden een hele mooie combinatie. Het werd al vrij snel duidelijk dat hier een set van hoge kwaliteit stond te spelen. Met een uitstekende plaatsing, prachtig gedefinieerd, los en helder hoog en diep laag (maar wel een beetje te). Niet helemaal evenwichtig in het midden/laag gebied, wat vooral te merken was aan wat klankkleurverandering als instrumenten van hoog naar laag of omgekeerd gingen. Maar zie dit soort aanmerking in het licht van de kwaliteit van de set: die is gewoon heel hoog en (op de quad 989 na) zonder meer het mooiste wat ik die dag gehoord heb.

Hans, bedankt voor de hartelijke ontvangst en de uitstekende maaltijd. Als ik achteraf had kunnen kiezen, dan had ik die 10 euro entree liever aan jou betaald....

Geplaatst door John:

".....Net terug van de VAD ,

Veel te druk op zondag, overvolle kamers en € 30,- voor een lp-tje is ook al normaal daar, en vind je iets mooi is het niet te betalen en de koffie die ik kocht was ook niet te zuipen :rolleyes:

Aanwinst vandaag > 3 x oud nummer Jazz met een paar leuke cd's erbij voor een paar eurotjes.

groetjes John....."

Tja,de audio-fiel als melkkoetje.....

Triest gegeven,maar zijn we daar zelf niet een beetje schuldig aan?

--Hans.

Geplaatst door Kermit:

".....Bij uitzondering nog een posting van mij....."

Ik,en ongetwijfeld velen met mij,voelen zich uitermate vereerd met deze gulle bijdrage van Uwer hand :D :D

En als het een troost mag zijn,ik heb erg genoten van dit verhaal..

Tis bijna of ik er in persoon bij aanwezig was,

maar wel natuurlijk met de gepaste afstand...zoals het hoort in de etiqetten :D;)

--Hans.

Geplaatst door The Koosjer connection:

Tja,de audio-fiel als melkkoetje.....

Triest gegeven,maar zijn we daar zelf niet een beetje schuldig aan?

--Hans.

Hoezo Hans? Mag "Jan Met De Pet" niet ook van een high-end setje genieten? Geld heeft ie genoeg tegenwoordig. De VAD nu is zo'n beetje verworden tot wat de Firato 20 jaar geleden was.

Toen was daar een parallelle High-End show in het Novotel een stukje verderop. Juist uit frustratie van de importeurs en handelaren van het betere spul over de massaliteit van de Firato. Daar kon je toen idd op je gemak naar je eigen software luisteren en jezelf een goed oordeel vellen. Als dat soort beurzen er nog waren ging ik er zeker naar toe. Maar zo'n doordraaibeurs als de VAD en de Doelenshow? No way.

Geplaatst door Kermit:

Bij uitzondering nog een posting van mij...

Ik vond het allemaal maar heel matig. Bij de meeste demonstraties was het geluidsniveau veel te hoog om er langer dan een paar minuten te blijven. Dat was ook meestal ruim voldoende om vast te stellen dat het niet interessant was. Heel veel audiofiel pingel, tingel, pluk en trek-werk muziek met vooral veel spectacilaire impulsjes, huigschrapende opnames (toch niet het meest aantrekkelijk deel van met name het vrouwelijk fysiek om te benadrukken) en een soms schrijnend gebrek aan akoestische informatie.

De demo van Transtec was voor mij de uitschieter. Niet alleen omdat ik die spullen heel mooi vind klinken (ik speel zelf met Quad, dus dat is niet vreemd), maar de demo's werden door oude rot Goossens gewoon uitstekend verzorgd. Ook heel leuk was een gesprek met de Terrazzo-man, die helaas niets kon laten horen. In ieder geval wel opvallende luidsprekers, gemaakt van goede componenten, zowel units als electronica. En dat iemand zich er mee begon te bemoeien die beweerde dat een set van PMC? verreweg het mooiste was wat er op de hele vad te horen was ach... dat is toch juist de aardigheid van zo'n beurs? De man was er in ieder geval ongenuanceerd ethousiast over. Heerlijk toch?

Joenit was een tegenvaller: veel te kleine luidsprekers waar veel te veel geluid uit moest komen. Ik was binnen een paar minuten weg. Ik heb de blonde vertegenwoordiger van Joenit node gemist. In voorgaande jaren zorgde hij er kennelijk voor dat een en ander in goede banen geleid werd. Ook een enorme tegenvaller was een Magnat systeem met gigantische woofers. Als ik zo naar muziek zou moeten luisteren, dan zou ik er snel mee stoppen.

Geniaal was de opstelling van een of ander speciaal apparaat op het podium in de grote catering ruimte. Daar kwam een dermate irritant geluid uit dat we er maar weer gauw vertrokken zijn, zodat de stoelen weer vrijkwamen voor weer nieuwe cateringslachtoffers. Een prachtige variant op de zeer ongemakkelijk zittende stoeltjes in Mc Donalds-restaurants

Ondanks dat is het toch wel een leuke dag geweest, maar dat had alles te maken met het gezelschap waarmee ik de beurs heb bezocht. En het vervolg wat er op gekomen is met een gezamelijke maaltijd en luistersessie bij een van de groepsleden thuis: Array versterkers, grote infinity luidsprekers, veel muziek, een vergelijking tussen twee, van oorsprong identieke HK CD-spelers, een Linn platenspeler, een speciaal netsnoer en heel veel muziek.

Die CD-speler vergelijking was heel aardig, omdat er een HK 860 in oorspronkelijke vorm, aangesloten met dropveter (van het merk Timrek Verde) werd vergeleken met een stevig getweakte versie, aangesloten met een speciale interlink. De beide eigenaren hadden een weddenschap lopen, omdat de ene (die zullen we voor het gemak maar Erik noemen) beweerde dat de gemodificeerde versie-met-speciale-interlink niet beter zou klinken dan de standaard-speler-met-dropveter.

De ander (die we maar Hans zullen noemen) was er van overtuigd dat de getweakte speler beter zou klinken. Ze hadden er een kratje bier op gezet, diezelfde avond nog te nuttigen. Het maakte dus voor de anderen niet uit wie er zou winnen, gedronken werd er toch. Echt de ideale weddenschap!

De Array versterkers in combinatie met de Infinity's vormden een hele mooie combinatie. Het werd al vrij snel duidelijk dat hier een set van hoge kwaliteit stond te spelen. Met een uitstekende plaatsing, prachtig gedefinieerd, los en helder hoog en diep laag (maar wel een beetje te). Niet helemaal evenwichtig in het midden/laag gebied, wat vooral te merken was aan wat klankkleurverandering als instrumenten van hoog naar laag of omgekeerd gingen. Maar zie dit soort aanmerking in het licht van de kwaliteit van de set: die is gewoon heel hoog en (op de quad 989 na) zonder meer het mooiste wat ik die dag gehoord heb.

Hans, bedankt voor de hartelijke ontvangst en de uitstekende maaltijd. Als ik achteraf had kunnen kiezen, dan had ik die 10 euro entree liever aan jou betaald....

mooi gerecenceerd kermit.