Jump to content

De eerste indrukken VAD...

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Hoezo Hans? Mag "Jan Met De Pet" niet ook van een high-end setje genieten? Geld heeft ie genoeg tegenwoordig. De VAD nu is zo'n beetje verworden tot wat de Firato 20 jaar geleden was.

Toen was daar een parallelle High-End show in het Novotel een stukje verderop. Juist uit frustratie van de importeurs en handelaren van het betere spul over de massaliteit van de Firato. Daar kon je toen idd op je gemak naar je eigen software luisteren en jezelf een goed oordeel vellen. Als dat soort beurzen er nog waren ging ik er zeker naar toe. Maar zo'n doordraaibeurs als de VAD en de Doelenshow? No way.

Natuurlijk mag/moet Jan met de pet van een mooie set kunnen genieten.

Alleen,net als je zelf al aangeeft,was het vroeger toch wel even anders.

Nu zijn deze " alternatieve " beurzen er niet meer,en hebben die helaas moeten ingeven aan het grote geld wat er nu eenmaal in deze vorm van hobby te halen valt.

Want het doel is nu eenmaal om er zo dicht mogelijk bij te komen.

De een heeft dat doel nu eenmaal sneller bereikt dan de ander,en voor de ander is er een grote/dure markt voorhanden die daar gretig op in speeld.

--Hans.

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst door Hans van Liempd:

Eurogram en Dynamic Solutions vielen voor het eerste wat tegen.

--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Geplaatst door music man:

Terug van de VAD.

Zeer goed Dynamic Solutions met Master Three, Hovland voor en eind combinatie Basis 2500 en Graham VDH Grasshopper.

Het systeem speelt op zeer hoog nivo

Ook goed was Eurogram, ik heb echter alleen kunnen staan dus biet op de juiste plekken kunnen ervaren.

Ik had dit vanmorgen ook gelezen.... :D

Wat ik gisteren vond tegenvallen was vandaag toch wel veel anders (ben vandaag ook weer geweest).

Toch moet me van het hart dat ik zowel bij Eurogram als bij Master betere demo's heb gehoord.

Gisteren waren wij om ca 10:15 bij Eurogram, dus het kan zijn dat e.e.a. nog niet zolang aanstond. Vandaag was dat in de middag, mar mischien waren er ook nog andere veranderingen. Het klonk in elk geval compleet anders (lees beter) maar dit kan aan de gehoorde muziek liggen. Wel vond ik het laag van de gedemonstreerde set aan de slappe kant.

Bij Master was het vandaag ook anders. Het kan zijn doordat de (nieuwe) apparatuur wat beter was ingespeeld. Ook dacht ik dat er aan de acoustiek wat veranderd was, die basetraps zijn me n.l. gisteren niet opgevallen. Maar Master presenteerd zich meestal beter dan nu het geval. Het bleek dat de oorzaak lag van de late beslissing om toch mee te doen. Hierdoor was alles toch wel wat minder voorbereid dan andere jaren. Ik zag b.v. ook geen masterbase onder de spullen, en de apparatuur stond op Ikea tafeltjes.

Toch nog knap dat ze het toch nog voor elkaar hadden gekregen, en vandaag was het duidelijke een van de betere luidsprekers (de master 3).

Ik heb echter ook gelezen dat iemand de Magnat luidsprekers goed vond klinken. Nou ik heb niemand gehoord die hier ook maar

Bijna vergeten:

Een ruimte waar ik ook nog aangename klanken hoorde was bij HiHat Audio.

Ik hoorde daar een Lua "Con Espressione" op een paar reusachte buizen eindbakken.

De muziek was helaas niet je dat, iets van Joodse begrafenis- en bruiloftsmuziek, maar het stond wel..

Even gekopieerd uit een andere draad...

Het (groeps)bezoek aan de VAD kreeg een vervolg met een gezamelijke maaltijd en luistersessie bij Hans van Liemd thuis: Array versterkers, grote infinity luidsprekers, veel muziek, een vergelijking tussen twee, van oorsprong identieke HK CD-spelers, een Linn platenspeler, een speciaal netsnoer en heel veel muziek.

Die CD-speler vergelijking was heel aardig, omdat er een HK 860 in oorspronkelijke vorm, aangesloten met dropveter (van het merk Timrek Verde) werd vergeleken met een stevig getweakte versie, aangesloten met een speciale interlink. De beide eigenaren hadden een weddenschap lopen, omdat de ene (die zullen we voor het gemak maar Erik noemen) beweerde dat de gemodificeerde versie-met-speciale-interlink niet beter zou klinken dan de standaard-speler-met-dropveter.

De ander (die we maar Hans zullen noemen) was er van overtuigd dat de getweakte speler beter zou klinken. Ze hadden er een kratje bier op gezet, diezelfde avond nog te nuttigen. Het maakte dus voor de anderen niet uit wie er zou winnen, gedronken werd er toch. Echt de ideale weddenschap!

De Array versterkers in combinatie met de Infinity's vormden een hele mooie combinatie. Het werd al vrij snel duidelijk dat hier een set van hoge kwaliteit stond te spelen. Met een uitstekende plaatsing, prachtig gedefinieerd, los en helder hoog en diep laag (maar wel een beetje te). Niet helemaal evenwichtig in het midden/laag gebied, wat vooral te merken was aan wat klankkleurverandering als instrumenten van hoog naar laag of omgekeerd gingen. Maar zie dit soort aanmerking in het licht van de kwaliteit van de set: die is gewoon heel hoog en (op de quad 989 na) zonder meer het mooiste wat ik die dag gehoord heb.

Hans, bedankt voor de hartelijke ontvangst en de uitstekende maaltijd. Als ik achteraf had kunnen kiezen, dan had ik die 10 euro entree liever aan jou betaald....

--------------------

Met vriendelijke groet

Kermie Le Frogue

Geplaatst door Ome Henk:

Ik hoef niet naar shows te gaan om tot de conclusie te komen dat mijn set toch wel beter klinkt :rolleyes::D

je durfde gewoon niet, bang om toch wat beters te horen of om ons tegen te komen.. :P

Geplaatst door Lars:

Ze hadden eens bij PMC moeten luisteren, daar weten ze wel hoe het wel en moet klinken.

Gedeeltelijk mee eens. Die set bleek heel goed in staat om met name drums heel goed weer te geven. Wel vond alles wel wat rauw klinken. Ik zou die luidsprekers wel eens thuis willen horen (niet omdat ik ze zou kopen, maar voor de "statistieken".

Ik heb er vandaag ook nog even geluisterd, nu draaiden ze ook met de grotere. Het blijkt dan dat er toch een teveel aan laag is. In mijn oren dan natuurlijk.

:)

Ik was er zaterdag ook bij, de VAD lijkt aardig stil te staan, met de plattegrond van vorig jaar had je prima uit de voeten gekund .....

Ook ik was enthousiast over de demo bij PMC :)

Er stond een mondige Engelsman die op een leuke manier uitlegde wat hij ging laten horen en zien.

Topper was de demo met het drumstel, die heb ik 2x bezocht voor de zekerheid :D

Het ging om een dvd opname, waarbij boven een groot drumstel 5 microfooons waren opgehangen, die vervolgens de verrichtingen van een aantal topdrummers registreerden.

Het effekt was mooi, je lijkt op de stoel van de drummer te zitten.

De set had meer impact mogen hebben, maar aan de opname lag het zeker niet.

De Master 3 speakers deden het heel verdienstelijk, er werd op normaal niveau gespeeld.

De ceremonie bij Transtec was grappig om mee te maken, het publiek wed diverse keren tot stilte gemaand, omdat een paar mensen serieus wilden luisteren.

Die mensen hadden beter naar R'dam kunnen gaan denk ik .....

Hun muziekkeuze beviel me wel, Book of Roses van Andreas Vollenweider liet horen dat je van de 989's geen impact moet verwachten, maar wel een mooi breed gedrapeerd gordijn van rustige muziek.

De onderste octaven moet je node missen, ook de Kef speakers wisten niet dat deze octaven ook op de cd staan en ze vielen me werkelijk zwaar tegen, ondanks de 500W per kanaal die de Mac's konden leveren.

Het gezelschap maakte de hier en daar abominabel slechte geluidskwaliteit goed, zo'n beurs is leuk om te kijken, maar minder geschikt om te luisteren ....

Andr

Geplaatst door Ome Henk:

".....Is dat bij de Joodse bevolking hetzelfde

Zolang de clarinet er buiten blijft wel ja :D

Want laten we wel wezen,

tis 'n volk wat graag erg zielig wil overkomen :D :D

Maar als goj kan/mag ik daar natuurlijk niks over denken,maar doe het toch ;)

--Hans.

Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de set bij AudioAnalogue. Een transrotor platenspeler van 7000 euro (exclusief arm), op italiaanse speakers (gedeeltelijk hoorn?), Pathos VV/EV, een vinyltje van Cash opgezet ........... Wow. Mischien niet het allerbeste, technisch gezien, maar klankmatig vond ik dat het meeste kippenvel geven !

Geplaatst door Blue-Eyes:

Persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de set bij AudioAnalogue. Een transrotor platenspeler van 7000 euro (exclusief arm), op italiaanse speakers (gedeeltelijk hoorn?), Pathos VV/EV, een vinyltje van Cash opgezet ........... Wow. Mischien niet het allerbeste, technisch gezien, maar klankmatig vond ik dat het meeste kippenvel geven !

Helemaal mee eens, een van de top demo's.

Gelukkig........... ;)

Ik heb al veel reacties gelezen, gehoord. Maar je bent echt een van de eerste die ik daar over hoor of een bevestiging gaf!

De man die de demo gaf (eigenaar?) was erg enthousiast, veel info, een vakidioot. Leuk, demo stop zetten, iets vertellen over een nuanceverschil, even terug en nog eens luisteren. Erg leuke demo.

Overigens stond daar ook een North Star, klonk toch wel wat minder dan de draaitafel combi.

Btw, weet jij welke CD/LP dat was van Cash? Ik kende het niet (shame :rolleyes: ) . Is dat Pat Cash? Iig hing er een tekening/schilderij van hem aan de muur.

Gedeeltelijk mee eens. Die set bleek heel goed in staat om met name drums heel goed weer te geven. Wel vond alles wel wat rauw klinken. Ik zou die luidsprekers wel eens thuis willen horen (niet omdat ik ze zou kopen, maar voor de "statistieken".

Ik heb er vandaag ook nog even geluisterd, nu draaiden ze ook met de grotere. Het blijkt dan dat er toch een teveel aan laag is. In mijn oren dan natuurlijk.

Ben ik met je eens Hans. Ik ben daar wegens de drukte maar een paar minuutjes binnengeweest. Van opdringerig laag word ik moe.

:(

Gelukkig........... ;)

Ik heb al veel reacties gelezen, gehoord. Maar je bent echt een van de eerste die ik daar over hoor of een bevestiging gaf!

De man die de demo gaf (eigenaar?) was erg enthousiast, veel info, een vakidioot. Leuk, demo stop zetten, iets vertellen over een nuanceverschil, even terug en nog eens luisteren. Erg leuke demo.

Overigens stond daar ook een North Star, klonk toch wel wat minder dan de draaitafel combi.

Btw, weet jij welke CD/LP dat was van Cash? Ik kende het niet (shame :rolleyes: ) . Is dat Pat Cash? Iig hing er een tekening/schilderij van hem aan de muur.

Dat was Johny Cash, de man die enkele weken geleden is overleden.

:(

Jaaaaah! Daar heb ik echt genoten. Eindelijk vinyl, en ook nog op een goede set. Totdat men overging op cd :( , toen was het niet meer interessant. ;)

quote:

Ik heb echter ook gelezen dat iemand de Magnat luidsprekers goed vond klinken. Nou ik heb niemand gehoord die hier ook maar

Ik ben vandaag geweest, samen met Hans en nog een vriend van Hans. Ik vond het toch wel erg leuk.

De binnenkomer bij B&W was super, we zaten perfect en het was zeer overtuigend.

Daarna Avalon, & Spectral, dit was een zeer grote teleurstelling. Ik denk dat de Avalons een maatje te klein waren, het klonk zeer geforceerd.

Transtec was erg leuk, de ESL waren ook leuk, maar het welbekende probleem van de ESL's kwam af en toe te duidelijk aan het licht. Qua laag zou ik liever een 11L in huis hebben, ook een erg fijne Quad speaker trouwens.

Magnat was een lachterje, gewoon een schandalig slechte set.

PMC zette daarintegen een zeer overtuigende demo neer. Daar wil ik nog wel eens meer van horen.

Daarna o.a. erg genoten bij Audio Analoque, Dynamic Solutions en Hansted. De afsluiter was bij Philips. Het was een mooie demo, maar toch iets minder dan bij B&W, ik denk door een mindere bron.