Jump to content

De eerste indrukken VAD...

Recommended Posts

Geplaatst door Blue-Eyes:

Technisch gezien, klankmatig was idd ook voor mij de Wilson/ML/Wadia het beste wat er op de show te zien was, maar dat mag ook wel voor meerdere malen een modaal salaris.

Maar ik miste iets, emotie, beleving, het was te volmaakt voor mijn gevoel.

;)

Emotie, beleving is dat nu niet net de essentie van muziek ?

Zou het daarom gewoon een vreselijk dure - high-end zo u wilt - muzak installatie zijn...................??????

Groet Jitze confused.gif

Technisch gezien, klankmatig was idd ook voor mij de Wilson/ML/Wadia het beste wat er op de show te zien was, maar dat mag ook wel voor meerdere malen een modaal salaris.

Je hebt het bijna juist verwoord. Het was zeker niet te volmaakt, maar te "gemaakt".

Je hoord allemaal losse tonen helemaal los. echter kloppen deze tonen niet met de werkelijkheid. Ik durf haast te wedden dat de speaker meer is ontworpen op aagename losse plaatsing dan op natuurgetrouwheid.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Vandaag toch maar even geweest.

Was mijn uitnodiging vergeten, maar met een vlotte babbel toch zo gratis binnengekomen :D.

Groete,

Bas

Goh Bas, jammer, ik heb je niet gezien en ik was er de hele dag! :) En dat terwijl ik enkele bekenden soms wel 4 keer tegen het lijf liep! :D Wel lekker trouwens, al die bijna lege gangen en kamers! :D

Geplaatst door Audiopaul:

Goh Bas, jammer, ik heb je niet gezien en ik was er de hele dag! :) En dat terwijl ik enkele bekenden soms wel 4 keer tegen het lijf liep! :D Wel lekker trouwens, al die bijna lege gangen en kamers! :D

Beste Paul,

Ik wou je eigenlijk nog bellen, maar ben er echt in een uurtje doorheen gestruind, omdat ik naar mijn werk moest, en Maureen naar School. En ik ben er letterlijk doorheen gerend :D. Toen we weggingen zagen we je volgens mij staan bij de Mafico stand :D. Maar sorry ik had ontzettende haast dus ben er vandoor gegaan.

Groeten,

Bas

Geplaatst door JSA:

lua was idd erg fraai, wat bedoel je met bruin laag? Het laag ging dieper door dan dat je verwachtte, het viel gewoon niet op.

Beste Jasper,

Heb het niet over de diepgang, maar het karakter van de kick, stukje contrabass.

en zo diep gingen ze ook niet, want de lage B (31,5 Hz.) kwam al niet helemaal meer uit de verf, en de grondtoon ontbrak.

Groeten,

Bas

Beste Paul,

Ik wou je eigenlijk nog bellen, maar ben er echt in een uurtje doorheen gestruind, omdat ik naar mijn werk moest, en Maureen naar School. En ik ben er letterlijk doorheen gerend :D. Toen we weggingen zagen we je volgens mij staan bij de Mafico stand :D. Maar sorry ik had ontzettende haast dus ben er vandoor gegaan.

Groeten,

Bas

Had je een speciaal pasje om overal meteen op de idiaale luisterstoel te gaan zitten om een oordeel te vellen over de diverse sets?Of heb je even om de hoek gekeken?

Marc

Geplaatst door Geerdie:

Hey Peter B

Heb je toevallig ook die solo gezien van de basgitarist van Satriani? Onvoorstelbaar wat die man op dat instrument doet! Echt, afgronddiep laag! Ik dacht even dat de twee(?) subs zouden exploderen. :D

En Hans van Liempd vond alle HT-sets maar k*t klinken... confused.gif

Hij weet 't niet, hij weet 't niet.

Nou, ik weet 't w

Geplaatst door Blue-Eyes:

De set van Zengali/Pathos/Transrotor was technisch minder, maar had veel meer emotie,ik raakte in ieder geval in de ban van dat setje! ;)

Geachte,

Volgens mij ben je een beetje in de war met Nothingham Analogue en Transrotor. Analogue Audio importeerd tevens ook Nothingham Analogue draaitafels.. Transrotor is van Monitor Audio Nederland en was niet op de VAD aanwezig.. ;)

Wilson:

In eerste instantie klonk deze set zeer goed. In ieder geval homogeen, stabiel en vanzelfsprekend. Echter zit er een adertje onder het gras, en lijkt het alsof ze bij deze weergevers een truuk hebben uitgehaald. Bij de sopraan sax, een stukje mute trompet en later een alt sax ontbrak er duidelijk een stuk in het onder middengebied. Deze blaas instrumetnen leken weliswaar helemaal los en goed geplaatst, maar natuurgetrouw waren ze niet. Een verkouden klank noem ik het maar. Later een stukje klassiek gehoord. De contrabassen en cello's zijn niet goed te onderscheiden maar komen uit een punt qua laag. Het laag mocht dus zeker losser, en meer onderscheidend.

Tot slot bij dit stuk een prachtig stukje flugelhoorn. Wat miste ik hier de mooie losse kopergloed. Hij klonk alsof er watten in zatten.

De plaating. Veel te breed. Bij een stukje jazz stonden de cymbals wel 2 meter te zweven van de tom's en de snare. De snare was eveneens weer 1 meter verder naar rechts dan de kick.

Zalig zijn de armen van geest ... Ik heb voornamelijk staan luisteren, en even van achteren gezeten, in de rechterhoek. Deze zaken zijn mij absoluut niet opgevallen ... (bovendien heb ik niet zo een geweldige referentie naar instrumenten als jij hebt)

Toch was dit voor mij de beste set, omdat het de eerste set is die mij met een jazz-deuntje (tsssssj tssssssj) zodanig inspireerde dat ik met mijn voet mee begon te tappen ... Ook het stuk sopraan klonk super overtuigend. Geen scherpte, en een enorme (realistisch overkomende) dynamiek in de stem. Dat dit soort zaken ook met goedkopere sets te bereiken zijn twijfel ik overigens niet aan ...

Geplaatst door cgm:

Bijna vergeten:

Een ruimte waar ik ook nog aangename klanken hoorde was bij HiHat Audio.

Ik hoorde daar een Lua "Con Espressione" op een paar reusachte buizen eindbakken.

De muziek was helaas niet je dat, iets van Joodse begrafenis- en bruiloftsmuziek, maar het stond wel..

Eigenlijk ging het om zigeunermuziek uit Bosni

Hai allemaal,

Ik heb boven al mijn showbespreking gegeven. Wat mij opvalt is dat nagenoeg niemand de Reference 3a en de Amphion roemt. Beide zijn het systemen die je in de huiskamer goed kwijt kan.

Nordost heb ik vorig jaar gehoord - keiharde demonstraties en ik vond het wat scherp klinken. Mijn ervaring is overigens ook dat tussen een powercord en een standaardkabel gehoormatig veel verschillen zitten maar dat de powercords onderling weinig verschillen (behalve in prijs).

Groet,

Ik zal een paar indrukken even omschrijven die ik gister op de VAD dealerdag heb mogen ervaren. Veel mooie dingen gezien en leuke dingen gehoord.

B&W.

Dit was een zeer indrukwekkende set. Klassiek was erg aangenaam en het live beeld werd erg mooi uit elkaar getrokken met de surround opstelling. Er werd weergeven op een ernstig hoog niveau maar aangezien het prijskaartje van de set mocht dit ook..

Amicom BV.

Image buizenversterkers en Visonik Concept 5.

Dit was een zeer muziekaal setje wat voor een redelijk bedrag op high-end niveau speelt. Soepel, strak, open en helder geluid. Qua prijsstelling een van de betere sets.. De surround opstelling met de kleine Visonik Davids was ook erg leuk om naar te luisteren.

Fox audio (NAT buizenversterkers, Verity Audio).

Fox audio demostreerde ook met surround, subwoofers en beeld. Dit klonk best aangenaam al was er een duidelijk beeld van onrust op te merken. Verder was ik erg gecharmeerd van de NAT buizen mono blokjes met 4 x 845 per kanaal! Zeer indrukwekkende spullen om te zien.. Geluid viel een beetje tegen. Het is jammer dat meerdere mensen de zelfde indruk als mij zullen hebben terwijl ik heilig geloof dat er veel meer inzit.

Synthese/Floating.

Dit was een kleine gezellige kamer met 2 mooie sets. De Floating's klonken erg vol met een aardige kick in het laag die je zelden uit zo'n kast inhoud hoort komen. Synthese draaide met de 1. Deze klonkt zeer imposant en liet de nodige indruk achter. Wat mij wel opviel wat dat er weer erg hard gespeelt werd in een te kleine ruimte. Een grotere luisterafstand maakte het een stuk aangenamer. Het geluid was lekker los en het beeld werd mooi geplaatst.

Eurogram.

Hier stond weer een set opgesteld namens de Eurogram Realiteits Theorie. Erg mooi spul en een heerlijk analoog geluid. De Pluto draaitafel met van den Hul element blijft een erg mooie draaitafel met een hoog wannahave gehalte. Verder werd er gespeelt met de kronzilla monoblokken die een grote bijdrage deden aan dit easy, rustige, open geluid van de set wat zonodig toch erg dynamisch is en uiteraard kan "knallen".

Genelec.

Genelec bekend van de actieve studio moniteren was ook aanwezig met de huidige modellen die nu ook voor de consument voor thuisgebruik leverbaar zijn. Een erg steriel, neutraal geluid wat luisteren erg overzichtelijk maakt. De ruimtelijkheid en de plaatsing (het high-end gehalte) viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Bryston.

Ook heb ik even in de kamer van Bryston gekeken. Erg mooie amp's met een uiterlijk wat "ballen" heeft. De opgestelde set viel mij tegen. De speakers boemden en dreunden (het is mij ontgaan wat voor merk dit was). Het was vermoeiend luisteren en Bryston verdient echt beter..

Audiac.

Bij Audiac stonden er 3 sets opgesteld. Revel met Lexicon in surround, Ruark met Arcam stereo en de grote set werd door Mark Levinson, Wadia en Wilson Audio vertegenwoordigt. Door de rumoerigheid in de ruimte was het er moeilijk luisteren en viel misschien daardoor de peperdure grote set mij ook wat tegen. Ruimtelijkheid was er in overvloed, het dynamisch gedrag was ook dik in orde maar zoals Sebastiaan al had opgemerkt had ik ook het gevoel dat de zangeres verkouden was en dat het een beetje dichtzat qua klankkleuren. Ook hier het gevoel dat er veel meer in moet zitten.

AND benelux.

Importeur van onder andere NAD, Dali, Tact, Taralabs en Dreamvision beamers. NAD liet hier met trots hun spullen zien en er was de mogelijkheid een kleine impressie van de nieuwe NAD Silverline dvd speler, Tact versterker en de DALI Halikon 400 speakers op te doen. Dit klonk zonder meer gewoon goed en lang niet zo gestrest als de meeste set's op de show.

Dynaudio.

Ook Dynaudio was trots aanwezig met de nieuwe Contour serie en de special editie van de Audience 52. Dit speelde op Arcam en klonk met wat gospel (prais the lord, halleluja) muziek beslist niet slecht.

Hi-fi conseil prestige.

Deze importeur uit Belgi

Geplaatst door PD:

(...).

Bryston.

Ook heb ik even in de kamer van Bryston gekeken. Erg mooie amp's met een uiterlijk wat "ballen" heeft. De opgestelde set viel mij tegen. De speakers boemden en dreunden (het is mij ontgaan wat voor merk dit was). Het was vermoeiend luisteren en Bryston verdient echt beter..

(...)

Je bent welkom op

Geplaatst door PD:

Geachte,

Volgens mij ben je een beetje in de war met Nothingham Analogue en Transrotor. Analogue Audio importeerd tevens ook Nothingham Analogue draaitafels.. Transrotor is van Monitor Audio Nederland en was niet op de VAD aanwezig.. ;)

Ik wist de naam niet meer, stond me bij dat het transrotor was, vandaar.

Maar bedankt!

Geplaatst door Peter B:

Jaaaah. Die was echt super. En daarmee is mijn oordeel over de set dus zeeeeer gekleurd. Dit was het enige stuk waar ik met een breeeede grijns op m'n gezicht maar heb zitten luisteren. Die man deed veel meer op z'n basgitaar dan een gemiddelde gitarist op z'n gitaar. Geweldig. En dan die drive!

Overigens stonden er 3 subs mee te blazen eek.gif

Beste Peter B

Drie? Echt? Hebben ze bij Linn drie subs nodig om een ht-set goed aan de gang te krijgen?

Dat valt me dan toch een beetje tegen van ze. :(

btw, heb jij nog gekeken hoe die dvd van Satriani heette? Ik heb gekeken bij Free Record Shop en daar hadden ze meerdere live dvd's van hem.

mvg

Geplaatst door Geerdie:

Beste Peter B

Drie? Echt? Hebben ze bij Linn drie subs nodig om een ht-set goed aan de gang te krijgen?

Dat valt me dan toch een beetje tegen van ze. :(

btw, heb jij nog gekeken hoe die dvd van Satriani heette? Ik heb gekeken bij Free Record Shop en daar hadden ze meerdere live dvd's van hem.

mvg

Ik denk dat het met twee ook wel had gewerkt. En twee is echt het minimum ... althans, volgens velen.

Helaas heb ik niet naar de titel gekeken. Maar ik vermoed dat het deze is:

000000p100072_bg_front.jpg000000p100072_bg_back.jpg

Ik denk dat je >>>> hier <<<< moet kunnen kijken/luisteren. Zit nu op m'n werk, dus ik kan het niet controleren ... :(

Elke show weer ben ik verbaasd over de waarde welke wordt toebedeeld aan hetgeen men heeft kunnen horen...........

Vooral het laag staat behoorlijk in de belangstelling, een ieder schijnt te vergeten dat de ruimte - de acoustische eigenschappen - een wezenlijk onderdeel zijn van de weergaveketen.

De acoustiek van vrijwel alle hokken op de VAD is echt beroerd, een ieder die probeert te imponeren met hoge volume's en imposante laagpartijen zal hier de mist in gaan.

Niet vreemd dus dat Rick Paap, met Master, Jesper Hansted met Jadis en dit jaar op Martin Logan, Eurogram, Transtec met Quad, Perreaux op Von Schweikert , Audio Anologue en zo nog enkele anderen er elk jaar wat weergave kwaliteit er bovenuit springen.

Ze houden hier rekening mee en zorgen er voor dat de ruimte geen vreemde dingen laat gebeuren, spelen ook niet zo vreselijk luid..............

Zelf loop ik eigenlijk alleen maar te letten op detail, ruimtelijkheid, snelheid en dynamiek, voor conclusies te trekken is het beslist wenselijk eea in een betere ruimte nogmaals te horen.

Overigens is het vreselijk gezellig even te kletsen met diverse importeurs en een overzicht van een deel van de markt onder 1 dak te hebben..........

Groet Jitze

Geachte,

Men trekke hedendaags in ommezien conclusie's hetgeen incorrect is. Men vergete de opzienbare akoestische verschijnselen die ten koste gaan van de totalperformance. Men is vaak gepreoccupeerd om zo conclusie's te trekken, hetgeen incorrect zijn. De beluisterde set's geobserveerd op de VAD zijn slechts voor een indruk en desbetreffende soundcharacter hetgeen de set kan leveren. Een correctie model voor de ettelijke invoerders is het achterwege laten van full-range en andere subwoofer onaardigheden hetgeen men bij Dynamic Solutions rechtvaardig in praktijk brengt. ;)

ps: Wat een gedoe met het woordenboek erbij. Als we nou die eens achterwege laten, hebben andere hem ook niet nodig bij het lezen van de post..

:D;):P

Ik moet zeggen dat ik de opmerkingen van Jitze altijd veel toegevoegde waarde vind hebben. Hij is ook niet zo'n laagfreak. Zoveel laag zit er natuurlijk ook niet in natuurlijke instrumenten.