Jump to content

De eerste indrukken VAD...

Recommended Posts

Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Beter minder diep laag dan ongecontroleerd laag. Teveel laag gaat ten koste van het midden en hoog informatie (heb ik al vele malen geschreeuwt op dit forum). Alleen de grootmoeders taal vindt ik te veel van het goede! Ach, ik onderschat waarschijnlijk de leeftijds verschillen hier op het forum.. ;)

Hai PD,

Ik schrijf veel voor mijn werk. Mijn idee is dat je met taal moet kunnen overbrengen wat je bedoelt. Dat doet Jitze dus wel. Soms klinkt het een beetje "te", maar het is zeker niet grootmoeders taal.

Veel van nijn juridische beroepsgenoten bijvoorbeeld kunnen absoluut niet schrijven. Een kennis (notaris met meer dan 200.00 per jaar) die een keer een clausule in een akte voor mij opnam vroeg ik of het niet duidelijker kon. Hij stelde dat als hij het duidelijker schreef partijen het waarschijnlijk niet met elkaar eens bleken te zijn! Verhullend taalgebruik heeft kennelijk soms ook wel eens zin.

PS Achteraf had ik ook wel notaris willen worden.

Goh, wat een heisa over hoe een vogeltje gebekt is ;) Jitze praat zelfs zoals ie schrijft en is een prima kerel. Ik vind het wel wat hebben en het is ook niet onbegrijpelijk dat Jitze zo schrijft, gezien zijn arbeidsverleden. Als (voormalig confused.gif ) verzekeringsagent ben je toch gebaat met dergelijk taalgebruik. Je moet de verzekeringsmaatschappijen toch op eea manier weten te overtuigen en wat is dan makkelijker dan ze te overrompelen met meerlettergrepige (3 x woordwaarde) vaak uit het latijn of het angelsachsisch (erg modern) afgeleide woorden :P:D;)

Zo zie je maar weer, taal is een middel ter ontwikkeling van misverstanden en onbegrip, een ieder maar denken dat het een commicatievorm zou zijn...........

Groet Jitze :D:D

Geplaatst door Sodejuu:

Goh, wat een heisa over hoe een vogeltje gebekt is ;) Jitze praat zelfs zoals ie schrijft en is een prima kerel. Ik vind het wel wat hebben en het is ook niet onbegrijpelijk dat Jitze zo schrijft, gezien zijn arbeidsverleden. Als (voormalig confused.gif ) verzekeringsagent ben je toch gebaat met dergelijk taalgebruik. Je moet de verzekeringsmaatschappijen toch op eea manier weten te overtuigen en wat is dan makkelijker dan ze te overrompelen met meerlettergrepige (3 x woordwaarde) vaak uit het latijn of het angelsachsisch (erg modern) afgeleide woorden :P:D;)

het is alleen jammer dat hij zijn informatie altijd bij een ander weghaalt hij schijnt zelf weinig te weten

Geplaatst door berend:

het is alleen jammer dat hij zijn informatie altijd bij een ander weghaalt hij schijnt zelf weinig te weten

Beste Berend,

Ik vraag me af of jij alles wat je nu weet al bij je geboorte hebt meegekregen confused.gif (= onwaarschijnlijk). Zoniet, heb jij je kennis ook van vreemden en was/is je opleiding cq scholing verdane tijd geweest :D;)

Geplaatst door carl:

Ik moet zeggen dat ik de opmerkingen van Jitze altijd veel toegevoegde waarde vind hebben. Hij is ook niet zo'n laagfreak. Zoveel laag zit er natuurlijk ook niet in natuurlijke instrumenten.

Beste Carl,

Je moest eens weten! Maargoed daar ga ik nu niet over in discussie. Ik heb immers al zovaak aangetoond hoe belangrijk de grondtonenen en onderharmonsiche zijn. De mensen die dat niet snappen, of horen, begrijpen ook niets van instrumenten.

"Beter geen laag dan ongecontroleerd laag" Dat was immers bijna een jaar lang mijn slogan onder mijn berichten remember??.

Geforceerd, boemend en totaal niet strak sublaag kun je beter missen, daar je er knettergek van wordt, de akoestiek alleen maar meer tegen je laat werken, en bovenal ontzettend onatuurlijk klinkt.

Omdat er maar heel weinige systemen zijn (misschien 3 procent van het hifi aanbod?) die de echte grondtonen wel kunnen weergeven, weet ook bijna niemand waar ik het over heb. Het is immers bijna bij geen een hifi systeem te horen.

Echter, mensen die vaker klassieke concerten bezoeken. Eens echt naar een Steynway hebben geluisterd. Weten ogenblikkelijk waar het hier over gaat.

Vaak wordt angehaald, dat het midden-hoog veel belangrijker is. Misschien wel. Maar zonder de echte grondtoon ziet de hele golfvorm van het midden-hoog er ook al anders uit, en is deze al niet natuurgetrouw meer. Lang leve de Psycho akoestiek. Heel veel harmonische en instrumental klanken worden opgebouwd vanuit de grondtoon. Zonder grondtoon is het plaatje dus in compleet. Een huis zonder goede fundering.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

"Beter geen laag dan ongecontroleerd laag" Dat was immers bijna een jaar lang mijn slogan onder mijn berichten remember??.

Hallo Sebastiaan,

Daar ken ik die uitspraak dus van! Had hem ooit ergens gelezen maar wist niet meer waar. Vondt het een uitspraak waar ik mezelf wel in kon vinden, vandaar dat ik hem ook een paar keer heb genoemd! Verder ben ik bang dat ik het weer met je eens moet zijn.. Wil je een bepaald realisme en happening bereiken met je set denk ik dat je het niet lukt zonder zuivere lage tonen. :)

Geplaatst door dirtyherrie:

Grondtoon,daar gaat het om.Harmonische ondertonen gevormt door de akkoestiek hebben niets met het instrument te maken.

Maar wel met de werkelijkheid. En ook met de instrumenten. Das nou net het verschil tussen een piano en een vleugel.

Wel met de opname,maar of je dat wilt horen is een andere zaak. :)

Marc

Wie de werkelijkheid zo dicht mogelijk wil benaderen wil dat horen.

Groeten,

Bas

Beste Bas

Dat sub-lag (laten we zeggen onder de 32 HZ)heb ik liever niet in de huiskamer. Misschien dat het in jouw bunker goed gaat, maar in bijna alle gevallen gaat het in de huiskamers met dat sublaag flink mis. Dan kun je het beter maar niet hebben. Voor mij wordt dan de werkelijkheid veel dichter benaderd.

Geplaatst door Kermit:

Beste Bas

Dat sub-lag (laten we zeggen onder de 32 HZ)heb ik liever niet in de huiskamer. Misschien dat het in jouw bunker goed gaat, maar in bijna alle gevallen gaat het in de huiskamers met dat sublaag flink mis. Dan kun je het beter maar niet hebben. Voor mij wordt dan de werkelijkheid veel dichter benaderd.

Beste Kermit,

Daar heb je een goed punt, waar ik het mee eens ben.

Als het echt niet kan, kun je het beter missen. Anderzijds is het vaak niet het sublaag waar het in de meeste ruimtes misgaat, maar het hogere beginnende midlaag (vanaf 32 Hz.) als gevolg daarvan verdwijnt zelfs het sublaag in veel huiskamers. Ik heb al heel vaak meegemaakt dat echte sublaag systemen in s'ommige ruimtes gewoon afvielen onder de 35 Hz. simpelweg door de grote bulten in het hogere laag, die het sublaag doen verdwijnen.

Met de lengte-diepte verhouding van mijn bunker heb ik geluk. En Digitaal corigeren kan voor vele een goede oplossing bieden :D.

Groeten,

Bas

Zonder nu iemand tegen de schenen te willen trappen: Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe echt laag klinkt. Je hebt voor echt goed laag niet alleen een grote luidsprekerkast nodig, maar ook nog eens een voortreffelijk ontwerp. Hoeveel mensen zijn er niet van overtuigd echt mooi diep laagt te horen, terwijl ze in feite naar verdubbelde frequenties luisteren? Hoe hard we lage tonen hopren wordt bepaald door de boventonen. Daarom heeft de quad 44 een klankregeling die het diep laag ongemoeid laat: er wordt slechts ingegrepen in het boventonengebied. En die regeling werkt zeer effectief.

Geplaatst door Kermit:

Zonder nu iemand tegen de schenen te willen trappen: Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe echt laag klinkt. Je hebt voor echt goed laag niet alleen een grote luidsprekerkast nodig, maar ook nog eens een voortreffelijk ontwerp. Hoeveel mensen zijn er niet van overtuigd echt mooi diep laagt te horen, terwijl ze in feite naar verdubbelde frequenties luisteren? Hoe hard we lage tonen hopren wordt bepaald door de boventonen. Daarom heeft de quad 44 een klankregeling die het diep laag ongemoeid laat: er wordt slechts ingegrepen in het boventonengebied. En die regeling werkt zeer effectief.

Beste Kermit,

Dat ben ik helemaal met je eens. zoals gezegd zijn er maar zo'n 4% van alles verkrijgbare weergevers (denk ik) die het echte laag met juist impuls, schoonheid en snelheid en controle kunnen weergeven.

Gaat de weergever al de fout in (alla Magnat Vintage, Wilson Puppy) dan kun je het beter missen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Kermit:

Ik ben het volledig met jouw eens, Kermit.

Hoe vaak ik wel niet een laag heb gehoord dat bijvoorbeeld de kamer binnen komt wandelen bij hogere volumes. Echt verschrikkelijk om te horen, en heeft niets met natuurgetrouwheid te maken.

De demo met Quad elektrostaten op de VAD is wellicht het slechtste laag dat ik op de VAD heb gehoord. Daarom verbaast het me dat wij dezelfde opvattingen hebben.

Ik neem trouwens aan dat een Quad ESL wel beter kan en dat het in jouw huissituatie beter klinkt.

Geplaatst door Kermit:

Zonder nu iemand tegen de schenen te willen trappen: Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe echt laag klinkt..

degene die mee zijn geweest naar de laurenskerk , weten het wel

:D

maar toch ,

ik denk dat de speakers het probleem niet zo zeer zijn .

maar de ruimte .

bij andre hoorde ik ook problemen in het sublaag .

35 hz was sterk aanwezig en 50 hz was er nauwelijks .

dit gold ook voor de kappa,s van hans .

toen de PP king hier stond te spelen , klonk het laag wat terughoudend , maar ging desondanks wel heel diep .

zou het zo zijn , dat de meeste kamers de hoeveelheid basenergie niet aankunnen ?

en dat de PP king door zijn ietwat terughoudende laagweergave daardoor heel mooi uit de verf komt ?

ik weet het niet .

binnen kort ga ik een UC aanschaffen denk ik .

om eens lekker te kunnen meten .

wat gebeurt er in mijn kamer ???

en waarom ?

ook ben ik van plan om mijn esl,s in het vrije veld eens op te meten .

niet dat je er muziekaal nou wijzer van word ,

maar dat word ik van kabels ook niet . ;)

Geplaatst door erik klijnsmit:

degene die mee zijn geweest naar de laurenskerk , weten het wel

:D

maar toch ,

ik denk dat de speakers het probleem niet zo zeer zijn .

maar de ruimte .

bij andre hoorde ik ook problemen in het sublaag .

35 hz was sterk aanwezig en 50 hz was er nauwelijks .

dit gold ook voor de kappa,s van hans .

toen de PP king hier stond te spelen , klonk het laag wat terughoudend , maar ging desondanks wel heel diep .

zou het zo zijn , dat de meeste kamers de hoeveelheid basenergie niet aankunnen ?

en dat de PP king door zijn ietwat terughoudende laagweergave daardoor heel mooi uit de verf komt ?

ik weet het niet .

binnen kort ga ik een UC aanschaffen denk ik .

om eens lekker te kunnen meten .

wat gebeurt er in mijn kamer ???

en waarom ?

ook ben ik van plan om mijn esl,s in het vrije veld eens op te meten .

niet dat je er muziekaal nou wijzer van word ,

maar dat word ik van kabels ook niet . ;)

Beste Eric,

Zowel de Kappa als de R90 zijn geen fullrange weergevers. De problemen in het laag hebben dus niets te maken met het feit dat ze fullrange zouden zijn.

Ik heb weer Ultracurves binnen Eric. Zoals beloofd mag je er thuis eentje vrijblijvend proberen. Echter als je nog even geduld hebt, de modificatie is op een haar na bijna klaar.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Zowel de Kappa als de R90 zijn geen fullrange weergevers. De problemen in het laag hebben dus niets te maken met het feit dat ze fullrange zouden zijn.

Ik heb weer Ultracurves binnen Eric. Zoals beloofd mag je er thuis eentje vrijblijvend proberen. Echter als je nog even geduld hebt, de modificatie is op een haar na bijna klaar.

Groeten,

Bas

ik weet niet of ik wel een gemoddeneem bas .

ik ben nog steeds een beetje huiverig om zo,n UC aktief te gaan gebruiken .

maar ik ga het zeker proberen (aktief dus )

maar eerst zoveel mogelijk meten en opstellen , zodat de UC geen akoustisch gemakkelijke op te lossen problemen hoeft te corrigeren .

bijv. dat ik een dip heb ,die ik op kan lossen door wat te schuivenmet de speakers .

of een piek , die ik op kan lossen door mijn luisterstoel wat te verplaatsen .

ps de modificatie die jij doet , dat was toch om hem ook als vv te kunnen gebruiken .

oftwel ik hang hem aan mijn cdspeler (digitale uitgang) hij speeld wat met de bitjes , en ik kan het signaal zo de eindbak in stoppen ,volume geregeld ??

dat zou voor mij ( en meerdere ) ideaal zijn .

Je weet het niet, je weet het niet.... ;)

Ik denk niet dat de King terughoudend is in het laag, ik denk eerder natuurgetrouw, zoals bijvoorbeeld de B&W Nautilus 800 & 801 dat ook waren.

Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van die B&W demo!

ps de modificatie die jij doet , dat was toch om hem ook als vv te kunnen gebruiken .

oftwel ik hang hem aan mijn cdspeler (digitale uitgang) hij speeld wat met de bitjes , en ik kan het signaal zo de eindbak in stoppen ,volume geregeld ??

dat zou voor mij ( en meerdere ) ideaal zijn .

Beste Eric,

Je kunt hem niet zonder pre direct aan de eindtrap hangen. Met de Uc kun je niet het totaal volume regelen.

Je kunt er digitaal in, maar je moet er wel analoog weer uit. Daar was dus de mod voor, om de analoge uitgngssectie topklasse te maken.

Als je er digitaal in gaat, en je sluit de analoge (gemodificeerde) uitgangen aan op je voortrap, heb je tevens een topklasse dac!

Groeten,

Bas