Jump to content

De eerste indrukken VAD...

Recommended Posts

Geplaatst door Puur:

Je weet het niet, je weet het niet.... ;)

Ik denk niet dat de King terughoudend is in het laag, ik denk eerder natuurgetrouw, zoals bijvoorbeeld de B&W Nautilus 800 & 801 dat ook waren.

Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van die B&W demo!

ik ook .

en ook van de king hier thuis .

:)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Je kunt hem niet zonder pre direct aan de eindtrap hangen. Met de Uc kun je niet het totaal volume regelen.

Je kunt er digitaal in, maar je moet er wel analoog weer uit. Daar was dus de mod voor, om de analoge uitgngssectie topklasse te maken.

Als je er digitaal in gaat, en je sluit de analoge (gemodificeerde) uitgangen aan op je voortrap, heb je tevens een topklasse dac!

Groeten,

Bas

ik snap hem .

als je er

Beste,

Inderdaad, als je een weergever hebt die de 32 Hz. recht en strak (ongekleurd) haalt mag je in je handen knijpen. Het grootste deel van de weergevers op de markt maakt er een potje van onder de 50 Hz.

Groeten,

Bas

en de meeste halen het niet eens (ook konussen )

al zeggen ze van wel .

Inderdaad, als je een weergever hebt die de 32 Hz. recht en strak (ongekleurd) haalt mag je in je handen knijpen. Het grootste deel van de weergevers op de markt maakt er een potje van onder de 50 Hz.

Ik weet alleen dat 'ie een stuk van Mahler fantastisch wist neer te zetten, hoeveel hertz we toen hebben gehaald heb ik niet mee gekregen. ;)cool.gif

Geplaatst door dirtyherrie:

Het gaat dus toch niet om het sublaag :)

Marc

heb jij wel eens 32 gehoord ?

:rolleyes:

ik vind dit sub laag .

vorige maand was ik nog bij het stemmen en intoneren van een orgel aan het kijken /luisteren .

en 32 is echt heel laag .

nog net hoorbaar .

daaronder word het meer een gevoels kwestie .

32 voets pijpen stemmen is heel lastig nl ,

deze gaan tot 16 hz , en dit is absoluut niet meer hoorbaar .

Geplaatst door dirtyherrie:

Het gaat dus toch niet om het sublaag :)

Marc

Beste Marc,

Waar wil je nou helemaal heen?

Voor mij is een weergever niet compleet als het niet fullrange is. Daarom zeg ik dus ook dat de Nautilus 800 met nummer 2 top weergever is. Als hij fullrange was, dan was ie nummer 1.

Zoals eric terecht aangaf, er zijn niet veel conus weergevers die ook maar in de schaduw kunnen staan van het laag van de nautilus 800.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Puur:

Ik weet alleen dat 'ie een stuk van Mahler fantastisch wist neer te zetten, hoeveel hertz we toen hebben gehaald heb ik niet mee gekregen. ;)cool.gif

Beste,

Naar mijn mening is B&W ook een van de zeer weinige, die instrumenten natuurgetrouw kan weergeven.

Toegegeven. De Quad ESL kan dat ook als geen ander. Het topmoddel van Ad van Medevoort ook. Op konus gebied vind ik 95% gewoon onjuist.

Groeten,

Bas

Ha Bas

Ik moet zeggen dat bij de demo de 989's inderdaad heel anders klonken dan hier mijn ESL63's. Toen een opname van het orgel van het concertgebouw gedraaid werd, sprong een van de ESL's in de beveiliging: hij hield er verontwaardigd mee op! Nu werd dat stuk ook wel hard afgespeeld. Ik ken de klank van dat orgel niet, dus het is heel gevaarlijk om daar uitspraken over te doen. Maar de totaalklank en zeker ook het laag riepen bij mij onmiddelijk associaties op met het concert in de Laurenskerk. Ik denk dat dat voor een deel ook te maken heeft met de klankverhoudingen.

Welke muziekstukken heb jij bij Transtec gehoord?

Geplaatst door Kermit:

Ha Bas

Ik moet zeggen dat bij de demo de 989's inderdaad heel anders klonken dan hier mijn ESL63's. Toen een opname van het orgel van het concertgebouw gedraaid werd, sprong een van de ESL's in de beveiliging: hij hield er verontwaardigd mee op! Nu werd dat stuk ook wel hard afgespeeld. Ik ken de klank van dat orgel niet, dus het is heel gevaarlijk om daar uitspraken over te doen. Maar de totaalklank en zeker ook het laag riepen bij mij onmiddelijk associaties op met het concert in de Laurenskerk. Ik denk dat dat voor een deel ook te maken heeft met de klankverhoudingen.

Welke muziekstukken heb jij bij Transtec gehoord?

Beste Kermit,

Ik doelde op de Quad ESL 63's. De nieuwe 989's heb ik niet beluisterd. Ik heb Transtec (onbewust) misgelopen op de VAD.

Ik blijf het jammer vinden dat de ESL 63 onder zo'n 50 Hz. gewoon ophoud. Maar ik vind het midden-hoog subliem. Daarmee bedoel ik natuurgetrouw met strijkers en koper. Hetzelfde vond ik ook van het topmodel (twintower) systeem van Ad van Medevoort, wat helaas maar heel weinig mensen kennen.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Puur:

Ik ben het volledig met jouw eens, Kermit.

Hoe vaak ik wel niet een laag heb gehoord dat bijvoorbeeld de kamer binnen komt wandelen bij hogere volumes. Echt verschrikkelijk om te horen, en heeft niets met natuurgetrouwheid te maken.

De demo met Quad elektrostaten op de VAD is wellicht het slechtste laag dat ik op de VAD heb gehoord. Daarom verbaast het me dat wij dezelfde opvattingen hebben.

Ik neem trouwens aan dat een Quad ESL wel beter kan en dat het in jouw huissituatie beter klinkt.

Hallo Puur

Ik denk dat het soort laag dat moet worden weergegeven er ook toe doet. Een van de redenen dat ik 'voor gaas' ging voor de ESL63 was juist die laagweergave. Als je hoort hoe goed bijvoorbeeld het laag van een vleugel er uit komt: vol van klank en toch transparant. Je hoort het instrument gewoon 'zingen'. Ik heb zeer regelmatig op een grote Haagsche bovenwoning de klank van een prachtig gerestaureerde Steinway kunnen beluisteren, al dan niet in combinaties met andere kleine bezettingen. De ESL's komen daar echt heel dicht bij.

Muziekweergave in de huiskamer is een kwestie van keuzes maken en hoe groter de discrepantie is tussen de opname ruimte en de weergaveruimte, hoe lastiger het wordt. Wij willen een heel symfonie-orkest uit twee luidsprekers laten komen die 2,5 m uit elkaar staan en we verwachten dan ook nog dat het 'echt' klinkt. Als je er goed over nadenkt, dan is het niets minder dan een wonder dat het er nog zo goed uitkomt.

Juist omdat er voor zoveel variabelen een keuze gemaakt moet worden en persoonlijke voorkeuren zo'n grote rol spelen, dan kan het niet anders dan dat er een grote vari

Beste Kermit,

Ik doelde op de Quad ESL 63's. De nieuwe 989's heb ik niet beluisterd. Ik heb Transtec (onbewust) misgelopen op de VAD.

Ik blijf het jammer vinden dat de ESL 63 onder zo'n 50 Hz. gewoon ophoud. Maar ik vind het midden-hoog subliem. Daarmee bedoel ik natuurgetrouw met strijkers en koper. Hetzelfde vond ik ook van het topmodel (twintower) systeem van Ad van Medevoort, wat helaas maar heel weinig mensen kennen.

Groeten,

Bas

Ha Bas

Het min 6 DB punt van de ESL63 ligt op 35 Hz, dus ik vind dat je wel erg zuinig bent met je opmerking dat het onder de 50 Hz gewoon ophoudt. Ik ken het systeem van van Medevoort ook niet.

Geplaatst door Kermit:

Binnenkort ga ik weer eens een avondje genieten bij Michel met zijn Low budget Mordaunt Shorts. Gewoon een een lekker klinkend setje, niet echte top. Maar denk je nou echt dat we daarom met minder plezier naar muziek luisteren of dat ik de hele avond ga zitten denken hoeveel beter het hier op ESL's zou klinken? Ik dachthet niet.

En nou wil ik nooit meer van iemand horen dat ESL-bezitters per definitie hun eigen speakers heilig hebben verklaard en dat ze zeggen/vinden er niks anders is waar ze van kunnen genieten!

Trouwens, heel iets anders: we hebben het hier wel eens over WAF he... Nou, ik heb nu al van 2 vrouwen (vriendinnen van huisgenoten) complimenten gehad op m'n set. En niet vanwege de klank, maar vanwege het uiterlijk!!! De een vond het geheel (met audiomeubel en tv) zo mooi staan. Allemaal zwart (behalve de amp). Vond ze mooi. Alleen vond ze de tv wel wat klein. En dan had ze het nog niet eens gehoord (niet op dat moment tenminste). De andere zei (vandaag) dat ik wel 'een erg gave boxenset' had. De muziek stond op dat moment wel aan, maar ze kwam 'toevallig' langs m'n kamer lopen en toen zag ze m'n set staan en zei ze dus dat ze het mooi vond. Ook zonder te luisteren dus. Alleen vond ze de tv wel wat klein... :rolleyes: Ja, ik ook. Ziet er ook best stom uit eigenlijk, zo'n mini-tv tussen 2 van die (relatief) grote speakers :) Maar ja, voorlopig moet ie nog ff...

Beste,

Kermit: Als je (naar mijn mening) het eerste en beste dynamische/electrostatische systeem wilt luisteren moet je zeker eens een afspraak in Maarsen maken, en vragen om een demo van Ad's Top systeem. Dat was zo ontzettend goed!

Spido: Zou de keuze niet veel makkelijker worden, als Klaas ook een groot Speksteen systeem bouwd met 12" woofer? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten.

Henrie: Ik zou toch liever wensen dat die twee vrouwen ergens anders oog voor hadden, dan mijn set :D. Aan de andere kant, "mijn set" kun je natuurlijk heel breed interpreteren :D :D.

Groeten,

Bas

Beste,

Henrie: Ik zou toch liever wensen dat die twee vrouwen ergens anders oog voor hadden, dan mijn set :D. Aan de andere kant, "mijn set" kun je natuurlijk heel breed interpreteren :D:D.

Groeten,

Bas

Nou, die vrouwen hebben al oog voor hun vriend (neem ik aan). En laten we dat maar zo houden... :D

(...) Spido: Zou de keuze niet veel makkelijker worden, als Klaas ook een groot Speksteen systeem bouwd met 12" woofer? Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten.

(...)

Hallo Bas,

Daar heb ik 't al met 'm over gehad!

Het lijkt 'm heel mooi, maar 't zou niet transportabel worden...

Geplaatst door Kermit:

(...) Het min 6 DB punt van de ESL63 ligt op 35 Hz, (...).

Beste Kermit,

Zo lang jij jokt, zal ik je bestrijden...

Jij hebt ook natuurkunde gehad op school.

Dus kun jij, net zo goed als ik, voor elke golflengte (frequentie) berekenen op welke afstand van het membraan de druk als gevolg van de akoestische kortsluiting in elkaar stort.

En je weet net zo goed als ik dat je de geluidsdruk van een esl mooi recht kunt opmeten als je de meetmicrofoon pal voor het midden van het membraan zet.

Je meet dan echter druk, en geen geluid.

Niemand twijfelt eraan dat het membraan van een esl twintig keer per seconde flink heen-en-weer kan wapperen.

Maar daar is nog geen bas mee geproduceerd.