SpeedyAndr Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Eric, Zowel de Kappa als de R90 zijn geen fullrange weergevers. De problemen in het laag hebben dus niets te maken met het feit dat ze fullrange zouden zijn. Groeten, Bas Zucht, Erik noemde akoestische problemen in het gebied dat gewoon goed hoorbaar is bij beide modellen. Dat ze niet full range zijn is geen enkel probleem en het heeft niets met Erik's opmerking te maken, je mist hooguit een octaaf dat door slechts enkele instrumenten in 1 op de 100000 opnamen wordt geproduceerd, nl. een toon onder de 27 resp. 29Hz. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 er zit meer sublaag in een opname dan je denkt dikke kans dat die 29hz al niet eens in je kamer tot uiting komt door akoestische redenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door JSA:er zit meer sublaag in een opname dan je denkt dikke kans dat die 29hz al niet eens in je kamer tot uiting komt door akoestische redenen Da's dan mooi meegenomen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Kermit: Ha Bas Het min 6 DB punt van de ESL63 ligt op 35 Hz, dus ik vind dat je wel erg zuinig bent met je opmerking dat het onder de 50 Hz gewoon ophoudt. Ik ken het systeem van van Medevoort ook niet. Ha Kermit, Min 6dB is wat anders dan min 3dB uiteraard.. Hier het systeem van Ad van Medevoort! Mijn persoonlijke favoriet.. Hier wat informatie: De Van Medevoort RE8.5 referentie luidsprekersysteem met elektrostatische mid-hoogunit. Slank gelijnd vloerstaand model in line source uitvoering. Door zijn bijzondere vormgeving is deze luidspreker zeer goed inpasbaar in elke luisterruimte, zowel in de professionele studio, als in een ruimere living. Het model is opgebouwd uit twee segmenten, waarbij de laagkast intern is voorzien van ons exclusieve antiresonantie sub-laagsysteem. Het "laag" is hierdoor nog verder verbeterd. Minder compressie, een voller laag, meer openheid en rust in het middentonengebied. Het "hoog" is faselineair geplaatst naast het "laag", waarbij de ESL unit is voorzien van een akoestische lens voor een grotere spreiding en ter voorkoming van diffractie. De luidsprekers worden als linker en rechter model uitgevoerd c.q. geleverd. Perfecte reproductiekwaliteit van elk genre muziekweergave bij elk realistisch afluisterniveau. Techniek De Van Medevoort RE8.5 referentie line source luidsprekersysteem met elektrostatische mid-hoogunit. Het model is opgebouwd uit twee segmenten, waarbij het "hoog", een elektrostatische line source met een oppervlak van 50x1000mm, faselineair is geplaatst als dipool naast het "laag". Deze ESL unit, geconstrueerd met een zo open mogelijk statorsysteem uit akoestisch dood en resonantievrij materiaal, is voorzien van een akoestische lens ter voorkoming van diffractie en bundeling. De spreiding is met name in het horizontale vlak zeer groot, waardoor een perfecte focussering en plaatsing van de instrumenten in het geluidsbeeld gerealiseerd wordt in zowel breedte, als diepte en hoogte. De in eigen beheer ontwikkelde en gefabriceerde c-kern audiotrafo met een groot dissipatievermogen, gecombineerd met een speciale aanpassingsnetwerken en x-overfilter maakt het mogelijk met minder vervorming meer vermogen aan de ESL te leveren. De laagkast heeft een optimale inhoud gekregen voor interne plaatsing van het exclusieve antiresonantie sub-laagsysteem. Het laagfrequente-prestatieniveau is hierdoor nog verder verbeterd. Minder compressie, een voller laag, meer openheid en rust in het middentonengebied. Ondanks zijn geringe afmetingen is, in verhouding met andere meestal veel grotere luidsprekers in dezelfde doelgroep, de "voelbare" laagweergave met gemak te realiseren. De laagweergave loopt recht door tot onder de 40 Hertz! De plaatsing van de laag- en de hoogunits is "in line" uitgevoerd, waardoor fasegedrag en geluidsbeeld niet worden aangetast. Staande golven verticaal in de luisteruimte worden nagenoeg voorkomen, terwijl het dynamisch rendement met ongeveer een factor 6 wordt verhoogd. Bij de vM RE8.5 zijn alle units per luidsprekersysteem op een speciale wijze gefabriceerd, gemodificeerd en geprepareerd om maximaal rendement en blijvend hoge geluidskwaliteit te realiseren. De diverse elektronische componenten voor de luidsprekers worden nauwkeurig per set gepaard en gematched, vervolgens individueel getuned en ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Beste PD, Imposant systeem! Zal wel een slordige duit kosten, zeker? Maar dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Ha Bob, AR staat bij van Medevoort voor Anti-Resonantie. D.w.z. dat de laag units in een gesloten kast passief worden gedempt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: heb jij wel eens 32 gehoord ? ik vind dit sub laag . vorige maand was ik nog bij het stemmen en intoneren van een orgel aan het kijken /luisteren . en 32 is echt heel laag . nog net hoorbaar . daaronder word het meer een gevoels kwestie . 32 voets pijpen stemmen is heel lastig nl , deze gaan tot 16 hz , en dit is absoluut niet meer hoorbaar . Dat ben ik al jaren aan het verkondigen Ik vond de demonstratie van B&W heel mooi,aangezien ze dit over hadden gelaten aan de Philips technici , die met een eigen opname ,optimaal konden demonstreren in een grote ruimte.(!) Klonk heel natuurlijk. Terug naar stereo was het veel minder. Zet je een set 800's in een kleiner kamertje met een willekeurige cd op,dan wordt het een heel ander verhaal.Niet slechter of beter,maar heel anders. Daarom is het ook zo moeilijk een oordeel te vellen over de diverse apparatuur op een beurs,vooral voor het laag.Dit moet je toch uitproberen in een ruimte die je kent en iedereen zal daarom een andere speaker prefereren voor zijn thuissituatie. Wel of geen fulrange vallen daarbij vergeleken in het niet. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 (geluids)druk is een gevoelskwestie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Kermit:Zonder nu iemand tegen de schenen te willen trappen: Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten hoe echt laag klinkt........ Zou wel eens kunnen kloppen. Bij veel sets hoor je naar mijn idee een veel te 'schoon' laag. In de concertzaal (klassiek concert, dus onversterkt, valt me juist wel eens op hoe 'vet' het laag in werkelijkheid is. Helemaal niet zo schoon, maar ik zou haast zeggen dat het wat rommelig/dichtlopend klinkt. Ook is het laag zo sterk dat je het niet alleen hoort, maar in je hele lichaam kunt voelen tijdens de luide passages. Je voelt het ook echt vanaf het podium door de grond naar je luisterplaats komen. Niet alleen via de lucht! Dat brengt me tevens bij een ander punt: de voortplantingssnelheid van door de grond is veel hoger dan door de lucht. M.a.w. je voelt eerst het laag, en pas iets later hoor je het (let wel: we praten hier over milliseconden!). Volgens mij een punt dat bij hifi nog onderbelicht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Zee: Dat brengt me tevens bij een ander punt: de voortplantingssnelheid van door de grond is veel hoger dan door de lucht. Interessant Zee....heb je hier meer info over En ik maar denken dat het altijd andersom is Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Zee: Dat brengt me tevens bij een ander punt: de voortplantingssnelheid van door de grond is veel hoger dan door de lucht. Vandaar dat die konijnen in die holen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Kermit, Ik doelde op de Quad ESL 63's. De nieuwe 989's heb ik niet beluisterd. Ik heb Transtec (onbewust) misgelopen op de VAD. Ik blijf het jammer vinden dat de ESL 63 onder zo'n 50 Hz. gewoon ophoud. Maar ik vind het midden-hoog subliem. Daarmee bedoel ik natuurgetrouw met strijkers en koper. Hetzelfde vond ik ook van het topmodel (twintower) systeem van Ad van Medevoort, wat helaas maar heel weinig mensen kennen. Groeten, Bas Ha Bas Ik zou dat systeem ook best wel eens goed willen beluisteren, maar ik zit een beetje in dubio. Voor mijn gevoel kan ik het niet maken om beslag te leggen op de tijd van van Medevoort, als er geen sprake is van een mogelijke aanschaf. Maar als iemand ze een keer gaat beluisteren, dan schuif ik graag aan.. m..vr.gr. John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Geplaatst door Bob James:Beste PD, Imposant systeem! Zal wel een slordige duit kosten, zeker? Maar dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 24 oktober 2003 Report Share Posted 24 oktober 2003 Ruud, Ik heb voor dit onderwerp even een aparte thread voor geopend. Zie HIER Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 25 oktober 2003 Report Share Posted 25 oktober 2003 Geplaatst door dirtyherrie: Ik vond de demonstratie van B&W heel mooi,aangezien ze dit over hadden gelaten aan de Philips technici , die met een eigen opname ,optimaal konden demonstreren in een grote ruimte.(!) Klonk heel natuurlijk. Terug naar stereo was het veel minder. Marc Ik vond de demo met 5 Nautilus 800 ls een bedrieglijke situatie. Men had een geweldig grote ruimte waar men ofwel met 2 ls werkt ofwel met 5 ls. Met de 2 LS had men bijna geen reflectie aangezien men bijna in een open ruimte zat. Met 5 ls kan men dan natuurlijk het ontbrekende effect van relectie van de zijmuren en achterste muren simuleren. Als je zoals ik achteraan de zaal zit dan hoor je ook geen natuurlijk effect, maar wel een overdreven geluid vanuit de rear speaker(s). Maar wie luistert er nu thuis in een dergelijke ruimte. Ik vond het een marketing gestuurde demo die niet de re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 oktober 2003 Report Share Posted 25 oktober 2003 Geplaatst door Puur: Ik ben het volledig met jouw eens, Kermit. Hoe vaak ik wel niet een laag heb gehoord dat bijvoorbeeld de kamer binnen komt wandelen bij hogere volumes. Echt verschrikkelijk om te horen, en heeft niets met natuurgetrouwheid te maken. De demo met Quad elektrostaten op de VAD is wellicht het slechtste laag dat ik op de VAD heb gehoord. Daarom verbaast het me dat wij dezelfde opvattingen hebben. Ik neem trouwens aan dat een Quad ESL wel beter kan en dat het in jouw huissituatie beter klinkt. Ha Puur De reactie die ik een stukje verder heb gegeven met de naam van Bas er boven, was een reactie op dit stukje. Ik dacht dat Bas dit geschreven had. Nu zie ik dat jij het bent geweest... m.vr.gr. John Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2003 Report Share Posted 26 oktober 2003 Geplaatst door gamutter: Ik vond de demo met 5 Nautilus 800 ls een bedrieglijke situatie. Men had een geweldig grote ruimte waar men ofwel met 2 ls werkt ofwel met 5 ls. Met de 2 LS had men bijna geen reflectie aangezien men bijna in een open ruimte zat. Met 5 ls kan men dan natuurlijk het ontbrekende effect van relectie van de zijmuren en achterste muren simuleren. Als je zoals ik achteraan de zaal zit dan hoor je ook geen natuurlijk effect, maar wel een overdreven geluid vanuit de rear speaker(s). Maar wie luistert er nu thuis in een dergelijke ruimte. Ik vond het een marketing gestuurde demo die niet de re Link to comment Share on other sites More sharing options...
gamutter Posted 26 oktober 2003 Report Share Posted 26 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Je hebt gelijk als je zegt voorlopig voor mij nog stereo, want een dergelijke ruimte en set is voor de meeste niet bereikbaar (jammer genoeg voor mij ook niet). Ik ben het echter absoluut niert met je eens m.b.t. het gepresteerde. Dit was werkelijk van een zeer hoog niveau. Waarschijnlijk het best wat ik ooit heb gehoord, en zeker op dit vlak (surround). Hier liet men duidelijk horen wat de mogelijkheden en verschillen zijn t.o.v. stereo. De mensen die achterin stonden, hebben dus absoluut geen goede referentie gehoord. Maar als je net zoals ik vrijwel op de referentiestip zat (kruisje met plakband onder de stoel ) was het extreem goed. Wat ik bedoel is dat de opstelling was alsof men in de open lucht luidsprekers opstelt. Dan heeft men ook geen reflecties door muren en dan zal een 5 speaker systeem wel de reflecties kunnen simuleren en dus een beter resultaat neer zetten. Dit vind ik echter geen eerlijke vergelijking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geachte allemaal, De vM RE8.5 is dus het topmodel waar Ad persoonlijk thuis ook mee draait. Dit model wordt ook gebruikt in enkele Nederlandse Studio's (denk aan de Postbank reclame). De prijs voor deze speakers zit op 4950 euro per stuk. Relatief veelste goedkoop! De kennis en research die in dit model is gestopt is terug te vinden in de RE7.5 (het broertje). Ook is het laagsysteem van de RD8.5/7.5 gelijk aan de grote RE8.5/7.5! Alleen bestaat het mid en hoog van de RD serie uit een dynamische lijnbron (8 softdome's op een rij).. Zelf ben ik erg nieuwsgierig naar de kleinere modellen! De combinatie van de electrostaat en de dynamische units is bij de RE8.5 buiten gewoon schitterend.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts