Jump to content

zand vulling speakers

Ren
 Share

Recommended Posts

bij sommige luidsprekers wordt vermeld dat je de voet met zand kunt vullen, wat voor effect heeft dit op het geluid, klank, of lage tonen (worden de lage tonen strakker of minder nadrukkelijk?)

gaarne antwoord

Zoals je wel kent van Newton: actie=-reactie

Maw als je driver van je speaker bv naar voren gaat, gaat de hele kast naar achter. Dit zie je niet of nauwelijks, maar de bas wordt duidelijk minder en bij de hoge tonen treedt een zogenaamd doppler-effect op (als de geluidsbron beweegt wordt de absolute frequentie anders). De bas wordt minder omdat een aanzienlijk deel van de impuls gaat zitten in het versnellen danwel afremmen van de kast.

Door het voetstuk of onderste gedeelte van een speaker te verzwaren mbv zand of lood, vergroot je het zogenaamde massa-traagheidsmoment van de speaker. De bas wordt krachtiger en de hoge tonen zuiverder. Dit is ook waarom high-end speakers soms wel honderden kilo's zwaar zijn

Als je de mogelijkheid hebt om de speaker te verzwaren is dit zeker een aanrader.

Mijn Monitor Audio 20 SE kan je ook met zand vullen. Dat had ik ook gedaan , maar bij verplaatsing van de speakers heb ik er toen weer wat uitgehaald. Meer is niet per definitie beter. De oude importeur van MA was ook niet zo'n voorstander van vullen met zand (wat doen die jongens tegenwoordig).

Toen ik wat zand uit de speaker haalde heb ik geprobeerd dit te doen door ze te wegen. Dat lukte niet en ik heb ze voor de grap ook nog eens leeg gewogen, dat scheelde tot mijn verbazing iets van 300 gram.

Persoonlijk zou ik altijd luidspekers kiezen waar je veel aan kan tweeken zoals met zand vullen. Dat geeft je toch wat meer mogelijkheden bij de aanpassing in je luisterruimte. Vroeger had je zo'n knopje waar je hoog en laag mee kon temperen. Misschien niet helemaal high end maar toch praktisch.