Jump to content

HERKANSING PP IN NIEUW-BEYERLAND.


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Bedankt jongens, dat is een duidelijk antwoord.

 

Vroeg dat omdat dit zo langzamerhand mij heel veel over de kwaliteit in een notendop vertelt. Ieder spoortje vervorming of andere ongerechtigheid verstiert n.l. de eigenschap om het geluid los van de speakers te krijgen.

 

Het geluid los van de speakers krijgen is m.i. DE kunst van het speakerbouwen.

Sterker nog, heb ontwerpen gehoord waarbij het eigenlijk niet zoveel uitmaakt waar ze staan (binnen redelijke grenzen natuurlijk): Het geluidsbeeld blijft los in de kamer staan zonder dat de speakers zelf duidelijk te lokaliseren zijn. Krijgt een ontwerper dat voor elkaar dan doet ie het goed.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door telefunken:

niet voor het 1 of ander maar 9 man aanwezig bij de luistersessie en zo weinig reactie's hier dan klopt er toch iets niet.

 

of jullie zijn niet tevreden of jullie wachten op elkaars antwoorden.

 

Een antwoord van Kermit is onderweg en de anderen hebben al een (vrij korte) indruk gegeven :)

Tevredenheid of niet lijkt mij geen reden om wel of niet te antwoorden.

Ik mis alleen Hans nog, die is misschien ergens anders mee bezig.

Klaas zelf gaat waarschijnlijk niet antwoorden :):)

En last but not least, waar blijft Erik nou?

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door telefunken:

niet voor het 1 of ander maar 9 man aanwezig bij de luistersessie en zo weinig reactie's hier dan klopt er toch iets niet.

 

of jullie zijn niet tevreden of jullie wachten op elkaars antwoorden.

 

Ik weet niet wat de anderen ervan vonden, maar ik vond het zeker niet verkeerd (de anderen ook niet geloof ik).

Een aantal hebben al wel gezegd wat ze ervan vonden. Maar er zou nog meer volgen. Gewoon geduldig wachten, komt wel... :)

Link to comment
Share on other sites

Het onmogelijke kan direct geleverd worden, wonderen duren wat langer :D

 

Beter een goed en evenwichtig verslag dan een te snelle impressie :)

 

De impressies tot nu toe zeggen mij overigens al wel een hoop, zeker in de contekst van eerdere verslagen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Wordt ook tijd voor een iets ander geluid. Ook ik heb geconstateerd dat in het laag (ik schat zo vanaf 50 Hz omhoog) de weergave te terughoudend is. Dat was bij de vorige luistersessie precies zo. Het middengebied is t.o.v. de eerste sessie enorm opgeknapt (geen vervorming en vooral: minder luid). Het totale klankbeeld is daardoor veel evenwichtiger geworden. Een paar indrukken, gelardeerd met commentaar.

 

Bepaalde frequentiegebieden worden nog wat benadrukt. Dat blijkt vooral bij het tingel en pluk werk: dat komt er luid en duidelijk uit. In dat gebied zit ook veel ruimteinformatie, dus dat had ook zeker invloed op de ruimtewerking. Bij sommige stukken trad weer ineens een zekere matheid op, maar dat was zeer incidenteel.

Dat wat onregelmatige frequentieverloop werd goed hoorbaar bij een loop omhoog van de vioool. Je hoorde toen een klankkleurverandering optreden.

 

Ik vond het geluid in het algemeen goed tot zeer goed loskomen van de luidsprekers met een duidelijke illusie van de aanwezigheid van de opnameruimte.

De Count Basie orchestra opname klonk nu alles behalve historisch. Trompetten mooi scherp en direct waar nodig, maar... met een soort warm randje aan de onderkant. Trombones werden niet zo goed weergegeven, toch weer een beetje neuzige, gesloten klan. Saxen heel mooi soft met die typische hesige klank. Piano klonk mooi in proportie, maar niet niet helder genoeg en ook weer dat beetje bloedarmoede in het laag. Maar begrijp me goed: ik vind dat heel veel conussystemen daar last van hebben.

 

Vrouwensstemmen kunnen bij luid afspelen een beetje hard van karakter worden.

 

De reumteafbeelding vond ik in het algemeen erg mooi met een hoge 'pin-point'factor. Dat werd duidelijk minder bij luide, complexe passages. Koren bestonden niet meer uit individuele zangers, maar kregen dan meer een soort 'zoem'klank. De 11e van Shostakovich - Concertgebouworkest - Haitink (2e deel - een stuk zeer complex orkest werk met heel heftig slagwerk) vloeide in de luidste passages echt wel een beetje dicht.

 

Of dat dichtvloeien in complexe, luide passages te wijten is aan de set up of de luidsprekers durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik deel de mening van Hans niet dat zoiets nooit door de luidsprekers zou kunnen komen. Aan de andere kant heb ik geen enkele reden om aan de set van Erik te twijfelen. Dus doe ik er geen uitspraken over.

 

Ik realiseer me dat ik toch te veel bezig ben geweest met de aspecten die naar mijn idee nog verbeterd zouden kunnen worden en daarmee doe ik geen recht aan de kwaliteiten van de PP Kings die we gisteren gehoord hebben. Want er stond nu een set te spelen die zich zonder moeite kan handhaven naast allelei commerciele luidsprekers, ook van een hogere prijsklasse. De klank heeft iets eigens, iets speciaals. In sommige opzichten echt spectaculair, zonder vermoeiend te worden. In andere opzichten iets minder geslaagd, maar dat lijkt me meer toe te schrijven aan mijn eigen voorkeuren.

 

Kortom: de Kings hebben zich in mijn oren gerevancheerd. Nu kan ik heel goed begrijpen waarom Puur voor deze luidsprekers gekozen heeft.

Perfect Performer? Nee, dat nog niet. Maar Klaas is er veel dichterbij gekomen.

Als je in de gelegenheid bent om naar een van de demo-sessie te gaan: DOEN

Link to comment
Share on other sites

Hoe is de sessie verlopen nadat Henrie en ik vertrokken waren confused.gif

Dat mid-laag blijft me bezig houden ....

Ik heb op meerdere lokaties in de kamer gehoord dat bijv. een grote trom niet geheel uit de verf kwam.

Wel puntig, maar weinig "vel" geluid.

Hans zou dit formuleren als "weinig hout", want ook bij bepaalde blaasinstrumenten en percussie meende ik iets te missen, de gewoonlijk ronde klank maakte plaats voor een vrij iele weergave.

 

Diep laag was geheel geen probleem en ik hoorde geen storende opslingering in de kamer, het laag was strak en duidelijk.

Op deze puntjes na kan ik de Kings ook aanbevelen, al heb je wel een heel weinig eisende (of blinde) vrouw nodig, om ze thuis te mogen neer zetten :D

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik begin jullie een beetje te kennen inmiddels, en als er helemaal geen kritiek zou zijn zou ik gaan twijfelen.. :)

De tendens is in ieder geval positief begrijp ik, en dan moeten het wel goede speakers zijn (voor dat geld) met zo'n kritisch publiek.

Ik vind dat leuk, ik gun het zo'n

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door cgm:

Ik begin jullie een beetje te kennen inmiddels, en als er helemaal geen kritiek zou zijn zou ik gaan twijfelen.. :)

De tendens is in ieder geval positief begrijp ik, en dan moeten het wel goede speakers zijn (voor dat geld) met zo'n kritisch publiek.

Ik vind dat leuk, ik gun het zo'n

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk tijd om wat te schrijven, we hadden vandaag zo'n 25 man op bezoek (familiedag, heeeeel gezellig).

 

Voor mijn gevoel waren er heel grote verschillen, niet tussen de eerste en tweede PePe, maar tussen het begin en het eind van de avond.

 

Hoe langer ik er over nadacht hoe sterker het gevoel was dat er iets veranderde. Of het door de gekozen muziek komt of door wat anders weet ik niet.

 

Maar eerst mijn globale indruk:

de PePe doet mij denken aan een heel goede mini monitor, maar dan met een diep doorlopend laag. Dit vind ik een enorm compliment voor een luidspreker, omdat de meeste vloerstaanders iets wolligs hebben.

 

Het warme, "houten", ronde, kastklankgeluid wat sommige misten in deze speaker is m.i. vaak het gevolg van kleuring. Dat dit er niet was stoorde mij dus in het geheel niet. Ik vind n.l. dat deze speakers op een heel hoog niveau presteren, vooral op het gebied van precisie, plaatsing en ruimte. Echt ver boven modaal. Ook komt het geluid mooi los van de kasten, en is de plaasting in de gehele kamer gewoon goed te noemen.

 

Ik zou er heel goed mee kunnen leven. Mijn vrouw echter niet (denk ik) ik heb n.l. zelden zulke lomp vormgegeven luidsprekers gezien. Ze zijn net zo breed als ze diep zijn (0,45 m) en ca. 1,2 m hoog. Wat dat betreft is de kleinere veel eleganter.

 

Toen ik in het begin op de eerste rij zat viel het mij op dat er nauwelijk laag was waar te nemen, toen heb ik ook voorgesteld de luidsprekers wat naar achter te schuiven. Hierdoor werd dit al wat beter, maar van een royale laagweergae was geen sprake.

 

Later zat ik achterin en was het laag nog steeds niet op het volume wat ik graag hoor. Ook was het gat waar Andr

Link to comment
Share on other sites

Dat veranderen van het laag is mij niet zo opgevallen, de volumeknop stond ook wel erg ver open en dan corrigeren m'n oren dat wel even :o

Wel leek het of de ruimte informatie en detaillering in de loop van de avond wat minder werd, misschien tegelijk met het aanzwellende laag.

 

De laatste cd's (die ik o.a. draaide) waren wel behoorlijk luid en met intensief laag.

The Gathering zal de opwarming best versneld hebben :)

Dat is opzich wel jammer, want dat zou betekenen dat deze eindbak heel lang nodig heeft om op de goede werktemperatuur te komen ..... als dat de oorzaak van de klankverandering was tenminste :rolleyes:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

Helaas Jopie, die lach zit er niet in. Ik dacht dat je mijn luistervaardigheden toch wat hoger zou inschatten. Krijgt mijn ego hier toch even een deuk, zeg ;)

 

Ik weet niet of je tussen de 2 versterkers door nog bij Erik hebt geluisterd, want dat vind ik wel een belangrijk verschil, een kleine Quad of zo'n enorme klasse A MF ....

Ik heb het verschil met de ESL's kunnen horen, stabilteit, betere controle en meer dynamiek zijn de belangrijkste verschillen in mijn oren :)

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...