Jump to content

HERKANSING PP IN NIEUW-BEYERLAND.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Scat-Man:

---berichten te plaatsen die onwaar en/of lasterlijk, inaccuraat, vulgair, obsceen, seksueel georienteerd, beledigend, kwetsend, bedreigend, haatdragend, privacy- of anderszins wetoverschrijdend van aard zijn. Scat-Man.

Aan je naam te zien zou jij de laatste moeten zijn die problemen heeft met dit soort taalgebruik.

Geplaatst door spido:

Hoezo?

Ik wil het je wel vertellen, maar het komt toch niet over, ben ik bang (Koot van Bie). Dus laat maar.

Het is niet zo belangrijk dat jij weet wat ik weet, want als jij zou weten wat ik weet, dan weet ik zeker dan jij dan weet te melden dat je zeker weet, dat wat ik zeker meen te weten niet in overeenstemming is met wat jij weet. Dus ik weet het nog zo net niet...

Even een antwoord op de vraag over de dip in het mid-laag:

20022401.jpg

Met deze 4 units vond Bas de King mooi, we hebben geluisterd naar een King met 3 units.

Ik ben benieuwd waarom eerst 4 units werden gebruikt, waarvan 3 ook in de huidige King zitten.

Het deel van het laag wat ik miste associeer ik met "body".

Mannelijke stemmen krijgen borstinhoud, bij (bas)gitaren hoor je de kast, evenals bij violen en percussie wordt natuurlijker omdat je behalve het vel ook de "holte" er achter hoort.

Ik kan uit m'n hoofd geen bepaalde frequentie hierbij noemen.

Ter vergelijking: Bij de ESL63 hoor je ook vrij weinig van deze klank, ondanks dat hij als rechtlijnige weergever wordt bestempeld.

Een grote Magnepan geeft dit mid-laag beter weer.

Ron zou een 1 op 1 vergelijking kunnen maken, want hij bezit beide speakers.

Het vergelijk met de genoemde Infinity speakers gaat mank, ik doel op de passieve varianten zoals de Kappa 8, 9 en de Renaissance 90.

De Renaissance 80 ontbeert ook dit stukje midlaag, omdat de mid-bass coupler niet is ingebouwd.

De EMIM (buiten zijn optimale werkgebied) zou dit moeten aanvullen.

Gisteren heb ik bij Ome Henk wederom "body" kunnen horen met 2 verschillende bronnen en ook met 2 verschillende versterkers op zijn Usher speakers.

Bij Hans van Liempd thuis hoor ik ook ook "body", ondanks de wat "dunne" weergave van de Array versterker en met gebruik van de volgens Hans zeer neutrale gevlochten interlinks en speakerkabels.

Zowel de Sony cdspeler als de mijne laten "body" horen bij Hans.

Ook in Jitze's set met Klipsch Heresy speakers hoor ik "body" en bij Rene met de B&W matrix 800 ook.

Moet ik dit rijtje nog aanvullen met 10-tallen extra audiosets waarbij "body" wel hoorbaar is confused.gif

Het zou misschien niet aan Infinity, mijn (en Hans') oren en al die andere sets kunnen liggen, maar aan de PP King.

Ik wil de King best een keer in een andere akoestiek beluisteren, bijvoorbeeld bij Puur eind deze maand.

Andr

Geplaatst door Sherwin:

Jij bent SPIDO, dus doe er wat aan zou ik zeggen(...)

Je zegt het: ik ben Spido.

Ik ben dus geen moderator, hier.

Dus kan ik je niet van het forum af... eh...

:D:D flikkeren, zoals je d'r bij hifi.nl ook al een keer bent... eh... afge... :D:D flikkerd!

Aan iemand die alleen maar negatief is, voortdurend scheldt, en vuile taal uitslaat hebben we - ik in ieder geval - geen... eh... :P beh

Beste Paul,

Ach, van een echt filter is eigenlijk geen sprake meer.

KF is van hogere orde Butterworthfilters met inductiecompensaties afgedaald tot bijna-geen-filter.

De woofer hangt direct, geheel ongefilterd, aan de versterkeruitgang.

Net als bij een actief systeem, dus.

Maar dat was bij de vorige versie ook al zo.

De middentoner en de tweeter hebben alleen een inductievrije MKP seriecondensator als high-pass, en zijn in gelijke polariteit met de woofer aangesloten.

Maar dat was bij de vorige versie ook al zo.

De condensator voor de middentoner heeft nu een kleinere waarde, waardoor de lage grensfrequentie een octaaf hoger ligt dan in de vorige versie.

De woofer en de middentoner overlappen elkaar hierdoor minder - en de resterende overlapping beperkt zich nu tot een minder kritisch gebied.

Geplaatst door spido:

Luisteren bij Puur lijkt me een goed idee!

Niet om een beter idee van de King te kunnen krijgen, maar om te ontdekken hoe goed een niet-dure versterker kan zijn! Die Creek van hem is een heel muzikaal krachtpatsertje.

Het is altijd leuk zo'n compliment te ontvangen!

Ik ben het ook met je eens. Alleen, de absoluut geweldige transparantie en detail in het laag, zoals ik dat bij Picoso heb gehoord, dat krijg ik niet uit het kleine kastje. Maar ik denk ook dat het op dat gebied geven en nemen is.

Geplaatst door spido:

je moet 'm ook eigenlijk van een behoorlijke afstand beluisteren.

Ook ik ben een stuk opgeschoven naar achteren in de kamer. Serieus luisteren, zoals met Picoso en Andr

Geplaatst door Michel Romijn:

Tja Andre,

Waarom zat je anders heel de avond met die DV-cam op je schoot?

Groet Michel ;)

Ik heb opnames gemaakt met het doel het geluid op te nemen, dat is redelijk gelukt.

De beelden zijn echter slecht, want het was veel te donker bij Erik.

Ik heb een filmlamp op de camera, maar die had de opnameduur enorm bekort.

Het enige dat je ziet is het raam bij Erik als ik de belichting op voer :rolleyes:

Erik2.jpg

Andr

Geplaatst door erik klijnsmit:

aan mijn kamer kan het niet liggen .

die benadrukt de 50 hz nl.

ik denk dat klaas een speaker heeft gebouwd die in onze oren wat ongewoon klinkt .

nl zonder een slamning vette bas .

in het begin moest ik er ook aan wennen ,

maar toch heb ik het idee dat alles daardoor veel echter gaat klinken .

ook heb je veel minder problemen met de laagenergie in de huiskamer .

als ik klaas was ,zou ik hem zeker zo houden .

kben toch stiekum een beetje verliefd geworden op de klank van de PP. ;)

Beste Erik,

Ik blijf er toch maar over tobben!

Je zegt dat jouw kamer 50 Hz benadrukt.

Hoe weet je dat?

Van een test CD?

Of van een toongenerator?

Heb je het effect gehoormatig vastgesteld?

Of heb je het zichtbaar kunnen maken? (SPL-meter, spectrum analyzer.)

Doet het zich in de hele kamer voor, of alleen in het midden?

Als 50 Hz inderdaad wordt benadrukt, kan dat betekenen dat 100 Hz minder luid wordt weergegeven.

Is dat inderdaad zo?

Alvast bedankt voor je reactie!

Vraag toch niet naar de bekende weg. Je weet best dat Erik dat soort metinegen niet kan uitvoeren. Welke muziekliefhebber kan dat wel?

Klaas is er zelf bij geweest en die heeft zowel de Kings als de Acoustats goed kunnen beluisteren in de luisterruimte van Erik en op de set van Erik. Je weet zo ongeveeer alles van Klaas, hebt het zelfde meegemaakt, dezelfde voorkeuren en dezelfde eigenaardigheden. En jullie doen ook nog eens letterlijk dezelfde uitspraken. En dit zou je ineens van Klaas niet weten?

Dus als Klaas het niet gehoord heeft, dan is er toch geen probleem? Dan is het kennelijk zo als Klaas het graag heeft

Geplaatst door Kermit:

(...) Klaas is er zelf bij geweest (...) Je weet zo ongeveeer alles van Klaas (...) En jullie doen ook nog eens letterlijk dezelfde uitspraken. (...)

Dus als Klaas het niet gehoord heeft, dan is er toch geen probleem? (...)

Beste Kermit,

Jawel, Klaas was er bij... maar

Spido

Jij haalt je informatie zeker niet alleen van het forum. Zo heb je enige tijd geleden meerdere malen aangegeven dat je een lijstje bij Klas op de keukentafel had zien liggen met data en locaties van de PP on tour. Dat lijstje heb je zelfs een paar keer op het forum gezet. En na de eerste luistersessie wierp je jezelf op als spreekbuis van Klaas, met de nodige citaten van hem. Och die citaten had je van het forum, natuurlijk! Nee, ho, wacht eens even, Klaas forumt niet/nooit, dus dat kan niet... Toch een andere informatiebron?

En voor jou informatie: Henri van Hessen ken ik alleen van naam. Ik heb de man een paar maanden geleden voor het eerst gezien, toen hij als hoog bejaarde man even bij Transtec binnen kwam lopen toen ik daar ook een keertje was. Verder heb ik hem nooit gezien of gesproken of anderszins contact met hem gehad. En dat wou ik ook maar zo houden. Voor mij wel een geluk dat de Quad-spulletjes door zo'n goede importeur hier op de markt gebracht worden.... Ik denk dat ze qua service uniek zijn in Nederland.