Jump to content

Fotoverslag IFA Berlijn 2003

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Geerdie:

Complimenten voor de mooie foto's Audiopaul.

Maar wat zie ik daar op pagina 4???

Een opengewerkte Thiel CS2.4 met op het laag een, een... KEF B139??? Althans, daar lijkt 't op. Of is dat, hoe noemen ze dat, een passieve resonator ofzoiets?

Wat is dat Paul, heb je daar toevallig nog naar gekeken of alleen een kiekje gemaakt?

Hoi Geerdie,

Dank voor je compliment. cool.gif

Daar hoefde ik verder niet naar te kijken, want ik heb zelf de grotere Thiel CS 3.6 in de luisterruimte staan.

De CS 2.4 is inderdaad een basreflex met een gecontroleerde bas-reflexpoort oftewel passieve radiator.

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi Geerdie,

Dank voor je compliment. cool.gif

Daar hoefde ik verder niet naar te kijken, want ik heb zelf de grotere Thiel CS 3.6 in de luisterruimte staan.

De CS 2.4 is inderdaad een basreflex met een gecontroleerde bas-reflexpoort oftewel passieve radiator.

Misschien een stomme vraag: wat is eigenlijk het voordeel van een passieve radiator t.o.v. een "gewone" basreflex?

Geplaatst door Wijx:

heb je toevallig hobby-fotograaf in je vrije tijd? Het zijn echt mooie duidelijke foto's.

Sommige apparatuur staat trouwens wel opgesteld als duizenschuiveropstelling (leuk voor scrabble). Toch zonde dat ze niet wat meer investeren in een audiorek

Hoi Wyx,

Ik was vroeger een zeer aktief amateur-fotograaf met eigen doka, dus ik zal nog wel wat gevoel voor compositie overgehouden hebben! :) Bovendien is het niet echt een straf om met een 5.1 megapixel Nikon Coolpix 5000 + batterypack te fotograferen. Ik heb ruim honderd foto's gemaakt, vaak met flits, en de batterijen zitten nu nog steeds geheel vol! cool.gif:D Overigens zijn de originele foto's nog veel mooier, want de foto's op m'n site zijn uiteraard enigszins gecomprimeerd om webruimte te sparen en de pagina's niet al te traag te laten laden door modemgebruikers.

Inderdaad jammer van de vele stapels. Op de VAD-show is veel meer gelegenheid om te luisteren, maar daar zijn de kamertjes weer veel te klein! :(

Geplaatst door Geerdie:

Misschien een stomme vraag: wat is eigenlijk het voordeel van een passieve radiator t.o.v. een "gewone" basreflex?

Een passieve radiator is een vervanger van de basreflexpoort, bestaande uit een luidsprekereenheid zonder voice-coil of magneet. In plaats van de luchtverplaatsing te laten ontsnappen via een poort, kiest men hier voor een "dummywoofer", bij Thiel is dat een soort membraan in rubber ophanging, die dank zij de interne luchtverplaatsingen passief meetrilt. Aangezien een luidsprekereenheid (woofer) meestal groter is dan een reflexpijp, wordt er meer lucht verplaatst en kan de laagweergave op die manier iets verder doorlopen. Bovendien kan bij basreflexsystemen met reflexpijp het laag minder strak klinken en kan de opstelling van de speakers in de luisterruimte, zeker bij plaatsing van de reflexpoort aan de achterzijde, kritisch zijn.

Nadeel van een passieve radiator is weer dat het een vrij dure oplossing is en daarom relatief weinig wordt toegepast.

Geplaatst door Alco:

Inderdaad een mooi verslag met even zo mooie foto's AudioPaul. Maakt me nieuwsgierig naar 't laatste deel met de Transrotors :)

Groeten,

Alco

Dank je wel, Alco! ;) Uiteraard bewaar ik het mooiste, Transrotor, voor het laatst! ;) Ik vond het wel leuk dat Jochen R

Hai Paul,

Passieve radiatoren zijn inderdaad duur net zoals transmissies. Ensemble had ze net als B&W. De vraag is eigenlijk of de huidige speakers wel evenveel bieden als vroeger voor het (inflatiegecorrigeerde) geld. Allemaal vrij recht aan toe en geen produktietechnisch dure frutsels.

Hoe vond je Berlijn eigenlijk als Show, veel kijken maar weinig horen moet toch eigenlijk een beetje een tegenvaller zijn.

PS de gebouwen met die achtergronden doet me een beetje aan Leni Riefenstahl denken. Toch iets onprettigs

Groet,

Geplaatst door carl:

Hai Paul,

Passieve radiatoren zijn inderdaad duur net zoals transmissies. Ensemble had ze net als B&W. De vraag is eigenlijk of de huidige speakers wel evenveel bieden als vroeger voor het (inflatiegecorrigeerde) geld. Allemaal vrij recht aan toe en geen produktietechnisch dure frutsels.

Hoe vond je Berlijn eigenlijk als Show, veel kijken maar weinig horen moet toch eigenlijk een beetje een tegenvaller zijn.

PS de gebouwen met die achtergronden doet me een beetje aan Leni Riefenstahl denken. Toch iets onprettigs

Groet,

Ik vond het ook een beetje een tegenvaller dat er zo weinig geluisterd kon worden, daarbij vond ik de dansshowtjes her en der knap irritant en overbodig!

Ik snap het ook nooit dat een nieuwe auto tegenwoordig door een paar bijna blote meiden moet worden gepresenteerd, maar dat zal wel aan mij liggen! Ik stap d'r liever in en scheur er even een paar straten mee rond, als je begrijpt wat ik bedoel! ;) (met de auto dus, h

Een passieve radiator is een vervanger van de basreflexpoort, bestaande uit een luidsprekereenheid zonder voice-coil of magneet. In plaats van de luchtverplaatsing te laten ontsnappen via een poort, kiest men hier voor een "dummywoofer", bij Thiel is dat een soort membraan in rubber ophanging, die dank zij de interne luchtverplaatsingen passief meetrilt. Aangezien een luidsprekereenheid (woofer) meestal groter is dan een reflexpijp, wordt er meer lucht verplaatst en kan de laagweergave op die manier iets verder doorlopen. Bovendien kan bij basreflexsystemen met reflexpijp het laag minder strak klinken en kan de opstelling van de speakers in de luisterruimte, zeker bij plaatsing van de reflexpoort aan de achterzijde, kritisch zijn.

Nadeel van een passieve radiator is weer dat het een vrij dure oplossing is en daarom relatief weinig wordt toegepast.

En, hoe klinkt deze vrij dure oplossing? ;)

Waardeloos! :D Vandaar dat ik tegenwoordig een B eek.gifse Acoustimass setje heb! ;)cool.gif:D

Ach, wat jammer nou. Ik was net wat leuk materiaal bij elkaar aan het zoeken om de Thiels aan de tand te voelen.

Goed idee?

Geplaatst door Geerdie:

(offtopic) Een aardige uitleg van de diverse basloading systemen kun je hier vinden: http://www.diysubwoofers.org/