WanFie Posted 7 september 2003 Report Share Posted 7 september 2003 Laatst waren er onder het topic impact nogal verschillende meningen over live en thuis presentatie. Daarom dacht ik... Laat nu iedereen eens goed opletten bij live optredens, en zijn ervaringen eens hier opschrijven. Ik zal beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2003 Author Report Share Posted 7 september 2003 Vandaag in 's-Hertogenbosch geweest, wat een gekkenhuis was dat. Er waren maar liefst drie evenementen tegelijk, en door elkaar heen. Nl. Het smertlappenfestival, met rondzwervende smartlappenkoren. Bourgondisch Brabant met optreden van o.a. een carnavalband. Een kunstmarkt, waar het gelukkig rustig was. Verder waren er nog de nodige straatmuzikanten. Bij de koren (wat toch niet zo mijn muziek is) valt op dat het stemgeluid (ook al waren ze soms wel met dertig man en vrouw) niet erg ver draagt. Ook valt het tegelijk op dat een zingend koor geheel niet wordt overstemt door een op vol vermogen presterende carnavals band. Ondank de herrie bleef het koor goed te volgen. Sommige koren hadden wat begeleiding, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 september 2003 Report Share Posted 7 september 2003 Het is mij persoonlijk helemaal niet zozeer de opzet/doel om 't thuis net zo te laten klinken als live. In de meeste gevallen klinkt 't thuis stukken beter dan wat ik doorgaans live ervaar. Wat ik veel hoor tijdens live concerten is dat 't volume absurd hoog is,(te) veel laag, veel (soms vervormd) hoog en te weinig midden, waardoor soms amper te horen is wat de zanger(es) zingt. (Oosterpoort-Groningen meestal uitgezonderd) Uiteraard streef ik wel na dat instrumenten (naar mijn beleving/ervaring) zo natuurlijk mogelijk klinken, maar verder is 't meer mijn bedoeling dat m'n set dusdanig klinkt dat ik de set en speakers vergeet en daarbij geboeid blijf door zowel de muziek als de klank. Ik draai ook meestal op een bescheiden volume, en af en toe 'n paar nummers wat harder. Ik zal dus ook zelden 'blazen' met m'n set, om zodoende een live-druk/slam proberen na te bootsen. Kortom, ik zie live en thuis als 2 verschillende dingen, en ben deze ook vrijwel nooit met elkaar aan 't vergelijken. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2003 Author Report Share Posted 7 september 2003 Geplaatst door Alco:Het is mij persoonlijk helemaal niet zozeer de opzet/doel om 't thuis net zo te laten klinken als live. In de meeste gevallen klinkt 't thuis stukken beter dan wat ik doorgaans live ervaar. Wat ik veel hoor tijdens live concerten is dat 't volume absurd hoog is,(te) veel laag, veel (soms vervormd) hoog en te weinig midden, waardoor soms amper te horen is wat de zanger(es) zingt. (Oosterpoort-Groningen meestal uitgezonderd) Uiteraard streef ik wel na dat instrumenten (naar mijn beleving/ervaring) zo natuurlijk mogelijk klinken, maar verder is 't meer mijn bedoeling dat m'n set dusdanig klinkt dat ik de set en speakers vergeet en daarbij geboeid blijf door zowel de muziek als de klank. Ik draai ook meestal op een bescheiden volume, en af en toe 'n paar nummers wat harder. Ik zal dus ook zelden 'blazen' met m'n set, om zodoende een live-druk/slam proberen na te bootsen. Kortom, ik zie live en thuis als 2 verschillende dingen, en ben deze ook vrijwel nooit met elkaar aan 't vergelijken. Groeten, Alco Met betrekking tot het geluidsvolume ben ik het wel met je eens, met de rest echter niet. Ik vind dat een set pas goed presteerd als je het verschil tussen live en ingeblikt niet hoort. Vanmiddig liepen we nog voorbij de openstaande deur van een kroeg, zelfs buiten op de stoep kom je horen dat er live muziek gespeeld werd. Die muziek stond overigens helemaal niet hard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 september 2003 Report Share Posted 7 september 2003 hoe klinkt een orgel bij jou hans (dit vraag ik aangaande het concert wat jij hebt meegemaakt in de laurens) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Zaterdagavond in de grote zaal van het Tropeninstituut, een groep percussionisten uit Burkina Faso aan de slag, m'n ingewanden resoneerden mee op de slagen, dit deel van de live beleving lijkt me minder geschikt, om in huis te reproduceren. klankmatig en in termen van dynamiek wil ik de reproductie echt wel zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid zien. Het verschil tussen live en een weergave hiervan is veelal ook al te horen door het volumeverschil, zelfs een blokfluit maakt al heel veel lawaai, een percussionist of een drummer in een woonkamer is beslist niet aan te raden. Hans zoals jij aanhaalde waren koren op straat beslist goed te volgen, bij een opgenomen koor is een belangrijk detail, dat dit in een zaal gebeurt, hierin ontstaat een galm, afhankelijk van de microfoonplaatsing, hoor je deze wel of niet, dit bepaalt de hoorbaarheid in belangrijke mate. Het eerste nummer van de Trinity Sessions van de Cowboy Junkies, opgenomen in een kerk, is hiervan een mooi voorbeeld, ondanks de geluiden van buiten, eigenlijk de galm van het verkeerslawaai buiten, is de zangeres haarzuiver te volgen, de microfoon staat duidelijk binnen de galmgolf. Bij opnamen van een geheel koor wordt de microfoon verder weg geplaatst, soms te ver, het koor krijgt dan concurentie van de door hen zelf opgewekte galm, waardoor de verstaanbaarheid afneemt en dus ook de individuele stemmen minder duidelijk te onderscheiden zijn. Kom ik thuis en Corrie speelt op haar sax, is dit beneden reeds te horen, dit overstijgt een normaal luisterniveau. Met de meter er naast zie je dat ze zonder problemen dik door de 100 Db kabaal maakt, we hebben het over maar 1 sopraansax. Het lijkt zo'n lief toetertje........... Groet jitze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Beste, Mooie sax Jitze, heb zelf ook alt/tenor/sopraan gespeelt (helaas, pik het wel weer eens op). Toevallig ben ik ook nog familie van 1 van de betere saxofonisten van Nederland (geen Dulfer, maar Hubert Heringa bekend van Ten Sharp, Memory band en vele andere).De sound van zoiets zit echt goed in mijn hoofd. Als ik een sax op een set hoor, heb ik vaak al een redelijk oordeel. Maar fijn, over live enz. ervaringen. Ik beleef vaak orkestoptredens mee en maak regelmatig opnames hiervan. Je kan redelijk dichtbij komen, maar de volledige ervaring heb ik nog nooit mee kunnen beleven op mijn of een andere willekeurige referentie/hoogwaardige set. Mijn doel met opnemen is niet het orkest in huis halen, maar een zo goed mogelijke registratie te maken van de muziek. Ook doe ik regelmatig PA versterking en heb nogal wat PA systemen gehoord, maar aub dit wil ik niet in huis! Ik ben wel van mening dat live uitvoeringen veel impact kunnen hebben, maar denk dat dit bij mij eerder aan de muziek ligt dan aan de geluidskwaliteit. Ook heb ik al een paar registraties gemaakt van verschillende koren. Hier is het inderdaad de balans zoeken tussen direct en indirect geluid. Plaats je de mic's te dichtbij krijg je een direct geluid, erg goede spraakverstaanbaarheid maar met weinig akoestische informatie. Plaats je de mic's te ver weg dan krijg je dus een wazig galmig geluid zonder dat je de mensen van het koor nog goed kunt verstaan. Hier moet je dus tussen in gaan zitten (schuiven dus met de mic's). Overigens is opnemen hier heel anders dan versterken! Bij versterken kun je dus beter de "close-miking" techniek toepassen. Zodat je dus weinig last hebt van akoestische informatie die anders dubbel versterkt wordt (daar gaat de spraak verstaanbaarheid)... Er is zoveel over te zeggen en zoveel variatie. Dat maakt opnemen een schitterende hobby! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Beste Hans, Moeilijk, moeilijk... bedoel je klankmatig of qua uitvoering? Klankmatig zal ik thuis het Concertgebouw of het Vredenburg niet kunnen benaderen maar het lokale theater is met gemak te overtreffen. Dat heeft de akoestiek van een lege parkeerkelder, vandaar. Wat uitvoering betreft kan het ook verschillend uitpakken. De Mozartvertolkingen van Mitsuko Uchida heb ik met de oogjes dicht beluisterd in de concertzaal en dat red ik thuis niet. Daarentegen ben ik een paar jaar geleden in de pauze van een concert gevlucht zo beroerd werd er gespeeld, terwijl het op de cd toch heel acceptabel klonk. Maar door de bank genomen zal een concert altijd zijn te verkiezen boven ingeblikte vertolkingen, al zal het alleen maar zijn omwille van de sfeer. Avondje uit, nette kleertjes aan, lekker dineetje voor of na, ik kan niet genoeg verkleinwoorden verzinnen om het genoegen te omschrijven Onderschat de invloed van deze factoren niet bij de beleving. Met immer opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Helemaal mee eens Dick! "Live" is een belevenis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:hoe klinkt een orgel bij jou hans (dit vraag ik aangaande het concert wat jij hebt meegemaakt in de laurens) Thuis krijg is wel het laag wat dit orgel produceerde (tenminste de frequentie). De openheid en impact zijn echter nog ver van huis. Wat ik ook niet krijg is het enorme ruimtelijke gevoel van de kerk. Ondanks er in een kerk een nagalm van gewelste is, kun je toch alle tonen pefect waarnemen. Zelfs al gaan ze veel minder luid. Ook is de directheid van het geluid veel nadrukkelijker. M.a.w. je hoort de resonantie ontwikkeld door het orgel. Thuis hoor je vaak niet meer dan een sinusvormige toon als reproductie van zo'n mooie rollende toon. Maar ik zou zeggen..... kom zelf eens luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Jitze en PD, Ik weet dat er tijdens de registratie al veel verloren gaat. Dit is ook mijn insteek....... Mijn idee is dat het kwaliteitsverschil voor 80% of zo door de bron wordt bepaald. Als die electrische gitaar wordt opgenomen, klinkt het al gelijk veel minder dan wanneer het ding rechtstreeks op dat PA setje zit. Is dit nu alleen galm en acoustiek??? Ik denk het niet. Er gaat tijdens zo'n opname ook veel dynamiek en fijninformatie verloren. Door het gebruik van meerdere microfoons krijg je bovendien looptijdverschillen. Hierdoor onstaat ook altijd een "waziger" geluid. Wanneer er echter maar met een set (stereo) microfoons opneemt krijg je de nagalm van de ruimte er voor 100% bij. Als je dit dan thuis afspeeld krijg je de luisterruimte acoustiek er bovenop. Hierdoor krijg je galm over galm. Daarom denk ik dat een heel goed gedempte luisteruimte essentieel is om tot een "live" presentatie te kunnen komen. En dit alles is m.i. het verschil tussen live en thuis.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Dick, ik ben zelf minder gevoelig voor de sfeer, er wordt mij wel eens verweten dat ik te technisch luister. M.a.w. dat ik alleen live ga luisteren om het thuis op een hoger niveau te kunnen weergeven. In ieder geval de verschillen te kunnen aangeven. Dit is niet alleen zo, ik geniet van elk stuk muziek, of dit nu een straatbandje of een klassiek concert is. Ik ben alleen minder gevoelig voor het "kerst"gevoel tijdens zo'n concert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Live vergelijken met thuis weergave is net zoiets als je vrouw vergelijken met een wassenbeeld van haar of een echte auto vergelijken met de model auto versie... Het lijkt erop, maar of je het precies gelijk kunt krijgen?? Verder zijn er nogal wat speculaties over het zo realistisch mogelijk opnemen. Zoals eerder aangegeven zie ik daar niet zoveel in. Je kunt natuurlijk droog opnemen, op afstand en de galm van de luisterkamer gebruiken. Maar hoor jij vaak "live" orkest optredens met een droge akoestiek? Overigens heb ik dit gister heel toevallig nog gehoord (orkest in een feesttent, hoe verzin je het).. Dit was niet om aan te horen! Dus dan zou "live" niet mooi mogen klinken en "thuis" wel? Als je het zo wil hebben dan zou je moeten opnemen in een studio die daarvoor bedoelt is, maar dat is dan niet meer "live". Zelf vindt ik het altijd belangrijk dat het "live" met een optreden juist wel mooi klinkt, en dat probeer ik dan vast te leggen zodat je thuis de uitvoering goed kunt waarnemen. Tsja, opnames in akoestiek vindt ik persoonlijk nog altijd het mooist.. En of dat nou realistisch of niet is, het klinkt beter dan iets droog opgenomen. Hoe je het ook went of keert, er gaat nogal wat verloren met het opname proces (dynamiek, doorzichtigheid, helderheid, grondtonen, zuiverheid, akoestische warmte en noem maar op).. Daar ontkom je niet aan. De manier die ik vaak met opnemen gebruik is simpelweg 2 mic's (ik zweer hier namelijk bij)... "LESS IS MORE" ps: Wat ik hier zeg, is alleen bedoelt voor het opnemen van een orkest! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Eerder heb ik alleens een openlucht concert opgenomen (Droog dus).. Klonk tijdens het optreden nergens naar, en ook later op de set was het niet om aan te horen.. Tsja, in sommige gevallen moet je het soms wel bewerken (met tegenzin) om er nog iets fatsoenlijks van te maken vooral als je iets moet opnemen in een sportzaal (akoestiek van niks).. Geef mij maar een kerk of een concertzaal! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Dick, ik ben zelf minder gevoelig voor de sfeer, er wordt mij wel eens verweten dat ik te technisch luister. M.a.w. dat ik alleen live ga luisteren om het thuis op een hoger niveau te kunnen weergeven. In ieder geval de verschillen te kunnen aangeven. Dit is niet alleen zo, ik geniet van elk stuk muziek, of dit nu een straatbandje of een klassiek concert is. Ik ben alleen minder gevoelig voor het "kerst"gevoel tijdens zo'n concert. Aha, u is dus gewoon een gevoelsarme technocraat. En dat voor een zuiderling.. Zonder gekheid, wij zitten dus op verschillende golflengtes begrijp ik. Als ik een concert heb bijgewoond ga ik thuis niet mijn best zitten doen om het binnen de beperking van mijn woonkamer te evenaren. Technisch acht ik dat niet mogelijk, gevoelsmatig al helemaal niet. Het blijft dus bij een, zij het goedbedoelde, poging. Niet meer, maar ook niet minder. Vergelijk het met de vakantiefoto's. Het zijn herinneringen aan de werkelijkheid. Je kunt de sfeer in gedachten oproepen maar het echte erbij-zijn-gevoel ontbreekt. Ik heb er vrede mee. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door dick jansen: Aha, u is dus gewoon een gevoelsarme technocraat. En dat voor een zuiderling.. Zonder gekheid, wij zitten dus op verschillende golflengtes begrijp ik. Als ik een concert heb bijgewoond ga ik thuis niet mijn best zitten doen om het binnen de beperking van mijn woonkamer te evenaren. Technisch acht ik dat niet mogelijk, gevoelsmatig al helemaal niet. Het blijft dus bij een, zij het goedbedoelde, poging. Niet meer, maar ook niet minder. Vergelijk het met de vakantiefoto's. Het zijn herinneringen aan de werkelijkheid. Je kunt de sfeer in gedachten oproepen maar het echte erbij-zijn-gevoel ontbreekt. Ik heb er vrede mee. Met groet, Helemaal mee eens! En dat geldt zowel voor akoestische als versterkte optredens. Kan me nog herinneren dat ik vorig jaar (of was het nou begin dit jaar? ) naar Dream Theater geweest ben in Ahoy. Nou klonk het redelijk (voor een popconcert), maar Ahoy staat nou niet echt bekend om z'n goeie akoestiek. Toch heb ik de hele terugweg bijna geen woord gewisseld met een vriend van me, met wie ik daar naar toe geweest ben (we waren met z'n 3en maar eentje moest in Utrecht er al weer uit). Radio/cd-speler ook uit. Alleen maar nagenieten... Maar eenmaal thuis en weer een beetje bijgekomen zou ik voor geen goud het geluid van Dream Theater in Ahoy in m'n kamer willen. Het was fantastisch om erbij te zijn, maar objectief (zeg maar 'technisch') gezien was het geluid in Ahoy een stuk minder dan thuis. Of iig heel anders. Zo anders, dat ik het thuis niet zo zou willen Niet qua geluid en zeker niet qua volume! Nog afgezien van het feit dat dat uberhaupt niet past in m'n kamer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Dus jullie leggen je er bij neer dat de kwaliteit thuis beperkt is....? Kijk dat volume van boven de 100 dB hoeft van mij echt niet, maar waarom hoor ik thuis maar de helft van de instrumenten.????? In de concertzaal en bij andere live muziek hoor ik alles, en kan elk instrument aanwijzen. Thuis kan ik alleen de solisten en wat andere instrumenten die door een pan regelaar op een plaats gedraaid zijn aanwijzen. Bovendien klinkt het dan ook nog anders als live. Ik heb het voor een thuis installatie best goed voor elkaar (er zijn slechtere zeg maar). Ook is het bij andere installaties op dit vlak vrijwel altijd beroerder gesteld. Een ander voorbeeld: 20 jaar geleden werd het onmogelijk geacht om in een auto een redelijke geluidskwaliteit te krijgen. Ik denk dat door allerlei ontwikkelingen we daar nu wel anders over denken. Toen waren er ook mensen die zich er bij neer legden. Ik niet, ik heb in die tijd nooit een standaard autoluidspreker in m'n auto gehad. Ik had er n.l.een paar mooie Isophon 13 cm breedbanders ingeschroefd. En dit klonk echt beter als wat toe een autoluidspreker heette. Ik ben daarom pas echt tevreden met het geluid als de reproductie nog veel verbeterd. 30 jaar geleden klonken de "high end" sets toch echt wel minder als tegenwoordig. De platenspeler heeft b.v. de grootste ontwikkeling meegemaakt nadat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Dus jullie leggen je er bij neer dat de kwaliteit thuis beperkt is....? Nou nee,...eerder andersom Ik leg me er bij neer dat de kwaliteit bij een live concert doorgaans beperkt is! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Alco: Nou nee,...eerder andersom Ik leg me er bij neer dat de kwaliteit bij een live concert doorgaans beperkt is! Groeten, Alco verkeerde concerten ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: verkeerde concerten ?? zeker weten....!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Alco: Nou nee,...eerder andersom Ik leg me er bij neer dat de kwaliteit bij een live concert doorgaans beperkt is! Groeten, Alco Wat een onzin! Ik ga ervanuit dat je muziekliefhebber bent (omdat je audiofiel bent). Dan gaat er toch niets boven live. En al klinkt het helemaal bagger! dat doet er dan niet meer toe. Het gaat om de kick van jou idolen live zien spelen. Het spannende dat je niet weet in welke vorm ze live jou bekende nummers ten gehoren brengen. Het Virtioze van de muzikanten. Daar kan jou set (en geen een set) thuis nooit aan tippen. Bovendien, de echt goede concerten hebben ook nog eens een heel erg goed PA en geluid!. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Wat een onzin! Ik ga ervanuit dat je muziekliefhebber bent (omdat je audiofiel bent). Dan gaat er toch niets boven live. En al klinkt het helemaal bagger! dat doet er dan niet meer toe. Het gaat om de kick van jou idolen live zien spelen. Het spannende dat je niet weet in welke vorm ze live jou bekende nummers ten gehoren brengen. Het Virtioze van de muzikanten. Daar kan jou set (en geen een set) thuis nooit aan tippen. Bovendien, de echt goede concerten hebben ook nog eens een heel erg goed PA en geluid!. Groeten, Bas IDOLS.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 haha die Hans, Idols kun je toch niet live noemen, geen band, gewoon slechte orkest band. En die gasten van Idols mogen ze van mij live executeren, en Jamai mogen ze met Bril en al in de glasbak flikkeren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Jamai mogen ze met Bril en al op de Bosberg flikkeren. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 hahaha Ruud, Het zal me niets verbazen als hij daar al gesignaleerd is. De Bosberg is de ontmoetingsplaats van alle ######'s (vooral bekende nederlanders) van het gooi. Carlo Boshart noemen ze ook niets voor niets Carlo Bosnicht . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts