PD Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door Scat-Man:Geweldig, laten we alle instrumenten een eigen kanaal geven. Beste Scat-man, Dit is dus totaal niet de bedoeling.. Je legt de akoestiek vast met de achterste kanalen. Deze hoor je bijna niet mee spelen maar is zeker belangrijk voor de ruimtelijkheid. Ik heb het hier over orkest opname. Dus 3 kanalen voor redelijk direct opgenomen, en 2 kanalen achter die reflecties, galmen enz. registreren. Dit is zeker te horen en geeft een positieve live ervaring bij het reproduceren van de opname. Mensen ga eens luisteren naar een goede SACD multi-channel set met de juiste opname techniek.. ps: Van Medevoort had het afgelopen weekend een schitterende demonstratie in Maarssen.. Hadden jullie eigenlijk ook bij moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Het verbaast me dat er hear altijd een richtingenstrijd lijkt te moeten uitbreken. Je bent v Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door spido:Het verbaast me dat er hear altijd een richtingenstrijd lijkt te moeten uitbreken. Je bent v Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Over een paar jaar moeten we ook nog speakers in de vloer en het plafond bouwen, omdat ze vergeten waren dat daar ook nog reflecties vandaan komen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door cgm:Over een paar jaar moeten we ook nog speakers in de vloer en het plafond bouwen, omdat ze vergeten waren dat daar ook nog reflecties vandaan komen.. En een op de stoel naast je omdat die het geluid van je buur weergeeft. Zet je kamer trouwens maar gelijk helemaal vol stoelen met luidsprekers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Signaal van achteren kan soms in de muziek thuishoren (Requiem van Verdi, bijv.). ik heb zoiets ook wel eens bij een koor (eigenlijk twee koren) gehoord, een voor en de echo achter. Niet mijn voorkeur. ik houd daar alleen een stijve nek aan over. Het kan ook betekenis hebben. Nagalm - van achteren en/of van opzij - van een signaal dat van voren kwam, versterkt je gevoel van betrokkenheid en aanwezigheid. Het lijkt alsof jij je in dezelfde ruimte (kerk, concertzaal) bevindt. Hier ben ik het dus niet mee eens, galm en echo verdoezelen veel van de informatie. Even reageren op de antwoorden van Hans (vet gedrukt).. 1e antwoord: Dan heb jij dus een knudde opname gehoord.. Je moet eigenlijk door de achterste kanalen het koor voor een klein gedeelte horen "uitsterven". Niet met een delay nog een keer horen.. Er is dus weinig aandacht besteed aan deze opname. 2e antwoord: Met Stereo zoek je vaak de balans tussen direct en indirect geluid (wat je mooier vindt staat daar nu even buiten). Je wil de instrumenten goed en duidelijk vast leggen (direct opnemen) en je wil de akoestische omgeving ook registreren (indirect opnemen). Direct opnemen heeft nadelen tot betrekke ruimtelijkheid enz. En indirect opnemen heeft als nadelen dat het minder duidelijkheid geeft en dus een wazig geluid k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Hier ben ik het dus niet mee eens, galm en echo verdoezelen veel van de informatie. Hans, het lijkt me dat je dit anders zou moeten formuleren, met name als het gaat om tot een live weergave te komen, is het beslist noodzakelijk dat dit als een wezenlijk element van de opname dient te worden gerekend. Tav de discussie over stereo tov multi-channel, zoals op schijven welke met het gebruik van technische ingrepen, Q sound bijvoorbeeld, zijn opgenomen is het best mogelijk om tot een groter ruimtelijk effect te komen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de wijze waarop ons gehoor werkt en wij richting - van geluid - bepalen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 september 2003 Author Report Share Posted 18 september 2003 Jitze, wat ik tegen heb op opgenomen galm en echo is dat de galm en echo van de luisterruimte er nog bovenop komt. Hierdoor ontstaat een heel onnatuurlijke weergave. Je gaat zoveel missen dat het niet meer aan het orgineel herinnert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Galm en echo van de luisterruimte. Beste Hans, Moeten we dit juist niet vermijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Ruud: Beste Hans, Moeten we dit juist niet vermijden Niet 100% iig, een echt dode kamer wil je niet hebben Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Jitze, wat ik tegen heb op opgenomen galm en echo is dat de galm en echo van de luisterruimte er nog bovenop komt. Hierdoor ontstaat een heel onnatuurlijke weergave. Je gaat zoveel missen dat het niet meer aan het orgineel herinnert. Ben bang dat een geheel natuurgetrouwe weergave, buiten de onmogelijkheid om de neerslag hiervan onaangetast op een schijf te krijgen, gezien alle onvolkomenheden van afspeelapparatuur en de ruimte waarin deze is geplaatst, niet echt haalbaar zal zijn. Denk ook niet dat het zo heel erg is, de illusie van natuurgetrouwheid is mij voldoende. Ben niet in de wieg ge;egd voor perfectionist, wordt er zo neurotisch van...... Groet Jitze, die met meerdere illusies leeft.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 september 2003 Author Report Share Posted 18 september 2003 Tja.... normaal kun je deze hobby niet noemen. Ik zie het meer als de techniek die nog veel verder moet evolueren. Zie het als de racerij voor de automobielbrance. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Hierdoor ontstaat een heel onnatuurlijke weergave. Je gaat zoveel missen dat het niet meer aan het orgineel herinnert. Tsja, waarom worden vaak "audiofiele" cd's in akoestiek opgenomen en met galm.. Waarom doen ze dat? Vindt jij deze opname's dan ook onnatuurlijk? Het is om in indruk te krijgen van het erbij zijn. Te direct klinkt het eerder saai en "gemaakt".. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 september 2003 Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2003 Author Report Share Posted 19 september 2003 Geplaatst door PD: Tsja, waarom worden vaak "audiofiele" cd's in akoestiek opgenomen en met galm.. Waarom doen ze dat? Vindt jij deze opname's dan ook onnatuurlijk? Het is om in indruk te krijgen van het erbij zijn. Te direct klinkt het eerder saai en "gemaakt".. Waar het mij om gaat is dat door de dubbele acoustiek veel verloren gaat. Ik ben het wel eens met het feit dat er wat galm en echo moet zijn. Maar ik weet ook hoe het fout kan gaan. Ik heb al eens eerder gezegd neem eens een stem op in je woonkamer, en draai die daarna eens af. Je weet niet wat je hoort. De stem is bijna onherkenbaar. Zet je echter een koptelefoon op dan klinkt het weer aanzienlijk beter. Dat is wat ik bedoel met die dubbele galm en echo. Veel platen zijn zo dichtgemeerd met echo opgenomen, dat alle fut er uit is. Ik weet ook dat de meeste "zangers en zangeressen" zonder echo en galm niet om aan te horen zouden zijn. Of hun presentatie er nou echt beter van wordt wens ik te betijfelen. Door allerlei apparatuur worden wij bedonderd. Ik vind die muziek het mooist die met zo weinig mogelijk echo is opgenomen. Voor degene die bij de Pepe demo waren even nog dit. De plaat van Janis Ian die er gedraaid werd was een live opname. De technicus zit op deze plaat constant aan de echo en galm knoppen te draaien. Je hoort dat heel goed, soms klinkt het zo dood als een pier, en twee tellen later staat ze in een grote kerk te zingen. Beide is niet goed. Een kein beetje galm en echo mag, maar vaak wordt er heel veel onkunde met echo en galm verdoezeld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 22 september 2003 Report Share Posted 22 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Maar ik weet ook hoe het fout kan gaan. Ik heb al eens eerder gezegd neem eens een stem op in je woonkamer, en draai die daarna eens af. Je weet niet wat je hoort. De stem is bijna onherkenbaar. Zet je echter een koptelefoon op dan klinkt het weer aanzienlijk beter. Dit heb ik verschillende keren gedaan (vooral vroeger toen ik dit alles "ontdekte").. Plaats bijvoorbeeld maar een mic voor een gedeelte onder een kussen (nog meer dynamiek, directheid en duidelijkheid). Speel dezelfde opname eens af op je set en neem dit op met een paar mic's in de kamer (met md, band, casette of dat). Vervolgens speel je deze opname weer af en beluister je met een koptelefoon.. Tsja, die kamer doet wel veel hje? Heb je gelijk in.. Dat is wat ik bedoel met die dubbele galm en echo. Veel platen zijn zo dichtgemeerd met echo opgenomen, dat alle fut er uit is. Hier weer het balanseren met de mic's opstelling, zelfde verhaal direct-indirect etc. Ook moet de set waarop je luistert de nodige openheid bieden.. Er zijn nogal wat set's die simpelweg "vastlopen" met veel opnames. Ik weet ook dat de meeste "zangers en zangeressen" zonder echo en galm niet om aan te horen zouden zijn. Of hun presentatie er nou echt beter van wordt wens ik te betwijfelen. Juist, zelfs ik kan zingen met een goede galmbak! Door allerlei apparatuur worden wij bedonderd. Juist, en dan praten wij over de realiteit in huis halen? Maar ook geluidsengineers bedonderen ons. Galm (ruimtelijkheid) laten cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2003 Author Report Share Posted 22 september 2003 PD...... Wij zijn het (bijna) helemaal eens zie ik...!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2003 Author Report Share Posted 22 september 2003 Gisteren was ik op een snuffelmarkt in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 september 2003 Report Share Posted 22 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Waar het mij om gaat is dat door de dubbele acoustiek veel verloren gaat. Ik ben het wel eens met het feit dat er wat galm en echo moet zijn. Jammerlijk genoeg gaat het aan de opnamekant regelmatig geheel niet goed, echter zodra je last hebt van dubbele acoustiek, doe je zelf ook heel veel geheel niet goed...................... Binnen de eigen ruimte is het heel plezierig dat je de eerste reflecties weet uit te schakelen, luidspreker plaatsing is hiervoor een goed middel, draai er maar eens mee. Zodra je dit onder controle hebt zul je uiteindelijk nog ontdekken dat jouw ruimte zich dan tot een bepaald geluidsniveau heel redelijk gedraagt, wil je daar boven, zul je inderdaad ingrepen in de ruimte moeten doen. In de gemiddelde woonkamer worden dit soort ingrepen mogelijk niet geheel gewaardeerd, kan ik me zo voorstellen. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2003 Author Report Share Posted 22 september 2003 Geplaatst door Jitze: Jammerlijk genoeg gaat het aan de opnamekant regelmatig geheel niet goed, echter zodra je last hebt van dubbele acoustiek, doe je zelf ook heel veel geheel niet goed...................... Binnen de eigen ruimte is het heel plezierig dat je de eerste reflecties weet uit te schakelen, luidspreker plaatsing is hiervoor een goed middel, draai er maar eens mee. Zodra je dit onder controle hebt zul je uiteindelijk nog ontdekken dat jouw ruimte zich dan tot een bepaald geluidsniveau heel redelijk gedraagt, wil je daar boven, zul je inderdaad ingrepen in de ruimte moeten doen. In de gemiddelde woonkamer worden dit soort ingrepen mogelijk niet geheel gewaardeerd, kan ik me zo voorstellen. Groet Jitze Maar Jitze.... je hebt toch altijd last van dubbele acoustiek, tenzij de muziek wordt opgenomen zonder acoustiek. En dat vinden we dan ook weer niet mooi. Het blijft een probleem, mischien komt er in de toekomst een of andere manier om de acoustiek te omzeielen, en zelf je acoustiek te bepalen. Maar dat is denk ik net zo moeilijk als om iets omhoog te laten vallen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 september 2003 Report Share Posted 22 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Maar Jitze.... je hebt toch altijd last van dubbele acoustiek.................. Eerlijk gezegd niet Hans, draai ik op een binnen mijn kamer passend geluidsniveau, kan ik de acoustiek van de opname perfect beleven. Volgens mij zitten de grootste problemen ons tussen de oren..................... Zoals daar zijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 september 2003 Author Report Share Posted 22 september 2003 Geplaatst door Jitze: Eerlijk gezegd niet Hans, draai ik op een binnen mijn kamer passend geluidsniveau, kan ik de acoustiek van de opname perfect beleven. Volgens mij zitten de grootste problemen ons tussen de oren..................... Zoals daar zijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 2 november 2003 Report Share Posted 2 november 2003 vind ik een interessant onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 november 2003 Author Report Share Posted 9 november 2003 Vandaag weer eens live geluisterd. Ditmaal hoofdzakelijk acoustisch. Een amateur jazzbandje in een kroeg, bestaande uit 3 saxen, trompet, trombone, gitaar, basgitaar en drums. En weer valt het op alle instrumenten zijn vrijwel afzonderlijk te horen. Ook is er nauwelijks diep laag. Wel is de intensiteit van de blaasinstrumenten (vrijwel onversterkt) enorm. Alles heeft zoveel natuurlijkheid, dat je niet in de gaten hebt dat er toch op een vrij hoog geluidsniveau gespeeld wordt. Dit merk je als je wat tegen je buurman wil zeggen. Als dit vermogen bij mij thuis gespeeld wordt, komt de buurman vragen of het niet veel minder kan. Wat ook (weer) opvalt is de impact van vooral de saxen. Deze hebben een enorme klankkleur, en het verschil tussen de drie (verschillende) saxen is zelfs bij dezelfde toonhoogte heel goed te horen. Dit is thuis toch veel moeilijker. Sterker nog vaak heb je niet eens in de gaten dat er drie saxen spelen. De trombone had niet de ronde klank die ik me van dit instrument meende te herinneren. Het klonk aanmerkelijk scherper dan ik dacht. Zo zie je maar dat je je ook kunt vergissen, en de klank van audiosets als norm gaat aannemen. De grootste ontbering kwam echter toen de standaardmuziek van de kroeg aanging. Dit was werkelijk zo ongeloofelijk slecht dat ik me in 1960 waande. Een oude middengolfradio klonk toen beter. Ik denk dat ik verwend ben.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Gisteren in Sneek werd ik even afgeleid door een straatoptreden van een klein korps. De instrumenten waren diverse grote troms en xylofoons aan een draagkoord. Uiteraard waren de dames en de kledij ook het bekijken waard Henk heeft via z'n mobiel even mogen meegenieten Opvallend was de impact van de troms, ze speelden op een groot plein zonder muren in de directe nabijheid. De xylofoons klinken een stuk ronder dan bijv. bij een demo in de Doelen Dit geluid krijg je dus nooit zo in de huiskamer, een correcte registratie lijkt me erg lastig Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts