Jump to content

Live ervaringen en de verschillen met thuis.

WanFie
 Share

Recommended Posts

De meeste muziek luister ik liever thuis.

Geen gelul, geklets of slechte PA's.

De impact van een chello is groter als je ziet wat er gebeurd en 't via de zaal komt.

Klassiek live heeft dus wel wat maar ik hou niet van klassiek. OK de solo's zijn meestal wel geweldig maar de composities vaak slaap verwekkend (En in zo'n zaal rustig relaxen is er niet bij) of zwaar spychotisch.

Het leukste van live is dat je met de muziekant/dj mee gaat doen. Je gaat aanvoelen waar die heen wil, je kunt 't ook zien. De aanhef zie je van mijlen ver aankomen. Dus je wordt zelf medemuziekant en dat vergroot de impact die de muziek heeft.

Dit mis ik thuis nogal.

Verder is het volume tijdens een party zo immens hard dat krijg ik thuis niet voor elkaar. Ik zat zaterdag op de subwoofer en dacht dat ik gek werd. Geweldig die bas. Dat zou ik thuis ook wel willen, de kalk zou echter wel van de muren afvallen.

Verder kan muziek erg kontext gevoelig zijn.

Bij orgelmuziek moet je toch echt ook aanwezig zijn van zo'n geweldige ruisblazer.

Voor house(en alle varianten) moet je toch echt wel kunnen dansen.

Rock/punk is weinig zonder de uitsloverij op 't podium.

Groeten Simon

• 1 month later...

Afgelopen maandag weer eens een concert ervaren.

Een groot synfonieorkest (Vlaams radio-orkest) met Kim Kriswell (musical zangeres) en Wayne Marshall als dirigent/pianist.

Uitgevoerd werden stukken van Gerswin.... en i.v.m. samenwerking tussen beide componisten, de Bolero van Ravel.

We hadden zo'n beetje de beste plaatsen (5e rij in het midden).

Toch viel mij de klank van de piano zwaar tegen. Dit was een Steinway concertvleugel. In kleinere ruimtes hoor je vaak de diepe klanken van de lage snaren. Hier klonk het allemaal erg dun.

Je zou dus kunnen zeggen... thuis klinkt het beter dan in de concertzaal.

Alleen dan gaat het alleen over de klank van de piano. De rest krijg je nooit zo ingeblikt.

Dat slot van de Bolero kwam wel niet met zo'n ongeloofelijke impact de zaal in rollen dat je bijna uit je stoel woei. Maar ook het begin als de drummer heel zacht het ritme aangeeft, en er slechts

Ik denk dat vriend Erik het met mij eens is dat een live stukje orgelmuziek mooi is maar thuis (tenminste op mijn set) hoor je de lucht door de grote laagpijpen heen, je hoort de klavierverbindingen kraken, je hoort dat kleppen open en dicht gaan. En dat met een cd die 12

Hans,

Ik ben afgelopen vrijdag nog naar het Gelders Orkest geweest olv Martin Sieghart (in Music Sacrum in Arnhem). Op het programma stond de 6e symfonie van Mahler. Dit is een stuk met overdonderend geweld. Geen enkele set zal in staat zijn dit stuk muziek natuurgetrouw in de huiskamer weer te geven.

Er stonden maar liefst 5 slagwerkers opgesteld, inclusief grote trom, volledige paukenbezetten en als klap op de vuurpijl in het laatste deel een enorme voorhamer (maar dan wel een van 2 meter lang met een enorme houten kop!) waarmee een paar keer een klap werd gegeven op een soort van platte pauk. Dit komt echt met een enorm geweld de zaal binnenrollen: het geeft een schokgolf effect door je hele lichaam.

In een eerdere thread heb ik al eens opgemerkt dat veel van onze sets veel te 'schoon' klinken. Het laag tijdens een live klassiek concert is vaak helemaal niet zo schoon (en dun) als veel high end setjes je doen geloven. Het is in werkelijkheid veel wolliger en komt met een enorme druk de zaal in: ook via trillingen door de vloer. Je voelt het echt in je lichaam. Ik zou nog wel eens een Db meter mee willen nemen de concert zaal ik om te kijken hoe hard een symfonie orkest nu ongeveer speelt. Het Mahler concert van afgelopen vrijdag was in elk geval zo hard dat de slagwerkers regelmatig hun oren dicht hielden als een collega slagwerker aan de gang ging. Soms speelden ze ook met oordopjes. Verstandig, want als het je beroep is moet je extra zuinig zijn op je oren.

Leuk was overigens dat tijdens het diner voorafgaand aan het concert een toelichting op het stuk werd gegeven door dirigent Martin Sieghart zelf.

PS: Jammer (en vreemd) dat de zangeres bij jouw concert versterkt werd weergegeven Hans.

Ik denk dat vriend Erik het met mij eens is dat een live stukje orgelmuziek mooi is maar thuis (tenminste op mijn set) hoor je de lucht door de grote laagpijpen heen, je hoort de klavierverbindingen kraken, je hoort dat kleppen open en dicht gaan. En dat met een cd die 12

Erik gebruik je cinch of XLR.

Als we dan eens een luisterafspraak maken dan neem ik een goed set interlinks mee. Misschien kan ik je dan overtuigen dat je een grote stap voorwaarts maakt met goede interlinks.

Groeten Bernhard.

Verspilde moeite.... :rolleyes:

Erik gebruik je cinch of XLR.

Als we dan eens een luisterafspraak maken dan neem ik een goed set interlinks mee. Misschien kan ik je dan overtuigen dat je een grote stap voorwaarts maakt met goede interlinks.

Groeten Bernhard.

ha ha ha die is goed. :lol:

hoi classe.

vraag dan ook gelijk of kermit erbij wilt zijn. :D

Ach ja, ik geloofde vroeger ook nooit in ingestraalt water van Jomanda.

Maar nu, ik kan niet meer zonder! :P

Beste Classe,

Ingestraald water van Jomanda? Of bedoel je door Jomanda ingestraald water? Er moet een essentieel verschil zijn, en in voorkomend geval geef ik de voorkeur aan variant twee ;)

Met opgewekte groet uit een langzaam wit wordend Deventer,

Ik had Cardas Golden Cross heb daarna alles opgewaardeert naar Cardas Golden Reference.

Het verschil was niet moeilijk, Golden Cross is een warmere kabel en zet het beeld wat minder duidelijk neer als de Golden Reference.

Ben nu op zoek naar een zilver kabel tussen cd en voor, want de Cardas G. R. is een wat te rustige kabel en iets minder warm. In mijn set te rustig.

En de nieuwe kabel moet analytischer zijn en meer info eruit persen.

Heb een Nordost Quattro Fill gehad, deze kabel heeft de neiging het geluid voor de speaker neer te zetten i.p.v. tussen en achter de speaker.

Het is wel een frissere kabel dan de Golden Reference met meer detail en informatie.

Binnenkort krijg ik nog een Zen kabel uit Belgie en de Vacuum Reference 2 uit Amerika (Stage III).

De verschillen tussen kabels zijn soms ontzettend groot.

Maar het hangt er misschien vanaf hoe je stroomtoevoer is en of je netvervuiling hebt. En wat voor lichtnetkabels gebruik je. En nog een belangrijk punt is hoe is de apparatuur ontkoppelt.

Kom maar op met je kabels. Kunnen we voor de-ik-weet-niet-hoeveelste-keer vaststellen dat het minder wordt of geen fluit uitmaakt. Hoe heb jij je 'verbeteringen' eigenlijk vastgesteld?

Kermit,

het probleem is:

wat ik beter vindt, vindt jij slechter en andersom..... daarom worden wij het op dit punt niet eens.

Op veel andere punten gelukkig wel....... :)

p.s. dit geldt ook voor Erik.... :rolleyes:

Kom maar op met je kabels. Kunnen we voor de-ik-weet-niet-hoeveelste-keer vaststellen dat het minder wordt of geen fluit uitmaakt. Hoe heb jij je 'verbeteringen' eigenlijk vastgesteld?

Kermit,

het probleem is:

wat ik beter vindt, vindt jij slechter en andersom..... daarom worden wij het op dit punt niet eens.

ho ho ,

ik vind nooit iets beter of slechter .

ik vind alle kabels even goed .

dus ga ik voor de goedkope dropveter .

snappie :)

Kermit,

het probleem is:

ho ho ,

ik vind nooit iets beter of slechter .

ik vind alle kabels even goed .

dus ga ik voor de goedkope dropveter .

snappie :)

Ik dacht dat jij hoofdpijn kreeg van echte kabels

:(

• 2 weeks later...
live ervaring , en de verschillen thuis :o

vanavond voor de verandering weer eens in de grote of st. laurenskerk in r,dam geweest .

heeeeeeeeerlijk gewoon .

je hoort daar het laag , wat onbereikbaar is voor een stereoset .

het is net of er een h