cgm Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 'Spookgevoel veroorzaakt door geluidstrillingen' Gepubliceerd op maandag 08 september 2003 MANCHESTER (ANP) - Het angstgevoel dat sommige oude 'spookhuizen' oproepen bij mensen is afkomstig van onhoorbare 'infrasound' trillingen. Dit heeft de Britse psycholoog Richard Wiseman, die verbonden is aan de Universiteit van Hertfordshire, maandag op een conferentie gezegd. Wiseman heeft proeven gedaan waaruit volgens hem blijkt dat extreme basgeluiden, zoals bijvoorbeeld voortgebracht door kerkorgels of de wind in schoorstenen en ramen, een bepaalde sensatie kunnen veroorzaken. Dit soort gevoelens kunnen er toe leiden dat mensen gevoelens beleven die ze niet kunnen verklaren. Hierdoor worden bepaalde ervaringen, zoals angst in een vreemd huis, aan het bovennatuurijke toegedicht. Het gaat om geluiden die niet direct hoorbaar zijn, maar wel voelbaar. Wiseman testte met een speciale pijp een publiek in een concerthal in Londen. De pijp bracht onhoorbare trillingen voort. Bij twee van de vier concerten stond het instrument aan. Bij navraag bleek 22 procent van de bezoekers 'vreemde gevoelens' te hebben gehad toen het apparaat aanstond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Dit is toch al langer bekend? Ik weet dat de makers van horrorfilms en thrillers er ook gebruik van maken. Vandaar ook dat het in de bios altijd zo'n gedreun is (valt heel erg op als je net buiten de zaal staat). Kijk voor de grap maar eens naar een film als The Ring of zo, zonder geluid (en met ondertiteling om het verhaal te blijven volgen). Dan is ie niet half zo eng. Btw. Sesamstraat kijken zonder geluid is ook humor. Probeer maar eens te liplezen bij Tommy of Inieminie Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 8 september 2003 Author Report Share Posted 8 september 2003 Een collega van mij had die film "The Ring" van Internet gehaald, met een apart tekstbestand voor de ondertiteling. Ik heb hem het idee aan de hand gedaan om alle werkwoorden in dat bestand door "smurfen" te vervangen. Leek me ook wel een aardig effect. Maar het ging me met name on de verwijzing naar kerkorgels..Ik zat me daar toch angstig in de Laurenskerk, een vrouw achter me zat zelfs te beven, en ik weet nu waarom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 september 2003 Report Share Posted 8 september 2003 Geplaatst door cgm:Een collega van mij had die film "The Ring" van Internet gehaald, met een apart tekstbestand voor de ondertiteling. Ik heb hem het idee aan de hand gedaan om alle werkwoorden in dat bestand door "smurfen" te vervangen. Leek me ook wel een aardig effect. Maar het ging me met name on de verwijzing naar kerkorgels..Ik zat me daar toch angstig in de Laurenskerk, een vrouw achter me zat zelfs te beven, en ik weet nu waarom.. Hehe 'When you smurf that video tape, you smurf in seven days...' Whoo... Scarry... In de kerk zeggen ze ook altijd 'vrees God'. Het orgel onderstreept da nog eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts