Jump to content

heel snel antwoord over soldeerbout...

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

hallo,

Morgen gan ik een soldeerbout kopen bij iemand. Hij heeft 2 keuzes voor me:

de weller wecp82: een 100watt soldeerstation esd met analoge regeling.

de weller ec2002: een 80watt soldeerstation esd met digitale regeling.

de laatste is 20 euro duurder.

Welke zal ik nemen?

Duidelijke voorkeur?

dankjewel, en ik zoals je begrijpt ik heb snnel antwoord nodig.. :D :D :)

Geplaatst door [[Game]]:

hallo,

Morgen gan ik een soldeerbout kopen bij iemand. Hij heeft 2 keuzes voor me:

de weller wecp82: een 100watt soldeerstation esd met analoge regeling.

de weller ec2002: een 80watt soldeerstation esd met digitale regeling.

de laatste is 20 euro duurder.

Welke zal ik nemen?

Duidelijke voorkeur?

dankjewel, en ik zoals je begrijpt ik heb snnel antwoord nodig.. :D:D:)

ec2002

Geplaatst door FrankD:

Als je een dac wilt gaan bouwen met digitale ic's kun je natuurlijk beter de digitale bout nemen.

Voor de buizenschakelingen heb je meer aan een analoge bout.

Frank

Hahahahaha :D:D:P

Ahum .....

Bij de digitale versie kun je de temperatuur ook aflezen, als dat je aanspreekt ..... :)

De analoge is weer heel snel in te stellen.

Kijk ook nog even naar de stiften, welke zijn goed verkrijgbaar en welke niet?

Zit de maat erbij die je nodig hebt?

Conrad verkoopt aardig wat Weller tips en Dil ook :)

Andr

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

ec2002

Das duidelijk...

Is dit met klem?? :D ***, ik ben een twijfelaar. Ik heb harde argumenten nodig, maar wat basel ik. welke belangen hebben jullie erbij? geen... ;)

Laat ik de vraag anders formuleren: ik wil uiteindelijk ook experimeneren met dac's is die ec2002 dan een must...??

groeten Game :rolleyes::o

Geplaatst door [[Game]]:

Laat ik de vraag anders formuleren: ik wil uiteindelijk ook experimeneren met dac's is die ec2002 dan een must...??

groeten Game :rolleyes::o

Nee, belangrijker is dat je goed kan solderen. Plakken kan iedereen, solderen niet. Goed gereedschap is wel het halve werk, maar de deskundigheid moet dus in de vingers zitten.

Het tot de graad nauwkeurig kunnen instellen van de temperatuur is leuk, maar voor de meeste IC's is een temperatuurvariatie bij de instelling niet zo'n probleem. Te lang stoken wel.

Beste Game,

De EC2002 is gewoon een klasse bout. In tegenstelling tot de andere weller station's (die eht magnostaat principe gebruiken) heeft de ec2002 een digitale temp regeling. Meteen na aanzetten is de ec2002 zo op temperatuur, maar je leest ook realtime af als de bout zakt in temp. als je grote opjecten moet verhitten.

Ik heb ook jaren op de ex2002 gewerkt, en het was altijd een genot. nooit kapot, zeer stabiele en constante warmte overdracht. Alles wat je kan wensen van een goede bout.

Verder ben ik het volkomen met Sodejuu eens. Goed kunnen solderen is een vak, en niet zo makkelijk als iedereen denkt.

Dus een vloeiende verbinding. Het is net als leren autorijden. De interactie tussen koppeling en gas pedaal moet perfect zijn om soepel op te trekken. Met solderen precies zo. De Interactie tussen verhitten en loslaten.

Een heel goed oefenobject is, om met blank massief instalatie draad een eiffeltoren te maken. En dan de soldeerverbindingen zo vloeiend en glimmen mogelijk.

Groeten,

Bas

Geplaatst door [[Game]]:

dankje... :) maar ik kende de link al :rolleyes:

ik zie wel wat het wordt...

groeten game

Ik heb op mijn boutje van Conrad :o ook een temperatuuraflezing en ik vind het reuze handig :)

En zoals Bas al zei, is de temperatuurregeling vna de EC2002 erg mooi :)

Ik zou persoonlijk die

Een heel goed oefenobject is, om met blank massief instalatie draad een eiffeltoren te maken. En dan de soldeerverbindingen zo vloeiend en glimmen mogelijk.

Groeten,

Bas

Maak eerst maar eens een miniatuurladder. Daarna kun je eens aan een eifeltoren gaan denken.

BTW: Een test of alles goed gesoldeerd is kun je ook zo doen. Probeer de aan elkaar gesoldeerde draden eens van elkaar te trekken. Laat ie zo los en de breuk zit in de las, is de las poreus en dus niet goed. Je moet tijdens het solderen de tin in het werkstuk zien wegvloeien en zien verdelen. Dan is het wel ok en zal bij de breektest het heel moeilijk zijn de 2 delen weer van elkaar te krijgen.

Als je te lang stookt wordt het koper blauw en krijg je "stalagmieten" en "stalagtieten" op je soldeervlakken. Dan is het vloeimiddel reeds volledig weg en blijft het lood aan de soldeerpunt hangen. Ook niet goed.

ha! ik was ff afwezig, thanks voor de tips.

De man neemt beide stations mee dus ik ga kiezen. En het zal de ec2002 worden. 20 euro is idd niet zo veel verschil. (40 gulden, nee 20 euro :D )

Die 20 extra watjes die de wecp82 heeft, die zijn niet zo triviaal??

groeten Game

Zeiksnor :D neem nou gewoon de ce2002. 80 watt is meer dan voldoende voor elk denkbaar werk.

Soms op de zaak ben ik wel eens mijn aansteker vergeten. Even mijn WSD81 (80 watter) op 450 graden, en steek zo mijn peuk aan :D.

Groeten,

Bas

bas het is de ec2002! kijk nu was ik een zeiksnor...

Maar je hebt gelijk! Ik ga ervoor...

nog een ding...  :D

game