Henrie Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Heeft iemand enig idee wat de pin layout is van dit soort DIN-speaker plugjes? Ik moet namelijk een paar oudere speakers van een huisgenoot van nieuwe kabels en plugjes voorzien, maar ik weet niet van plus en wat min is. Ik gok dat de pin in het midden van de plug (de platte pin) de plus is en de pin die uit het midden zit (de ronde pin) de min, maar ik weet het niet zeker. Ik kan het ook zo nergens op internet vinden. Ps. de plugjes op het plaatje zijn verloopstukjes naar RCA. Voor de DIN-plug die ik bedoel moet je naar de onderste/voorste van de 2 kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Ik weet het niet meer zeker, want ik heb die dingen al lang niet meet gebruikt, maar ik meen dat die platte de - is en het puntje de +. Maar je kan 't wel uitproberen met een AA batterij. Sluit die aan op de pinnetjes. Als de speaker naar buiten uitslaat is de poling goed (+ op + en - op -). Beweegt de speaker naar binnen is het fout (+ op - vice versa) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2003 Author Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door Sodejuu:Ik weet het niet meer zeker, want ik heb die dingen al lang niet meet gebruikt, maar ik meen dat die platte de - is en het puntje de +. Maar je kan 't wel uitproberen met een AA batterij. Sluit die aan op de pinnetjes. Als de speaker naar buiten uitslaat is de poling goed (+ op + en - op -). Beweegt de speaker naar binnen is het fout (+ op - vice versa) Ja die oplossing heb ik hier een tijdje geleden ook gelezen. Alleen kun je de woofer niet zien. En de grille is er niet af te halen zonder de speaker te slopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Geplaatst door Henrie: Ja die oplossing heb ik hier een tijdje geleden ook gelezen. Alleen kun je de woofer niet zien. En de grille is er niet af te halen zonder de speaker te slopen... Dan een autoaccu gebruiken, liefst uit een vrachtwagen. Dan zie de speaker zeker bewegen Zet er dan een kaars voor. De speaker verplaatst genoeg lucht om de vlam te laten bewegen. Beweegt die van de speaker af is het OK PS: Kijk uit bij spelen met vuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Als je uitgaat van de tulp dan heeft die de massa aan de buitenkant zitten. Lijkt me eenvoudig om dat even door te piepen. Verder is de kans heel groot dat de massa van de speaker uitgang overeen komt met de massa van de ingangen. Da's ook zo door gepiept. Groeten Simon Ik vraag me trouwens ook af of het iets uitmaakt. Als ze maar in fase staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Volgens mij heeft Henrie die foto van het web geplukt om duidelijk te maken waarom het gaat. Ik geloof niet dat hij die stekkertjes in huis heeft (het zou te simpel zijn ) Het maakt trouwens wel wat uit. Bij een flinke slag zou de speaker naar binnen bewegen en zal dan eerder gaan vervormen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2003 Author Report Share Posted 27 oktober 2003 Het probleem is idd niet dat ik ze niet in fase kan zetten, want dan moet ik ze gewoon aan beide speakers hetzelfde solderen. Ik weet alleen dan nog niet of ik de plus van de speaker wel aan de plus van de uitgang van de versterker heb hangen. En ik heb idd niet deze plugjes, want dan was ik er zelf wel uitgekomen. Zo snugger ben ik nog wel. Ik heb gewoon DIN-speaker plugjes die ik aan de speakerkabel moet monteren. Ik weet alleen niet wat nu plus en wat min is aan de speaker. Das het probleem. En met een flinke beat of een klap in een film of zo, slaat de speaker naar buiten uit als het goed is. Als je ze verkeerd om aansluit, slaat ie naar binnen en weg is je klap Nou ja, niet helemaal natuurlijk, maar wel een beetje. En het zou idd best kunnen dat ie eerder gaat vervormen... Zo duidelijk genoeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 oktober 2003 Report Share Posted 27 oktober 2003 Ik had het wel begrepen . Ik zal 't morgen een collega vragen. Die weet zulke fossiele dingen wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2003 Author Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door Sodejuu:Ik had het wel begrepen . Ik zal 't morgen een collega vragen. Die weet zulke fossiele dingen wel 't Zijn ook fossiele speakers Al klinken ze best aardig trouwens. Zeker voor het formaat (ze zijn behoorlijk klein). Maar het is wel een pruts verbinding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Ik zou me daar niet zo druk over maken. In principe zou de woofer met de plus naar voren moeten bewegen, maar aan de opnamekant wordt er zo met signaal geknoeid dat de hoeveelheid opnames die in fase zijn opgenomen en de opnames die ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Het ronde puntje is de plus Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY ESL Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door Subwoofah:Het ronde puntje is de plus Is helemaal goed !!! hieruit volgt dat de platte pin de - is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Ik heb het net ook nog ff gecheckt bij ons fossiel. De platte is idd de - en het puntje de +. Mijn geheugen is zo slecht nog niet of ik ben ook al oud Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 jullie geheugen is wat roestig zie ik Het ronde puntje is plus en staat in contact met het middelste contact op de achterzijde. Buiten het gekloot met een 1,5 volt bat. kun je overigens ook gewoon even je multimeter gebruiken om het zaakje door te meten Succes, Coen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2003 Author Report Share Posted 28 oktober 2003 Ok, bedankt jongens! Kan ik aan de slag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2003 Author Report Share Posted 28 oktober 2003 Ze zijn klaar. Wat een kutpluggen zijn dat zeg. Zal wel met de kwaliteit van het spul te maken hebben neem ik aan (tis budgetspul). De plastic behuizing (het mag die naam eigenlijk niet hebben) smolt eerder dan het tin! Kon ik steeds weer de pinnentjes recht buigen (pinnetje verhitten en klemmen met een tang). Zal er niet beter op geworden zijn. Tja, kan het ook niet helpen. Maar het zit vast en het werkt iig. Maar wat een kutpluggen (nee, geen butt-pluggen, Sherwin ). Er zit niet eens een trekontlasting (eens kijken wat Sherwin met dit woord doet ) op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 28 oktober 2003 Report Share Posted 28 oktober 2003 Dus ze zitten erin??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2003 Author Report Share Posted 28 oktober 2003 Geplaatst door Rogier:Dus ze zitten erin??? Ja! Zo diep mogelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts