Jump to content

2 of meer kanaals ???

boomerang
 Share

Recommended Posts

Ik ben erg benieuwd hoe er gedacht wordt over de toekomst van 2 kanaals stereo. Gaan we over op meerkanaals ( wat op dit moment absoluut niet mijn voorkeur heeft !!), of blijven de twee kanalen gehandhaaft met vebeteringen op gebied van de bronnen zoals SACD e.d.?!

Laat maar horen !!

( met films kan ik me voorstellen dat meerkanaals natuurlijk blijft. Het gaat me dan ook met name om muziekbeleving zonder beeld. Behalve het geluidsbeeld natuurlijk...)

Snap ik... Maar gebruik je het meerkanaals dan alleen voor films of ook voor muziek weergave ? Ik was nl. benieuwd hoe er gedacht wordt over muziek luisteren op een meerkanaals-systeem. Dit met het oog op de kwaliteit van meerkanaals-opnamen, die mijns inziens nogal van matige/ slechte kwaliteit zijn.

Ik heb nog steeds (en zal altijd zo blijven) een sterke voorkeur voor 2-kanaals.

(less is more :D )

Al dat meerkanaals gedoe, is leuk voor films en voor special effects, maar voor muziek... neh... niet voor mij althans.

Ennuh... ik vrees dat veel heren de nodige onenigheid zullen krijgen met hun vrouw/vriendin, als ze in de nabije toekomst dat multichannel gebeuren in de woonkamer willen... :rolleyes:

Groeten,

Alco

Ik luister muziek over het algemeen ook gewoon stereo. Daar heb ik meer dan genoeg aan ;). Ik heb wel een complete surroundset, maar die staat in de slaapkamer en is meer bedoeld voor films. Die heb ik dan ook meer op DVD dan concerten/videoclips. Om precies te zijn heb ik er 3, nl Fleetwood Mac - The Dance, Roger Waters - In The Flesh en Marillion - The EMI Singles Collection.

Gisteravond was ik bij iemand met een flinke surround-set en toen werd de onvermijdelijke Hell Freezes Over opgezet. Ik werd gestoord van die gitaren die om me heen klonken, alsof ik werd belegerd. Volkomen onnatuurlijk, nee dank u.

Geplaatst door boomerang:

Snap ik... Maar gebruik je het meerkanaals dan alleen voor films of ook voor muziek weergave ? Ik was nl. benieuwd hoe er gedacht wordt over muziek luisteren op een meerkanaals-systeem. Dit met het oog op de kwaliteit van meerkanaals-opnamen, die mijns inziens nogal van matige/ slechte kwaliteit zijn.

Ik luister muziek ook regelmatig met meerkanaals weergave ,en over of dat'"vaak"slechtere kwaliteit is,dat is zeker niet waar!!Ik heb dvd's die onwijs mooi zijn[ja ook het geluid]!!En ook super audio's [niet all

Uiteindelijk gaat het denk ik wel naar meerkanaalsweergave toe. Daar vraagt de markt om. Dat die halve procent van de markt die audiofiel ingesteld daar niet op zit te wachten doet niet terzake. De standaarden van de toekomst worden bepaald door de massamarkt en die wil alleen meer betalen als ze ook meer speakertjes krijgen.

Wat betreft meerkanaals, dat zal ongetwijfeld blijven. Maar zal dat uiteindelijk niet in afgezwakte vorm verder gaan ?! Ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen toch op een gegeven moment een beetje zat zijn van die vele luidsprekers en kabels door de hele hut heen. En als ik zie hoe de oude vertrouwde draaitafel weer langzaam van die zolder afkomt...

Ik vind het in ieder geval wel grappig dat er van die tegenstijdige reacties komen.

Alvast bedankt luitjes !!

p.s. Hee CGM, dat schijfje ken ik ook !! inderdaad; volgens vele een "mooie opname "

( als je van rondvliegende instrumenten houdt !!) Deze heb ik nu al meerdere keren gehoord en het klinkt inderdaad nergens naar ... Wat wel redelijk goed klinkt is die dvd van Clapton in Hyde park. Moejes luisteren !

Wat betreft meerkanaals, dat zal ongetwijfeld blijven. Maar zal dat uiteindelijk niet in afgezwakte vorm verder gaan ?! Ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen toch op een gegeven moment een beetje zat zijn van die vele luidsprekers en kabels door de hele hut heen. En als ik zie hoe de oude vertrouwde draaitafel weer langzaam van die zolder afkomt...

Ik vind het in ieder geval wel grappig dat er van die tegenstijdige reacties komen.

Alvast bedankt luitjes !!

p.s. Hee CGM, dat schijfje ken ik ook !! inderdaad; volgens vele een "mooie opname "

( als je van rondvliegende instrumenten houdt !!) Deze heb ik nu al meerdere keren gehoord en het klinkt inderdaad nergens naar ... Wat wel redelijk goed klinkt is die dvd van Clapton in Hyde park. Moejes luisteren !

Toch kan ik best genieten van een leuk concert op dvd. Ik hoor ze alleen in stereo, dus weet niets over de surround-kwaliteiten en mis dat ook niet. Mijn favorieten, in willekeurige volgorde:

Rammstein - Live Aus Berlin (helaas zonder B

Jaaa, Diana Krall ! Mooie dame met mooie stem. Inderdaad een mooie dvd. En natuurlijk kan je genieten van een mooie dvd-opname !

Uiteindelijk draait het er toch weer om dat je kan genieten van de muziek...

Hee boomerang,

Heb jij nou ook de indruk dat de hele band verliefd op haar is?

Ik ben het zelf ook hoor ;)

Sinds ik van de week mijn nieuwe set aangesloten heb ben ik er uit. Surround slaat nergens op. Hoezo center speaker ? er staat toch iemand te zingen in het midden.

Op de 'oude' set met SACD op multichannel mode menig cd'tje gedraaid maar wat een verschil met 'echte' stereo muziek uit een goede versterker en dito speakers.

Nee surround heb ik heel snel afgezworen. Mijn stelling is dat een centerspeaker een oplossing biedt voor een beroerde stereo weergave. surround speakers zijn dan wel leuk maar niet echt nodig bij audio wat mij betreft.

Dus voor mij van stereo naar mutichannel en weer heel snel terug :D