heefiguur Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Dit wordt een verslag van mijn verhuizing van de zolderkamer naar m'n appartement. Eerst wat basis gegevens: De zolder was/is een ruimte dat uit een schuin dak bestaat van 4 m breed en (bij een hoogte van 1 m) pakweg 5,5 lang. In het midden is het dak(punt) 2,6m hoog. Houten vloer met vloerbedekking. De ruimte had geen tot weinig galm en (nadat Kermit mij er op wees) een hinderlijke verterking van frequenties van om en nabij 100-150 Hz. Het appartement is een ruimte van 7,2m lang bij 5 m breed en 2,45m hoog. Er staat nog helemaal niks in verder aan meubels. Ik zit op een tuinstoel. Alles is nog kaal. Tenminste als je behang kaal noemt. Er ligt vloerbedekking met speciaal ondertapijt van parade welke contactgeluiden dempt met 33dB. De woonkamer heeft nu last van flutter echo. Als je in je handen klapt, dan hoor je duidelijk de klap een aantal keren snel achter elkaar. Het resultaat: Het enige wat ik vanavond overgebracht heb is de cd speler, versterker en de weergevers. De versterker en cd speler effe op de vloer gekwakt. Na snel alles aangesloten te hebben, muziek! Dat aansluiten is overigens nog niet echt naar behoren. Als je het zou zien zou je klus op de grond vallen Maar goed, ik wilde snel resultaat. Eerste reactie: jemig wat een bagger! Effe denken, hmmm zou kunnen komen door versterker is nog koud, cd speler staat net aan, esl's moeten nog hoogspanning komen. Even wat meer draaien. Maar het klinkt nog zo nasaal! Maar wel veel, veel! voller en ruimtelijker. Hoezo 7 m lang!? De ruimte gaat buiten gewoon door hoor. Het is verwarrend. Je ogen zien dat het bij het raam toch fysiek ophoud terwijl de muziek informatie wat anders zegt... Vreemd. Had ik nog nooit meegemaakt. Na wat cd'tjes te hebben gedraaid; tsja.. sommige nummers waren duidelijk shit, maar anderen waren juist heel mooi. Het viel me op dat als ik het volume wat zachter zette (*1), bij sommige nummers het mooier klonk dat echt op het realistische niveau. En dat laag, bij een aantal nummers wist ik dat op de zolder dan en dan een flinke golf laag kwam, maar nu ergens in de verte waarneembaar. Maar ik heb ook laag gehoort dat ik nog niet eerder gehoort had bij dat bepaalde nummer. (*1 nu ik dit nalees vermoed ik dat het door de versterker komt, dat die het niet kan 'trekken'. Zou ook een verklaring kunnen zijn dat het laag wat rommelig overkomt) Wat zou de toekomst gaan brengen als: 1) de meubels er staan 2) gordijnen hangen 3) de set op een fatsoenlijk rackje staat 4) het rackje op een marmeren platen staan met daartussen van dat ondertapijt 5) de esl's op een marmeren plaat staan 6) alles volgens "hoe het hoort" is aangesloten 7) er een apparte power supply aangebracht is (er liggen drie ingegoten 3/4" electra buizen te wachten om gevuld te worden met iets moois) 8) akoustische maatregelen zijn getroffen (volgens het prg cara hoeft dat niet veel te zijn) 9) de ideeen die door anderen in een luister sessie eventueel naar voren komen 10) een goede versterker 11) een goede voorversterker (punten 10 en 11 zijn mijn wensen op high end) Spannende tijden breken aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Wat een leuk verslag! En vooral erg herkenbaar. Ik ben namelijk net verhuisd van mijn zolderkamer in het ouderlijk huis naar een, jawel, appartementje met een woonkamer van 4mtr X 7mtr. Allemaal erg recht toe recht aan, en bovendien ook nog een houten vloer i.p.v. vloerbedekking. Ook ik heb de eerste dagen op tuinstoelen gezeten zonder meubels om me heen. Ik kon het niet laten om alvast de versterker, cd-speler en speakers neer te zetten. Niet heel slim, want het klonk inderdaad @^@*^. De bassen zompig/boemerig, hoge tonen veel te schel. Het verschuiven van de speakers maakte verschil. Maar als ik ze verder van de muur afhaalde werden de bassen beter (minder slecht) maar werd het stereobeeld weer minder. Ik heb ze neergezet zodat ik bassen en stereobeeld beide acceptabel vond. Een grote compromis dus (en daar had ik al zo'n hekel aan). Sommige dingen klonken in deze nieuwe ruimte wel een stuk ruimtelijker dan op mijn oude zolderkamertje. Dat was wel leuk maar over het algemeen vond ik het in mijn auto beter klinken. Frustrerend dus. Nadat er meer meubels in kwamen werd het beter. Het klonk minder hard/schel. Hier op Hear.nl heb ik nog naar topics over akoestiek gezocht. Daar werd gesproken over stenen onder de speakers. Ik heb een paar stenen op rubber voetjes gezet, en vervolgens daar de speaker met hun spikes op gezet. Dat was een hele verbetering. Veel drogere en strakkere bassen. Gordijen, een bank en een grote stoffen hangstoel deden wonderen voor het midden-hoog. Als ik nu in mijn handen klap, hoor ik nog steeds dat irritante geknetter, maar het is veel en veel minder. Mijn cd'tjes klinken over het algemeen ruimtelijker dan thuis waar ik erg blij mee ben. De bassen zijn nog steeds niet wat ze waren, maar zeker om aan te horen. Alleen op hogere geluidsniveaus laat de kamer me nog in de steek (vooral de bassen). Al met al ben ik echt met mijn neus op de feiten gedrukt. Dat akoestiek belangrijk was wist ik wel maar dat het zoo belangrijk was verbaasde me. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 1 november 2003 Author Report Share Posted 1 november 2003 Weet je Ruben, wat jij schrijft over de bassen, dat is voor mij wel zo herkenbaar. Het woord zompig omschrijft het heel mooi. Boemerig niet. Vandaag weer enkele uren geluisterd. Ook ik heb de weergevers wat verdraaid, niet veel. Dat hielp wel wat. Het nasale is gebleven. Maar alleen als je het volume wat opschroeft. Dus jouw conclusie dat de ruimte erg veel doet gaat bij mij ook op. Heb nog wat geluidsdrukken gemeten en die waren best hard pakweg 76 a 80 dB. Als het de richting op ging van de 90 dB, zoals ik net als schreef, is het beduidend minder. Ik stond er vandaag weer verstelt van het ruimtelijke karakter. Om het laag meer kunnen te horen heb ik de stoel wat naar rechts verschoven. Want ik kreeg een ingeving dat het prg cara de luisterpositie dat ook deed. Vandaag is er ook wat famile langs geweest. Die vonden die grote esl's maar niks. Het ontwrichtte de hele kamer volgens hun. Lekker belangrijk, ik heb straks een niet te versmaden luister en kijk plek. Met een woord dat tegenwoordig in is: onthaast plek! Jij schrijft: "Dat akoestiek belangrijk was wist ik wel maar dat het zoo belangrijk was verbaasde me." Daar zat ik vanmiddag wat over na te denken. Als winkels een ruimte inrichten die akoustisch in orde is, dan klinkt een wat goedkoper speakertje snel goed. Ik ga zelfs nog verder door te beweren dat de meeste forumleden alhier een goed klinkende set hebben. Echter men is ontevreden omdat het niet voldoet. Dus zoekt men het in een ander apparaat/speaker, of wat dan ook. En helaas zit ik zelf ook in die rat race. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Ha Arie Stuur me je nieuwe adres even, dan kom ik gauw eens luisteren hoe erg het is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Zonder een goede akoustiek begin je eigenlijk helemaal niets. Ik zit er nog steeds mee en ik zie geen oplossing. Alleen op laag volume is het wel te pruimen maar het haalt het niet bij het geluid wat ik in mijn vorige woning had. Met geopend volume is het gewoon rommelig en hard en zeer vermoeiend . Verplaatsen van de speakers hielp helemaal niets en nu zit ik dus uit het midden te luisteren tegen de muur waar het geluid nog het best is. De rest van de kamer is gevuld met gegalm. Een dik kleed heb ik op het marmer neer gelegd er zijn gordijnen maar het baat niet. Ik zal moeten overgaan tot de aanschaf van hoogpolig tapijt maar weet je marmer is best wel makkelijk met 2 opgroeiende kinderen en een incontinente oude kat van 19. Maw je leert er mee leven je moet wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Don Heb je het kleed zo neergelegde dat de reflectie van je luidsprekers precies op je kledd terecht komt? Dat is heel belangrijk. Dat kun je controleren met een spiegeltje: Leg het spiegeltje op zodanig vlak op de grond dat je vanaf je luistepositie via het spiegeltje je ene luidspreker kunt zien. Markeer de plaats van het speigeltje. Vervolgens doe je hetzelfde voor je andere luidspreker. Het kleed moet zodanig geplaatst zijn dat beide gemarkeerde plaatsen ruim door het kleed bedekt worden. Dan werkt het kleed effectief dempend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 november 2003 Report Share Posted 1 november 2003 Geplaatst door Kermit:Don Heb je het kleed zo neergelegde dat de reflectie van je luidsprekers precies op je kledd terecht komt? Dat is heel belangrijk. Dat kun je controleren met een spiegeltje: Leg het spiegeltje op zodanig vlak op de grond dat je vanaf je luistepositie via het spiegeltje je ene luidspreker kunt zien. Markeer de plaats van het speigeltje. Vervolgens doe je hetzelfde voor je andere luidspreker. Het kleed moet zodanig geplaatst zijn dat beide gemarkeerde plaatsen ruim door het kleed bedekt worden. Dan werkt het kleed effectief dempend. En ook een spiegeltje tegen de zijwanden, het plafond, en de voor en achterwand. Daarna overal dikke kleden ophangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 november 2003 Report Share Posted 2 november 2003 geen spiegeltje nodig, makkelijk in te scht=atten gameb Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 november 2003 Report Share Posted 2 november 2003 Geplaatst door Ome Henk: Zonder gekheid Dikke kleden hoeven het niet te zijn. Kort geschoren vloerbedekking aan 1 muur help al HEEEEEEEEEL veel 'T is wel even je dogma's aan de kant zetten, maar het kan heel mooi staan 'T is dat ik wel wat maar zeker geen overdreven galm heb, maar anders... Als je dan maar de voor of achtermuur neemt, anders is je stereobeeld naar de knoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 2 november 2003 Report Share Posted 2 november 2003 Hee Figuur, je opmerking over de luisterruimtes in winkels is bij mij ook opgekomen. Ik had een leuke conversatie met mijn huisgenoot. We delen samen de huiskamer, en ook hij heeft een bovengemiddelde interesse voor muziek en audio. We hebben nu dus zo'n beetje de hele korte zijde van de huiskamer volstaan met audio-apparatuur. Vrouwen moeten altijd een beetje lachen als ze op bezoek komen (wat een jongetjes). Maar goed. Mijn setje is een factor 4 duurder dan zijn set en mijn set zou onder betere omstandigheden ook een stuk beter moeten klinken. Maar het verschil is erg klein geworden in deze 'geweldige' akoestische ruimte. Toen kwamen we op de gedachte wat een pech een audioverkoper heeft als zijn ruimte niet zo goed is. De prestaties van audioapparatuur komen steeds meer bij elkaar in de buurt te liggen zodra de ruimte slechter wordt. Met een slechte/matige ruimte zal geen consument vier keer zo veel geld uitgeven voor zo'n klein beetje extra. En dus zal de verkoper voornamelijk middenklasse verkopen. Het was maar een gedachte. Een winkel met top-apparatuur moet natuurlijk gewoon ook een top-luisterruimte hebben. En uiteindelijk moet je het ook thuis uitproberen. Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen duurdere apparatuur laten staan simpelweg omdat het door de matige akoestiek niet goed uit de verf komt. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door heefiguur:Dit wordt een verslag van mijn verhuizing van de zolderkamer naar m'n appartement. Geinspireerd door jou verhaal heb ik dit weekeinde maar eens de koe bij de horens gevat en na vele maanden onthouding de set opgesteld. Ik ben al sinds februari aan het verhuizen en renoveren en al die tijd heeft alles in dozen in de opslag gestaan. Nu is eindelijk de woonkamer zover dat er (bijna) niet meer geboord en gezaagd hoeft te worden, de meubels staan er en het is ook nog eens gestoffeerd. Alleen de plinten, een kabelgoot en een goede netgroep voor de audio ontbreken nog. De oude situatie was een woonkamer van zo'n 7,5 m lang en bijna 4 m breedt op het breedste gedeelte. Het smalste deel was bijna 2 m breed. Een lange wand helemaal recht, de ander 'getrapt'. De twee andere muren bestonden voornamelijk uit raam. De vloer van 5 cm dik hout op balken en een kruipruimte die gevuld was met polystyreen bolletjes. Een plafond, 2,4 m hoog, van gipsplaten, daarachter een holle ruimte en dan houten vloerplanken. Een typische jaren 30 door zon / erker woning. De set stond opgesteld tegen de lange rechte muur, in het breedste deel van de kamer. De speakers ca. 1 m van de achterwand en de rechter zo'n 1,5 m van de zijwand. De speakers stonden zo'n 2 m uit elkaar. De luister positie is vrij close, ca 1,75m van de lijn tussen de speakers. Achter de luister positie staan drie Sund CD-kasten. Huidige situatie, een woonkamer van zo'n 7,5 m lang en 3,85 m breed met tegen een wand een open haard met schouw. Op de kopse kanten wederom glas, aan de straatzijde een raam van 2x2, aan de tuin zijde is de gehele wand van glas. De vloer is van beton met lamellen parket. Het plafond, op 2,75m, wederom gipsplaat. De ruimte tussen het plafond en het platte dak is gevuld met zo'n 25 cm Isoflock, een isolatie van cellulose (ouwe kranten). De set staat nu voor het raam van 2x2, dus niet meer dwars op de ruimte. De speakers staan 2,4 m van de achterwand en ca. 1 m van de zijwanden. De luister positie is weer vrij close en ligt net iets achter het midden van de ruimte. Nu eerst weer de opslag in om een aantal cd's te bemachtigen. Na wat graaien, ha dat wordt genieten: Ricky Lee Jones; Pop Pop. Oude situatie, het eerste nummer (My one and only Love) begint met een gitaar, zo'n anderhalve meter rechts van de rechter speaker. Ricky valt later in en zingt in het midden. De bassist plukt er, zo'n 50 cm rechts van de linker speaker, vrolijk op los. Het laag komt er redelijk strak uit, voor zover dat mogelijk is met de Zingali's, schuift de stoel een cm of 10 naar achteren begint het te dreunen. Het gehele klanken spectrum is in balans. Alle muzikanten staan in een rechte lijn en worden zo'n 50 cm voor de speakers geplaatst (in de zelfde opstelling maar dan met Translator Heliodoor staan de muzikanten achter de speakers). Al met al, fraai. In de nieuwe situatie is het heel anders. De gitarist staat op de plek van de rechter speaker, hoewel je niet het idee hebt dattie er aan vast plakt. Ricky zingt weer in het midden en zo'n 1,5 achter de speakers. De bassist staat in de linker speaker. Wat een teleurstelling Het enige lichtpuntje is dat er wel dat de afbeelding 'coherent' is en dat het geheel zich niet in twee vlakken afspeelt. Iets wat ik een aantal keren met kleinere Avalons gehoord heb. Een lineaire opstelling van muzikanten "meters" achter de speakers en dan ineens staan de muzikanten die links en rechts afgebeeld worden op de hoogte van de speakers. Heel erg onnatuurlijk en vermoeiend. Maar we zijn er nog niet, het midden ... Te hard. Hier is redelijk eenvoudig wat aan te doen, er moeten nieuwe cd kasten komen (de Sund wordt niet meer gemaakt) en daar vallen wel wat acoustische truuks met te realiseren. Maar we zijn er nog niet, het laag ... In een woord bagger. Staande golven die alles doen veranderen in een bonkende brij van herrie. Redelijk smalbandig, maar toch ... Dit is ellende Nu eerst maar CARA eens aan het rekenen zetten, hoewel mijn eerste reactie de wens was om het hele plafond dan maar in een Helmholtz resonator te veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Hoi Seed7 Zo te zien heb je erg veel last van de bijna exakte verhouding tussen lengte en breedte, 7,5m x 3,75m is precies een 2-voud en daar zit je erg dicht bij. Voordat je aan het plafond begint, zou ik eens kijken of je die verhouding kunt "breken" met obstakels zoals bijv. een (boeken)kast langs de lange muur. 2,4m van de achterwand is erg veel trouwens .... Suc6 met je kamer, dit soort verhoudingen nameten is het eerste wat ik ga doen bij het kiezen van een andere woning Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 4 november 2003 Author Report Share Posted 4 november 2003 Weet je, Seed7, dat je het midden erg luid vind klinken is bij bij ook al zo! Om van de rest wat op te kunnen pikken draai ik de volume op. Wat weer ander gezeur veroorzaakt. Zucht! Op het andere forum hifi.nl heb ik gevraagd waar je in Nederland de volgende absorbers kon verkrijgen: http://www.audiophiles-hifi.de/html/fast-absorber.html Daar kwam niet echt antwoord op en daarom heb ik het aan die Duitsers gevraagd. Je kan het spul direct bij hun bestellen. De prijslijst: http://www.fastaudio.com/download/Preise_F..._FAST_Audio.pdf laat zien dat het niet echt goedkoop is. Het spul wat bij: http://www.heraklith.nl/frame2.asp te verkrijgen is in Nederland is me nog niet bekend wat dat kost. Van het spul Herakustik F heb ik al in de materialenlijst van cara gestopt. Werkt ook prima (in theorie). En het hoeft niet dik te worden aangebracht. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 4 november 2003 Author Report Share Posted 4 november 2003 Hoi Andre, Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Geplaatst door heefiguur:Hoi Andre, Het leven van een audiofiel gaat niet over rozen: Wil die een mooi huis (kopen) dan moet al letten op: de omgeving/buurt, ligging t.o.v. de zon, prijs, enz. en nu ook al op de fysische verhoudingen! Ik heb overal aan gedacht, denk ik, behalve dat... Het is altijd wat! Arie Nee, een echte audiofiel let dus all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Geplaatst door heefiguur: http://www.audiophiles-hifi.de/html/fast-absorber.html Het spul van Fast ken ik en is goed aan de prijs. Van het spul Herakustik F heb ik al in de materialenlijst van cara gestopt. Ah, dat is meer mijn soort materiaal, gewoon lekker organisch, jammer dat ze het in een aantal situaties met steenwol combineren. Daar ik toch al niet tevreden was met een standaard strak gipsplaat plafonnetje is het volgende misschien een idee. Zaag, estetisch verdeeld, gaten van ca 50x50 cm in het gipsplafond. Plak ze vervolgens weer dicht met Herakustik of een van de anderen. Dit in combinatie met de 20 cm Isoflock achter het plafond moet toch een aardig resultaat gaan geven en lijkt me goed te tunen. Dit soort materialen tegen de wand plakken zie ik niet zo zitten, omdat er in de toekomst wandverwarming gaat komen en dat bijt elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts