Jump to content

coffeeshops

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

ff een vraagje:

Een weekje of twee geleden, was er in het nieuws dat politieagenten ook buiten dienst niet meer in cofeeshops zouden mogen komen.

Dat nieuws werd uitgebreid behandelt in allerlei actualiteismedia.

Vragen die gestelt werden en discussies die gvoerd werden gingen o.a. over het feit dat een agent in zijn eigen tijd mag doen wat hij wilt. Anderen vonden juist dat een agent ten aller tijden een voorbeeld functie heeft. Die voorbeeld functie was ook de gedachte achter het voorstel.

Mijn vraag:

Waarom de discussie, als niemand een agent buiten dienst herkent? Hij draagt immers zijn eigen kleren...

groeten Game cool.gif

Sommige functies brengen nu eenmaal met zich mee dat je je in je vrije tijd ook beperkingen moet opleggen. Geldt niet alleen voor politie-agenten.

Ik kan er wel begrip voor opbrengen. Bovendien is er geen probleem voor de blowende blauwe: DE wiet kan hij gewoon door een kameraad laten ophalen.

Paul.

Ik heb in mijn beroep veel te maken met openbare orde en veiligheid en coffeeshops gaan mij in die functie zelfs aan.

Ik zie geen reden waarom een politieagent in zijn vrije tijd geen coffeeshop zou mogen bezoeken. Hij mag toch ook een cafe bezoeken en eens lekker doorzakken? En als daar in dat cafe op een later tijdstip zaken voordoen betreffende de openbare orde en hij zijn werk moet doen, bijt dit werk ook niet met zijn eerdere cafebezoek. Wat ik maar wil zeggen is dat het formeel is toegestaan coffeeshops te bezoeken, voor iedereen die dit in zijn vrije tijd wil doen, wat mij betreft ook voor politieagenten.

En verder moet je er niet te dramatisch over doen. Wie heeft er nu nooit een jointje gerookt?

Geplaatst door Karma:

wordt hoog tijd dan

:D:D:D

Zou niet weten waarom. Ik rook niet, drink weinig, nog nooit een pilletje of ander soortige drug gehad en dat bevalt prima.

Ben 1 keer helemaal ladderzat geweest en dat heb ik geweten. Was meteen genezen. Nu drink ik nog wel eens een biertje natuurlijk, maar niet meer te veel. Hoef niet zo nodig weer wakker te worden met koppijn, misselijk gevoel en een bak kots naast m'n bed...

Geplaatst door Ome Henk:

Inderdaad :D 'T is gezonder dan menig ander genotsmiddel :rolleyes:

Daar kun je nu weer eindeloos over discussieren .....

Feit blijft wel dat softdrugs de enige functie heeft als genotmiddel, dat wil zeggen dat je de uitwerking van het middel als doel hebt. Bij drank ligt dat anders. Je kunt ook een biertje drinken omdat je het zo lekker vindt en niet vanwege de alcohol. Alhoewel bij sommigen .....

:D:D:D

Bij de belasting wordt je ontslagen als je een beun thuis hebt werken (de eerste keer krijg je kennelijk een reprimandum).

Hoe kan je als politieman optreden tegen zaken die je in je vrije tijd zelf doet? Daarnaast ben je gewoonweg chantabel.

Bepaalde functies hebben ook buiten de kantooruren consequenties. Als je die niet wilt moet je een ander beroep kiezen.

Geplaatst door carl:

Bij de belasting wordt je ontslagen als je een beun thuis hebt werken (de eerste keer krijg je kennelijk een reprimandum).

Hoe kan je als politieman optreden tegen zaken die je in je vrije tijd zelf doet? Daarnaast ben je gewoonweg chantabel.

Bepaalde functies hebben ook buiten de kantooruren consequenties. Als je die niet wilt moet je een ander beroep kiezen.

Carl je mist hem een beetje .... beun de haas inhuren is belastingontduiking. Geen wonder dat je dan problemen krijgt.

Vergelijk zon handelen met een politieagent die zijn eigen bekeuring wel even "regelt" met zijn collega's

Ik ben het met Carl eens. Een agent hoort niet thuis in een coffee shop, net als een dominee niet in de yab yum hoort.

Je bent nu eenmaal agent en je kunt niet hebben dat de mensen die je misschien regelmatig moet controleren op de maximale hoeveelheid goed in de winkel dezelfde is die je aan het spul helpt.

Volgens mij is het ook nog eens zo dat de softdrugs slechts wordt 'getolereed' zoals dat zo mooi heet in Nederland. Volgens mij is dat het zelfde als dat het nog steeds bij wet verboden is maar oogluikend wordt toegestaan.

Dus kortom een strafbaar feit in essentie. Lijkt me niet handig voor agenten.

(stel je voor een agent die buiten diensttijd als een wilde tekeer gaat op de snelweg met hoge snelheid en bumberkleven, dat kan toch ook niet ook al is het buiten diensttijd)

Natuurlijk mag een agent in zijn vrije tijd naar de coffeeshop.

Uiteraard mag een pastoor in zijn vrije tijd met kleine jongetjes rommelen.

Vanzelfsprekend mag een burgemeerster in zijn vrije tijd naar de hoeren.

We moeten wel ruimdenkend en tolerant zijn natuurlijk en eenieder de individuele vrijheid gunnen om zijn vrije tijd naar eigen inzicht in te vullen. En dan kan althans ik mij levendig voorstellen dat een agent even in de huid van de boef kruipt, de pastoor even van de verboden vruchten snoept en de burgemeester ook wel eens uit de band wil springen.

En dat is toch geen ramp? De volgende ochtend om een uur of acht zijn ze weer keurig de agent, pastoor of burgemeester. Bovendien is het goed voor het inlevingsvermogen, het verbreedt de horizon en stimuleert het voortschrijdend inzicht.

Ik herinner mij nog een minister Smallenbroek die in de jaren zestig aftrad na met een dronken kop een verkeerszuiltje te hebben geramd ('s nachts, dus ook in zijn vrije tijd).

Je moet er toch niet aan denken dat een dergelijk bekrompen mentaliteit weer opgeld gaat doen, en mensen worden afgerekend op wat ze in hun vrije tijd uitspoken?

En wat fijn toch dat ik geen voorbeeldfunctie heb. Kan ik lekker doen en laten wat ik wil

;););)

Met opgewekte groet,

Goh, wat een topic!! :)

Een agent MOET de regels volgen van de regering, en mag niet zijn eigen keuzes maken. Ik ben het niet eens met de regels en veel politie agenten ook niet.

Maar het wordt een vreemde bedoeling als het anders zou zijn.

Het hardrijden wordt niet idd gedoogd. Politie agenten in burger zijn burgers en zullen de zelfde fouten maken als ieder ander. 't zijn gvd mensen.

Laat ze aub doen en laten wat ze willen maaaaaar Waarom zou ik me aan de snelheid houden als de politie 't ook niet doet.

Dus dubieuze praktijken moeten ze verbergen anders isn nederland zijn gezag kijt.

Een handelende cop moet wel zwaar aangepakt worden want die maakt misbruik van zijn funktie. Een priester moet OOK zwaar aangepakt worden want die maakt ook misbruik van zijn funktie(en jongetjes).

Maar ik haal idd regelmatig wat wiet voor een politie agent.

Groetjes Simon

Hai Karma,

Ik denk niet dat het stafbaar is:

- om als belastingambtenaar een beun je keuken op te laten knappen. Die beun onduikt belasting en is strafbaar, jij niet.

- om als politieagent hash te kopen voor eigen gebruik. Verkopen boven een bepaalde hoeveelheid is wel strafbaar.

- om als pastoor naar Yab Yum te gaan. Yab Yum is ook niet strafbaar want heeft ongetwijfeld een vergunning.

Toch krijgen ze alle drie problemen met hun werkgever en terecht.

Geplaatst door carl:

Hai Karma,

Ik denk niet dat het stafbaar is:

- om als belastingambtenaat een beun je keuken op te laten knappen. Die beun onduikt belasting en is strafbaar, jij niet.

- om als politieagent hash te kopen voor eigen gebruik. Verkopen boven een bepaalde hoeveelheid is wel strafbaar.

- om als pastoor naar Yab Yum te gaan. Yab Yum is ook niet strafbaar want heeft ongetwijfeld een vergunning.

Toch krijgen ze alle drie problemen met hun werkgever en terecht.

Precies. Buiten wat strafbaar is heb je ook nog wat ethisch is.

Geplaatst door LaMa:

En hoe wil je het woord ethisch definieren?

Plus het feit dat dat ook weer per groep mensen verschillend is.

In dit geval heb ik het bij ethiek over het gedrag, passend bij een bepaalde functie inderdaad. Letterlijk zou je het over goede zeden moeten hebben, misschien in dit geval de, ja ja, normen en waarden.

Een voorbeeld in mijn beroep: Als netwerkbeheerder heb ik alle rechten op een netwerk. Er wordt van mij verwacht dat ik deze rechten gebruik om bv. problemen op te lossen, en niet om in documenten van gebruikers te snuffelen, dat zou dus niet ethisch zijn.

Ik vind dat de discussie op sommige punten met non argumenten wordt gevoed. Zo wordt beaamd dat het gedogen van coffeeshops niet meer is dan alles door de vingers zien.

Open your eyes, een coffeeshop moet aan meer regels voldoen en de overheid is ten aanzien van coffeeshops veel minder tollerant dan voor ieder andere bedrijfstak of burger.

Voor mij is het niets anders dan een politieagent die in zijn vrije tijd te hard rijd. Natuurlijk heeft oom agent een voorbeeld functie, maar in zijn vrije tijd is het ook een mens. Als het geen min of meer buitensporige vormen aanneemt, dan is het wat mij betreft geen probleem voor zijn ambt. Een politie agent is ook maar een mens en geen heilige graal.

Hai Karma,

Als een politieagent 180 rijdt krijgt hij ook problemen. Hoe kan je andere mensen op hun verantwoordelijkheid aanspreken als je je erzelf niet aanhoudt? Dat is de kern van de discussie.