Jump to content

Nieuws van Henno

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Henno deed de productie en de verkoop allemaal zelf, ik heb alleen meegeholpen met de ontwikkeling/testen en uiteraard promoot ik de kabels.

Het is allemaal minder zwart/wit dan je denkt Jasper .....

Andr

Beste Andre,

Nou mijn eigen kabellijn is iets voor erbij, maar niet mijn hoofd-doel als bedrijf.

Ik zou de XTC's zeker niet als Sound Evolution kabels gaan verkopen. Het zijn en blijven Henno's kabels en Henno's ontwerpen. Ik bedoelde meer uitbesteden zeg maar. Ik ben geen fabrikant, maar producent. Henno is Fabrikant en kan zijn producten uit besteden aan een productent. Zo moet je het zien. Op mijn beurt kan ik het ook weer uitbesteden. Ik zou de XTC's zo op de rol kunnen laten maken. Hoe complex ook, mijn kabel-leverancier kan alles op specs door de machines laten maken.

Maar het was maar een idee :D.

Groeten,

Bas

Oh op die manier ....

Ik weet dat Henno op zoek was naar productiecapaciteit, maar nog steeds handmatig, hij zet ook liever wat vaker muziek op.

Dat uitbesteden houd ik in gedachten, als het betaalbaar is dan kunnen we er wel een keer over praten, ook als de kabels duurder worden :)

Andr

Kema keur is verplicht op alle laagspanning (tot 100-1000 volt, daarna noemt men het hoogspanning) producten.

Nee hoor, pas vanaf 72kV (72.000V dus), pas als het echt hoog is dus, heet het hoogspanning. Tussen 1000V en 72kV is het middenspanning (hoe kon het ook anders ;) ). En waarom zou onder de 100V geen laagspanning zijn? Lijkt mij gewoon laagspanning...

Kema keur is verplicht op alle laagspanning (tot 100-1000 volt, daarna noemt men het hoogspanning) producten.

Nee hoor, pas vanaf 72kV (72.000V dus), pas als het echt hoog is dus, heet het hoogspanning. Tussen 1000V en 72kV is het middenspanning (hoe kon het ook anders ;) ). En waarom zou onder de 100V geen laagspanning zijn? Lijkt mij gewoon laagspanning...

Beste Henrie,

Ik kan me in dit opzicht vergissen. Ik ben al een tijdje bezig uit te zoeken hoe ik in de toekomst mijn eigen 230 volt producten kan laten goedkeuren, en overal wordt weer wat anders gezegd.

Het is allemaal erg onduidelijke allemaal in nl. Het enige wat ik weet is, als je je producten en productie door Kema laat keuren, dat zei voor de juiste keurmerken zorgen.

Wat ik wel zeker weet is dat de CE norm voor laagspanning geld tussen de 50 en 1000 volt. Dat staat hier in mijn infi pakket.

Groeten,

Bas

Beste Henrie,

Ik kan me in dit opzicht vergissen. Ik ben al een tijdje bezig uit te zoeken hoe ik in de toekomst mijn eigen 230 volt producten kan laten goedkeuren, en overal wordt weer wat anders gezegd.

Het is allemaal erg onduidelijke allemaal in nl. Het enige wat ik weet is, als je je producten en productie door Kema laat keuren, dat zei voor de juiste keurmerken zorgen.

Wat ik wel zeker weet is dat de CE norm voor laagspanning geld tussen de 50 en 1000 volt. Dat staat hier in mijn infi pakket.

Groeten,

Bas

Dat de CE norm pas vanaf 50V geldt, zou goed kunnen, omdat 50V de hoogste wisselspanning (piek, niet RMS) is die je nog zonder gevaar kunt aanraken. Daarboven wordt het op z'n minst tricky.

Hier bij Eaton/Holec (m'n stagewerkgever) wordt onderscheid gemaakt tussen laag-, midden- en hoogspanning. Ik zit op de afdeling laagspanning (al heb ik afgelopen week heel even in de onderste regionen van de middenspanning gewerkt; 1242V). Boven de 1000V begint de middenspanning en die eindigt (en niet alleen volgens Holec, ook volgens literatuur die ik gelezen heb) bij 72kV. Das natuurlijk al knap hoog, dus het kan zijn dat mensen dat al als hoogspanning zien, maar officieel is het dat dus niet.

Overigens doet KEMA hier ook tests. Waarmee weet ik niet, want dat mag ik niet weten. Externe klanten van het lab hier doen heel krampachtig over niet-labmedewerkers, want je zou maar eens wat zien... Zeker als stagair... Aan de andere kant ook wel logisch, want zij mogen ook mijn werk niet zien. Sterker nog, behalve mijn stagebegeleider van school mag verder niemand het zien. Althans, de resultaten... Ik heb zelfs een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen (school ook trouwens) en moet eventuele resultaten minstens 5 jaar geheim houden. Maar als er ergens een octrooi op komt, wordt ik er misschien ook in vermeld (als onderzoeker). Das ook wel weer leuk :)

Beste Henrie,

Groeten,

Bas

Dat de CE norm pas vanaf 50V geldt, zou goed kunnen, omdat 50V de hoogste wisselspanning (piek, niet RMS) is die je nog zonder gevaar kunt aanraken. Daarboven wordt het op z'n minst tricky.

Hier bij Eaton/Holec (m'n stagewerkgever) wordt onderscheid gemaakt tussen laag-, midden- en hoogspanning. Ik zit op de afdeling laagspanning (al heb ik afgelopen week heel even in de onderste regionen van de middenspanning gewerkt; 1242V). Boven de 1000V begint de middenspanning en die eindigt (en niet alleen volgens Holec, ook volgens literatuur die ik gelezen heb) bij 72kV. Das natuurlijk al knap hoog, dus het kan zijn dat mensen dat al als hoogspanning zien, maar officieel is het dat dus niet.

Overigens doet KEMA hier ook tests. Waarmee weet ik niet, want dat mag ik niet weten. Externe klanten van het lab hier doen heel krampachtig over niet-labmedewerkers, want je zou maar eens wat zien... Zeker als stagair... Aan de andere kant ook wel logisch, want zij mogen ook mijn werk niet zien. Sterker nog, behalve mijn stagebegeleider van school mag verder niemand het zien. Althans, de resultaten... Ik heb zelfs een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen (school ook trouwens) en moet eventuele resultaten minstens 5 jaar geheim houden. Maar als er ergens een octrooi op komt, wordt ik er misschien ook in vermeld (als onderzoeker). Das ook wel weer leuk :)

Beste Henrie,

Lijkt me erg leuk man jou stage plek. Ben jaloers op je!

Misschien (als je tijd en zin hebt) weet jij meer over de normen en keuringen.

Ik heb wat audioontwerpen liggen waar ik wat mee wil doen. Echter kan ik dt niet op de markt brengen voordat het helemaal goed gekeurd is.

Hoe absurd ook, er is gewoon geen centraal punt, die mij daar meer over kan vertellen, en het is allemaal erg vaag en onduidelijk,

Ik heb me dus maar gewend tot Kema quality. Maar het gaat volgens mij ontzettend veel geld kosten, wil je je producten laten goedkeuren. En of dat dan nog rendabel is voor een product van mij wat misschien 500 eur gaat kosten moet ik nog allemaal uitzoeken.

Groeten,

Bas

Beste Henrie,

Groeten,

Bas

Qua veiligheidseisen is het niet zo moelijk eigenlijk. Een goede samenvatting staat n.l. in elk exemplaar v.d. Elektuur. Veel lastiger is de hele EMC klimbim. Die twee samen vormen min of meer de CE eisen voor elektronische apparatuur.

Begin eens met een paar goede boeken over CE en EMC Bas. De EN-normen hierover heb je eigenlijk ook nodig maar dat is zulke ambtelijke taal dat je dat beter tot later kunt bewaren.

En wil je echt aan de normen voldoen dan ontkom je niet aan een extern testhuis zoals DARE in Woerden b.v. Maar dan heb je wel een flinke zak euri nodig. Wat de KEMA tegenwoordig doet weet ik niet, is dacht ik meer een veiligheidstestinstituut voor huishoudelijk spul. Overigens geeft DARE ook erg deskundig advies over hoe en wat en hoe je het het beste aan kan pakken. Zijn aardige lui en zou ze zeker eens bellen. Lijkt mij voor jou meer in de richting dan de KEMA:

http://www.dare.nl

;)

Beste Peter,

Dank voor je response.

Ik heb al heel veel gelezen over de CE normering. Laat ik het zo zeggen, ik weet inmiddels heel goed wat de regels zijn betreft het bouwen van electronica.

Dit heeft betrekking op, de bouw, aarding en nul, de toegestande afstand tussen componenten en behuizing. Ook de tekens en teksten op de kasten, en de handleiding etc. spelen allemaal een rol.

Ik heb enkele van mijn ontwerpen ook laten checken door andere zeer ervaren audio designers, en ook volgens hun klopt het als een bus wat ik doe.

Echter dat is het probleem niet. Ik kan nog zogoed aan alle eissen voldoen, het probleem is dat er keurcertificaten ter beschikking moeten zijn. Zonder dat dat gebeurd is, mag ik er geen CE stikker opplakken, en die is wel verplicht in Europa.

Na veel gebeld en geinternet te hebben kwam ik toch wel tot de conclusie dat Kema kan zorgen voor alle metingen, en raporten die nodig zijn om aan de eisen te voldoen. Daaronder vallen dus ook EMC en EMI metingen.

Je moet het zo zien.

Ik vertel Kema de applicatie en werking van het apparaat. Ik geef ze alle tekeningen, schema's en een monster van het apparaat.

Zie gaan onderzoeken welke normen en eisen (en keuringen) daarvoor nodig zijn. Zei voeren de metingen uit, maken een rapport en ik mag officiele keurmerken aanbrengen op mijn apparaat.

Het gaat zeker veel geld kosten, maar het is niet anders. Ik kan als bedrijf geen ongekeurde apparaten verkopen. :(

Groeten,

Bas

Jeetje Andre, nou is Jasper uiteindelijk de wijste geweest en laat het erbij en heeft zelfs zijn excuses gemaakt. Maar nee hoor jij jengelt als een schoolmeissie van 13 vrolijk door. Wat ben je toch een kinderachtig ventje. Hoe oud ben jij eigenlijk?

Jasper maakte zijn excuses aan Bas, Henk, Ruud en "SE", wie dat ook moge zijn, ik ben het niet.

Verder zwerft er nog ergens een zwaar kwetsend plaatje + dito begeleidende tekst over mij dat Jasper plaatste, zolang dat plaatje er is blijft mijn sig zoals hij is.

Het gaat mij om de gedachte achter dit plaatje, Jasper denkt dat hij dat "satire" kan noemen, sorry hoor, het is gewoon een zware belediging aan mijn adres en respectloos handelen, dat vergeef ik hem echt niet.

Ik heb hem al diverse malen gevraagd die onzin weg te halen en hij vertikt het omdat ik hem zou 'bedreigen', te gek voor woorden, Jasper weet echt niet waar hij het over heeft en daar zit hij zelf het meest mee denk ik :(

Ik ben graag nog even kinderachtig, als Jasper echt zo wijs is dan weet hij nu wanneer mijn sig weer als vanouds wordt.

Andr

Beste Bas,

Zo te lezen ben je al een heel eind. En ja die keuringsrapporten moet je kunnen overleggen inclusief alle meetresultaten wil je CE op je spullen mogen plakken.

Heb hier nu zo'n 5 jaar ervarig mee m.b.t. tot de industriele spullen die bij ons ontwikkeld worden. Veel klanten eisen het ook en zijn die raporten niet in orde gaat een grote deal vaak niet door. Nou dan zorg je wel dat het in orde komt.

Dat testen is alleen kijken of het aan de norm voldoet. De verantwoordelijkheid blijft bij jezelf liggen. Je kunt nog zo goed je best doen, 8 van de 10 keer komt het bij de eerste doorloop er niet door mbt EMC en/of EMI. Het gaat er dan om om het lek boven water te krijgen. Dat doe dan ook samen met zo'n testhuis. Zelf kun je n.l. die apparatuur die nodig is niet betalen, loopt in de miljoenen. Voordat echt alles in orde is ben je meestal zo'n 3 a 4 keer bij zo'n testhuis langs geweest. Als het niet in orde is adviseren zij ook over hoe je het zou kunnen oplossen. Uiteindelijk werk je dan min of meer samen met zo'n testhuis. Zelf werk ik samen met DARE en ben daar erg tevreden over. Maar ik zou zeker ook een prijsvergelijk doen en kijken wat je er voor krijgt, er zijn meer testhuizen. Het oude KEMA keur is niet hetzelfde als CE.

Grtz. ;)

Beste Henrie,

Lijkt me erg leuk man jou stage plek. Ben jaloers op je!

Heb het er ook erg naar m'n zin. En ik ben er nog maar voor de 5e week. Binnenkort (na de kerstvakantie) kan ik waarschijnlijk beginnen met de definitieve metingen. Tot nu toe heb ik alleen metingen aan het circuit dat ik ga gebruiken gedaan om daar een model van de maken in Simulink (in Matlab). Die bestond namelijk nog niet, en die zou wel handig zijn voor toekomstige experimenten. Ff wat in Simulink simuleren en je hebt zo een circuitinstelling. Ben ik nu bijna mee klaar (hoop ik). Vandaag wat verificatiemetingen gedaan en morgen nog ff wat aanpassen in het model, want die klopt nog niet 100%. Morgen lekker met 30kA (60Hz) schakelen! Lomp! :) Oh ja, eerst simuleren uiteraard en dan checken of die simulatie klopt.

Misschien (als je tijd en zin hebt) weet jij meer over de normen en keuringen.

Ik heb wat audioontwerpen liggen waar ik wat mee wil doen. Echter kan ik dt niet op de markt brengen voordat het helemaal goed gekeurd is.

Denk niet dat ik daar veel over te horen krijg. Zoals gezegd heeft een bedrijf als KEMA liever niet dat ik bij hun ga rondlopen als ze tests uitvoeren. Maar ik geloof dat je al wat verder bent inmiddels. Veel succes met je audio-ontwerpen!

Hoe absurd ook, er is gewoon geen centraal punt, die mij daar meer over kan vertellen, en het is allemaal erg vaag en onduidelijk,

Ik heb me dus maar gewend tot Kema quality. Maar het gaat volgens mij ontzettend veel geld kosten, wil je je producten laten goedkeuren. En of dat dan nog rendabel is voor een product van mij wat misschien 500 eur gaat kosten moet ik nog allemaal uitzoeken.

Groeten,

Bas

Tja, het is wel duur waarschijnlijk. En misschien dus niet rendabel. Maar wel nodig... En das eigenlijk maar goed ook, want anders kon iedereen maar wat aanklooien (wat niet wil zeggen dat jij aan het klooien bent natuurlijk :D ).