Jump to content

Zijn hier ook fotografielen?

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Jazzluva,

je hebt gelijk. Je hebt dat in je of niet. Je kunt misschien wel een richting op gestuurd worden, maar het moet eigenlijk een tweede natuur zijn. Een fotograaf die ik erg goed vind, maar helaas alweer een tijd geleden is gestorven, is Robert Mapplethorpe. Allemaal ijzersterke composities en onderwerpen die intrigeren, of het nu de naakten, de bloemen of de SM foto's zijn.

Hubertinus

Je moet ook geluk hebben hoor.

Mooie composities is niet zo eenvoudig af te dwingen bij een vriend of vrouw.

Onopvallend schieten is het mooist bij mensen. (nee, niet met een geweer!!)

Diepte en overzicht is met een foto heel moeilijk.

Zoek kontrasten of toeval.

Proffesionele fotograven schieten meerdere rolletjes en presenteren er mischien 10.

De mooie fotos komen van zelf.

Groeten Simon

Jazzluva,

je hebt gelijk. Je hebt dat in je of niet. Je kunt misschien wel een richting op gestuurd worden, maar het moet eigenlijk een tweede natuur zijn. Een fotograaf die ik erg goed vind, maar helaas alweer een tijd geleden is gestorven, is Robert Mapplethorpe. Allemaal ijzersterke composities en onderwerpen die intrigeren, of het nu de naakten, de bloemen of de SM foto's zijn.

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Zou je wat foto's kunnen laten zien waarvan jij vindt dat ze goed zijn en ook vervolgens de redenen? Ja, de gulden snede ken ik allemaal wel, maar ik wil verder :) wanneer kies je voor een bepaalde standpunt/compositie/belichting?

Een foto vertelt meer dan 1000 woorden, maar wil ik wat met die foto zeggen, is dat goed? of wil ik gewoon een objectieve waarneming vastleggen?

De optische-kwaliteit kon wel een up-grade gebruiken :rolleyes:

Vandaar de :rolleyes: zaak :rolleyes: verwend met onderstaande camera ;)

Minolta DiMAGE A1

Mooie camera. PLAATJES!! ;)

Eerst effe de gebruiksaanwijzing doornemen.....172 pagina

• 4 months later...

pfklein.jpg

fullsize

Voor de pink floyd liefhebber.

Ik heb de orginele poster :P

Dit plaatje heb ik zelf verkloot voor meer bloot! :D

Groeten Simon

Ik ben dit jaar echt begonnen met fotograferen. Dat wil zeggen, in het verleden maakte ik af en toe een foto met mijn oude Kodak DC 215. Pak 'em beet 1000 stuks in 3 jaar tijd. In januari kwam ik er achter dat het een hopeloos ding was, en ben overgestapt op een Canon PowerShot G5. En vervolgens in minder dan 4 maand meer dan 8000 foto's gemaakt.

En bijna alle foto's zijn gemaakt tijdens concerten. De bulk is gemaakt bij Epica en Kayak, dus als je daar eens iemand ziet met Targus camera tas, en Canon camera, zal ik dat waarschijnlijk zijn.

Overigens is mijn "werk" te vinden op:

http://www.erikschepers.nl/music/photos/

Ik ben dit jaar echt begonnen met fotograferen. Dat wil zeggen, in het verleden maakte ik af en toe een foto met mijn oude Kodak DC 215. Pak 'em beet 1000 stuks in 3 jaar tijd. In januari kwam ik er achter dat het een hopeloos ding was, en ben overgestapt op een Canon PowerShot G5. En vervolgens in minder dan 4 maand meer dan 8000 foto's gemaakt.

En bijna alle foto's zijn gemaakt tijdens concerten. De bulk is gemaakt bij Epica en Kayak, dus als je daar eens iemand ziet met Targus camera tas, en Canon camera, zal ik dat waarschijnlijk zijn.

Overigens is mijn "werk" te vinden op:

http://www.erikschepers.nl/music/photos/

Gave foto's zeg! Ik heb zelf tot nu toe weinig bevredigende resultaten bereikt met een digitale camera voor wat betreft concert-foto's, waarschijnlijk omdat de afstand tot het podium steeds te groot was en er weinig licht in de zaal was.

Heb je nog goede tips t.a.v. instellingen van een digitale camera? Ik gebruik zelf een Nikon Coolpix 5000 5 megapixel en een Kodak DX3500 2,2 megapixel voor het snelle werk. Vooral bij de Nikon zit een megadikke handleiding waar ik maar niet doorheen wil komen. :unsure:

Vroeger haalde ik overigens vaak wel goede resultaten met Canon spiegelreflex-camera's (F1 en A1) waarbij ik hoofdzakelijk een lichtsterke 50 mm. standaardlens of 85 mm. lens gebruikte i.c.m. 400 ASA films en d.m.v. spotmeting de artiest goed belicht kreeg. Overigens bezit ik die camera's nog steeds, ik kan er maar geen afstand van doen! :)

Ik heb zelf tot nu toe weinig bevredigende resultaten bereikt met een digitale camera voor wat betreft concert-foto's, waarschijnlijk omdat de afstand tot het podium steeds te groot was en er weinig licht in de zaal was.

Heb je nog goede tips t.a.v. instellingen van een digitale camera?

Ik zelf ga altijd redelijk dichtbij het podium staan (liefst ergens in het midden). Tevens gebruik ik geen flits, maar werk ik met een hoge ISO waarde (400 in mijn geval - het maximum van de camera), in combinatie met een kleine sluitertijd (1/30 - bij een lagere waarde wordt het risico van onderbelichting groter, bij een hogere waarde worden foto's wazig omdat er te veel bewogen wordt), en een zo klein mogelijk diafragma.

Overigens heb ik het geluk gehad dat ik veel tips heb gekregen van Edwin van der Ende.

Het beste is gewoon het e.e.a. uit te proberen. Al doende leert men.

Ik heb zelf tot nu toe weinig bevredigende resultaten bereikt met een digitale camera voor wat betreft concert-foto's, waarschijnlijk omdat de afstand tot het podium steeds te groot was en er weinig licht in de zaal was.

Heb je nog goede tips t.a.v. instellingen van een digitale camera?

Ik zelf ga altijd redelijk dichtbij het podium staan (liefst ergens in het midden). Tevens gebruik ik geen flits, maar werk ik met een hoge ISO waarde (400 in mijn geval - het maximum van de camera), in combinatie met een kleine sluitertijd (1/30 - bij een lagere waarde wordt het risico van onderbelichting groter, bij een hogere waarde worden foto's wazig omdat er te veel bewogen wordt), en een zo klein mogelijk diafragma.

Overigens heb ik het geluk gehad dat ik veel tips heb gekregen van Edwin van der Ende.

Het beste is gewoon het e.e.a. uit te proberen. Al doende leert men.

Bedankt voor je tips, na veel gepriegel heb ik 'm nu geprogrammeerd via een zgn. instelset op sluitertijdvoorkeuze, een ISO-waarde van 400 en de flitser uit. Op mijn Nikon is een ISO-waarde van 800 ook mogelijk maar dat wordt afgeraden vanwege de hoge ruis.

De volgende keer zet ik 'm van te voren alvast op die instelset en hoef ik niet weer in het donker te prutsen! :D

Ik ben de laatste tijd ook aan het foto-prutsen geslagen :D

In de US vond ik de Minolta S414 voor een schappelijke prijs, althans met 4MP, 4x optische zoom en z'n bedieningsgemak is hij goed toegerust :)

Heb je zo'n ding eenmaal, dan blijk je nog een hele rits accessoires 'nodig' te hebben zoals een netvoeding, een acculader met accu's, een mooie tas, een cardreader en een 256MB CFcard.

Ik kijk nog voor een grote en een kleine tripod en misschien een telelens, maar daar heb ik geen haast mee.

s414-frontleft.jpg

Momenteel beperk ik me nog tot foto's bij luistersessies, maar ik vind het zo leuk en makkelijk dat ik meer wil gaan fotograferen.

De genoemde praktische tips neem ik alvast mee, er valt nog genoeg te ontdekken :)

Andr

Goed hoef je niet altijd aan duur te koppelen, voor webfoto's heb je geen 4MP nodig, 2MP en een goede zoomlens is prima.

Je kunt de fotoresolutie vergelijken met schermresolutie, mijn 4MP camera levert plaatjes van 2272x1704 pixels bij 24bits kleurdiepte, wat alleen maar klachten oplevert :D

Helaas ken ik alleen mijn eigen camera goed, dus ik kan je geen hapklaar advies geven ;)

Andr

Beste,

Als ik even tussendoor mag vragen. Ik vind mijn Olympus MJU-400 beneden de maat presteren. Ik wil voor mijn website een echt goede digicam. Wel enigzins betaalbaar. Iemand tips?

Groeten,

Bas

Typisch dat die Olympus zo slecht presteert, had ik meer van verwacht.

Ik zou je niet zo een camera durven aanraden, maar ben je bekend met de volgende sites?

www.dpreview.com

www.dcresource.com

Hier kun je een redelijke indruk opdoen van de diverse modellen.

Verder kijk ik op www.tweakers.net naar de pricewatch voor actuele lage prijzen in Nederland.

En wat Andr

Beste CGM,

De Olympus presteerd slecht met zijn focus systeem. En het rottste is je kunt zelf niets regelen.

Bijvoorbeeld: ik wil een foto van een opamp in een Circuit maken. Je ziet op het TFT schermpje dat hij aan het scherpstellen is. Even is ie scherp maar direct daarna wordt het onscherp. Als eht handmatig zou kunnen kon ik hem zo bijstellen maar dat kan dus niet :( Ik wordt helemaal gek van dat ruk ding. En meestal van de 20 foto's die ik dan maak lukt er geen een.

Andre heeft zeker gelijk. Echter ik krijg gewoong een vat op de Olympus. Hij is de baas en zelf kun je helemaal niets regelen.

Pixels zeggen i.d.d. niets. Ik gebruik zoiezo maar de helft om meer kaartruimte te hebben.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony DSC-V1. Misschien niet state of the art (voor de de-hart fotografen), maar ik wordt stil van de mooie doorzichtige foto's.

Somy DSC-V1 sample foto's

Groeten,

Bas

Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony DSC-V1. Misschien niet state of the art (voor de de-hart fotografen), maar ik wordt stil van de mooie doorzichtige foto's.

Goede keus Bas.

Een collega van mij heeft deze camera, en hij (de camera) maakt zeer goede foto's, en ook nog eens leuke filmpjes..

Je kunt er van alles aan instellen, de camera is compact en degelijk, heeft een mooie lens, ruim voldoende pixels.

Alleen die memorysticks.. :rolleyes: