dick jansen Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Waarde vrienden, Ooit, lang geleden (25 jaar of daaromtrent) schonk mijn schoonmoeder mij in een overmoedige bui geld voor een fotocamera. Met geestdriftige ondersteuning van een toenmalige collega heb ik toen een Pentax aangeschaft. Nu ben ik een mooi-weer-fotograaf maar heb nooit spijt gehad van mijn keuze, prima toestel. Echter, het terugspoelen van de film diende handmatig te geschieden, na het indrukken van een palletje in de bodem van het toestel. Dit nu haperde en kostte mij vorig jaar in Praag een filmpje. Enige tijd terug in Madrid hetzelfde liedje met bijna hetzelfde gevolg. Conclusie: er moest iets nieuws komen. Nu hoef ik niet op een euro te kijken dus na mij omvergeluld te hebben kon de plaatselijke cameraboer mij een Canon eos 300 aansmeren. Sinds twee weken ben ik de schrik van familie en bekenden; te pas maar vaker te onpas schiet ik portretten, maak actiefoto's of schiet plaatjes van nietsindegatenhebbende lieden. Maar ik wil meer. Ik wil mij bezighouden met het forograferen van gebouwen en landschappen. Met de 28-70 mm-lens die ik heb kom ik niet ver merk ik. De vraag luidt: zijn er onder jullie lieden die niet alleen audiofiel maar ook fotografiel kundig zijn? En die mij kunnen adviseren wat te kopen? Een 28-200 mm, een groothoek, tele, zoom, weet ik veel. Alreeds dank voor jullie advies. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Mijn vader heeft dat ook als hobby. Heeft ook zelf apparatuur gehad waarmee je foto's zelf kunt ontwikkelen. Hij had er eerst 2 (een voor zwart/wit- en een voor kleurenfoto's). Die voor zwart/wit (van Leitz) heeft ie nog steeds, die andere (Philips) heeft ie verkocht. Hij 'prutst' nu vaak op de computer met fotobewerkingsprogramma's. Ik kan er verder niet veel over zeggen (over je vraag over lenzen). Ik weet alleen wel dat ze ranzig duur zijn als je ze los koopt. Mijn vader wilde een klein lensje (tot 28mm geloof ik). Heeft ie eens op internet rondgeneusd naar zo'n lensje die op z'n Nikon past, bleek dat echt om honderden, zo niet, duizenden euro's te gaan! Zelfs 2e hands zijn ze niet te betalen. Volgens mij heeft ie het voorlopig laten zitten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Volgens mij heb je een prima lens te pakken. Heeft ie ook een macro stand? Dat vindt ik het mooist. Kloot eerst maar een tijdje aan, kijk eerst maar eens of je echt iets tekort komt. Ik heb btw een Nikon coolpix995 Veel plezier!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Kan aub het foto'tje ietsjes kleiner?, moet me rot scrollen om het topic te lezen... En ik denk dat het punt wel duidelijk is overgebracht........ --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Geplaatst door dick jansen:De vraag luidt: zijn er onder jullie lieden die niet alleen audiofiel maar ook fotografiel kundig zijn? En die mij kunnen adviseren wat te kopen? Een 28-200 mm, een groothoek, tele, zoom, weet ik veel. Ja. Wat je moet kopen kan ik je niet vertellen, wel wat ik zelf gebruik in welke situatie. Kleinbeeld: Landschap: 17,28,35,50,100 mm Portret: 100 mm Stills: 100 & 200 macro Macro: 200 mm macro Reis: 28-70 mm zoom en een zeer oude Cannon halfkleinbeeld camera met een 24 en 50 mm objectief. Allemaal tussen de 15 en ~30 jaar oud. Daarnaast heb ik diverse pinhole camera's gebouwd met een negatief formaat t/m 4"x5" Het ideaal voor gebouwen, landschap en stills zijn natuurlijk grootformaat / technische camera's 4"x5" of 8"x10". Van de laatste heb ik er een zelf gebouwd. http://www.benderphoto.com/ Voor wat oud werk zie: http://members.home.nl/ingoogni/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Beste Dick, Een vast brandpunt objectief is altijd beter dan een zoom objectief. Een lange tijd geleden ,nadat ik het fotograferen had ondekt,(zelf afdrukken en ontwikkelen, ook de baden zelf maken etc. Toen dacht ik de fotovakschool te moeten doen, dat gedaan dus. Het was denk ik beter geweest om dat niet te doen want het hobbymatige gaat naar de .............................. Maar goed maak eerst maar eens wat foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Kan aub het foto'tje ietsjes kleiner?, moet me rot scrollen om het topic te lezen... En ik denk dat het punt wel duidelijk is overgebracht........ --Hans Ik wist 't !!!! sorry hoor!! maar die foto wil ik niet verder verkleinen. ER is al zoveel data weg!!!! Vind fotograferen geweldig! Vooral vrouwen!!! (niet door vertellen hoor ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door seoman: Vind fotograferen geweldig! Vooral vrouwen!!! Nou,dan nog liever een foto op dat formaat van een mooie vrouw...... Sprinkhanen is niet zo erotisch.. --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Hebben fotografielen ook discussies over digitaal versus analoog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 15 juli 2003 Author Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door richard 1:Hebben fotografielen ook discussies over digitaal versus analoog? Beste Richard, Wis en waarachtig. Ik heb mijn jongste dochter vorige maand een digitale camera cadeau gedaan (ze had eindelijk iets gepresteerd op school) en je had het commentaar moeten horen toen ik mijn "gewone" camera kocht. Ook schoonzoon zette vraagtekens bij mijn verstandelijke vermogens, maar diens wereld bestaat buiten brood en banket slechts uit bits en bytes Stof genoeg voor pittige discussies dus. Zaterdag verjaart schoonzoon, dan moet ik 's avonds weer in de verdediging op zijn feestje, ik zie de bui al hangen.... Wellicht zijn ze te overtuigen als ik wat werk laat zien als de prachtige sprinkhaan van Seoman of het fraaie "oude werk" van Seed7, maar dat is veel te hoog gegrepen voor mij vrees ik. Over drie weken zit, lig of hang ik op Mallorca, misschien zie ik daar wat boeiende onderwerpen voor een fraaie kiek. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Iets dat me al vaker opgevallen is. De hobby/liefhebberij voor audio/muziek en fotografie gaat vaak samen. Voor twee collega's gaat dat ook met name op. Ik wil fotografie nou niet bepaald een hobby noemen maar ik ben er wel in ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Hoi Dick, Ik heb ook van jongs af aan veel aan fotografie gedaan (o.a. motorraces en motorcross in binnen- en buitenland) en veel in de DOKA gestaan. M'n apparatuur (professionele Canon F1 + A1 en diverse vaste+zoomlenzen/motordrives+accessoires) en DOKA (Opemus 6/Nikor lens enz. enz. heb ik echter nog steeds. Af en toe gebruik ik de camera's nog, tegenwoordig doe ik echter veel meer aan digitale fotografie. Voor dat doel gebruik ik o.a. een Nikon Coolpix 5000 + batterypack en diverse tussenringen/lenzen, filters e.d. Dat is een geweldig ding, alleen kost het bijna een half jaar om alle mogelijkheden te doorgronden! Zoals al eerder is gesteld zijn lenzen met een vaste brandpuntafstand beter dan zoomlenzen. Daarbij komt dat de lichtsterkte van zoomlenzen vaak stukken minder is dan van vaste lenzen. Toch zijn zoomlenzen uitermate handig en plezierig om mee te werken. Ik heb zelf goede ervaringen met de zoomlenzen van Canon, maar ook van Sigma en Panagor. (bestaat dat merk nog?) De Panagor heb ik nog en heeft een bereik van 80-210mm met een lichtsterkte van F3.8. Af en toe zet ik er nog een convertor tussen waardoor deze waarden verdubbelen, maar je wel een enorm bereik hebt met een acceptabel resultaat. Om een lang verhaal kort te maken, je zou dus kunnen overwegen om als aanvulling op je huidige zoomlens een lichtsterke 80-200mm zoomlens aan te schaffen en met een convertor het bereik van die zoomlens, indien gewenst, te verdubbelen, uiteraard ten koste van de lichtsterkte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Digitaal vs Analoog bij cameras is 'analoog' aan die in de audio wereld. Digitaal wint op alle gebruikersgemak fronten. Geen chemicalien, geen ontwikkel/ afdruk kosten voor misslukte fotos. Sterker nog ik heb pas 10 foto's afgedrukt. (ik heb zo'n 5000 fotos) De sprinkhaan hangt op A4 aan de muur. Ik wil hem nog op A3 zien kijken of dat ook gaat!! En 't kwaliteitsverschil is voor de mierenneukers. Vrouwen? OK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbie V. Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 na een maandje hard werken zal ik hopelijk eind augustus een Canon Powershot G5 in mijn handen hebben. Mijn Olympus spiegelreflex loopt naar zijn einde nl. Waarom nu digitaal ? Gebruiksgemak van 500 plaatjes te schieten en de beste eruit te halen. En omdat ik scans van analoge kiekjes ronduit bagger vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Ik vind dat de fotografie dood is. Waarom? Toen de digitale fotografie zijn intrede deed werd de kennis over fotografie naar de achtergrond verdrongen en kreeg het digitale knip en plakwerk de overhand. Ja, ik heb een fotografische opleiding en ja ik heb alle fotospullen en fotoboeken weggedaan. Mooiste camera die ik gehad heb: Contax G1 met 45 en 90 mm. Ook gehad: Nikon F501, Nikon F801S, Minolta 9xi, Hasselblad CM500. Uiteraard met de benodigde objectieven, maar nooit langer dan 150mm. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Mijn vader doet tegelijkertijd aan analoog en digitaal. Z'n camera is een analoge (Nikon) en dan laat hij bij de fotograaf het rolletje ontwikkelen en scant hij met een (digitale) Nikon negatievenscanner (kun je ook dia's mee scannen) de foto's in en bewerkt ze dan eventueel met photoshop of nog zo'n programma (ben de naam ff kwijt). Dat ziet er prima uit. Moet je natuurlijk wel 'goed' inscannen (genoeg resolutie) en een fatsoenlijke printer hebben. Dat scannen lukt prima met een hoge resolutie. Gewone foto's kun je wel tot enkele tientallen MB's inscannen (ben je wel ff bezig ). En de printer van m'n vader is ook niet mis (HP 2300 of zoiets). Met mooi (maar duur) fotoprinterpapier kun je dan prachtige foto's afdrukken. Geen chemicalien meer (das de reden dat m'n vader naar digitaal is overgestapt) en meer bewerkingsmogelijkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 Hartelijk dank allemaal voor de wijze raad, de voorbeelden en de opbeurende woorden. Het was weer het oude liedje, in mijn jeugdig elan zag ik me al omhangen met lenzen als bazooka's uit het vliegtuig stappen om de wereld te laten zien wat ik allemaal vermag Voorlopig ga ik maar eens aan de slag met de huidige lens, dan beslis ik over een tijdje wel wat ik er bij moet kopen. Met groet uit een nu reeds tropisch Deventer, p.s.: seoman, waar koop je het t-hemd van de rechterdame, ik heb zitten gillen van de lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Een beetje. Vroeger meer dan nu. Een oude Contax RTS met 35mm, 50mm en 135mm (Zeiss), 28mm (Tokina), en 38-75mm (Yashica). De 50mm wordt niet gebruikt, wegens vrij nutteloos in het algemeen. De 135mm dient voor interessante beestjes. De 35mm is mijn lens voor alledag omdat 35mm gemakkelijk is qua compositie, en je er heel weinig licht voor nodig hebt. Een Ricoh RG-1 compact, met vaste 30mm lens. Weer vrij universeel, hoewel de vervorming in de hoeken eigenlijk al te veel wordt. Digitaal: Kodak DCS14Pro in rotatie van het werk (wij maken de 14 megapixel sensor voor dit ding), met Nikkor 50mm, 35mm/f2, e.o.a. Nikkor zoom, en een heerlijke Micronikkor voor macro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door dick jansen:Hartelijk dank allemaal voor de wijze raad, de voorbeelden en de opbeurende woorden. Het was weer het oude liedje, in mijn jeugdig elan zag ik me al omhangen met lenzen als bazooka's uit het vliegtuig stappen om de wereld te laten zien wat ik allemaal vermag Voorlopig ga ik maar eens aan de slag met de huidige lens, dan beslis ik over een tijdje wel wat ik er bij moet kopen. Met groet uit een nu reeds tropisch Deventer, p.s.: seoman, waar koop je het t-hemd van de rechterdame, ik heb zitten gillen van de lol Geen idee, maar ik hem 'm wel eens zien hangen. Volgens mij een typisch festival shirt. Groeten en veel plezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 www.large.nl Daar kun je wel zulk soort shirts kopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Dick, Voor dagelijks gebruik is de 28-105 van Canon (of de 28-135 met IS, maar die is behoorlijk duurder) een prettige lens. Ik vind zelf dat 70mm net te kort is voor een standaard zoom. Wil je leverancier hem niet omruilen? Voor landschappen gebruik ik naast de zoom ook de 24mm van Canon. Die extra 4 mm geven toch een behoorlijk grotere beeldhoek (75 -> 84 graden) en je moet er aan wennen om hem goed in te zetten. Omdat je al een 28-70 hebt is de vaste 24mm een zinvolle toevoeging en tweedehands wel te vinden. Gebouwen (en je tenen) zet je zo op de foto, maar helaas zijn je lijnen moeilijk recht te krijgen. Daarnaast is een telezoom van 70-200 of 70-300 ook een aardige aanvulling. Sigma maakt een redelijke 70-300 die je voor weinig als occasion kunt krijgen. Als je ooit verslaafd raakt aan EOS dan wil je ook zo'n 70-200L lens, dit is een van de weinige zooms die vergelijkbaar scherp is als een met vast brandpunt (en net zoveel weegt als 5 vaste lenzen bij elkaar). Zoals Haudio al opmerkte, vaste lenzen zoals de 50mm, 85mm en 100mm zijn waanzinnig goed en scherp. Je moet alleen meer lopen om je onderwerp goed in te kaderen. Ik fotografeer zelf met de EOS50 en EOS3, maar de E50 gaat er nog een keer uit voor een D10. Digitale reflexen zijn prachtig, helaas zorgt de kleinere cmos sensor met 1.6 brandpuntsverlenging voor wat praktische problemen; je moet ook nog eens diep in de buidel tasten om een groothoek lens voor digitaal te krijgen. Mijn volgende lens wordt waarschijnlijk daarom een super groothoek zoom. gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Ik heb eergisteren een nieuwe camera gekocht. De Minolta dimage 7i, een oud model wat me gelukkug weer 400 euro scheelde. Digitale camera, met 25-200 mm objectief, 5 megapixels, geweldig veel functies. Je kunt echt alles zelf handmatig instellen, net als een analoge spiegelreflex camera dus. Het duurt even voordat je de mogelijkheden helemaal door hebt, maar dan kun je ook erg mooie foto's maken. Een aanrader wat mij betreft. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Jesus wat een joekel!! Blitz hoor! Maar nu zeul je je nog een breuk. de meijne is al zo groot en zwaar. Maar hij gaat wel mee naar festivals. (kei eng eigenlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Dank je, hij is inderdaad best zwaar, 600gram zoiets. en redelijk groot, maar het voordeel is dat je ook in de bergen op vakantie genoeg zoommogelijkheden hebt. Dat was voor mij een must. Vandaar deze camera. Ik ben nu al benieuwd naar de vakantiefoto's ! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 8 augustus 2003 Report Share Posted 8 augustus 2003 Sinds een jaar of vijftien een Minolta X 300, met daarbij Tokina 28-70 en 70-210 zooms. Uitstekende camera, uitstekende objectieven. Heb hem laatst weer eens van stal gehaald. Sinds een half jaar een Pentax Optio 230 van 2 Mp. Na zo'n 100 voornamelijk vacantiefoto's op 10 x 15 afgedrukt te hebben van dit digicompactje heb ik gisteren de eerste 20 x 28 afdruk opgehaald. Heel goed, met 2 Mp kom je dus een heel eind ! De Minolta is eigenlijk meer voor het creatieve / hobbymatige werk. De Pentax digicompact is ideaal voor snapshots, vacantie enzo. Kwaliteit zeer goed. Binnenkort vermoedelijk de nieuwe flatbed van Epson aanschaffen, met negatieven / diascan mogelijkheid op ..., jawel, 3200 dPi. Dat wordt maximaal vergroten De grootste charme van digitaal danwel ingescande negatieven vind ik de bewerkingsmogelijkheden op de pc. Er gaat hier hoegenaamd geen foto naar de afdrukker voordat ik bijvoorbeeld de beelduitsnede heb aangepast. Nu is dat met digtaal helaas een verplichting, gezien het stomme beeldformaat. Maar al met al leuk werk om te doen en prettig om de zaak meer in de hand te hebben. Een "echte" SLR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts