Jump to content

audiorack constructie

heefiguur
 Share

Recommended Posts

Gisteren zat ik wat te denken over een audio rack. Zo stond me bij dat in het Duitse blad Stereoplay een test stond hierover. Ik heb dat blad opgezocht en nogmaals bekeken (december 2001). Wat me juist nu pas opviel is dat de exemplaren die zeer goed werden betiteld een overeenkomst hadden (behalve dan de extreem hoge prijs). Hun overeenkomst was de constructie. De beste was die van Naim. Deze was als volgt geconstrueerd: spikes, een plateau, weer spikes, een plateau enz. En pas op het tweede plateau een kogel met daarop een glasplaat. Die kogel vat ik ook op als een spike. Elke nieuwe verhoging was voorzien van weer spikes en het verhoogde plateau weer met een kogel en glazen plaat. Anderen die ook als zeer goed werden betiteld waren overeenkomstig met wat minder spikes, maar elk nieuwe plateau ook voorzien van spikes. Maar ook het plateu waar de apparatuut op staat is voorzien van spikes.

Zo bedacht ik: ok, dus voor een goede tot zeer goede audiorack constructie is het nodig om als basis een paar plateau's te maken die op spikes staan en elk opvolgend plateau ook te voorzien van spikes. En als je het helemaal 'af' wil maken dan is het plateau waar het uiteindelijke apparaat opstaat ook voorzien van spikes. En dat hoeft dan echt niet zoveel te kosten als de Naim audio fraim te weten pakweg 2800 euro! (5600 DM)

Arie

Het blijft allemaal erg persoonlijk. als je alles op spikes zet wordt het geluidsbeeld dunner, meer gefocussed en scherper.

Dat hoeft niet altijd een verbetering te zijn.

Ik heb alleen mijn speakers op spikes staan, voor de rest niets. Het geluid wordt er ook niet beter op als ik dat doe.

Het ligt er dus aan of je set al goed is afgestemd en wellicht hoe tevreden je al bent. Als een set goed machtched blijkt dat veel tweaks eigenlijk meer een geluidsverandering betekenen dan een verbetering.

Geplaatst door heefiguur:

Gisteren zat ik wat te denken over een audio rack. Zo stond me bij dat in het Duitse blad Stereoplay een test stond hierover. Ik heb dat blad opgezocht en nogmaals bekeken (december 2001). Wat me juist nu pas opviel is dat de exemplaren die zeer goed werden betiteld een overeenkomst hadden (behalve dan de extreem hoge prijs). Hun overeenkomst was de constructie. De beste was die van Naim. Deze was als volgt geconstrueerd: spikes, een plateau, weer spikes, een plateau enz. En pas op het tweede plateau een kogel met daarop een glasplaat. Die kogel vat ik ook op als een spike. Elke nieuwe verhoging was voorzien van weer spikes en het verhoogde plateau weer met een kogel en glazen plaat. Anderen die ook als zeer goed werden betiteld waren overeenkomstig met wat minder spikes, maar elk nieuwe plateau ook voorzien van spikes. Maar ook het plateu waar de apparatuut op staat is voorzien van spikes.

Zo bedacht ik: ok, dus voor een goede tot zeer goede audiorack constructie is het nodig om als basis een paar plateau's te maken die op spikes staan en elk opvolgend plateau ook te voorzien van spikes. En als je het helemaal 'af' wil maken dan is het plateau waar het uiteindelijke apparaat opstaat ook voorzien van spikes. En dat hoeft dan echt niet zoveel te kosten als de Naim audio fraim te weten pakweg 2800 euro! (5600 DM)

Arie

Hoe groot [hoog]heb je die spykes dan confused.gif?

Ik vind 't Naim Fraim rack schitterend om te zien en kan me ook voorstellen dat 't een aanzienlijke upgrade zal zijn voor een serieuze set, maar de prijs is ronduit absurd hoog!

fraim_lg_5.jpg

(1950,- euro voor dit rack met 3 plateaus eek.gif )

Daarom vind ik 't niet echt slim, maar wel handig dat Naim de 'doetetzelvert' een handje helpt :D

Op hun eigen site hebben ze namelijk een pagina met diverse tekeningen, vanuit verschillende hoeken gezien, inclusief de exacte maten.

Iemand die een beetje handig is kan zo een heel eind komen in 't maken van een Naim Fraim 'kloon' :rolleyes:

Klik maar eens HIER

Groeten,

Alco

Ben het met je eens Alco dat de prijs absurd is. Heb net naar je verwijzing gekeken en de getoonde tekeningen zeggen weinig over de details. Hoewel je hiermee en het genoemde artikel (foto's) een eind komt.

En juist bij dat Naim rack viel het mij juist op dat ze voor de plateau's glas gebruikt hebben. Wetende dat het hiervoor eigenlijk niet geschikt is want er zit een nare eigenfrequentie in het audio gebied. Dat viel die Duitsers ook al op. Bij metingen kwam er dan ook een piek te voorschijn in dit gebied. Dus dacht ik waarom gebruiken ze dat dan? Waarom dan geen ander materiaal? En zeker als je toch al de hoofdprijs betaald...

En als 'doetetzelvert' in deze heb ik ideeen om deels gebruik makend van hun ontwerp een eigen rackje te maken die misschien wel net zo goed is en beduidend goedkoper.

Arie

Ben het met je eens Alco dat de prijs absurd is. Heb net naar je verwijzing gekeken en de getoonde tekeningen zeggen weinig over de details. Hoewel je hiermee en het genoemde artikel (foto's) een eind komt.

En juist bij dat Naim rack viel het mij juist op dat ze voor de plateau's glas gebruikt hebben. Wetende dat het hiervoor eigenlijk niet geschikt is want er zit een nare eigenfrequentie in het audio gebied. Dat viel die Duitsers ook al op. Bij metingen kwam er dan ook een piek te voorschijn in dit gebied. Dus dacht ik waarom gebruiken ze dat dan? Waarom dan geen ander materiaal? En zeker als je toch al de hoofdprijs betaald...

En als 'doetetzelvert' in deze heb ik ideeen om deels gebruik makend van hun ontwerp een eigen rackje te maken die misschien wel net zo goed is en beduidend goedkoper.

Arie

hoi arie.

toevallig heb ik een week geleden een nieuw audio rack gemaakt.

als je geintereseerd ben om zelf een rack te maken kun je bij mij komen afkijken.

ik woon vlakbij jou (valkestein poortugaal)

--------------------------------------------------------------------------------

hallo allen,

ik had juist gehoord dat glas platen onder je set niet goed zouden zijn voor eht geluid!

of is dit een fabeltje!

graag meer info hier over

groet michel

Wanneer glas inbeweging komt (resonantie)zijn de rapen echt gaar, dit krijg je niet meer stil.Heb je glazen platen.Om hier dan zo min mogelijk hinder van te onder vinden:alle apparaten op rubbervoeten.Of radicaal glas eruit.Bij glas gebruikt men ook vaak een stalen frame,is het ook niet.Wat dan wel? Massa veel massa.Aluminium zand gevuld.Hout (MDF is geen hout) zand gevuld. Log maar het werkt wel.

Succes Scat-Man.

Geplaatst door telefunken:

hoi arie.

toevallig heb ik een week geleden een nieuw audio rack gemaakt.

als je geintereseerd ben om zelf een rack te maken kun je bij mij komen afkijken.

ik woon vlakbij jou (valkestein poortugaal)

bedankt voor het aanbod, heb het nu erg druk met het nieuwe huis. Dus het bouwen van een rack komt er voorlopig toch niet van.

Arie

bedankt voor het aanbod, heb het nu erg druk met het nieuwe huis. Dus het bouwen van een rack komt er voorlopig toch niet van.

Arie

Ik heb er juist gebouwd toen ik met mijn huis bezig was. Ik moest met spoed rekjes hebben voor een set in te plaatsen. Met wat draadstangen, moeren en een paar MDF platen ben je daar zo mee klaar. Dat is hooguit een morgen werk

ben nog wat prijzen tegengekomen. Het zijn adviesprijzen.

Zie plaatje wat Alco geplaatst heeft:

onderste twee lagen eerste plateau: 800 euro, elk volgend plateau met onderlinge afstand 150mm; 550 euro afstand 250: 650 euro. Het grijze deel is er ook in het zwart.

Arie

Arie

ik wil alleen maar aangeven dat je zelf ook wel iets moois zou kunnen bouwen en dat hoeft al helemaal niet slecht te zijn.

maar iets anders is jouw huis nog niet klaar je had vorig jaar nog bij kermit een luistersessie aan gekondigt in jouw nieuwe huis is het een beetje uit gelopen met de bouw.

Geplaatst door telefunken:

maar iets anders is jouw huis nog niet klaar je had vorig jaar nog bij kermit een luistersessie aan gekondigt in jouw nieuwe huis is het een beetje uit gelopen met de bouw.

bouw is inderdaad uitgelopen. E.o.a. dwaas vond het voor de bouw nodig om te protesteren opdat er meer groen in de wijk wilde hebben. Voordat deze procedure goed en wel voorbij was, waren we weer een jaar verder. Appartement is afgelopen juni opgeleverd. Maar... toen waren de probleempjes nog niet voorbij! Die begonnen toen pas. Ik zou hier graag verder op in willen gaan, maar de moderator zal dan wel ingrijpen. Het plan is nu om ergens eind dit jaar gereed te zijn. Daarna volgt snel de uitnodiging tot een luistersessie.

Arie