The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Tja mede forum-genoten, Lullen over techniek in al zijn/haar mooie facetten is erg interesant,en ook erg leerzaam. Maaruuh,wat haal je dan uiteindelijk uit het eind-resultaat[de weergave van de golven]de muziek? Wat zou je doen zonder muziek... ,en met de berg poen die je dan ineens over hebt. Of is de techniek wel voldoende voor de kick van de hobby... En wat is dat dan met deze hobby? Is er een hobby die te vergelijken is met deze?.....Literatuur wellicht? Maar,hoe vaak lees je het zelfde boek,en hoe vaak luister je naar een nieuw album? Ik persoonlijk haal erg veel uit muziek,welke muziek dan ook,en hou me minder meer bezig met " het waarom " onderdelen doen wat ze behoren te doen En tot slot; Vindt je dan dat alles hier op het forum? --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Wat ik in muziek zoek? Emotie en herkenning.. Wat ik met mijn hobby hier op het forum wil? Eventueel kennis op doen, mensen helpen, discusseren en tijdverdrijven (ivm soms erg rustige stageplek).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 En Hear vindt je dat in voldoende mate,of zwerf je wel eens langst de diverse andere forum's.... Bijna iedereen heeft wel min/meer dezelfde beleving,maar erover kletsen ligt wat moeilijker....? Maar [tussen] hoeveel tijd gaat daar dan in zitten? --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:En Hear vindt je dat in voldoende mate,of zwerf je wel eens langst de diverse andere forum's.... Ik vindt het prima op hear.nl! Ben niet zo'n switcher. Het is hier gezellig en prima uit te houden.. ps: Het lijkt wel een interview. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Muziekliefhebber was ik al. Luidspreker liefhebber(eerst zelfbouw, later ook een beetje het kant-en-klare spul) werd ik later en toen was er HiFi.nl en ik ben de rest van het HiFi gebeuren ook gaan waarderen en ben puur op de forums(HiFi.nl en Hear.nl) gekomen voor informatie. Ik ben misschien niet een pure audiofiel, maar ik heb wel de ambities daarvoor. Ik luister praktisch elke dag naar muziek, via de computer of via mijn installatie, zolang het maar het geluid bijna perfect is. Je laatste vraag of ik dit allemaal op het forum vind? Een beetje, want vind ik het niet, dan maar een topic plaatsen of verder zoeken op internet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Beste Hans, Je stelt 9 vragen ineens, heet dat niet overkill (zelfs voor mij)? Ik leer hier de laatste tijd veel, van pasteuze spuitlijmen tot 50 Hz-dips of zoiets. Op de komende verjaardag van broerlief ben ik weer het middelpunt, dat voel ik al aankomen. Een berg poen had ik al over. Wat ik daar mee doe is mijn zaak Literatuur heb ik al zoveel gevreten dat het me de neus uit komt, even maar niet dus. Sommige boeken lees ik wel vijf of zes keer (Tolkien bij voorbeeld). Ik hou per se niet van welke muziek dan ook, sommige "muziek" komt er bij mij niet in (het voordeel van het alleen-wonen ), zoals daar zijn jazz, elektronische herrie, smartlappen enzovoort. Blijft over klassiek en (sommige) volksmuziek. Ik ben dus lekker smal geori Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Dank voor je reactie Dick. En tja,overkil... Af en toe moet je dit forum eens flink onder de kloten schoppen,of een poging daartoe wagen,om de boel weer eens wakker te krijgen. Ik krijg het gevoel dat men[te]vaak,net als bij vinyl soms,blijft hangen in dezelfde groef vandaar.... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door PD: ps: Het lijkt wel een interview. Tja,wellicht werk ik wel aan m'n scriptie " Audio,en het effect op de Audio-fiel " Of woorden van gelijke strekking..... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door Lars:Muziekliefhebber was ik al. Dat weet ik al jaren Ik ben misschien niet een pure audiofiel, maar ik heb wel de ambitiesdaarvoor. Lees je eigen regel hieronder maar even Ik luister praktisch elke dag naar muziek, via de computer of via mijn installatie, zolang het maar het geluid bijna perfect is. Nu ben ik natuurlijk geen Freud, maar dat zijn volgens mij wel duidelijke tekens van fielie van het audio-cyndroom ...."want vind ik het niet, dan maar een topic plaatsen of verder zoeken op internet. Volgende week zelfde tijd? --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Tja mede forum-genoten, Lullen over techniek in al zijn/haar mooie facetten is erg interesant,en ook erg leerzaam. Maaruuh,wat haal je dan uiteindelijk uit het eind-resultaat[de weergave van de golven]de muziek? Wat zou je doen zonder muziek... ,en met de berg poen die je dan ineens over hebt. Of is de techniek wel voldoende voor de kick van de hobby... En wat is dat dan met deze hobby? Is er een hobby die te vergelijken is met deze?.....Literatuur wellicht? Maar,hoe vaak lees je het zelfde boek,en hoe vaak luister je naar een nieuw album? Ik persoonlijk haal erg veel uit muziek,welke muziek dan ook,en hou me minder meer bezig met " het waarom " onderdelen doen wat ze behoren te doen En tot slot; Vindt je dan dat alles hier op het forum? --Hans. Er wordt toch helemaal niet over de techniek gelult? voor mij in ieder geval te weinig. Wat er uit komt voor mij is, smart, adrenaline, opwinding, rust, pijn en verwondering. En dat is genoeg! De kick van de techniek kost alleen maar veel geld en is snel weg geebt. Eigenlijk is het zonde. En 't verandert bijna niets aan de muziek. Wat ik anders met dat geld zou doen is andere apparaten kopen. Techniek is mijn lust en mijn leven. (naast dansen en vrouwen). Ik kom de dag niet door zonder lezen en muziek. En lees goede boeken vaak vaker dan 2x. (vooral SF en fantasy) ik heb maar 350 cds dus als ik een nieuwe cd heb dan hoor ik hem ook vaak de periode erna. Sommige techno cd's heb ik al 30 x gedraaid dit jaar. Ik moet zeggen dat hear me niet meer zo boeit. Heel veel teorie en te weinig konkrete techniek. Verder gaat het te weinig over de muziek zelf. Wel het pochen wat je hebt maar niet het waarom, en dat vindt ik jammer. Ik heb een tijd bij het lowlands forum gezeten en toen is mijn aandacht hier verslapt. Ik ben benieuwd of 't nog terug komt. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 zowel herkenning als vernieuwing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Geplaatst door seoman:......" en toen is mijn aandacht hier verslapt. Ik ben benieuwd of 't nog terug komt. Als ik je verhaal lees hoop ik van wel, en ik ben niet de enige denk ik.... Het heeft hier al[te]vaak plat gelegen door gebrek aan aandacht. Er is hier voldoende kennis aanwezig,en het zou jammer zijn als dat weer als 'n kaarsje uit gaat. --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Voor mij is muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 17 september 2003 Author Report Share Posted 17 september 2003 Een wereld zonder muziek......., hoe zou dat eruit zien? Als je de geschiedenis eens goed bekijkt speeld muziek een prominente rol in het leven van de mens door de eeuwen heen. Mijn vrouw is een Jeminiet, en het was de Joodse Jeminieten,destijds in het Arabisch Jemen,verboden muziek-instrumenten te bezitten,cq te bespelen in het openbaar. Men omzeilde dat door op lege[olijf]olie blikken het ritme te spelen,en de zang de boventoon te laten zijn. Deze wijze van ritme en gebruiken zijn nog steeds aanwezig in de muziek van heden. Zo belangrijk was voor hun de muziek als een van de belangrijkste vormen van expressie.... En je ziet dat,zodra deze muziek gespeeld gaat worden,de sfeer gelijk er een is van herkenning van de tijd die eens was... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Het antwoord is doodsimpel volgens mij. Af en toe lekker muziek luisteren en daarvan genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Hai Koosjer, Muziek geeft net zoals literatuur een "sprankel" aan je leven.Mensen leggen in kunst zoveel van zich zelf, dat het iedere keer weer mooi is mee te beleven. Dit week- end was ik Enschede op een tentoonstelling over moderne meubelen uit de Vitra collectie. Weer een andere kunstuiting maar ook weer schitterend. Audio is natuurlijk een hulpmiddel, maar je kan er leuk aan prutsen en is daarom leuk. Ik denk dat voor veel mannen audio een vervanger is van de trein en ander speelgoed wat ze al of niet hadden. Daar is verder niets op tegen. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 17 september 2003 Report Share Posted 17 september 2003 Ik zoek eigenlijk heel weinig in de muziek hobby Als klein kind was ik altijd al gefascineerd door muziek. Van TV radio, of uiteindelijk mijn eigen allereerste (portable) radio met cassettespeler. Toen besteedde ik al een groot deel van mijn tijd aan muziek luisteren. Dit deed ik als ik met de Lego aan het spelen was, maar ook bijvoorbeeld in het donker, dus luisteren om het genieten. Van muziek kan ik vrolijk, verdrietig, verliefd, haten, genieten, energiek, rustig, relaxed, ontspannen, opgefokt, machtig, klein, dromend en zwevend of met beide voeten aan de aarde komen, eigenlijk alle stemmingen kan ik met de juiste muziek bereiken. Muziek is voor mij dan ook de ultieme drug. In de houseparty periode had ik bijvoorbeeld ook geen pillen nodig, mijn conditie en de feeling van de muziek maakte dat ik de hele nacht door kon gaan. Uiteindelijk begon ik in de gaten te kregen dat deze effecten nog verder versterkt kon worden door betere apparatuur. Dus begon ik voorzichtig verder te kijken en vooral te luisteren. S tap voor stap veranderde mijn set, en daarbij ook gelijk mijn muziekkeuze. Ipv dat ik muziek niet meer ging luisteren, kwam er alleen maar meer bij. Muziek waar ik eerst absoluut niet naar kon luisteren, ging ik nu wel waarderen, omdat de emotie beter overkwam, of ik eigenlijk pas de emotie in de muziek ging opmerken. In tegenstelling tot velen op dit forum, zoals ik soms constateer, kan ik overal van muziek genieten, ongeacht de weergave kwaliteit. Ook van mijn wekkerradio kan ik enorm smelten van bijvoorbeeld Jewel's Foolish Games. Ook de slecht opgenomen Charlie Parker cd die er nu opstaat maakt dat ik nu zit te swingen achter het toetsenbord (die kort achter mijn sweetspot opgesteld staat ). Met de komst van de platenspeler is er een nieuwe bron van muziek bijgekomen. LP's kunnnen toch voor leuke prijzen gekocht worden en nu schaf ik ook muziek blind aan die ik anders eerst uitgebreid zou beluisteren. De emotie wordt met LP wel beter overgebracht dan met cd, maar van beide kan ik enorm genieten. Ik lig ook niet wakker van fouten in mijn set. Het zal zeker niet de meest natuurgetrouwe zijn, ook niet de meest muziekale, maar het brengt mij wel de emotie van mijn muziek. Gaandeweg wordt mijn apparatuur wel steeds beter, dus wordt ik ook steeds steviger gegrepen door de muziek.... Buiten de muziek kan ik uberhaupt van alle mooie dingen in het leven genieten, zoals bijvoorbeeld een lekkere whisky, een mooie vrouw, autorijden, een goed boek (al is dat alweer lang geleden), kunst, de zonnestralen in een herfstbos, de regen in de lente, de ijzige koude lucht in de winter, ehhh eigenlijk van alles in het leven, zelfs van werk! Dus wat zoek ik in de muziek hobby? Emotie, voldoening, een drug voor alle stemmingen, het mooiste wat er eigenlijk op de aarde is Damned, wat klinkt die Charlie Parker toch lekker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 18 september 2003 Author Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door Ome Henk: Tsjeeezzz Hans, wat een vragen Had er al op gereageerd En wel..... Geplaatst door The Koosjer connection: En tja,overkil... Af en toe moet je dit forum eens flink onder de kloten schoppen,of een poging daartoe wagen,om de boel weer eens wakker te krijgen. Ik krijg het gevoel dat men[te]vaak,net als bij vinyl soms,blijft hangen in dezelfde groef vandaar.... --Hans. Verandering van spijs doet eten..... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Muziek is eigenlijk altijd een onderdeel van mijn leven geweest, luisteren naar muziek kan vreselijk emotioneel zijn, ook heel erg rustgevend. Muziek is op vele manieren te beluisteren, als arbeidsvitamine, als begeleiding van bezigheden, gebruik hiervoor wel vaak de radio, opstaan en een nieuwe schijf opzetten is dan verstorend. Daarnaast is het ontdekken van ontwikkelingen in muziek, of de ontwikkeling van een muzikant vreselijk interessant, hier liggen inderdaad links naar andere vormen van kunst, vergelijk Karel Appel maar eens met Constant, vanuit eenzelfde uitgangspunt zijn ze op totaal andere wegen naar het heden gereisd. Dat apparatuur, als middel, belangrijk is geworden in het bezig zijn met muziek is een haast logisch gevolg van het luisteren. Zoals al eerder is opgemerkt is het verhogen van de weergave kwaliteit direct van invloed op de beleving van muziek. Ben hiermee op mijn manier behoorlijk ver gevorderd, bijzondere aandacht heeft het vermijden van problemen met het laag in een ruimte, terwijl ook de weergave van micro-detaillering en de mogelijkheid van een systeem om kleine veranderingen in dynamiek weer te geven. Het eerste heeft er toe geleid dat er een relatief klein speakersysteem in mijn kamer staat, het laatste heeft als gevolg dat dit een hoogrendementssysteem is geworden en wordt aangestuurd door een buizen versterker. Voorlopig ligt de nadruk op het verwerven van dragers, met name platen, welke op het moment nog redelijk betaalbaar te verkrijgen zijn. Dit medium geeft ook toegang tot onze muzikale geschiedenis. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Ik wil hear ook wel even mijn steentje bijdragen De hobby begon al heel vroeg in mijn jeugd, muziek opnemen met een radiorecorder en dan het liefst volledige nummers Toen ik eenmaal wat ervaring had opgedaan op het audiofiele vlak, ging ook bij anderen luisteren om te horen hoe het daar klinkt en welke muziek zij draaien. Op deze manier heb ik de hobby snel uitgebouwd en kan ik anderen helpen om hun muziekbeleving intenser en beter te maken. Het is voor mij een manier om naar buiten te treden, de helpende hand als middel om in contact met anderen te komen. Het geeft mij een grote kick als ik iemand op weg kan helpen door de "bottleneck" in zijn set (of akoestiek) aan te duiden, want dan kan hij ook weer verder en het verhoogt het plezier van die ander aanzienlijk Door m'n dagelijkse werk heb ik helaas te weinig tijd om van de hobby te genieten, daarom ben ik met m'n eigen zaak begonnen, zodat ik straks ook overdag voor m'n lol kan opstaan en niet omdat de wekker gaat Bijkomend voordeel is natuurlijk dat er meer geld beschikbaar komt, zodat ik mijn einddoel, een eigen studio kan realiseren. En ik kan dan muziek aanschaffen zonder eerst op het prijsje te letten, want dat is de voornaamste reden dat mijn collectie nog niet al te groot is. Graag doe ik dit alles ruim voor mijn pensioen, zolang de oortjes nog prima zijn zal ik ze gebruiken ook Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 18 september 2003 Author Report Share Posted 18 september 2003 Beste Lars, Geef 't nou gewoon maar toe......, en ik ken je al wat langer, je bent gewoon Audio-fiel..... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 18 september 2003 Report Share Posted 18 september 2003 Van de muziek kan ik ook genieten als hij door de autoradio of transistor op het bureau wordt weergegeven. HiFi is voor mij voornamelijk een technische hobby; hoe kun je met de techniek perfectie bereiken of in ieder geval benaderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 20 september 2003 Report Share Posted 20 september 2003 Geplaatst door The Koosjer connection:Beste Lars, Geef 't nou gewoon maar toe......, en ik ken je al wat langer, je bent gewoon Audio-fiel..... --Hans. Oke, ik geef het toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 21 september 2003 Report Share Posted 21 september 2003 Geplaatst door Maurice: Muziek is voor mij dan ook de ultieme drug. In de houseparty periode had ik bijvoorbeeld ook geen pillen nodig, mijn conditie en de feeling van de muziek maakte dat ik de hele nacht door kon gaan. Damn, dat hadden mijn eigen woorden kunnen zijn. Echter mijn conditie heb ik van het dansen. Zeg Maurice is die house periode afgelopen dan? Ik vindt het nog steeds feest. Al meer dan 10jaar lang. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts