Jump to content

stoeien met elektrostaten


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

beste

nu ik effe uitgelogd ben op hifi.nl ,lijkt het me leuk om hier eens een paar ervaringen en berichten te plaatsen die ik op hifi.nl ook heb geplaatst

 

hier begon het mee

 

na een jaar proberen heb ik nu toch eindelijk de esl,s naar mijn zin

 

eerst lopen kloten met woofers ,,maar dat is niks

 

ik heb de afgelopen week een paar nieuwe frames gemaakt voor de midhoogpanelen van mijn acoustat hybride esl,s

 

eshte dikke vette frames

4 keer 18 mm mdf afmeting 160 cm bijj 40 cm

daaraan nog twee vleugels naar achteren (om de akousstische kortsluiting zo laag mogelijk te houden)

de vleugels lopen van onder tot boven en zijn aan de bovenkant 15cm en aan de onderkant 25 cm

 

kheb ze mooi donkerrood gespoten (speciale loodhoudende verf ) en weer inelkaar gezet

 

en nu luisteren,,,,,,,,,,,,,,,,,,,......

 

shit,wat een laag

alles is weer in balans

en dat met een paar paneeltjes van 117 cm bij 23 cm

gewoon perfect

 

ps het lijkt me leuk als

Link to comment
Share on other sites

Wouwie Erik,

 

Mooi relaas!

 

Wat mij betreft heb je hiermee vijf sterren verdiend!

 

Overigens heb ik ook met weerstandjes geexpirimenteerd aangaande wel/niet hoogaf van electrostaten (Spectra 1300), maar dan in veel hogere waardes. Metaalfilm op de statoren... Door mijn buizenversterker was overigens de toepassing van geen weerstand het mooiste. Vanwege de lage wattages (max. 3 W)van de weerstanden zal je metaalfilms voor de step-up trafo moeten plaatsen, anders branden ze direct door. Draadgewonden weerstanden geven minder levend geluid, maar zijn te verkrijgen tot 20 W.

Link to comment
Share on other sites

idd

als je de weerstanden na de trafo zet moeten de waarden veel hoger zijn (bij mij is het geloof ik 100k ohm ) omdat ze dan in combinatie met de stator en membraan ,wat eigenlijk een condensator is een laagdoorlaat filter vormen

zo vorden de hoog midden en laagstroken ook gefilterd (330k en 680k)

 

btw speel jij met de buizen rechtstreeks op de statoren of nog via de trafo,s

Link to comment
Share on other sites

Haha, ik hou het wel bij m'n "mini" vliezen, conuslaag ter ondersteuning en zelfs de "waf" zou geen probleem zijn, er is hier geen wife die het roken verbiedt ofzo of andere onmogelijke eisen stelt :D

(en roken doe ik

Link to comment
Share on other sites

zo ,

ik heb net de rodr draad van de audiotrafo aangesloten ipv de oranje

in deze audiotrafo's zit nl een soort bassboost

je kan kiezen uit drie draden

geel ,oranje en rood

als je twee panelen hebt doe je de rode ( dat geeft het meeste laag)

als je drie panelen hebt doe je de oranje (dan geeft hij iets minder laag ,maar je hebt dan weer een groter oppervlakte)

als je vier of meer panelen hebt dan moet je de gele aansluiten(geeft het minste laag ,maar dan heb je echt een groot oppevlakte)

de spectra 2200 die ik nu heb heeft twee panelen dus moest de rode draad erop

en dat hoor je goed :P

 

ik denk dat je binnenkort eens een bezoekje moet wagen aan mij ,om dan eens een kritisch oor te leggen aan mijn nieuwe esl,s

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

ruzie confused.gif

 

hoezo

gewoon een kwestie van plaatsing denk ik

 

btw wat heb je nu

 

Hoi Erik,

 

Dat het een kwestie van plaatsing is klopt. Het vervelende was dat er geen juiste plaats in mijn huiskamer te vinden was, ze stonden overal verkeerd.

Nu speel ik (zie mijn profiel) met Decca London Ribbon tweeters (v.a. 1800 Hz.) en een bas-mid rearloaded hoorn.

Die Ribbon tweeter is een compromis omdat ik geen conventionele conussen wilde. Klinkt erg mooi, maar niet zo groots als een ESL.

Link to comment
Share on other sites

ik speel nu alweer twee weken met de spectra2200 en ik krijg het idee dat de quad 606 het soms moeilijk heeft met deze elektrostaten

ze schijnen nl tot 1.5 ohm te kunnen kelderen

ik hoorde het voor het eerst met een opname van een heel groot koor met orgel

wat mij toen opviel was dat de stemmen een geringe vervorming vertoonde bij harde volumes

het rendement is volgens mij ook lager dan mijn vorige esl,s

kzal toch eens voor een zwaardere eindversterker moeten gaan kijken

 

voor de rest een prima setje luidsprekers

ze klinken echt naar mijn zin

kmoest alleen wat sleutelen en solderen voor ik ze aan de praat had

de vorige eigenaar had nl al de bedrading van de panelen afgeknipt ,inclusief de gekleurde stekertjes

maar ja ,ik had ze ook voor weinug

 

en dan wordt het puzzelen :D

Link to comment
Share on other sites

Erik,

Dat je van de Koda maar een kanaal zou gebruiken had ik al begrepen uit je post over de versterker. Misschien kan je als je de boel toch gaat verbouwen de voeding van links en rechts koppelen, dan heeft dat ene kanaal beide wikkelingen met bijbehorende elco's tot zijn beschikking.

 

Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

zo ,de volgende fout heb ik net hersteld .

 

ik was dus bezig met het inelkaar zetten van mijn acoustat spectra 2200 .

hiervoor had ik nog wat bezig geweest met de 3300 maar die was te groot en gaf veel te veel laag.

 

nu blijkt na 2 maanden spelen met de 2200 dat ik de laag mid en hoog aansluitingen niet goed heb zitten .

 

als je van de linker speaker uitgaat :

van links naar rechts : had ik eerst ,

een laagstrook ,een laagstrook ,een midstrook ,een hoogstrook .

 

toen las ik dit ergens op het net

For illustration purposes, let's look at a Spectra 22 or 2200, which is the smallest implementation possible for a full range Spectra. This speaker has two panels, and therefore four sectors. For the left hand speaker, starting at the left edge, the first sector is lows only. The second sector is mids and lows only. The third sector is full range, and finally, the fourth sector is another mids and lows only. The speaker effectively becomes narrower as frequency increases. The right hand speaker is wired as a mirror image of the left.

 

The Spectra 33 or 3300 has three panels, or six sectors. The extra two sectors (at the left edge of the left speaker) are wired for lows only. Note that all full-range Spectra models are the same except for the number of sectors devoted to bass reproduction: all sectors carry lows, three sectors carry midrange, and only one sector carries high frequencies. This is why all Spectra models, regardless of size, have very similar imaging characteristics. This is definitely not the case for the pre-Spectra models.

 

Hybrid systems, like the Spectra 11 or 1100, use only one panel, or two sectors, per speaker. Again looking at the left speaker, the left sector is mids and lows only (above 150 Hz), and the right sector is full range (above 150 Hz). Everything below 150 Hz is crossed over to the woofer.

het moet dus zo :

een laagstrook ,een midstrook ,een hoogstrook ,een midstrook .

 

ja ,,en dan heb je ineens een heel andere esl . :)

 

en ik had hem bijna verkocht vanwege het feit dat het geluid zo bundelde en ik daatdoor een sweetspot had van 1 cm breed :D

ook was het hoog wat scherp en het midden gebied wat terughoudend .

 

en om de andr

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

 

zo ,de volgende fout heb ik net hersteld .

 

als je van de linker speaker uitgaat :

van links naar rechts : had ik eerst ,

een laagstrook ,een laagstrook ,een midstrook ,een hoogstrook .

 

Zo staat het bij mij nu ook!? Dus de hoogstroken zitten (l&r) in het midden. Als ik meer hoog wilde moesten zo staan en minder aan de buiten zijde.

 

toen las ik dit ergens op het net

 

het moet dus zo :

een laagstrook ,een midstrook ,een hoogstrook ,een midstrook .

 

ook was het hoog wat scherp en het midden gebied wat terughoudend .

 

nou je het zo formuleerd, herken ik het direct! Dat je het hoog scherp vind klinken ben ik niet met je eens. Ik vond juist dat het wat afwezig, wazig. Overigens als je iets scherp vind klinken komt dat vaak van de versterker/cd speler vandaan. Een esl scherp klinken???? Dat is nieuw voor mij.

 

zelf heb ik ook meer lucht ,, maar dat heeft weer een andere reden

 

Dat is zo logisch als wat! Je rookt immers niet meer

 

:D

 

 

Arie

 

ps. heb je al een poging gedaan om het gebundelde copiewerk te lezen?

Link to comment
Share on other sites

Dag Erik,

 

Je hebt je precies nogal geamuseerd met je panelen de laatste tijd.

 

Graag had ik een aantal dingen, suggesties toegevoegd.

 

1.

 

Een ESL is een reuzecondensator. Gevolg, als je het aantal panelen vergroot dan wordt den capaciteit groter en wordt de totale impedantie van het systeem steeds lager.

Vandaar dat een groot full range paneel een veel zwaardere belasting is voor een versterker dan een hybride systeem. (hoewel het mooier klink zo'n full range).

 

2.Als je zoveel plezier hebt in experimenteren kan je veel leren uit de volgende metingen:

A: Een impedantiemeting. Ikzelf doe dat rudimentair maar exact met een versterker een PC met geluidskaart (of sinusgenerator is ook goed) een referentieweerstand (vb 4 ohm)en een multimeter. Zo meet ik een 50 tig tal punten en zet de impedantie versus frequentie uit in een EXCEL curve.

 

B: Een dB/freq meting met een programma als hobbybox4 met je PC en een meetmicrofoon.

Hiermee doe je metingen op de luidspreker met je versterker, je interlinks , en de luidsprekers op hun plaats. Het zijn MLS metingen die absoluut betrouwbaar zijn.

we kunnen met z'n allen uren zitten lullen over die box heeft teveel hoog of laag, of het onderste midden is afwezig ......enz, wel ik heb geleerd dat ik met zo'n meting een vrij goed beeld krijg van wat er echt mis of juis goed is.

(PS meetmicrofoon zelf gemaakt en hobbybox4 is als test te downloaden met 20 keer volwaardig te gebruiken opstart en je kan het ook een beetje kraken zodat het nadien ook nogwel werkt)

:D

 

Uit de impedantiemeting leer je veel over de belasting en je schrikt soms als je ziet dat veel ESL's onder de 1 ohm duiken bij 12khz of meer. Je ziet dan ook de invloed die een weerstand in serie tot gevolg heeft.

Dit vormt immers een spanningsdeler.

Vb: impedantie ESL bij 15kH = 1 Ohm, in serie zet je een weerstand van 1 Ohm.

Je zal dan bij 15KHz maar de halve spanning of dus -6dB krijgen tov ESL zonder de weerstand.

Apropos als je de weerstand in secundaire van de trafo zet en je trafo is er eentje van 1/75 dan zal een primaire weerstand van 1 Ohm hetzelfde effect hebben van een secundaire weerstand van 1 ohm x 75

Link to comment
Share on other sites

leuk stukje tekst geert!

 

maar nu een vraag .

ik wil toch nog eens proberen om met drie acoustat panelen in een frame te gaan werken .

maar hoe krijg ik die resonantie frequentie een beetje onder controle?

ze zijn standaard al voorzien van een soort dempingsmatriaal wat achter op de esl geplakt zit .

ik heb het idee dat de f.res van de acoustat panelen ergens rond de 45 hz ligt .

ze zijn 23 cm breed ,dit heeft er toch ook mee te maken ?

 

het lekkerste laag heb ik wanneer ik de esl,s ongeveer 1.5 uit de achterwand zet.

dan klinken ze mooi dun in het laag.

 

binnenkort wil ik een hele grote esl zelf gaan bouwen ,maar ik moet eerst nog wat info en kennis verzamelen.

 

groeten erik

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

leuk stukje tekst geert!

 

maar nu een vraag .

ik wil toch nog eens proberen om met drie acoustat panelen in een frame te gaan werken .

maar hoe krijg ik die resonantie frequentie een beetje onder controle?

ze zijn standaard al voorzien van een soort dempingsmatriaal wat achter op de esl geplakt zit .

ik heb het idee dat de f.res van de acoustat panelen ergens rond de 45 hz ligt .

ze zijn 23 cm breed ,dit heeft er toch ook mee te maken ?

 

het lekkerste laag heb ik wanneer ik de esl,s ongeveer 1.5 uit de achterwand zet.

dan klinken ze mooi dun in het laag.

 

binnenkort wil ik een hele grote esl zelf gaan bouwen ,maar ik moet eerst nog wat info en kennis verzamelen.

 

groeten erik

 

 

Hallo dag Erik.

 

Uiteraard kun je een prachtig resultaat krijgen en een mooi laag met een construktie van de drie panelen in een frame. Als de versterker de load aankan zal dit zelfs heel tof zijn.

 

Als er achter op de panelen al demping geplaatst is, dan is er niet veel meer extra dat je nog kan of moet doen. Sommigen hebben BAF achterop aangebracht. Ikzelf heb een flinterdun doekje voor en achter.

Een andere methode is de exacte resonantiefrequentie meten + de Q waarde en dan een notchfilter bouwen die dit opheft, hoewel ikzelf daar iets minder warm voor loop. (t'is ook niet eenvoudig)

 

De resonantiefrequentie is afhankelijk van een aantal variabelen.

Ten eerste is er de breedte van het paneel. Hoe breder; hoe lager ze valt. Vervolgens is er de mechanische spanning, waarmee het membraan gespannen is in het frame. Hoe slapper gespannen, hoe lager de resonantie zal vallen. Ten derde is er de massa van het membraan zelf. Die is afhankelijk van 6micron dikke mylar of 12 micron. + het gewicht van de gebruikte coating.

Ten vierde is er de demping van het membraan door een doek of ander.

 

vb: Mijn ESL van 25cm breed heeft een vrije membraanslag van 18cm. Het membraan is nogal slap gespannen (ik had een probleempje bij de montage) De resonantiefrequentie ligt rond de 33Hz en is vrij agressief. (Bij 31Hz niets, bij 32Hzsinus begin, bij 33Hzsinus slaat plots het membraan tot tegen de draadstator, bij 34Hz is het practisch weg en bij 35Hz terug gewone weergave. Dit is dus een heel hoge Q waarde (waarbij de versterker eigenlijk geen controle heeft over de luidspreker en is typisch voor een ongedempte ESL resonantie.

Met het flinterdunne, doorschijnende doekje is die resonantiefrequentie reeds met 7 Hz gezakt tot zo'n 26 Hz en bovendien is de steilheid (agressiviteit al veel minder).

In mijn geval is dit voldoende omdat deze resonantie buiten het gebied is waar er nog echt veel signaal te vinden is.

Ligt de resonantie hoger (vb 60Hz) , dan is de oplossing een dikker doek + eventueel BAF demping achteraan de ESL. Hiermee kan je de resonantie bijna volledig controleren.

 

de plaatsing is zoals je zegt, bij alle luidsprekers, maar vooral bij dipolen inderdaad heel belangrijk. Niet alleen voor het laag, bij dipolen, maar vooral ook voor de hoge frequenties en de transparantie van het geluidsbeeld. De delay van het door de achterwand teruggekaatste geluid kan best zo lang mogelijk zijn. Het is ook best dat deze achterwand iewat dempend of verspreidend werkt (gordijn of vb boekenrek) en vooral niet rechtstreeks terugkaatst in het membraan.

 

Als je wil zelf bouwen kan ik je volgende boeken aanraden: Fikier (is niet meer verkrijgbaar maar wel volledig op het net te downloaden)en The electrostatic loudspeaker design cookbook van Roger Sanders.

Verder is er nog http://www.audiocircuit.com, waar een heleboel info en links over ESL's + zelfbouwprojecten te vinden zijn.

Tenslotte (heb ik in een ander topic vermeld), kom eens naar de volgende ESL meeting op 6 april in de Wim Sonneveldschool in Utrecht, waar een heleboel zelfbouwers samenkomen.

 

Groeten

Geert

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...