Ruud Posted 10 maart 2003 Report Share Posted 10 maart 2003 Geplaatst door spiekerboer: Was je in 1982 dan niet in het Novotel? Ik dacht toch dat ik je daar had gezien... Wel de Infinity Reference aangestuurd met wat spulletjes van Audio Research Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 10 maart 2003 Author Report Share Posted 10 maart 2003 Geplaatst door spiekerboer:Om de inzetfrequentie van de kortsluiting te halveren moet je toch het (aaneengesloten) oppervlak kwadratisch vergroten? ik zou het niet weten . maar hoe komt het toch dat mijn esl,s zoals ze nu zijn (120 bij 50 paneeloppervlak) toch voor het gehoor tot 45 hz gaan en daarna abrupt wegvallen . de akoustische kortluiting begint toch al veel eerder? de resonantie frequentie kan ook niet echt een rol spelen want die is goed afgedempt door akoustat zelf dmv een soort baf achter op het paneel en ook heb ik er nog stof overheen getrokken. wie kan het mij zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 maart 2003 Report Share Posted 10 maart 2003 De kortsluitfrequentie is die frequentie waarbij de golflengte de halve afstand tussen het midden van de voor- en achterkant is. Hier onder valt een dipool met 6 dB per oktaaf af. Als de afstand tussen voor- en achterkant verdubbeld zal de kortsluitfrequentie halveren. Dat voor het gehoor de frequentie min of meer recht blijft doorlopen tot 45 Hz komt waarschijnlijk omdat of het rendement bij hogere frequenties afneemt, omdat er een filter tussen zit of de transformator bij lage frequenties meer output geeft dan bij hoge frequenties (mirrorschakeling). Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 maart 2003 Report Share Posted 10 maart 2003 Geplaatst door richard 1: (...) Als de afstand tussen voor- en achterkant verdubbeld zal de kortsluitfrequentie halveren. Richard Dat bedoel ik dus, Richard: je moet zowel de hoogte als de breedte verdubbelen. Kwadratisch, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 10 maart 2003 Report Share Posted 10 maart 2003 Geplaatst door Henno Appel: gaat maar eens bij kermit luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Nee, nee Erik en ik willen nu eerst eens bij jou komen luisteren. We zijn beiden gek op "Orchestrale" muziek.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door spiekerboer: Dat bedoel ik dus, Richard: je moet zowel de hoogte als de breedte verdubbelen. Kwadratisch, dus. Ja, het oppervlak wordt kwadratisch groter, maar bij een paneelhoogte van 120 cm en een breedte van 23 cm is de 23 cm maatgevend, het is in dit geval niet nodig de paneelhoogte ook te verdubbelen. Bij een dipool met dynamische luidspreker is het beter dat de luidspreker niet exact in het midden zit, bij een excentrische opstelling wordt de uitdoving over een breder gebied gespreid en is minder abrupt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door richard 1:Ja, het oppervlak wordt kwadratisch groter, maar bij een paneelhoogte van 120 cm en een breedte van 23 cm is de 23 cm maatgevend, het is in dit geval niet nodig de paneelhoogte ook te verdubbelen. Bij een dipool met dynamische luidspreker is het beter dat de luidspreker niet exact in het midden zit, bij een excentrische opstelling wordt de uitdoving over een breder gebied gespreid en is minder abrupt. Klopt, Alleen zal voor een paneel van 0,5m breed de phase cancellation toch wel hoger dan 350Hz inzetten. De inzet zal op Zo'n 700 hz zitten (maar noch niet merkbaar zijn) Het zal op z'n feitelijke 6dB/oktaaf helling komen rond de 400Hz om hieronder nog iets steiler te worden en vervolgens zijn resonantieopslingering te krijgen (tenzij die gedempt is want dan ziet men eerder een terug vlakker worden van de frequentiekarakteristiek). Ik weet niet precies wat bij Eric aan de hand is. Uit het feit dat hij zegt dat onder de 45Hz de bas zwaar afvalt concludeer ik dat daar ergens zijn resonantiefrequentie zit. Het feit dat hij teveel bas heeft, kan alleen te maken hebben met een segmentering die het hoog teveel filtert tov de lage frequenties. maar dan zou ook het algemeen rendement van z'n staten aan de lage kant moeten zijn. Een soort mirrorschakeling (zoals Richard aangeeft) zou ook kunnen, ware het niet dat dit enkel door audiostatic tranformators gebruikt word. Soms gaat men ook trafo's gebruiken met tussenaftakkingen waarbij het laagsegment vb op 1/150 staat en de smalle full range segmenten slechts op 1/75. Ik denk niet dat dat in Erik 's ESL s het geval is. Vraagtekens die met metingen zouden opgelost kunnen worden. (Als je exact de dippen of boosts in je frequentiekarakteristiek zou zien.) Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 maart 2003 Author Report Share Posted 11 maart 2003 hier heb je de impendantie en fase plots van de spectra 2200 >>>>>>>>>>hier<<<<<<<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:hier heb je de impendantie en fase plots van de spectra 2200 >>>>>>>>>>hier<<<<<<<< Ja Erik, Die had ik een paar dagen geleden ook al eens gedownload en goed bekeken. Aan de impedantieplot te zien is dat niet de impedantie van alleen het paneel , maar wel van paneel, woofer en filter.(komplete luidspreker)denk ik Best interessant om de load te zien die je versterker aangeboden krijgt (kijk eens in het hoog, hoe laag die komt , dat doen veel ESL's, vandaar dat als je een versterker hebt die het niet aankan, je al snel die iewat vervormde S (F) klanken kan hebben bij elektrostaten : ligt dus niet aan de weergever maar aan de versterker) Alleen als je wil gaan modificeren ,andere filters insteken, panelen bijvoegen of anders segmenteren, moet je (zoals ik voordien al eens zei) de impedantie en frequentieplots hebben van alleen je paneel (zonder filter ,woofer etc). Ik ben moeilijk h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 maart 2003 Author Report Share Posted 11 maart 2003 dit is trouwens van de 2200 geert zonder woofer dus . gewoon een fullrange je kan er wel een woofer op aansluiten evt. de filters (uitschakelbaar zitten er in ) alleen in die van mij niet omdat de vorige eigenaar ze eruit gesloopt heeft . hij had trouwens heel de esl gesloopt. nu speelt hij eindelijk weer goed . maar het kan altijd lager natuurlijk. misschien kom ik toch eens een keertje naar je toe . hoe ver is het rijden naar jou (vanaf rdam) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 11 maart 2003 Report Share Posted 11 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:dit is trouwens van de 2200 geert zonder woofer dus . gewoon een fullrange je kan er wel een woofer op aansluiten evt. de filters (uitschakelbaar zitten er in ) alleen in die van mij niet omdat de vorige eigenaar ze eruit gesloopt heeft . hij had trouwens heel de esl gesloopt. nu speelt hij eindelijk weer goed . maar het kan altijd lager natuurlijk. misschien kom ik toch eens een keertje naar je toe . hoe ver is het rijden naar jou (vanaf rdam) Hoy, Potverdr, je hebt gelijk, dan heb ik niet direkt door wat de impedantie daar in het laag (rond de 100hz) precies aan het doen is. Afstand van R Dam naar Gent (oosterzele)? Ik zal morgen es kijken , heb hier niet direkt een routeplanner bij de hand.(op t'werk wel). Apropos, mocht het je interesseren, dan kan ik je wel alvast een excelfile doorsturen waarin ik in detail uitleg hoe je met je versterker,je pc, 2 weerstanden (4Ohm en 100 Ohm)en een eenvoudige multimeter (mV meting) een heel goeie impedantiecurve kan maken. (Mits een beetje geduld). Ik doe het nog altijd zo omdat het mijns insziens heel betrouwbaar is. Als je bij een aantal verschillende frequentiewaarden de meting invult (die ik erbij uitleg) krijg je automatisch de curve eruit). Effe mailadres geven ingeval geinteresseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 12 maart 2003 Report Share Posted 12 maart 2003 [Afstand van R Dam naar Gent (oosterzele)? Ik zal morgen es kijken , heb hier niet direkt een routeplanner bij de hand.(op t'werk wel). Blijkbaar een 170km geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 maart 2003 Author Report Share Posted 12 maart 2003 Geplaatst door gvy: Hoy, Potverdr, je hebt gelijk, dan heb ik niet direkt door wat de impedantie daar in het laag (rond de 100hz) precies aan het doen is. Afstand van R Dam naar Gent (oosterzele)? Ik zal morgen es kijken , heb hier niet direkt een routeplanner bij de hand.(op t'werk wel). Apropos, mocht het je interesseren, dan kan ik je wel alvast een excelfile doorsturen waarin ik in detail uitleg hoe je met je versterker,je pc, 2 weerstanden (4Ohm en 100 Ohm)en een eenvoudige multimeter (mV meting) een heel goeie impedantiecurve kan maken. (Mits een beetje geduld). Ik doe het nog altijd zo omdat het mijns insziens heel betrouwbaar is. Als je bij een aantal verschillende frequentiewaarden de meting invult (die ik erbij uitleg) krijg je automatisch de curve eruit). Effe mailadres geven ingeval geinteresseerd. beste geert de audiotrafo bezit een speciale aftakking met een gele en een oranje draad. de gele moet je aansluiten als je twee panelen per speaker hebt (2200) de oranje moet je aansluiten als je drie panelen per speaker hebt (3300) dus toch een soort bassboost denk ik . hierover staat iets op de audiocircuit.com. in het boek van fikier staat ook iets over impendantie meting . is dit een goede methode ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 april 2003 Author Report Share Posted 2 april 2003 zo , ik ben onderhand weer toe aan wat anders . ik ga toch het derde paneel eraan vast schroeven. zaterdag ga ik een frame lassen en dit vul ik met zand . het frame wordt 180cm hoog en 80 cm breed daarin komen de drie panelen (120-23cm) . ik ben van plan om er een hele stevige voet aan te maken inclusief tractiestaaf ,net als bij de final 1.2 . waarom dit alles ? nou ,ik wil LAAAAAG uit die pokke vliezen horen. niet boomlaag ,maar liefelijk laag . zoals het uit die orgelpijpen komt . je hoort het bijna niet maar het is er wel . heerlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2003 Report Share Posted 2 april 2003 Geplaatst door gvy:Apropos, mocht het je interesseren, dan kan ik je wel alvast een excelfile doorsturen waarin ik in detail uitleg hoe je met je versterker,je pc, 2 weerstanden (4Ohm en 100 Ohm)en een eenvoudige multimeter (mV meting) een heel goeie impedantiecurve kan maken. (Mits een beetje geduld). Ik doe het nog altijd zo omdat het mijns insziens heel betrouwbaar is. Als je bij een aantal verschillende frequentiewaarden de meting invult (die ik erbij uitleg) krijg je automatisch de curve eruit). Effe mailadres geven ingeval geinteresseerd. Apropos Hier kun je shareware downloaden waarmee je automatisch de impedantiecurve met je soundcard kunt meten en plotten: http://www.audiotester.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 april 2003 Author Report Share Posted 28 april 2003 dit schema kreeg ik van de chef esl bouwer van de acoustat fabriek in amerika . nu weet ik zeker hoe het zit met die panelen dit vertelde hij er nog bij aardig h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 17 mei 2003 Author Report Share Posted 17 mei 2003 zo, mijn nieuwe frames zijn klaar . het is geen stalen frame geworden maar eentje van mdf . 170 cm hoog en 80 cm breed . het totale oppervlak van het membraam is nu 120 cm bij 75 cm . dus ongeveer 1 vierkante meter . ik heb het allemaal aangesloten zoals het bij de spectra 33 ook zit . alleen moet ik nu weer even wat vogelen met de plaatsing ,en ook de demping op de achterkant van de panelen moet ik nog wat mee experimenteren . de audiotrafo heeft bij mij twee uitgangen . er zit nl een aftakking in voor een bassboost als je met twee panelen werkt . die heb ik nu niet meer nodig omdat ik nu drie panelen per speaker heb . en hoe het nu klinkt ?? -voller . -meer dynamiek . -hij gaat 5 hz lager (op het gehoor gaat hij nu tot ongeveer 40 hz voordat hij begint af te vallen . -de grote trom klinkt nu bijna even groot als hij in werkelijkheid is (voor een echte weergave heb je toch echt een konus nodig ) dus , al met al een geslaagde operatie . nu nog wat afwerken en stofferen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:zo, mijn nieuwe frames zijn klaar . het is geen stalen frame geworden maar eentje van mdf . 170 cm hoog en 80 cm breed . het totale oppervlak van het membraam is nu 120 cm bij 75 cm . dus ongeveer 1 vierkante meter . ik heb het allemaal aangesloten zoals het bij de spectra 33 ook zit . alleen moet ik nu weer even wat vogelen met de plaatsing ,en ook de demping op de achterkant van de panelen moet ik nog wat mee experimenteren . de audiotrafo heeft bij mij twee uitgangen . er zit nl een aftakking in voor een bassboost als je met twee panelen werkt . die heb ik nu niet meer nodig omdat ik nu drie panelen per speaker heb . en hoe het nu klinkt ?? -voller . -meer dynamiek . -hij gaat 5 hz lager (op het gehoor gaat hij nu tot ongeveer 40 hz voordat hij begint af te vallen . -de grote trom klinkt nu bijna even groot als hij in werkelijkheid is (voor een echte weergave heb je toch echt een konus nodig ) dus , al met al een geslaagde operatie . nu nog wat afwerken en stofferen . Het wordt tijd dat ik weer eens kom luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Author Report Share Posted 24 mei 2003 hier nog even een foto van de "nieuwe" uitvoering Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 mei 2003 Author Report Share Posted 26 mei 2003 Categorie: Luidsprekers Geenfoto Advertentie nummer: 22048 Datum geplaatst: 24/05/2003 Kontakt: Ron Hoek van Holland, Telefoon: Website: Advertentie tekst Te ruil gevraagd Acoustat 33, of beter 11 + 22. Mag zijn uitgevoerd in ruw afgewerkt MDF frame met steenwolvezel op achterzijde en uit Nieuw-Beijerland komen. Ruilen tegen Quad esl-63 met frisse modulen. Reageren op advertentie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 mei 2003 Report Share Posted 27 mei 2003 Kan ik iets doen om te bemiddelen tussen partijen Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 nou , ik ben weer terug bij af . nadat ik een weekje naar de drie panelen versie heb geluisterd ,en ook kermit en hans hun zegje erover hadden gedaan ,heb ik het derde paneel maar weer verwijderd . dus weer twee panelen per kant . en , dat is idd een stuk beter . ook voor de buren . wat ik ook gelijk heb gedaan ,speciaal voor kermit ,is de plus en min goed gezet van mijn ene esl . die zat nl omgedraaid . dus moest ik mijn speakerkabel verkeerd om aansluiten . dit was tot groot ongenoegen van kermit . want ik raakte steeds in de war . want soms deed ik hem bij de verterker uit fase zetten zodat ik bij de esl gewoon rood op rood kon zetten . maar dan was ik weer vergeten dat hij bij de versterker omgedraaid zat en draaide ik hem bij de esl dus weer om . of dan draaide ik ze weer bij alletwee de esl,s om en schoot het nog niks op . nou ja , nu is alles goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 30 mei 2003 Report Share Posted 30 mei 2003 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 mei 2003 Author Report Share Posted 30 mei 2003 Geplaatst door Kermit: mag ik effe je rietje lenen speedy was een grapje hoor kermie . ps : ik heb wel weer een hele avond zitten kloten ja ,met al die fases . want ik was het eerst vergeten dus kon de boel weer uitelkaar voor de zoveelste keer . ik wordt nog een keer gek van die audio na ja morgen avond maar weer naar een concert . en tweede pinksterdag weer . ken ik effe tot rust komen dmv wat zoete orgeltonen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts