Jump to content

stoeien met elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Of er wel of geen in hoogte informatie in geluid zit het volgende: Het staat mij nog heel goed voor ogen dat toen Kermit bij mij op bezoek was, bij een bepaald klassiek muziekstuk (welk weet ik niet meer) dat toen Kermit zei dat het geluid van boven af leek te komen. Daarop volgens gingen we staan en het bleek dan het geluid op oorhoogte bleek te komen. Ik vond en vind dat wel grappig, erklaren kan ik het niet. Kermit houd daar niet van. Echter met zijn luistersessie heb ik door juist op de grond te gaan zitten een mooier geluidsbeeld gehoort. Hetgeen bevestigd werd bij de esl club van laatste keer.

Geluid dat ingezet wordt begint bij een punt en straalt als een bolvorm uit. In theorie. I.g.v. een esl een punt- danwel lijnbron een halve bolvorm (aan 1 zijde). Dus m.i. kan een mens echt wel horen waar er eventueel 'gevaar' dreigt om zo adequaat te kunnen reageren.

Arie

Het klassieke stuk waarbij ik dit zo op viel was Thy hand Belinda, gevolgd door Remember me uit Dido & Aeneas vanm Purcell, uitgevoerd doot Tatiana Troyanos, English Chamber Orchestra o.l.v. Raymond Leppard op Erato. Mooier en vooral emotioneler heb ik het niet gehoord, ondanks de vele latere uitgaves van dit werk. Vergeet de veel gepushte Jessy Norman met dezelfde dirigent/orkest op Philips

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Als ik jouw theorie goed heb begrepen, dan zou jij dus die afschuwelijke, kolossale kamerschermen van jou net zo goed aan het plafond kunnen bevestigen, zodat je ook weer eens naar buiten kunt kijken?

Leuk!

Zoiets geeft een frisse kijk op het leven!

Wanneer je als eye-catcher / ear deceivers een paar kleine luidsprekerkastjes op de daartoe door de woningbouwvereniging voorziene plekjes links en rechts van het venster plaatst, zal iedereen - ook jij, op den duur - dus geloven dat het geluid echt uit die kastjes komt.

Bij wijze van grap kun je natuurlijk ook zo nu en dan die kastjes

Geplaatst door erik klijnsmit:

A (...) wat betreft de tuneltjes .

zou best kunnen wat je zegt .

maar het is mij niet opgevallen .

en de heren van acoustat hebben daar echt wel over nagedacht .

B (...) het is nl de enige esl die verschrikkelijk stijf is en die daarom niet gaat resoneren

ook gaat hij bijna nooit kapot .

de mijne zijn uit 1989 en spelen nog steeds .

dat kun je van de konussen niet zeggen .

Beste Erik,

Ad A. Wat geeft jou aanleiding te beweren dat de heren van A daar wel over hebben nagedacht?

Iedereen die verstand heeft van akoestiek zou een frame met spijlen hebben ontworpen, waarvan de doorsnede rond of nog liever ellips zou zijn.

Ad B. Conusluidsprekers zijn duurzamer dan elektrostaten. Elektrostaten zijn bovendien altijd aan revisie toe.

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Ad A. Wat geeft jou aanleiding te beweren dat de heren van A daar wel over hebben nagedacht?

Iedereen die verstand heeft van akoestiek zou een frame met spijlen hebben ontworpen, waarvan de doorsnede rond of nog liever ellips zou zijn.

Ad B. Conusluidsprekers zijn duurzamer dan elektrostaten. Elektrostaten zijn bovendien altijd aan revisie toe.

A.ik ga er altijd vanuit dat een ontwerper over zijn maaksel nadenkt .

dat doet uw vriend feenstra toch ook ?

B. mijn acoustats zijn duurzamer dan menig konusluidspreker .

en dit is echt waar .

mijnheer huizer van twinstatic audio heeft al 4 jaar de service van acoustat in handen ,en heeft in die tijd slechts

Beste Erik,

Elektrostatische luidsprekers zijn de gemakkelijkste luidsprekersystemen die je kunt bouwen.

Daarom waren esl's in allerlei vormen (rond, schelpvormig, eivormig, etc.) zo populair als afstudeerproject bij HTS-E'ers.

Het belangrijkste was: er moest geluid uit komen. Of het ook g

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Basweergave is onmogelijk met een kastloze electrostaat.

-----------

"Het geheim van een goede (echte) basweergave is dat je zo weinig bas hoort." .

ik begin nou te begrijpen waarom een esl zo mooi klinkt .

je hoort immers zo weinig bas .

:)

maar ik weet genoeg .

jij hebt overal verstand van (denk je ) maar niet van elektrostaten . :rolleyes:

ik begin nou te begrijpen waarom een esl zo mooi klinkt .

je hoort immers zo weinig bas .

:)

maar ik weet genoeg .

jij hebt overal verstand van (denk je ) maar niet van elektrostaten . :rolleyes:

Juist, en van een hoop andere zaken ook niet ;)

Geplaatst door spido:

"Don't try to change our minds with facts!"

(motto van de Vereniging van Verstokte Vliesfladderaars)

verstokt ?

het gaat mij erom dat er muziek uitkomt .

of het nou een konus is of een esl ,maakt me echt niet uit .

maar je moet niet steeds maar weer die vliezen afkraken spido .

ik ga dit nl zien als een soort jaloezie .

zo van :ik zou ook best zo,n geluid willen hebben maar ik kan het niet maken ,.

en je argumenten en je vlotte babbel zijn leuk ,maar het gaat er toch niet om ,een verbale strijd hier te winnen ,en zo veel mogelijk te ouwehoeren met de vliesfladderaars .

maak je zelf eens op een andere manier nuttig hier .

als er iemand verstokt is ben jij het wel zeg ,

:rolleyes:

Beste Erik,

Deze reactie valt me echt tegen van je.

In de afgelopen tijd hebben Spiekerboer en ik je een paar suggesties aan de hand gedaan om de laagweergave van je systeem te verbeteren.

(N.B.: Verbeteren is niet hetzelfde als versterken of vergroten!)

Zo is je de suggestie gedaan om een elektrostatisch paneel als voorzijde van een Lowther hoornkast te proberen, of om de panelen in een scheidingswand onder te brengen.

Ook is er op gewezen dat een hybride combinatie (met elektrodynamische subwoofer) goede resultaten kan opleveren, wanneer de versterkingsfactor, het kantelpunt

Geplaatst door spido:

Beste Erik,

Deze reactie valt me echt tegen van je.

In de afgelopen tijd hebben Spiekerboer en ik je een paar suggesties aan de hand gedaan om de laagweergave van je systeem te verbeteren.

(N.B.: Verbeteren is niet hetzelfde als versterken of vergroten!)

Zo is je de suggestie gedaan om een elektrostatisch paneel als voorzijde van een Lowther hoornkast te proberen, of om de panelen in een scheidingswand onder te brengen.

Ook is er op gewezen dat een hybride combinatie (met elektrodynamische subwoofer) goede resultaten kan opleveren, wanneer de versterkingsfactor, het kantelpunt

beste spido,

waarom aktief filteren ipv passief ?

waarom gedraagd een esl zich anders dan een conus ,

ik bedoel dus ,de stijgtijd verschillen tussen een woofer en een tweeter zijn toch net zo groot als die tussen een woofer en een esl?

het liefst zie ik een passief filter met zo min mogelijk componenten .

btw :hier zijn de specs van de scanspeakwoofers (21w8554)die ik heb( 8 inch)

rendement 90db

fres 23hz

re 5.5ohm

le 0.2mh

sd 220cm2

md 20.5gram

rm 1.7ns/m

bl 80 tm

vas 180 liter

qms 1.7

qes 0.25

qts 0.22

lin max. 6.5/10mm

vioce coil diam. 42mm

110w

en alweer,

alvast bedankt .

Hallo Erik,

De resonantiefrequentie van je ScanSpeak woofers ligt wat hoger dan die van de woofer die ik noemde, maar de woofers zullen het ongetwijfeld goed kunnen doen.

Inderdaad zijn er in dynamische systemen ook stijgtijdverschillen.

Ik heb nooit beweerd dat die er niet zijn!

Voor zover mij bekend heeft alleen Tannoy ooit geprobeerd een passieve fasecompensatie toe te passen: SyncSource genaamd.

Het was een soort brugschakeling: Wheatstone-achtig, echter niet met weerstanden maar met tegen elkaar in geschakelde condensatoren en spoelen.

Wat de ene spoel deed werd gecompenseerd door de ene condensator, en wat de andere condensator deed werd teniet gedaan door de andere spoel. Althans: wat de frequentiecurve betreft.

Deze "kluitje-in-'t riet-schakeling" (Klaas Feenstra, HVT ca.'84) leverde alleen tijdsvertraging op.

SyncSource was gehoormatig geen duidelijke verbetering en werd na enige tijd stilzwijgend gegarbageerd.

De actieve optie biedt doorslaggevende voordelen: een schone verbinding tussen basversterker (module) en woofer, en alles in regelbaar en instelbaar wat regelbaar en instelbaar moet zijn.

Geplaatst door spido:

De actieve optie biedt doorslaggevende voordelen: een schone verbinding tussen basversterker (module) en woofer, en alles in regelbaar en instelbaar wat regelbaar en instelbaar moet zijn.

Ook is het niveauverschil tussen het laag en de elektrostaat op een eenvoudige manier aan te passen. Je zou zelfs de woofers in een geloten kast met een lage Q kunnen bouwen en de afval in het laag elektronisch kunnen korrigeren.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Eric,

Actief filteren en versterker van het sublaag, heeft toch vele voordelen.

-Je belast je Quad veel minder

-Geen lange ls kabels naar het laag, wat zeker je dempingsfactor verdubbeld

-Geen trafo's en andere componenten in de signaal weg, zodat de amp de woofer direct kan controleren

-Meer mogelijkheden om fase en kantelfreq en gain van het sublaag te regelen.

wil je het dan helemaal goed doen, plaatjs je de US tussen de pre out- en de input van de laagamp. Dan corigeer je alleen het laag.

Groeten,

Bas

h

en dan soldeer ik de koda in de wooferkist met de eindtor rechtsreeks op de woofer .

nou ,

dan heb je wel een dempingsfactor ,

niet te weinig .

en een goede koeling ,

en geen gezeik meer over luidsprekerkabels .

ik krijg er zin an . :)

Nee joh, krijg je weer een hoop gezeik met lange interlinks. Zet er gelijk een zender en ontvangertje bij...

en dan soldeer ik de koda in de wooferkist met de eindtor rechtsreeks op de woofer .

nou ,

dan heb je wel een dempingsfactor ,

niet te weinig .

en een goede koeling ,

en geen gezeik meer over luidsprekerkabels .

ik krijg er zin an . :)

Beste Eric,

Dat is een goed plan. Haal de koda print en voeding uit de Koda kasten en bouw het in de subkasten. Zorg er alleen voor dat het koelichaam goed geventileerd blijft. Dus dan meot je iets verzinnen met een koel-lichaam aand e buitenkant van de subkast, en daar opniew de eindtrap tegenaan bevestigen.

Dan heb je nog wel een actief crossover nodig.

Dit is daar heel mooi voor van Behringer. http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2496〈=eng

Lees het vooral door, dat bespaart me hier tikwerk.

Beknopt, je kan met dit apparaat kiezen uit taloze filters, en stijlheden. Je kiest traploos het overgangsgebeid. Tevens kun je paramtrisch en grafisch de unit corigeren.

Lees het maar door.

Ron L:

Altijd is het beter om lange interlinks te hebben, dan lange LS kabels. Ls kabels zijn veel gevoeliger voor HF stroing, en weken veel meer als antenne.

Ten tweede hebben we met Ls kabels met veel grotere spanningen te maken, en veel hogere stromen.

Elke miliohm weerstand die er bij een Ls kabel komt verminder drastisch je dempingsfactor.

Ik zal het met rekensommen aantonen :)

We houden hier even geen rekening met de Re van de woofer, daar dit de manier is zoals fabrikanten dempingsfactor opgeven, al is die wat vals :)

Ls kabel 3 meter +/- 0.5 Ohm (Rc)

Uitgangsimpedantie Koda +/- 0.05 Ohm(Ro)

Impedantie subwoofer 8 Ohm(Rs)

Je dempingsfactor is dan

Dempingsfactor=(Rs/Rc+Ro)= 14,54

Stel we maken de Ls kabel maar 30 cm.

Dan heeft ie nog maar een weerstand van +/- 0.01 ohm.

Rs (8)/Rc (0.01)+Ro (0.05)=133.33!

Dempingsfactor is dan 133!

Das nogal een verschil Ron :)

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Hoi Bas,

In je streven naar zo kort mogelijke speakerkabels moet je niet vergeten dat lange interlinks, en zeker als ze van nature al een aardig hoge capaciteit bezitten, meetbaar onacceptabele fasefouten introduceren als ze te lang worden. Bij een doorsnee interlink kun je bij een lengte van 2 meter al een (onacceptabele) 10 graden faseverschuiving krijgen. Bij speakerkabels treedt dit verschijnsel pas bij v

Dat is een goed plan. Haal de koda print en voeding uit de Koda kasten en bouw het in de subkasten. Zorg er alleen voor dat het koelichaam goed geventileerd blijft. Dus dan meot je iets verzinnen met een koel-lichaam aand e buitenkant van de subkast, en daar opniew de eindtrap tegenaan bevestigen.

En niet te vergeten, zet de voedingselco's en overige elco's even vast met siliconenkit op de print. ;)

Edwin