Sebastiaan de vries Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Beste Eric, Je vergeet echter nog een belangrijk ding. Een sublaag systeem neerzetten geeft absoluut niet de garantie dat jij het onderste region ook gaat horen. Neem dit maar van mij aan, want heb het verschijnsel wat ik hieronder ga noemen al zo vaak meegemaakt. Veel akoestische omgevingen laten geen tonen onder de 40 Hz. toe. Deze worden opgeheven door inverterende tegenfase golven. 9 van de 10 keer heb ik meegemaakt dat echte fullrange systemen in bepaalde ruimtes on der de 40 Hz. hoorbaar een meetbaar niets laten horen. Het IRS 1B systeem bijvoorbeeld. Feitelijk absoluut recht tot 16 Hz. EChter maar in 2 van de 5 ruimtes waar ik dit systeem heb gehoord was het echte sub ook hoorbaar. Het Matrix-800 systeem. Bij mij down tot earth. Maar bij een ander persoon die ze ook heeft, is het er niet in de huiskamer. Pas veel verder weg in de hal zijn deze grondfrequentie's hoorbaar. Wanneer je echte uitdovingsproblemen is daar bijna niets aan te doen, en kan ook een Uc dat niet oplossen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 november 2003 Author Report Share Posted 23 november 2003 Beste Eric, Je vergeet echter nog een belangrijk ding. Een sublaag systeem neerzetten geeft absoluut niet de garantie dat jij het onderste region ook gaat horen. Neem dit maar van mij aan, want heb het verschijnsel wat ik hieronder ga noemen al zo vaak meegemaakt. Veel akoestische omgevingen laten geen tonen onder de 40 Hz. toe. Deze worden opgeheven door inverterende tegenfase golven. 9 van de 10 keer heb ik meegemaakt dat echte fullrange systemen in bepaalde ruimtes on der de 40 Hz. hoorbaar een meetbaar niets laten horen. Het IRS 1B systeem bijvoorbeeld. Feitelijk absoluut recht tot 16 Hz. EChter maar in 2 van de 5 ruimtes waar ik dit systeem heb gehoord was het echte sub ook hoorbaar. Het Matrix-800 systeem. Bij mij down tot earth. Maar bij een ander persoon die ze ook heeft, is het er niet in de huiskamer. Pas veel verder weg in de hal zijn deze grondfrequentie's hoorbaar. Wanneer je echte uitdovingsproblemen is daar bijna niets aan te doen, en kan ook een Uc dat niet oplossen. Groeten, Bas heb je gelijk in bas . maar ik heb de king twee maal gehoord in mijn kamer . en tweemaal heb ik de lageC 16voet gehoord. (32hz). daaronder hoorde ik het niet meer , maar voelde ik het iets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Beste Eric, Je vergeet echter nog een belangrijk ding. Een sublaag systeem neerzetten geeft absoluut niet de garantie dat jij het onderste region ook gaat horen. Neem dit maar van mij aan, want heb het verschijnsel wat ik hieronder ga noemen al zo vaak meegemaakt. Veel akoestische omgevingen laten geen tonen onder de 40 Hz. toe. Deze worden opgeheven door inverterende tegenfase golven. 9 van de 10 keer heb ik meegemaakt dat echte fullrange systemen in bepaalde ruimtes on der de 40 Hz. hoorbaar een meetbaar niets laten horen. Het IRS 1B systeem bijvoorbeeld. Feitelijk absoluut recht tot 16 Hz. EChter maar in 2 van de 5 ruimtes waar ik dit systeem heb gehoord was het echte sub ook hoorbaar. Het Matrix-800 systeem. Bij mij down tot earth. Maar bij een ander persoon die ze ook heeft, is het er niet in de huiskamer. Pas veel verder weg in de hal zijn deze grondfrequentie's hoorbaar. Wanneer je echte uitdovingsproblemen is daar bijna niets aan te doen, en kan ook een Uc dat niet oplossen. Groeten, Bas heb je gelijk in bas . maar ik heb de king twee maal gehoord in mijn kamer . en tweemaal heb ik de lageC 16voet gehoord. (32hz). daaronder hoorde ik het niet meer , maar voelde ik het iets Beste Eric, Als jou kamer al tonen tot 32 Hz. toelaat zonder al te veel problemen, mag je jezel een zeer gelukkig man noemen:D. De PP. King red de 20 Hz. Dat weet ik heel erg zeker. Maar bijzonder diep gaan ze wel. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Als jou kamer al tonen tot 32 Hz. toelaat zonder al te veel problemen, mag je jezel een zeer gelukkig man noemen:D. De PP. King red de 20 Hz. Dat weet ik heel erg zeker. Maar bijzonder diep gaan ze wel. Groeten, Bas Twee correcties op het snelle typewerk van Bas: Jezel = je mag jezelf een ezel noemen De PP King redt de 20Hz niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 november 2003 Report Share Posted 24 november 2003 Heb je niet genoeg stommiteiten in je eigen stukjes staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 gisteravond eens even overlegd met een luidspreker deskundige . er komen andere woofers onder mijn esl. de originele gaan weg . de nieuwe woofers komen in een betonnen basreflex behuizing van 4 cm dik . mijn zwager(laborant bij de mebin) gaat de betonsoort samenstellen , het word een taaie dode massa , met rubberdeeltjes , staaldraadjes en kunstof deeltjes er doorheen gemixt. de esl komt op de wooferkast te staan in een 7 cm dik mdf frame . het geheel word ongeveer 2 meter hoog . de kist 70 cm , het esl paneel 130 cm . de woofer plaats ik zo hoog mogelijk in de kist . werk aan de winkel dus voor mij . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 de nieuwe woofers komen in een betonnen basreflex behuizing van 4 cm dik . Is dat dik genoeg weet ik veel . maar 4 cm leek mij wel leuk . en als ik hem nog dikker maak , moet ik de kisten met een kraan naar binnen takelen . zoals ik nu heb berekend worden ze 125 kilo per stuk . das nog net te tillen met zijn tween Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 de nieuwe woofers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Wat is de netto-inhoud van de bas(beton)kasten? Ennuh, wat voor woofer(s) doe je erin? Ben nieuwsgierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 gisteravond eens even overlegd met een luidspreker deskundige .er komen andere woofers onder mijn esl. de originele gaan weg . de nieuwe woofers komen in een betonnen basreflex behuizing van 4 cm dik . mijn zwager(laborant bij de mebin) gaat de betonsoort samenstellen , het word een taaie dode massa , met rubberdeeltjes , staaldraadjes en kunstof deeltjes er doorheen gemixt. de esl komt op de wooferkast te staan in een 7 cm dik mdf frame . het geheel word ongeveer 2 meter hoog . de kist 70 cm , het esl paneel 130 cm . de woofer plaats ik zo hoog mogelijk in de kist . werk aan de winkel dus voor mij . Geen rubber denk ik, hier wordt je kast slapper van, en ik denk niet dat je dat wil. Kunststof kan wel als het maar een harde is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 gisteravond eens even overlegd met een luidspreker deskundige .er komen andere woofers onder mijn esl. de originele gaan weg . de nieuwe woofers komen in een betonnen basreflex behuizing van 4 cm dik . mijn zwager(laborant bij de mebin) gaat de betonsoort samenstellen , het word een taaie dode massa , met rubberdeeltjes , staaldraadjes en kunstof deeltjes er doorheen gemixt. de esl komt op de wooferkast te staan in een 7 cm dik mdf frame . het geheel word ongeveer 2 meter hoog . de kist 70 cm , het esl paneel 130 cm . de woofer plaats ik zo hoog mogelijk in de kist . werk aan de winkel dus voor mij . Mijn Zwager is laborant bij Heineken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 Wat is de netto-inhoud van de bas(beton)kasten?Ennuh, wat voor woofer(s) doe je erin? Ben nieuwsgierig. iets van 110 liter . er komen hele mooie woofers in . monacors 30 cm . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 gisteravond eens even overlegd met een luidspreker deskundige .er komen andere woofers onder mijn esl. de originele gaan weg . de nieuwe woofers komen in een betonnen basreflex behuizing van 4 cm dik . mijn zwager(laborant bij de mebin) gaat de betonsoort samenstellen , het word een taaie dode massa , met rubberdeeltjes , staaldraadjes en kunstof deeltjes er doorheen gemixt. de esl komt op de wooferkast te staan in een 7 cm dik mdf frame . het geheel word ongeveer 2 meter hoog . de kist 70 cm , het esl paneel 130 cm . de woofer plaats ik zo hoog mogelijk in de kist . werk aan de winkel dus voor mij . Geen rubber denk ik, hier wordt je kast slapper van, en ik denk niet dat je dat wil. Kunststof kan wel als het maar een harde is. het rubber maakt hem taaier . dus minder last van evt scheuren later . het kunstof vervangt het normale vlechtbeton wat in een constructie zit . de ijzer vezels doen de rest ,. ja , het word een speciale mix. als ik de kast gegoten heb , bekleed ik heb van binnen met dakleer . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 De organisatie van de Confrontatie Conussen Versus Vliezen (o.i.d.) wordt voor het transport verwezen naar site http://www.mammoet.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 november 2003 Report Share Posted 27 november 2003 Wat is de netto-inhoud van de bas(beton)kasten?Ennuh, wat voor woofer(s) doe je erin? Ben nieuwsgierig. iets van 110 liter . er komen hele mooie woofers in . monacors 30 cm . Waarom verbaast mij dat nou niks? Koop nou toch gewoon die PP's. Dan heb je wat je eigenlijk wil. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 november 2003 Author Report Share Posted 27 november 2003 Wat is de netto-inhoud van de bas(beton)kasten?Ennuh, wat voor woofer(s) doe je erin? Ben nieuwsgierig. iets van 110 liter . er komen hele mooie woofers in . monacors 30 cm . Waarom verbaast mij dat nou niks? Koop nou toch gewoon die PP's. Dan heb je wat je eigenlijk wil. Toch? - voldoening is niet te koop . - ik knutsel graag - ik kan geen afscheid nemen van het midden/hoog van mijn esl's . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 december 2003 Author Report Share Posted 19 december 2003 beste allemaal , de tekeningen van de bekisting heb ik af . daar word je echt gestoord van ,. een binnen , en een buitenkist uittekenen , . maar het komt goed . tussen de binnen en de buitenkist klem ik alvast de ronde schijven die er voor zorgen dat de wooferopening en de poortopening gelijk meegegoten worden . de kisten worden trouwens 36 mm dik , dit is makkelijker voor mij omdat ik de ronde schijven van twee stukken(18mm) betonplex maak . de netto inhoud van de kist word 102 liter. er gaat precies 60 liter beton in , van 1.8 kilo per liter , dus gaan ze 108 kilo wegen als ze klaar zijn . de afmetingen worden : 80 hoog 40 breed en 50 diep . er komt een monacor sph 300 ke unit in . de poort word 110 mm doorsnee en 20 cm lang (voorlopig , de lengte kan ik nog mee vogelen ) waarschijnlijk ga ik het geheel actief aansturen , met een behringer ultradrive pro dcx2496 >>klik voor foto<< hiermee kan ik echt alles regelen . zelfs equalisen als het moet (een beetje boost bij 16 hz bijv.) als midhoog neem ik het acoutat paneel van de spectra 11 hybride ,. die zal iets voor de behuizing van de woofer komen te hangen , en hem aan de onderkant iets overlappen , zodat de totale speaker niet te hoog word . de kist is nl 80 cm hoog en het paneel is 120 hoog , dit zou samen twee meter worden . maar de esl overlapt de kist aan de onderkant met 25 cm , zodat de totale hooget op 175 komt . het stukje dat hij overlapt demp ik aan de achterzijde met tandenschuim , om nare reflekties tegen te gaan . tot zover , word vervolgd . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 december 2003 Report Share Posted 19 december 2003 Ik denk dat dit "de verrassing" gaat worden...???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 december 2003 Author Report Share Posted 19 december 2003 Ik denk dat dit "de verrassing" gaat worden...???? ik hoop het Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 20 december 2003 Report Share Posted 20 december 2003 Ben je van plan de binnenkist er weer uit te halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 december 2003 Report Share Posted 20 december 2003 En zorg ervoor dat de ronde schijven iets afgeschuind zijn naar binnen toe of plak er dat hele dunne tempex omheen, anders zou je ze er weleens erg moeilijk uitkrijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2003 Author Report Share Posted 20 december 2003 Ben je van plan de binnenkist er weer uit te halen? ja , ik ga het zo doen : eerst giet ik de bovenkant en de vier zijkanten .(ik zet hem ondersteboven neer ) als de beton hard is , schroef ik de bekisting los , en haal ik de binnenkist eruit . dan sla ik de schijven van binnen naar buiten uit de behuizing . zodoende heb ik dan een behuizing zonder bodem . daarna ga ik de binnenkant van de behuizing beplakken met evt wat dempingsmatriaal. ook breng ik dan de moeren aan waar ik de woofer mee vast moet schroeven. als dat gebeurd is , zet ik de behuizing met de (open) onderkant op een stuk betonplex , en giet ik door het woofergat de bodem erin . klaar , Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2003 Author Report Share Posted 20 december 2003 als dat gebeurd is , zet ik de behuizing met de (open) onderkant op een stuk betonplex , en giet ik door het woofergat de bodem erin . Hecht die dan goed genoeg aan de zijkanten of gebruik je hiervoor wat hechthulpmiddelen ik sla met een hamertje de onderste 4 cm van de behuizing een beetje ruw . dan hecht de bodem goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 als dat gebeurd is , zet ik de behuizing met de (open) onderkant op een stuk betonplex , en giet ik door het woofergat de bodem erin . Hecht die dan goed genoeg aan de zijkanten of gebruik je hiervoor wat hechthulpmiddelen ik sla met een hamertje de onderste 4 cm van de behuizing een beetje ruw . dan hecht de bodem goed . Is het niet beter de binnenmal van Tempex te maken, met een brander stook je dat zo weer weg. Je weet dan zeker dat je een box uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 december 2003 Report Share Posted 21 december 2003 Is het niet beter de binnenmal van Tempex te maken, met een brander stook je dat zo weer weg. Je weet dan zeker dat je een box uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts